دلایل خاموش شدن موتور سیکلت درحال حرکت چیست؟

دلایل خاموش شدن موتور سیکلت

دلایل خاموش شدن موتور سیکلت درحال حرکت چیست؟

اگر هنگام حرکت با موتور سیکلت خود در جاده، ناگهان موتورسیکلتتان خاموش می شود و علت آن را نمی دانید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا دلایل خاموش شدن موتورسیکلت ها در حین رانندگی را بدانید.

سوخت کم یا باتری معیوب دلایل اصلی خاموش شدن موتورسیکلت ها در حین رانندگی هستند. اما ممکن است چند دلیل دیگر نیز باشد که همگی به مسائل سوخت یا برق مرتبط هستند.

علت خاموشی موتورسیکلت
خاموشی موتورسیکلت در وسط راه

دلایل خاموش شدن موتورسیکلت در حین رانندگی

در اینجا دلایل متداول خاموش شدن موتورسیکلت در حین رانندگی آورده شده است:

مسائل مربوط به منبع سوخت

سوخت یک دلیل واضح برای روشن نشدن موتور سیکلت است.

با این حال، چندین نوع مشکلات سوخت وجود دارد که ممکن است باعث توقف موتور شما در هنگام سواری شود.

  • پمپ سوخت

اگر باک بنزین پر است اما موتور هنوز روشن نمی شود، ممکن است خرابی پمپ بنزین باشد.

  •  گاز آلوده

سیستم سوخت شما حساس است. اگر زباله سوخت شما را آلوده کند، موتورسیکلت نمی تواند به درستی کار کند. اگر مایع دیگری غیر از بنزین در باک شما گیر کند، همین امر صادق است.

آب و سوخت دیزل رایج ترین عامل آلودگی گاز هستند. به همین دلیل است که شما نباید چیزی جز بنزین در باک خود قرار دهید.

اگر فکر می کنید سوخت شما آلوده شده است، بهتر است سوخت را تخلیه کرده و باک را تمیز کنید. محصولاتی وجود دارد که می توانید برای تمیز کردن مخزن خریداری کنید یا می توانید موتورسیکلت خود را به فروشنده یا فروشگاه مستقل محلی خود ببرید.

در حالی که در حال تمیز کردن مخزن هستید، ممکن است ایده خوبی باشد که سوراخ یا نشتی در مخزن که ممکن است آلودگی وارد آن شده باشد را بررسی کنید.

  • عدم سوخت

اگر تا به حال به اندازه کافی بدبخت شده اید که در موتورسیکلت ای که هنگام رانندگی خاموش می شود گرفتار شوید، مایلم شرط ببندم اولین چیزی که بررسی کردید مخزن سوخت بود.

برخی از موتورسیکلت ها ممکن است سنج سوخت نداشته باشند یا گیج بنزین معیوب داشته باشند. دلیل هر چه باشد، فقط به یاد داشته باشید – این اتفاق می افتد! اگر موتورسواری کاربراتوری دارید، فقط برای این مواقع یک سوئیچ ذخیره روی دریچه سوخت خواهید داشت.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
زیباترین موتورسیکلت‌های آمریکایی با قدرتی باورنکردنی! و مقایسه با هوندا

مسائل مربوط به سیستم برق

سیستم شارژ موتورسیکلت شما دارای سه بخش اصلی است.

  1. باتری،
  2. استاتور،
  3. و یکسو کننده تنظیم کننده

هر یک از این اجزا چندین عملکرد را انجام می دهند و در حین کار موتورسیکلت با یکدیگر کار می کنند. اگر یکی از این قطعات کار نکند، ممکن است مشکلات متعددی را با موتورسیکلت خود تجربه کنید، از جمله خاموش شدن موتورسیکلت در حین رانندگی.

باتری بد

باتری به موتورسیکلت شما نیروی اولیه لازم برای راه اندازی را می دهد. همچنین زمانی که استاتور شما قادر به پاسخگویی به نیاز الکتریکی موتورسیکلت شما نیست، سستی را برطرف می کند.

این تنها زمانی باید اتفاق بیفتد که با سرعت پایین با RPMS پایین حرکت کنید.

در حالی که موتورسیکلت کار می کند، باتری توسط استاتور شارژ می شود. یکسو کننده رگولاتور همچنین به عنوان یک محافظ در برابر دینام عمل می کند تا مطمئن شود که انرژی زیادی را به بیرون ارسال نمی کند.

