چگونگی اخذ معاینه فنی موتورسیکلت

معاینه فنی موتورسیکلت

چگونگی اخذ معاینه فنی موتورسیکلت

موتورسیکلت وسیله نقلیه پر استفاده می باشد که برای تردد در شهرها و جاده های کشور باید معاینه فنی داشته باشند تا در صورتی هر گونه مشکل از لحاظ ظاهر، آلایندگی و … مورد بررسی قرار می گیرند و موتورسیکلت هایی که تمامی مراحل را به خوبی پشت سر بگذارند می توانند معاینه فنی موتورسیکلت را از مرکز معاینه فنی اخذ نمایند. البته چتد سالی است که موتورسواران مجبور به اخذ معاینه فنی برای موتورسیکلت خود شده اند و در گذشته این قانون وجود نداشت. در این مقاله به چگونگی اخذ معاینه فنی خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

معاینه فنی موتورسیکلت

موتورسیکلت بعد از مدتی که استفاده شود ممکن است دست خوش مشکلاتی شود و در صورت چک نکردن و تعمیر نکردن خرابی ها مشکلات زیادی را به وجود آورد. به بررسی موتورسیکلت ها برای اطمینان از سلامت آن معاینه فنی گفته می شود که طی چندین سال اخیر برای سلامت راکب و عابرین گذاشته شده است و طبق قانون تمامی موتورسیکلت ها باید کارت سلامت داشته باشند. در صورت نداشتن کارت سلامت جریمه برای راکب نوشته می شود.

البته طبق گزارشات انجام شده معاینه فنی موتورسیکلت از دو جهت برای پلیس جدی نمی باشد که

عبارتند از :

محدودیت دید دوربین ها:

دوربین های کنترل سرعت که در خیابان ها نصب شده اند نمی تواند شماره پلاک موتورسیکلت را ثبت نمایند.

بی نتیجه بودن تست آلایندگی برای انجین های کاربراتوری:

بیشتر موتورسیکلت هایی که در خیابان تردد می کنند از نوع کاربراتوری می باشد که در هنگام انجام معاینه موتورسوار می تواند با تنظیم دستی شیر ورودی بنزین به سیلندر تست آلایندگی را پاس کنند.

چگونگی اخذ معاینه فنی

معاینه فنی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول می انجامد که اعتباری یک ساله دارد و با انجام چند مرحله در مراکز معاینه فنی، کارت سلامت موتورسیکلت در اختیار موتورسوار قرار می گیرد. این مراحل عبارتند از:

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
انواع موتورسیکلت با مشخصات هر مدل

چک نمودن مشخصات ظاهری موتورسیکلت

ظاهر موتورسیکلت بسیار مهم می باشد و مشخصه های زیر مورد بررسی قرار می گیرد‌.

چراغ های موتورسیکلت: چراغ های موتورسیکلت باید نور زیادی را تولید کنند و شکستگی قاب چراغ، سوختگی یا کم نوری چراغ مشکل فنی تلقی می شوند.

عدم استفاده از چراغ های زنونی: برای موتورسیکلت به هیچ وجه نمی توان از چراغ های زنانی استفاده کرد ، زیرا خلاف مقررات می باشد.

آینه موتورسیکلت: آینه موتورسیکلت در معاینه فنی موتورسیکلت مورد بررسی قرار می گیرد و باید سالم، قابل تنظیم و با وضوح بالا باشد.

سلامت چرخ عقب: برای انجام این تست کمک فنرها و هم راستا بودن چرخ ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استاندارد بودن ابعاد طلق جلوی موتورسیکلت: طلق که در جلوی موتورسیکلت نصب می شود باید طبق استاندارد ابعادی مناسب داشته باشد و همچنین شفاف و بدون خش باشد.

دودزا نبودن اگزوز: در صورتی که موتورسیکلت روغن سوزی داشته باشد یا در صورتی که سوخت رسانی به انجین به درستی صورت نگیرد این مشکل رخ می دهد.

بی صدا بودن اگزوز: برای جلوگیری از آلودگی صوتی مورد بررسی قرار می گیرد.

نداشتن گارد و ترک بند غیر استاندارد: اگر موتورسیکلت گیرد و ترک بند درشتی نداشته باشد کارت سلامت در معاینه داده نمی شود. 

سنجش گازهای آلاینده

میزان گاز خروجی از اگزوز در این مرحله مهم می باشد و گازهای co,o2,HC و لامبدا مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت استاندارد نبودن آنها در هنگام معاینه فنی با مشکل مواجه خواهید شد. مشکلاتی چون سوراخ بودن اگزوز، سوخت بی کیفیت، نشتی و مشکل در سوخت رسانی آلایندگی موتورسیکلت را افزایش می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
۱0 اشتباه اصلی که موتورسواران مبتدی باید از آن اجتناب کنند!

تست ترمز موتورسیکلت

بررسی قدرت و سرعت ترمز در این تست مد نظر می باشد که با دستگاه یا به صورت دستی مورد سنجش قرار می گیرد. همچنین باد لاستیک ها نیز بعد از تست ترمز انجام می شود.

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی موتورسیکلت

در هنگام مراجعه به مرکز معاینه فنی باید کارت یا سند موتورسیکلت و فرم تشخیص عیوب ظاهری را در دست داشته باشید. بر اساس مشخصات مالک موتور، بارکد معاینه فنی صادر می شود.

هزینه معاینه فنی

هزینه معاینه زیاد نمی باشد و مبلغ کمی برای صدور کارت اخذ می شود و همچنین در صورت مردودی و مثبت نبودن تمام مراحل گفته شده نیز مبلغی دریافت می شود و دوباره با رفع نقایص باید به مرکز معاینه فنی مراجعه کنید.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت وسایل نقلیه ای پرتردد می باشد که طبق قوانین جدید باید دارای کارت سلامت باشد که این کارت سلامت در مراکز معاینه فنی با انجام مراحلی صادر می شود. البته این امر توسط پلیس زیاد جدی تلقی نمی شود چون دوربین های سطح شهر نمی توانند پلاک موتورسیکلت را ثبت کنند و همچنین بیشتر موتورسیکلت هایی که در شهر تردد می کنند بیشتر کاربراتوری هستند. 

از جمله مراحلی که برای اخذ معاینه باید طی شود می توان به بررسی ظاهر موتورسیکلت، تست ترمز موتورسیکلت و سنجش گازهای آلاینده اشاره کرد که بسیار مهم هستند و در صورت مشکل در هر مرحله کارت سلامت موتورسیکلت صادر نمی شود و با رفع نقایص دوباره باید به مرکز معاینه فنی مراجعه کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما