منظور از آب بندی موتورسیکلت چیست؟

آب بندی موتورسیکلت

منظور از آب بندی موتورسیکلت چیست؟

به قرار گیری درست قطعات و اجزای موتورسیکلت آب بندی گفته می شود که این قطعات با اینکه در ظاهر صاف و هماهنگ هستند ناهمواری هایی هم دارند که به چشم نمی آید و با آب بندی درست این ناهمواری ها برطرف می شود. در این مقاله به نکات در مورد آب بندی موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آب بندی موتورسیکلت

موتورسیکلت ها باید به آرامی شروع به آب بندی شود تا قطعات به طور صحیح در کنار هم قرار گیرند. البته امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی قطعات به طور دقیق در کنار یکدیگر قرار می گیرند و فقط درصد کمی خطا ممکن است وجود داشته باشد. این خطاها و ناهمواری های قطعات با آب بندی صحیح برطرف می شود و همچنین اصطکاک قطعات نیز به حداقل می رسد‌. این کاهش اصطکاک به طول عمر و عملکرد بهتر موتور کمک خواهد کرد و مصرف سوخت را کاهش می دهد. 

شرکت های خارجی تولید کننده موتورسیکلت در ابتدا آب بندی موتورسیکلت را انجام می دهند و سپس برای فروش وارد بازار می کنند. اما در ایران محصولات مونتاژ شده با بررسی کوتاه و اجمالی به بازار وارد می شود و فرد خریدار خود باید آب بندی موتورسیکلت را انجام دهد.

چه قطعاتی به آب بندی احتیاج دارند؟

به طور کلی وقتی حرف از آب بندی می شود منظور انجین و موتور خودرو یا موتورسیکلت می باشد. اما تمامی قطعاتی که دچار اصطکاک می شوند باید آب بندی شوند تا به صورت درست عملکرد خود را انجام دهند. بعد از خرید موتورسیکلت و شروع به حرکت باید به تمامی قطعات توجه داشته باشید و خصوصا انجین که آب بندی آن کمی پیچیده می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
با موتور سیکلت Honda Shine آشنا شوید!

آب بندی انجین موتورسیکلت

آب بندی انجین باید به گونه ای صورت گیرد که دریچه ها، حلقه ها و سوراخ های پیستون در جای خود قرار گیرند و چفت همدیگر شوند تا انجین به درستی بتواند فعالیت خود را انجام دهد. 

استفاده از روغن مناسب

موتورسیکلت ها برای استفاده در اولین بار باید روغن با کیفیت داشته باشد و شرکت های تولید کننده موتورسیکلت روغن درجه یک استفاده می کنند تا در انجین موتورسیکلت اصطکاک اولیه بیم قطعات کاهش پیدا کند. بعد از استارت زدن و روشن کردن موتورسیکلت باید یک دقیقه زمان بدهید تا قطعات موتورسیکلت به طور کامل روغن کاری شوند.

بعد از اطمینان از روغن کاری تمامی قطعات با افزایش میزان سوخت، دور موتور را از ۱۰۰۰rpm به ۲۵۰۰rpm برسانید. با اینکار فشار روغن افزایش میابد و ذرات بسیار ریزی که در هنگام استارت زدن در اثر سایش قطعات ریخته اند در سطح روغن دیده می شوند.

تا سه دقیقه انجین به همین صورت باید بماند و همچنین لازم به ذکر است که دسته گاز نباید به آخر برسد و دور موتور بیشتر از حد مجاز باشد.

روش آب بندی موتورسیکلت

آب بندی اصلی موتورسیکلت در صفر تا ۳۰۰ کیلومتر صورت می گیرد و نمایانگر عمر انجین و عملکرد صحیح آن در مرحله اول می باشد.

در مرحله بعدی با توجه به تکنولوژی ساخت انجین از ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر متفاوت می باشد. به این مرحله از آب بندی ریسک گفته می شود و اگر انجین ایراد احتمالی داشته باشد مشخص خواهد شد.

بعد از ۱۶۰۰ کیلومتر به مرحله اطمینان از عملکرد رسیده اید و باید حداکثر قدرت و سرعت موتورسیکلت را بسنجید.

 باید توجه داشته باشید که در مرحله اول دمای انجین نباید زیاد شود تا فشار نیز به آن وارد نشود و دور موتور افزایش پیدا نکند. اما زیاد بودن سرعت هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. بعد از افزایش دور موتور و افزایش سرعت باید بخ عملکرد ترمزها، سیستم‌ سوخت، سوپاپ ها، پمپ روغن، شاتون و میل لنگ توجه کرد. زیرا در مرحله حساسی قرار دارند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
انواع موتورسیکلت های آفرود

در صورت بروز مشکل در مرحله، در مرحله دوم مشکل پیدا می شود و به طور کلی در هنگام آب بندی تا ۱۶۰۰ کیلومتر باید حداقل ۳ بار روغن موتور تعویض شود تا عمر انجین طولانی تر شود.

چگونگی آب بندی چند نمونه از موتورسیکلت ها

آب بندی موتور برقی

آب بندی موتور برقی بسیار راحت تر می باشد و به دلیل استفاده از نیروی الکتریکی روغن آن از ماندگاری و مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین زمان تعویض روغن در این موتورسیکلت ها کمی بیشتر می باشد.

طرح هوندا ایرانی

موتورسیکلت های هوندا سی جی توسط شرکت های زیادی تولید شده اند که ممکن است برای کاهش هزینه ها از روغن با کیفیت استفاده نکنند و باید توجه داشته باشید که بعد از خرید این نوع موتورسیکلت ها حتما روغن موتور آن را تعویض نمایید.

جمع بندی

آب بندی حتما باید به درستی انجام شود تا بر روی روند عملکرد انجین اختلالی ایجاد نشود و همچنین عمر ماندگاری انجین افزایش پیدا کند. به طور کلی تا ۳۰۰ کیلومتر حتما باید طبق اصول گفته شده موتورسیکلت را آب بندی کرد تا در صورت هر گونه ایرادی در مرحله دوم نمایان شود و هر چقدر آب بندی به طور درست انجام شود موتورسیکلت شما سالم تر خواهد بود و زمان بیشتری برای شما کار می کند.

پیام بگذارید

تماس با ما