علل اصلی تصادفات موتورسیکلت

علل اصلی تصادفات موتورسیکلت

علل اصلی تصادفات موتورسیکلت

موتورسواری برای بسیاری از آمریکایی ها زمان مورد علاقه گذشته است. با این حال، یک رانندگی آفتابی بعدازظهر می تواند یک پیچ مرگبار در جاده ایجاد کند که منجر به تصادفات غم انگیز و صدمات جدی شخصی شود. تصادفات موتورسیکلت می تواند ناشی از شرایط مختلف باشد. برخی ممکن است شامل رفتار سهل انگارانه یا رانندگی بی احتیاطی موتورسوار باشد.

با این حال، بسیاری دیگر به دلیل تقصیر راننده دیگری در جاده ایجاد می شود. شایع ترین علت تصادفات موتورسیکلت عدم شناسایی و تشخیص موتورسیکلت در ترافیک توسط رانندگان است. با توجه به اندازه کوچک یک موتورسیکلت، دید آن ممکن است به دلیل تابش خیره کننده یا مسدود شدن توسط سایر خودروها در جاده محدود شود. پس جای تعجب نیست که وقتی رانندگان موتورسوار را نمی بینند و نمی توانند از حق تقدم عبور کنند، تقاطع ها یکی از رایج ترین مکان هایی هستند که برای تصادف رخ می دهد.

تصادفات موتورسیکلت
علت تصادفات موتورسیکلت

سایر علل شایع تصادفات موتورسیکلت عبارتند از:

  • پیچ به چپ – تعداد قابل توجهی از تصادفات زمانی رخ می دهد که یک موتور سیکلت یا وسیله نقلیه دیگری در جاده به چپ بپیچد. در برخی موارد، رانندگان وقتی موتورسیکلت به چپ می‌پیچد، چراغ راهنمای موتورسیکلت را نمی‌بینند. در موارد دیگر، رانندگان به طور ناخواسته به موتور سیکلت تبدیل می شوند که ماشینی که در حال رانندگی هستند در حال چرخش به سمت چپ است. حتی اگر آنها آینه های خود را قبل از چرخش بررسی کنند، تشخیص موتورسیکلت دشوار است و ممکن است در نقطه کور راننده باشد.
  • شرایط خطرناک جاده – شرایط خطرناک جاده، از جمله سطوح لغزنده، روسازی ناهموار، شن های سست، یا آوار در جاده، به ویژه در نزدیکی محل های ساخت و ساز، علت تصادفات بی شمار موتورسیکلت هستند. از آنجایی که موتورسیکلت ها از نظر اندازه کوچکتر هستند و از پایداری کمتری نسبت به خودرو یا کامیون برخوردارند، ممکن است نسبت به سایر وسایل نقلیه موجود در جاده در معرض شرایط جاده ای ناایمن باشند.
  • سرعت غیرمجاز و رانندگی بی احتیاط – سرعت غیرمجاز و رانندگی بی احتیاطی نیز از علل شایع تصادفات موتورسیکلت است. تصادفات ممکن است رخ دهد، به عنوان مثال، زمانی که رانندگان یا موتورسواران به شدت رانندگی می کنند، سرعت می گیرند، بدون توجه رانندگی می کنند، یا در عقب خودرو جلوی خود را می گیرند. برخی از موتورسواران، به‌ویژه آنهایی که موتورهای «سوپراسپرت» یا موتورسیکلت های اسپرت را رانندگی می‌کنند، ممکن است سعی کنند به سرعت‌های بالایی برسند که در آن به راحتی کنترل موتورسیکلت را از دست می‌دهند.
  • مصرف الکل – الکل یکی دیگر از عوامل موثر در بسیاری از تصادفات مرگبار وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت است.
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه هوندا ADV 160 با هوندا کلیک 150

تصادفات موتورسیکلت اغلب غم انگیز است و می تواند منجر به صدمات جدی شخصی شود، از جمله:

ضربه مغزی و آسیب دائمی مغز در نتیجه پرتاب موتورسواران از موتورسیکلت خود.
شکستگی مفاصل، مانند شکستگی ستون فقرات، آرنج، لگن، استخوان‌های شانه و مچ دست، ناشی از ضربه‌های شدید مرتبط با تصادفات موتورسیکلت است.
تغییر شکل صورت، که ممکن است زمانی رخ دهد که سوارکار از لباس سر مناسب استفاده نکند. معمولاً صورت سوارکار ممکن است با میله موتورسیکلت تماس پیدا کند و منجر به تغییر شکل دائمی شود.

علت برخوردهای موتورسیکلت ها با یکدیگر

موتورسواران هنگام برخورد با خودروهای دیگر و اشیاء ثابت (مانند درختان، نرده‌های محافظ، نرده‌ها) به طور منحصربه‌فردی آسیب‌پذیر هستند. برخلاف سرنشینان خودرو، موتورسواران توسط جعبه‌ای فلزی محافظت نمی‌شوند یا توسط کیسه هوا محافظت نمی‌شوند. و موتورسیکلت ها بسیار کوچکتر و سبکتر از خودروها هستند. بیایید بیشتر در مورد رایج ترین انواع برخورد موتور سیکلت صحبت کنیم.

  • موتور سیکلت در برخورد رو به رو

بر اساس گزارش NHTSA در سال 2019، بیش از نیمی از 5114 موتورسیکلت درگیر در تصادفات مرگبار شامل یک وسیله نقلیه در حال حرکت بودند. در سه چهارم این تصادفات، ماشین از جلو با موتور سیکلت برخورد کرد.

