آیا زنجیر شل ممکن است باعث لرزش موتورسیکلت شود؟

علت لرزش موتورسیکلت چیست؟

آیا زنجیر شل ممکن است باعث لرزش موتورسیکلت شود؟

لرزش موتور می تواند تقریباً از هر جای موتورسیکلت باشد و می تواند موجب ناراحتی هنگام رانندگی شما شود. یک موتور سیکلت ارتعاشی نه تنها برای راکب ناراحت کننده است، بلکه ترسناک هم هست و می تواند خطرناک باشد. برخی ممکن است تعجب کنند که آیا زنجیر موتور سیکلت شل باعث این لرزش است؟

آیا زنجیر شل موتورسیکلت می تواند باعث لرزش شود؟ شل بودن زنجیر موتور سیکلت یکی از دلایل احتمالی لرزش هایی است که در سراسر موتورسیکلت احساس می شود. لرزش ممکن است به دلیل شل یا خیلی سفت بودن زنجیر، تجمع زباله در زنجیر، یا معیوب بودن چرخ دنده عقب باشد. همچنین ممکن است یک پیوند زنجیره ای با اندازه نادرست نصب شده باشد.

زنجیر موتور سیکلت جزء ضروری موتور سیکلت شماست که نیرو را از موتور به چرخ عقب منتقل می کند. زنجیر شل می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله لرزش شود که می تواند بر عملکرد موتورسیکلت شما تأثیر بگذارد و لذت راندن آن را کاهش دهد. در این مقاله، در مورد اینکه آیا زنجیر موتور سیکلت شل باعث ایجاد لرزش در موتورسیکلت شما می شود یا خیر و برای رفع آن چه کاری می توانید انجام دهید، بحث خواهیم کرد.

شل شدن زنجیر موتورسیکلت
چگونه از شل شدن زنجیر موتورسیکلت جلوگیری کنیم؟

چرا یک زنجیر موتور سیکلت شل می تواند باعث لرزش موتورسیکلت شود؟

لرزش موتورسیکلت یک مشکل رایجی است که سوارکاران با آن روبرو هستند و می تواند به دلیل تعدادی از عوامل از جمله زنجیر شل ایجاد شود. یک زنجیر شل می تواند باعث شود چرخ عقب به شکلی ناهموار حرکت کند که می تواند منجر به لرزش ناخواسته شود. لرزش را می توان در فرمان، صندلی و گیره های پا احساس کرد و کنترل موتورسیکلت را دشوار می کند و راحتی رانندگی شما را کاهش می دهد.

زنجیر شل علاوه بر ایجاد لرزش، می تواند باعث افزایش سایش و پارگی موتور و گیربکس شود. شلی اضافی در زنجیر می تواند فشار غیرضروری به این قطعات وارد کند که می تواند منجر به آسیب و کاهش طول عمر موتورسیکلت شما شود.

برای جلوگیری از ایجاد لرزش زنجیر شل، مهم است که به طور منظم کشش زنجیر را بازرسی و تنظیم کنید. اگر زنجیر خیلی شل است، باید آن را سفت کنید و اگر خیلی سفت است، باید آن را شل کنید، که همه اینها را می‌توانید در گاراژ خودتان انجام دهید. همچنین باید زنجیر را از نظر سایش زیاد بررسی کنید و در صورت آسیب دیدن آن را تعویض کنید.

چگونه تشخیص دهیم که آیا زنجیر باعث لرزش موتورسیکلت می شود؟

یکی از اولین نشانه های شل بودن زنجیر که باعث ایجاد لرزش می شود، چرخش چرخ عقب است. اگر در حین سوار شدن متوجه شدید که چرخ از سمتی به سمت دیگر حرکت می کند، این نشانه واضحی است که زنجیر بیش از حد شل است. هنگامی که زنجیر شلی بیش از حد داشته باشد، به چرخ اجازه می دهد تا به صورت ناهموار حرکت کند و باعث لرزش موتورسیکلت شود.

