انواع مسابقات موتورسواری در ایران و جهان

انواع مسابقات موتورسواری

انواع مسابقات موتورسواری

موتورسیکلت فقط برای استفاده روزمره، رفتن به محل کار برای کاهش اتلاف وقت در ترافیک و  کاهش سوخت نمی باشد و برای مسابقات موتورسواری نیز استفاده می‌شود. البته موتورسیکلت هایی که برای مسابقه استفاده می شوند حجم بالایی دارند و سنگین هستند و سرعت و شتاب بالایی دارند و به طور کلی می توان گفت برای مسابقه از موتورسیکلت های کلاس مسابقه ای استفاده می شود. در این مقاله به انواع مسابقات موتورسواری  خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع مسابقات موتورسواری

مسابقات موتورسواری در دسته بندی های مختلفی قرار داده می شوند و شامل دو سبک اصلی هستند که شامل مسابقات موتورسواری جاده ای و مسابقات موتورسواری خارج جاده ای می باشد که در پیست و خارج پیست انجام می شود که در ادامه به طور مفصل به هر کدام می پردازیم.

مسابقات Speedway GP

این مسابقه موتورسواری در شمال اروپا و آمریکا بسیار پرطرفدار می باشد و همچنین یک مسابقه موفق نیز می باشد. موتورسیکلت های که در این مسابقات موتورسواری استفاده می شوند فقط دارای یک دنده هستند و ترمز دارند. راکب موتورسیکلت باید با تجربیات خود و کمک گرفتن از پاها موتورسیکلت را از حرکت باز دارد. پیست این مسابقات پر از شن و خاک دولومیت می باشد که قبل از مسابقه با آب پاشی به گل نرم تبدیل می شوند.

موتورهای مسابقه در قسمت پیچ ها به دلیل لیز بودن سر می خورند و هیجان مسابقه را چندین برابر می کنند. در هر موتورسیکلت دو سرنشین می نشینند و یک تیم را تشکیل می دهند و همچنین مسابقه با چهار موتورسوار آغاز خواهد شد. تاریخچه برگزاری این مسابقات به قبل از جنگ جهانی اول باز می گردد.

مسابقه Trial World Championship

 این مسابقه بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد و سرعت موتورسیکلت در حین مسابقه کمکی نخواهد کرد. مسابقه رقص باله با موتورسیکلت در فضاهای بسته و یا در مواقع خاص در محیط های باز صورت می گیرد. به جای سرعت حفظ تعادل در این مسابقه از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتواند به خوبی مانع ها را پست سر بگذارد.

در صورتی که پاها با زمین برخورد نمایند یک امتیاز منفی کسب می شود و موتور سوار باید بتواند با حرکات آکروباتیک تعادل موتورسیکلت را حفظ کند تا پخش زمین نشود. در صورت زمین خوردن موتورسوار و یا گرفتن ۵ امتیاز منفی مسابقه به اتمام می رسد. موتورسیکلت های مناسب برای مسابقات موتورسواری پیشرانه ای با حجم ۲۹۹ سی سی باید داشته باشند تا بتوانند ۴۵ اسب بخار یا بیشتر نیرو تولید کنند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
لوازم یدکی موتورسیکلت را بشناسیم.

مسابقات MotoGP

از جمله مسابقات پرطرفدار در کل جهان مسابقات موتو جی پی می باشد که سرمایه گذاری در آن بسیار زیاد است‌. قدمت این مسابقات به بیش از ۶۵ سال قبل باز می گردد و بعد از جنگ جهانی دوم اولین فصل این مسابقات برگزار شد.

موتورسیکلت هایی که در این مسابقات استفاده می شوند به صورت اختصاصی طراحی می شوند و افراد عادی نمی توانند از آن استفاده کنند و فقط حرفه ای ها می توانند کنترل آن را به دست گیرند. همچنین به گونه ای طراحی شده اند که در خیابان های سطح شهر نمی توان از انها استفاده کرد.

