نکات مهم قبل از موتورسواری که باید چک شوند.

نکات قبل از موتورسواری

نکات قبل از موتورسواری

به طور کلی قبل از سوار شدن هر وسیله نقلیه ای باید یک سری بررسی ها انجام شود تا در صورت هر گونه مشکل بتوان قبل از حرکت آن را برطرف نمود. این بررسی ها اصلا زمان بر نیستند و فقط چند دقیقه وقت شما را می گیرند و این زمان بسیار کمتر از زمانی است که در هنگام خرابی و مشکل در خیابان ممکن است بمانید. پس بهتر است نکات قبل از موتورسواری را جدی بگیرید. در ایم مقاله به چند نکته مهم و اساسی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اعصاب آرامی داشته باشید.

اگر اعصاب ناآرامی دارید و عصبی هستید تا حدالامکان از موتورسواری بپرهیزید. قبل از موتورسواری اول به اعصاب خود مسلط شوید و بعد از آرام شدن شروع به حرکت کنید.

بررسی کلاه ایمنی

کلاه ایمنی از جمله لوازم ایمنی می باشد که از سر و فک ها محافظت می کند و قبل از سوار شدن موتورسیکلت باید از سالم بودن تسمه کلاه و گیره آن مطمئن شوید تا کلاه از سرتان نیفتد. حتما در هنگام موتورسواری کلاه ایمنی بگذارید تا محافظ مناسبی برای سر شما باشد.

بررسی چراغ های موتورسیکلت

یکی دیگر از نکات قبل از موتورسواری، چک کردن چراغ های موتورسیکلت می باشد. اگر چراغ جلو از کار افتاده باشد در صورتی که در هنگام شب در جاده های تاریک قرار بگیرید دید خوبی نخواهید داشت و نمی توانید رانندگی کنید‌. بررسی چراغ ها در زمان رانندگی در شب مهم هستند و شما می توانید با صرف زمان کوتاهی چراغ های جلو، چراغ های عقب، چراغ ترمز و چراغ راهنما را بررسی نمایید.

چک کردن لاستیک ها: نکات قبل از موتورسواری

لاستیک ها باید به میزان لازم باد داشته باشند تا در هنگام موتورسواری حرکتی نرم و راحت داشته باشند و همچنین در هنگام ترمز گرفتن عملکرد خوبی داشته باشد. باید باد لاستیک ها همیشه تنظیم باشد تا مشکلی ایجاد نشود. همچنین بررسی عاج لاستیک نیز بسیار مهم می باشد و در صورتی که اجسام خارجی در آن فرو رفته باشد متوجه آن خواهید شد و از پنچر شدن موتورسیکلت جلوگیری خواهید نمود.

 اگر در جاده هستید و دسترسی به وسایل پنچر گیری ندارید به هیچ وجه جسم خارجی درون لاستیک را بیرون نکشید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت سلبریتی های معروف

ترمز موتورسیکلت

قبل از حرکت کردن حتما در ابتدا اتصالات ترمز و میزان روغن ترمز را بررسی نمایید. سپس ترمز موتورسیکلت خود را امتحان کنید و اگر عملکرد خوبی داشت حرکت نمایید. ترمز موجب کاهش شتاب موتورسیکلت و توقف می شود و در صورت بروز هر گونه اتفاق یا تردد در جاده های پیچ و خم دار می توانید با ترمز موتورسیکلت را کنترل کنید.

کابل ها، سیم های گاز، کلاچ و ترمز موتورسیکلت بررسی شوند.

کابل های کنترلی ممکن است به صورت ناگهانی از کار بیفتند و بررسی سیم های ترمز و کلاچ بسیار مهم می باشند. این سیم ها در اثر ساییدگی در دسته کلاچ یا دسته ترمز رشته رشته می شوند و بهتر است قبل از قطعی کامل سیم ها، آن ها را تعویض نمایید. همچنین نرم و روان بودن کابل ها نیز مهم می باشد و باید با روغن کاری سیم ها و کابل ها را روان نمود.