راه دیگر برای تشخیص اینکه آیا این زنجیر شماست که باعث لرزش شده یا خیر این است که زنجیر را برای سایش بررسی کنید. یک زنجیر فرسوده یا آسیب دیده می تواند باعث لرزش موتورسیکلت شود زیرا به چرخ اجازه می دهد به گونه ای حرکت کند که نباید انجام شود. اگر متوجه هر گونه پیوند آسیب دیده شدید، یا اگر زنجیر کشیده شده است، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونگی تصادف با موتورسیکلت و راه های جلوگیری از آسیب تصادفات

علاوه بر بازرسی زنجیر، باید کشش زنجیر را نیز بررسی کنید. کشش ایده آل زنجیر معمولاً بین 25 تا 35 میلی متر بازی زمانی است که در نقطه وسط زنجیر فشار داده شود. در صورت نیاز زنجیر را تنظیم کنید. مجدداً به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید تا میزان دقیق کشش مورد نیاز موتورسیکلت خود را بدانید.

همچنین ایده خوبی است که نگاهی به چرخ دنده عقب بیندازید. چرخ دنده همان چیزی است که نیروی داده شده توسط زنجیر را به چرخ عقب می رساند، بنابراین اگر درست کار نمی کند، احتمالاً زنجیر نیز درست کار نخواهد کرد. این در نهایت می تواند باعث ایجاد لرزش در موتورسیکلت شما شود. اگر متوجه شدید که دندان‌های چرخ‌دنده خیلی تیز به نظر می‌رسند یا از نظر ضخامت یا فاصله یکسانی وجود ندارد، ممکن است مقصر خود را پیدا کرده باشید.

آخرین باری که زنجیر به طور کلی تعویض شده است را ارزیابی کنید. اگر اخیراً آن را تعویض کرده اید و موتورسیکلت شما تقریباً در همان زمان دچار مشکلات لرزشی شده است، احتمالاً زنجیر شما باعث این مشکل شده است. این یک اشتباه رایج است که اندازه اشتباه زنجیر مخصوص موتورسیکلت خود را نصب کنید. فاصله پیوند زنجیره ای باید با فاصله دندانه های چرخ دنده منطبق باشد. به همین دلیل مهم است که تحقیق کنید و زنجیر مناسب موتورسیکلت خود را خریداری کنید.

اگر هنوز مطمئن نیستید که این زنجیر شماست که باعث لرزش می شود، بهتر است با یک مکانیک حرفه ای مشورت کنید. آنها می توانند موتورسیکلت را بررسی کنند و منشا مشکل را تشخیص دهند. آنها همچنین ممکن است بتوانند سایر منابع بالقوه لرزش مانند لاستیک های فرسوده یا آسیب دیده، اجزای سیستم تعلیق فرسوده یا چرخ های نامرتب را توصیه کنند.

تشخیص لرزش موتورسیکلت
چگونه تشخیص دهیم که آیا زنجیر باعث لرزش موتورسیکلت می شود؟

چگونه یک زنجیر موتور سیکلت شل را که باعث لرزش می شود تعمیر کنیم؟

خوشبختانه، اگر زنجیر موتور سیکلت شل مقصر مشکل لرزش موتور سیکلت شما باشد، چند مرحله وجود دارد که می توانید برای رفع آن انجام دهید.

اول از همه، شما باید زنجیر را برای سایش بررسی کنید. یک زنجیر فرسوده یا آسیب دیده می تواند باعث لرزش موتورسیکلت شود و اگر متوجه هر گونه پیوند آسیب دیده (مانند زنگ زدگی شدید، خراشیدگی شدید یا شکستگی کامل) شدید، یا اگر زنجیر کشیده شده است، زمان تعویض آن فرا رسیده است. لطفاً توجه داشته باشید که زنجیر موتورسیکلت شکسته ارزش نجات دادن ندارد، بنابراین بهتر است آن را کاملاً تعویض کنید. قطعات این چنینی نسبتاً ارزان هستند.