برای رسیدن به این مسابقات ابتدا شرکت کنندگان باید سطوح پایین تر مثل موتو۳ و موتو ۲ را با موفقیت پشت سر بگذارند که این مهم فقط با جسارت و مهارت رانندگان قابل دست یابی است. موتورسیکلت های مسابقات موتورسواری موتو جی پی پیشرانه ۴ سیلندر و حجمی بالغ بر ۱۰۰۰ سی سی دارند قدرت و نیروی تولید آنها بیش از ۲۴۰ اسب بخار می باشد. همچنین تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت می توان با این موتورسیکلت ها در پیست رانندگی کرد. به دلیل داشتن لاستیک های خاص تا ۶۵ درجه به داخل پیج می توانند خم شوند بدون اینکه از سرعت آنها کاسته شود.

مسابقات موتورسواری رالی داکار

رالی داکار مسابقه ای هر ساله بین ماشینهای ویزه، کشنده ها، موتورسیکلت ها و چهار چرخ ها می باشد که مسیر ۸۵۰۰ کیلومتری که شامل کشورهای مختلف آمریکای جنونی مانند آرژانتین، بولیوی و شیلی را باید پشت سر بگذارد. برای شرکت کنندگان این مسابقات دو هدف اصلی وجود دارد که شامل سلامت جان خود در حین مسیر و برنده شدن مسابقه خارج جاده ای می باشد.

به طور کلی می توان گفت استقامت موتورسوار و موتورسیکلت در مسابقه موتورسواری رالی داکار بسیار مهم می باشد تا بتواند پستی ها و بلندی های مسیر را تحمل کند و با استقامت بالا به مسیر خود ادامه دهد. موتورسیکلت های رالی داکار دو سیلندر و حجمی حدود ۴۵۰ تا ۶۰۰ سی سی دارند و با تقویت کمک فنرها ضربات وارد در حین مسیر را به خوبی تحمل می کنند. مخزن سوخت این موتورسیکلت سه برابر موتورسیکلت های کروزر عادی می باشد و همچنین دارای قمقمه آب نیز هستند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
سیستم انژکتور در موتورسیکلت هوندا

زمان در این مسابقه حرف اول را می زند و از ابتدا با هماهنگی با تیم پشتیبانی شروع به حرکت می کنند و هر تیم می تواند با دو شرکت کننده در مسابقات اعلام حضور کند. سیرل دسترس و پیتر هانسن از قوانین این رشته موتورسواری هستند.

رقابت های جهانی موتوکراس

موتورسیکلت های کراس جزوی از موتورسیکلت های آفرودی هستند که از موتورسیکلت های کلاس اندرو جدا هستند. این موتورسیکلت ها برای مسابقات درون پیست و پرشهای بلند مناسب می باشند و به گونه طراحی شده است که کمترین ضربه به راننده وارد شود. به دلیل داشتن شاسی و سیستم تعلیق پیشرفته ضربه های تا یک تن را متحمل می شوند. حجم موتورسیکلت ها بین ۱۲۵، ۲۵۰ و ۴۵۰ سی سی می باشد و در مسیرهای پست و بلند مسابقه انجام می شود.

طول مسافت در پیست ۱ کیلومتر می باشد که افراد شرکت کننده حدود ۱۰ تا ۲۵ بار باید مسیر را طی کنند. مسابقه موتور کراس به جز رقابت های جهانی به صورت لیگ درون کشوری در کشورهای بریتانیا، اسپانیا و آمریکا برگزار می شود. 

رانندگان موتور کراس در مسابقات پرش نمایشی نیز اغلب شرکت می کنند که با سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر به سمت سکوی پرش موتورسیکلت خود را خدایت می کنند و با ارتفاع ۲۰ متری با حرکات نمایشی، فرودی سالم را خواهند داشت.

جمع بندی مسابقات موتورسواری

موتورسیکلت فقط برای تردد در داخل شهر طراحی نشده است و موتورسیکلت هایی هستند که حجم زیادی دارند و برای مسابقات طراحی و تولید شده اند. افرادی که دنبال هیجانات زیاد هستند به مسابقات موتورسواری روی می آورند و هیجانات خود را در پیست های مسابقه خالی می کنند. مسابقات موتورسواری انواع مختلفی دارد که می توان به مسابقات موتورکراس، مسابقات رالی داکار، مسابقات تمایل و … اشاره کرد که هر کدام شرایط خود را دارند و راکبان موتورسیکلت با شرکت در مسابقه باید تمام قوانین مسابقه را جدی بگیرند و طبق آن مسیرخود را بپیمایند.

پیام بگذارید

تماس با ما