تصادفات رخ به رخ یکی از خطرناک ترین انواع تصادفات برای راکبان است که دلیل آن نیروی ناهماهنگ (وزن خودروها به طور معمول چهار برابر موتورسیکلت ها) و نبود امکانات ایمنی در موتورسیکلت ها است.

  • برخورد بین موتورسیکلت و اشیاء ثابت

احتمال مرگ موتورسواران در برخورد با اجسام ثابت در مقایسه با افرادی که در خودروهای سواری در سال 2019 وجود داشت، بیشتر بود. به عنوان مثال، موتورسواران ممکن است در هنگام انحراف از جاده لغزنده باران و برخورد با درخت یا حصار به شدت آسیب ببینند یا کشته شوند. از 5114 تصادف مرگبار موتورسیکلت در سال 2019، 23 درصد مربوط به برخورد با اجسام ثابت بوده است، در مقایسه با 16 درصد برای خودروهای سواری، 13 درصد برای کامیون های سبک و 4 درصد برای کامیون های بزرگ.

  • خطرات جاده

راننده ماشین ممکن است به سختی متوجه چیزهایی مانند سطوح ناهموار جاده، سنگریزه روی سنگفرش و خطوط راه آهن شود. اما موتور سواران باید برای خطرات رایجی مانند این در حالت آماده باش باشند. از آنجایی که موتورسیکلت ها کوچکتر و پایدارتر از خودرو هستند، نامنظمی ها و اشیاء غیرمنتظره در جاده می تواند باعث تصادف موتورسیکلت شود. درباره خطرات رایج جاده ای که ممکن است باعث تصادف موتورسیکلت شوند، بیشتر بدانید. (برخی، مانند برگ، ممکن است شما را شگفت زده کنند.)

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهترین موتورسیکلت های اسکوتری در ایران

بسیاری از رانندگان آن را دیده‌اند: موتورسیکلتی که بین ردیفی از اتومبیل‌های متوقف شده یا به آرامی در حال حرکت است. این عمل تقسیم خط (یا گاهی اوقات به اشتراک گذاری خطوط یا فیلتر کردن خطوط) نامیده می شود. تقسیم خط یکی از علل شایع تصادفات موتورسیکلت است زیرا اتومبیل ها به سادگی انتظار ندارند وسیله نقلیه از آنها در ترافیک کند یا متوقف شده عبور کند و فضای بسیار کمی برای این تصادف وجود دارد. موتورسیکلت ها برای مانور دادن به هنگام بافندگی بین ماشین ها.

از سال 2021، تنها چند ایالت اجازه جداسازی خطوط را می دهند. اگر هنگام جدا شدن خط موتورسیکلت تصادفی رخ دهد، احتمال زیادی وجود دارد که موتورسوار مقصر شناخته شود. درباره مسئولیت بالقوه در تصادفات ناشی از جدا شدن خطوط بیاموزید.

  • رفتارهای موتور سواری

موتورسواران ممکن است نتوانند عواملی مانند خطرات جاده ای را کنترل کنند، اما می توانند رفتارهای پرخطر خود را کنترل کنند. برخی از موتورسواران (اغلب جوان و مرد، آمار نشان می دهد) حاضرند قانون را زیر پا بگذارند و قوانین ایمنی را زیر پا بگذارند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه تأثیر رفتارهای موتورسواران در تصادفات رانندگی بیندازیم.

  • مصرف الکل

موتور سواری در حالت مستی فوق العاده خطرناک است (و جرم است). تقریباً 30 درصد از موتورسوارانی که در تصادفات مرگبار در سال 2019 دچار مشکل شده بودند، دچار اختلال الکل بودند (سطح الکل خون 0.08 درصد یا بالاتر).

  • سرعت گرفتن

موتورسیکلت های سبک و قوی تر (مانند موتورهای اسپرت و سوپراسپرت) سرعت و سایر رفتارهای پرخطر را تشویق می کنند. 33 درصد از راکبان موتورسیکلت در تصادفات مرگبار در سال 2019 سرعت غیرمجاز داشتند. سواران جوان تر حتی بیشتر در تصادفات مرگبار در هنگام سرعت زیاد درگیر می شوند. نیمی از راکبان رده سنی 21 تا 24 سال که در تصادفات موتورسیکلت جان خود را از دست دادند هنگام تصادف با سرعت زیاد سرعت داشتند.

  • نپوشیدن کلاه ایمنی

یکی از ساده‌ترین کارهایی که یک موتورسوار می‌تواند انجام دهد، استفاده از کلاه ایمنی است. NHTSA تخمین می زند که به ازای هر 100 موتورسیکلت سوار که در تصادفات بدون کلاه ایمنی کشته می شوند، 37 نفر از آنها با استفاده از کلاه ایمنی می توانستند نجات پیدا کنند.

تصادفات موتورسیکلت با سایر وسایل نقلیه
خطرات تصادف با موتورسیکلت

قوانین برخی از کشورها و حتی در ایران، همه موتورسواران را ملزم به پوشیدن کلاه ایمنی می کنند. سایر ایالت ها از سوارکاران می خواهند که بر اساس سن خود از کلاه ایمنی استفاده کنند (مشابه قوانین کلاه ایمنی موتورسیکلت).

پیام بگذارید

تماس با ما