هنگامی که تأیید کردید که زنجیر در شرایط خوبی است، باید کشش زنجیر را تنظیم کنید. کشش ایده آل زنجیر معمولاً بین 25 تا 35 میلی متر بازی زمانی است که در نقطه وسط زنجیر فشار داده شود. در این مرحله، باید زنجیر موتورسیکلت خود را سفت یا شل کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سواری بهتر است یا ماشین سواری

برای سفت کردن زنجیر، باید محور عقب را تنظیم کنید. مهره محور را پیدا کرده و با استفاده از آچار سوکت آن را شل کنید. سپس اکسل را بچرخانید تا زنجیر به کشش مورد نظر برسد. در نهایت، مهره محور را ببندید و مطمئن شوید که آنقدر محکم است که زنجیر حرکت نکند.

اگر متوجه شده اید که باید زنجیر موتورسیکلت خود را به طور کامل تعویض کنید، خوشحال خواهید شد که بدانید ممکن است خودتان بتوانید این کار را انجام دهید. زنجیر موتورسیکلت نسبتاً ارزان است و نصب آن آسان است.

چگونه از شل شدن زنجیر موتورسیکلت جلوگیری کنیم؟

اولین قدم برای جلوگیری از شل شدن زنجیر موتورسیکلت، بازرسی منظم آن است. زنجیر موتورسیکلت فرسوده ممکن است دارای زنگ زدگی شدید، تاب خوردگی یا خمیدگی در حلقه ها باشد، یا در جایی ترک خورده یا پاره شود. اگر اینطور است، به جای تلاش برای تعمیر آن، فقط کل زنجیر را تعویض کنید.

تمیز کردن مرتب زنجیر موتورسیکلت بسیار مهم است. اگر به طور معمول این کار را انجام ندهید، در معرض خطر تجمع کثیفی و زباله هستید که می تواند باعث زنگ زدگی یا در نهایت تغییر دائمی زنجیره شود. یک تمیز کردن زنجیر خوب باید در حدود هر 700 مایل یا بیشتر انجام شود.

برای تمیز کردن زنجیر موتور سیکلت، دوچرخه را روی پایه وسط قرار دهید (با موتورسیکلت خاموش) و چرخ عقب را آزادانه بچرخانید. در حالی که زنجیر می چرخد، یک پاک کننده زنجیر روی آن اسپری کنید و مطمئن شوید که کل زنجیره پوشیده شده است. پس از چند دقیقه خیساندن آن، از یک اسفنج یا یک برس نرم استفاده کنید تا زباله ها و پاک کننده ها را پاک کنید. از استفاده از روش هایی مانند واشرهای تحت فشار خودداری کنید زیرا این کار می تواند به طور بالقوه به حلقه های اورینگ زنجیر آسیب برساند.

زنجیر شل موتورسیکلت
خطرات زنجیر شل موتورسیکلت

راه دیگر برای جلوگیری از شل شدن زنجیر موتورسیکلت، روغن کاری منظم آن است، به خصوص پس از تمیز کردن آن. یک زنجیر خشک می تواند باعث اصطکاک شود که منجر به سایش و پارگی بیش از حد می شود که در نهایت می تواند باعث شل شدن آن شود. اطمینان حاصل کنید که از روان کننده زنجیره ای با کیفیت بالا استفاده کنید و آن را مطابق دستورالعمل سازنده اعمال کنید.

در نهایت، عادت کنید که چرخ‌دنده‌های موتورسیکلت خود را چند بار در سال بررسی کنید. سلامت چرخ دنده های شما به طور مستقیم بر سلامت زنجیر موتور سیکلت شما تأثیر می گذارد. اطمینان حاصل کنید که دندان‌های چرخ‌دنده به طور مساوی از هم فاصله دارند، ضخامت ثابتی وجود دارد و دندان‌ها تا حدودی رویه‌های صاف دارند. یک چرخ دنده فرسوده دندان های تیزتر و فضاهای ناهموار بین آنها خواهد داشت. زمانی که چرخ دنده درست به نظر نمی رسد، معمولاً کاملاً واضح است.

پیام بگذارید

تماس با ما