سیم گاز نیز باید نرم و روان باشد و همچنین گرد و خاک وارد آن نشود. در صورت مشاهده گیر در سیم گاز حتما مشکل را برطرف نمایید یا سیم گاز را به طور کل تعویض کنید. گیر کردن سیم گاز در حین حرکت موجب گاز خوردن زیاد می شود و در نتیجه ممکن است موجب حواس پرتی شما و تصادف شود. 

پاره شدن سیم کلاچ نیز بسیار دردسر ساز می باشد و در صورت بروز این مشکل در جاده شما باید بدون کلاچ دنده بزنید که به گیربکس موتورسیکلت صدمه وارد می شود.

تنظیم زنجیر موتورسیکلت: نکات قبل از موتورسواری

در صورتی که زنجیر موتورسیکلت تنظیم نباشد در حرکت اختلال ایجاد می کند. شل بودن زنجیر در هنگام گاز دادن موجب ضربه خوردن ناگهانی خورشیدی و چره دنده ها می شود و در نتیجه بوش خورشیدی را دچار صدمه کند و بعد از مدتی بلید بوش و توپی موتورسیکلت را تعویض نمایید. همچنین سفت بودن زنجیر موتورسیکلت نیز این مشکلات را ایجاد می نماید و بهتر است قبل از موتورسواری آن را بررسی کنید.

تاب داشتن زنجیر نیز موجب لرزش شدید موتورسیکلت می شود و در صورتی که قادر به تنظیم نمودن آن نیستید باید آن را تعویض نمایید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا کامینو (Honda Camino): موتور سیکلتی که تاریخ را تغییر داد

 

بررسی روغن موتورسیکلت

در هنگام بررسی روغن باید سطح روغن و غلظت آن مورد بررسی قرار گیرد. برای چک کردن سطح روغن با کمک گیج یا نشانه گر روغن می توانید میزان آن را بسنجید. فقط توجه داشته باشید که موتورسیکلت را در یک سطح صاف قرار دهید و در صورت کم شدن روغن علت آن را پیدا می کنید. 

برای سنجش میزان غلظت روغن نیز با دست خود می توانید چسبندگی آن را تست کنید. در صورتی که چسبندگی روغن کاهش پیدا کرده باشد و همانند آب باشد، نیاز به تعویض روغن می باشد تا عملکرد موتورسیکلت زیاد شود.

همچنین اگر غلظت روغن موتور زیاد شود و به رنگ سیاه در بیاید نیز باید روغن تعویض گردد. تعویض روغن در زمان مناسب باید صورت گیرد تا مشکلات دیگری نظیر روغن سوزی موتورسیکلت و … رخ ندهد.

بررسی نشتی های روغن نیز بسیار مهم می باشد و باید کاسه نمد یا قطعات دیگر که موجب نشتی شده اند را بررسی نمایید و برای جلوگیری از هزینه های بیشتر آنها را تعویض نمایید.

مخزن سوخت موتورسیکلت

قبل از حرکت از پر بودن مخزن سوخت اطمینان حاصل کنید. در صورت خالی بودن باک ممکن است در طی مسیر سوخت شما به پایان برسد و به پمپ بنزین نیز دسترسی نداشته باشید. 

در مسیرهای طولانی در ابتدا باک بنزین موتورسیکلت را پر کنید و همچنین از وجود پمپ بنزین های موجود در راه مطمئن باشید تا بتوانید سوخت گیری کنید.

ظاهر موتورسیکلت را بررسی نمایید.

از نظر بصری مشکلاتی که می بینید همانند شل شدن مهره ها، پیچ ها و … را برطرف کنید. این مشکلات کوچک در صورت برطرف نشدن مشکلات بزرگی را ایجاد می کنند.

جمع بندی نکات قبل از موتورسواری

قبل از موتورسواری باید بررسی هایی انجام شود تا شما در خیابان و جاده ها گیر نکنید‌. از جمله نکات مهم که باید بررسی شوند می توان به چک کردن کلاه ایمنی، پر یا خالی بودن مخزن سوخت، روغن موتورسیکلت، تنظیم زنجیر چرخ، بررسی ترمز موتورسیکلت، چک کردن لاستیک ها و … اشاره کرد. همه این نکات مهم و اساسی هستند و حتما باید مورد بررسی قرار گیرند.

 

پیام بگذارید

تماس با ما