آیا روغن موتور سیکلت خراب می شود؟

خرابی روغن موتورسیکلت

آیا روغن موتور سیکلت خراب می شود؟

نگه داشتن موتورسیکلت در اوج عملکرد برای ایمنی و داشتن یک سواری لذت بخش بسیار مهم است. موتورسیکلت ها دارای روان کننده ها و روغن های بسیار مهمی هستند که به آنها اجازه می دهد تحت فشار شدید آب و هوا و سبک رانندگی خاصی که موتورسیکلت برای آن طراحی شده است، کار کنند.

درک زمانی که این روان کننده ها و روغن ها خراب می شوند برای طول عمر اجزای حیاتی مانند موتور و گیربکس مهم است.

آیا روغن موتور سیکلت خراب می شود؟ روغن موتور سیکلت چه به دلیل استفاده بیش از حد یا صرفاً تمدید تاریخ انقضا، بد می شود. استفاده از روغن بد در موتورسیکلت، احتمال مشکلات پیشرانه را افزایش می دهد. قبل از استفاده حتما به تاریخ انقضای روغن خود توجه کنید و همیشه روغن موتورسیکلت خود را به طور منظم تعویض کنید.

موتور و گیربکس موتورسیکلت شما مهم هستند و بهترین راه برای حفظ آنها این است که مطمئن شوید روغن شما خراب نمی شود و از روغن بد استفاده نمی کنید. موتورسیکلت شما یک سرمایه گذاری بزرگ است و ما می خواهیم به شما در محافظت از آن کمک کنیم.

خرابی روغن موتورسیکلت
علت خرابی روغن موتورسیکلت

چرا روغن موتور سیکلت خراب می شود؟

در طول سالیان متمادی در تاریخ موتورهای بنزینی، همیشه تلاش برای حرکت سریعتر از همیشه وجود داشته است. از زمانی که موتورسیکلت های اولیه سرعت بسیار پایینی داشتند، فکر کردن به این موضوع جالب است. اکنون برخی از موتورسیکلت ها می توانند با سرعت 200 مایل در ساعت از کف نمایشگاه خارج شوند.

موتورهای این ماشین‌ها محدودیت‌های روان‌کننده‌هایشان را نیز برطرف کرده‌اند. یه لحظه بهش فکر کن RPM سنج موتور سیکلت شما به چه چیزی می رسد؟ 6000 دور در دقیقه اگر موتورسواری می کنید، شاید 15000 یا بیشتر اگر موتورسواری می کنید. این موتورها برای کار در این نوع سرعت ها به امنیت زیادی نیاز دارند، به همین دلیل مهم است که بدانیم چرا روغن موتور سیکلت خراب می شود.

روغن موتور سیکلت به چند دلیل خراب می شود، اما رایج ترین آن به دلیل استفاده از آن است! در حالی که در حال کنده کردن یک دره یا برخورد به مسیر هستید، ممکن است این ظرفیت را داشته باشید که دمای مایع خنک کننده موتور و شاید حتی دمای روغن موتور خود را ببینید. یادت میاد آخرین باری که چک کردی چی خونده؟ 180 درجه فارنهایت؟ 200 درجه فارنهایت؟ 220 درجه فارنهایت؟ این موتورها داغ می شوند!

روغن موتور شما با مخلوط‌های مختلفی از مواد شوینده و افزودنی‌ها برای مبارزه با سایش در حین کار و زمان کارکرد موتور و گیربکس فرموله شده است. چرا گیربکس را با موتور بالا میاورم؟ اکثر موتورسیکلت ها روان کننده ها را بین موتور و همچنین گیربکس به اشتراک می گذارند. شما می توانید با مطالعه مقاله ما “گیربکس موتور سیکلت چگونه کار می کند؟” در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

از نظر شیمیایی این مواد شوینده با گذشت زمان و استفاده از بین می روند. روغن موتور سیکلت شما همچنین در معرض آلودگی با قطعات فلزی ریز میکروسکوپی در حین رانندگی با موتور سیکلت خود است.