از آنجایی که هر سه جزء پشت سر هم کار می کنند، اگر تمام ولتاژ مورد نیاز خود را دریافت نکنند، از کار می افتند و به طور بالقوه موتورسیکلت را از بین می برند.

هنگامی که موتورسیکلت خود را برای وجود عامل خاموش شده بررسی می کنید، مطمئن شوید که پایانه های باتری را بررسی کرده اید. از اینکه چند بار مشکل باتری در واقع فقط یک مشکل سخت افزاری ساده است، شوکه خواهید شد.

با این حال، همیشه اینقدر خوش شانس نخواهید بود. گاهی اوقات، واقعاً باتری بدی است که به هر دلیلی شارژ خود را از دست داده است. بهترین راه برای تست باتری، انجام تست بار است. بسته به نوع باتری، بسته به نوع باتری، مشخصات در زمان عبور یا خرابی متفاوت است.

به عنوان مثال، یک باتری نشسته می تواند ولتاژ سطحی (بدون بار) 12.4 ولت داشته باشد که رضایت بخش است. اما به محض اینکه یک بار روی آن قرار می دهید، ولتاژ به 3 کاهش می یابد. این یک باتری بد خواهد بود. اگر در طول تست بار هنوز ولتاژ داشته باشد، استفاده از مناقصه باتری می تواند باعث صرفه جویی در باتری شود.

علت خاموش کردن موتور سیکلت
مشکلات مربوط به خاموش شدن موتور سیکلت

شمع های بد

شمع یک نکته کلیدی در ایجاد قدرت برای حرکت موتورسیکلت شما است. هنگامی که جرقه می زند، مخلوط سوخت هوا در محفظه احتراق هنگامی که پیستون در بالاترین موقعیت خود قرار دارد (معروف به نقطه مرگ بالا) مشتعل می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
سر سیلندر موتور سیکلت

اگر مشکلی در شمع شما وجود داشته باشد، به درستی مشتعل نمی‌شود، به همین دلیل است که اشتباه می‌کند، نتیجه معکوس می‌گیرد یا احساس ضعف قدرت می‌کند.

چند دلیل وجود دارد که شمع می تواند خراب شود:

  • یکی این است که اگر نسبت هوا به سوخت بیشتر باشد، این موضوع می تواند باعث سایش زودرس شمع های شما شود.
  • از آنجایی که شمع برای احتراق به مخلوط سوخت هوا متکی است، اگر هوا بیشتر از سوخت باشد، باعث می شود سوخت داغتر شود و خطر ذوب شدن شمع وجود داشته باشد. شمع ها همچنین به دلیل سوخت یا روغن بیش از حد ممکن است خراب شوند. گاهی اوقات، مهم نیست که چقدر از موتورسیکلت یا شمع های خود مراقبت می کنید.
  • در نهایت، آنها آن را به سادگی از فرسودگی خارج می کنند.

استاتور معیوب

  • استاتور شما به چندین جزء موتورسیکلت شما ولتاژ می دهد و به تولید ولتاژی کمک می کند که در نهایت به شمع می رسد.
  • استاتور همچنین باتری شما را در زمانی که موتورسیکلت روشن است شارژ می کند.
  • ECU جرقه را کنترل می کند و در درجه اول ولتاژ آن را از باتری دریافت می کند. اگر استاتور باتری را تغذیه نکند، نمی تواند جرقه ایجاد کند.
  • وقتی استاتور شما از کار بیفتد، با چند مشکل مواجه خواهید شد.
  • موتورسیکلت شما به سختی راه اندازی می شود و موتور ممکن است بد کار کند یا معکوس شود.
  • اگر استاتور از کار بیفتد، جرقه ای دریافت نمی کنید، به این معنی که موتورسیکلت اصلاً روشن نمی شود. همچنین این احتمال وجود دارد که باتری شما بعد از سوار شدن دائماً از بین برود زیرا استاتور آن را شارژ نمی کند.
دلایل خاموش شدن موتور
خاموش شدن موتور سیکلت

نتیجه گیری

بهترین راه برای جلوگیری از توقف موتور، پر نگه داشتن باک و شارژ باتری است. همچنین مهم است که موتورسیکلت خود را بین سرویس ها بررسی کنید، به خصوص اگر چیزی درست نیست. همانطور که یاد گرفتیم، حتی یک قطعه کوچک، مانند شمع، می تواند سیستم شما را خراب کند.

پیام بگذارید

تماس با ما