احتمالاً در مورد فواصل تعویض روغن موتورسیکلت خود شنیده اید. مهم است که این را به خاطر بسپارید و همچنین دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود را بخوانید تا متوجه شوید که روغن موتورسیکلت شما چه زمانی خراب می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
انگشتی موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟

چه مدت طول می کشد تا روغن موتور سیکلت خراب شود؟

روغن موتورسیکلت لزوماً زمان معینی ندارد که به خودی خود خراب شود. برخی از شرکت های روان کننده ممکن است بگویند که هر 3 ماه یا 3000 مایل زمانی که در موتورسیکلت مورد استفاده است منقضی می شود. شاید بعضی ها زودتر از این بگویند که این یک کلاهبرداری بازاریابی است که شما را مجبور به تعویض روغن موتور می کنند.

روغن موتور سیکلت همانطور که قبلا ذکر شد با سطوح مختلف مواد افزودنی و شوینده های مختلف ساخته می شود تا به آنها کمک کند تا مدت بیشتری از موتورسیکلت شما محافظت کنند. روغن های مصنوعی هستند که کاملاً ساخته دست بشر هستند و برخی دیگر روغن های معمولی نامیده می شوند که از منابع طبیعی تصفیه شده اند.

از آنجایی که روغن‌های طبیعی لزوماً برای عملکرد بالا ساخته نشده‌اند، روغن‌های مصنوعی طول عمر بیشتری را برای موتورسیکلت شما فراهم می‌کنند و روغن موتورسیکلت دوام بیشتری دارد. بیشتر روغن های مصنوعی یک جدول زمانی 5-6000 مایلی در مقابل شاید 3-4000 مایل در روغن معمولی به شما ارائه می دهند.

می توانید از روغن موتور سیکلت خود نمونه برداری کرده و آن را به شرکت تست روغن بفرستید. آنها می توانند وضعیت مواد شوینده، افزودنی ها و آلاینده های موجود در روغن را به شما بگویند. این می تواند یک راه سرگرم کننده برای فهمیدن اینکه روغن شما چگونه نگه می دارد.

به طور معمول، اگر متوجه شدید رنگ روغن موتورسیکلت شما تیره است، نشانه خراب شدن آن است. نکته دیگری که باید مراقب آن باشید این است که روغن موتور سیکلت شما بوی گاز می دهد. این می تواند ناشی از ورود سوخت به روغن موتور باشد. اگر متوجه زرق و برق زیادی در روغن موتور خود شدید، به همان اندازه که زیبا است، باید آن را نیز تغییر دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه موتورسیکلت شما چه زمانی نیاز به تعویض روغن دارد، به مقاله دیگر ما «نشانه هایی که موتورسیکلت شما نیاز به تعویض روغن دارد» مراجعه کنید.

همچنین می‌خواهید آن را نزد یک تکنسین موتورسیکلت ببرید تا بررسی کنید که این زرق و برق از کجا ممکن است از داخل موتور سیکلت شما آمده باشد. من شخصاً دوست دارم به جنبه ایمن کارها پایبند باشم و مطمئن شوم که همیشه روغن خود را طبق دفترچه راهنمای مالک تعویض می کنم.

همانطور که تاریخ مصرف شیر یخچال شما تمام می شود، روغن موتور نیز ممکن است منقضی شود. من یک ماه بعد از انقضای شیر نمی‌نوشم و اگر باز نمی‌شد به آن می‌گفتم کاملا نو! روغن موتور سیکلت تفاوتی ندارد.

وقتی روغن موتورسیکلت روی قفسه می‌نشیند، مواد شوینده و افزودنی‌ها شروع به خراب شدن می‌کنند. این بدان معنا نیست که روغن کاملاً جدید به نظر نمی رسد. احتمالاً به اندازه روزی که آن را خریدید طلایی خواهد شد.

برخلاف شیری که در یخچال به سرعت منقضی می‌شود، روغن موتور شما زمان بیشتری می‌برد تا در قفسه بنشیند. طبق گفته AutoZone، روغن های معمولی به طور متوسط ​​می توانند حدود پنج سال قبل از اینکه خاصیت روان کنندگی خود را از دست بدهند، ذخیره می شوند. در حالی که این می تواند امیدوار باشد که روغن موتور شما هنوز از 3 سال قبل خوب است، آنها می گویند “به طور متوسط”. حدس من این است که این در یک محیط تنظیم شده با درجه حرارت به دور از رطوبت و سایر عواملی است که می تواند انقضای روغن را تسریع کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
راهنمایی خرید موتورسیکلت دست دوم

اگر از روغن تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید چه اتفاقی برای موتورسیکلت شما می افتد؟

اگر مقداری روغن دارید که به مدت 5 سال یا بیشتر باقی مانده است، ممکن است بخواهید از خود بپرسید که چرا از ابتدا این روغن را به این مدت طولانی نگه داشتم؟ تاریخ مصرف گذشته به این معنی است که ترکیب شیمیایی روغن از زمانی که در کارخانه توسط تعدادی از عوامل مختلف تولید شده است، تغییر کرده است.

قرار دادن این نوع روغن در موتور سیکلت شما آن را “کشته” نمی کند، اما نباید برای مدت طولانی باشد. این روغن نمی تواند روانکاری را که برای آن طراحی شده است ارائه دهد زیرا از نظر شیمیایی تغییر کرده است. این همان روغنی نیست که 5 سال پیش خریدی.

اگر واقعاً از ماشین های خود مراقبت می کنید، استفاده از روغن تاریخ مصرف گذشته باید آخرین گزینه باشد. شما نمی خواهید در هر زمانی در یک سواری، در پیست یا در یک سفر طولانی در خطوط ایالتی خطر خرابی روغن کاری را داشته باشید. گاهی اوقات فقط به دلیل وجود آن به این معنی نیست که بهترین گزینه است. راه هایی برای اطمینان از ماندگاری روغن موتورسیکلت شما تا حد امکان وجود دارد.

روغن موتور سیکلت
چگونه از خراب شدن روغن به سرعت جلوگیری کنیم؟

چگونه از خراب شدن روغن به سرعت جلوگیری کنیم؟

بیایید به نحوه ذخیره روغن موتورسیکلت خود بپردازیم تا بیشترین عمر ممکن را داشته باشید و چگونه از آن در زمانی که در موتور سیکلت شما است بیشترین عمر ممکن را داشته باشید.

در صورت امکان، سعی کنید برای شروع خیلی روغن نخرید تا سالها نگران نگهداری آن نباشید. اگر فروش خوبی وجود دارد، ممکن است بسته به میزان سواری شما، حداکثر ۲ تا ۳ تعویض روغن ذخیره کنید. هنگامی که از دعوای همه در فروشگاه بر سر بهترین قیمت روغن موتور سیکلت در اعصار مختلف به خانه برگشتید، باید آن را در محیطی با دمای کنترل شده قرار دهید. اگر دائماً گاراژ خود را گرم یا خنک نمی کنید، این مکان ممکن است بهترین مکان نباشد. سعی کنید یک قفسه در داخل خانه خود پیدا کنید که در صورت امکان از آن استفاده کنید.

افزایش عمر روغن در موتورسیکلت شما به چند عامل بستگی دارد. متوجه باشید که چقدر سوار می‌شوید و چقدر سخت می‌روید و مطمئن شوید که در هر تعویض روغن از یک فیلتر روغن تمیز و جدید استفاده می‌کنید. اگر در تابستان با دمای بیش از 100 درجه فارنهایت به سختی موتورسواری کنید، روغن شما سخت تر می شود.

توجه به سطح روغن نیز برای کمک به ماندگاری بیشتر آن مهم است. اگر بیش از حد لازم روغن می سوزانید، عمر روغن شما را کاهش داده و به طور بالقوه باعث آسیب به موتورسیکلت شما می شود.

مراقب روغن موتورسیکلت خود باشید و مطمئن شوید که در صورت خراب شدن آن تعویض شده است. این کار یک سواری ایمن را تضمین می کند و موتورسیکلت شما را برای مدت طولانی عالی می کند.

پیام بگذارید

تماس با ما