علت خراب شدن ترمز موتورسیکلت

علت خراب شدن ترمز

علت خراب شدن ترمز موتورسیکلت

هر جزء دوچرخه نقش مهمی در اجرای صحیح آن دارد، زیرا حتی یک عنصر کوچک نیز می تواند منجر به مشکلات دوچرخه شود. با توجه به این نکته، یکی از اجزای متداول یک خودروی دو چرخ ترمز است. ترمزها برای کاهش سرعت یا توقف دوچرخه یا اسکوتر شما در زمان نیاز استفاده می شوند. بنابراین، بسیار مهم است که آنها را به طور منظم بررسی کنید، زیرا شرایط آنها ممکن است با دما، عادات عملکرد، از طریق تأثیرات اجزای به هم پیوسته و غیره تغییر کند. مشکلات مربوط به ترمز را می توان با تعمیر یا تعویض قطعات معیوب به راحتی حل کرد.

مشکلات رایج موتورسیکلت
خراب شدن ترمز موتورسیکلت در جاده

مشکلات رایج موتورسیکلت ها که می تواند منجر به خرابی ترمز شود

در اینجا برخی از مشکلات ترمز موتورسیکلت که می تواند منجر به خرابی ترمز شود و راه حل های آنها آورده شده است:

1. عدم تراز اصلی سیلندر

سیلندر اصلی یکی از اجزای مهم سیستم ترمز است. اگر ترمز نادرست شود، می تواند منجر به فشار نامناسب در هنگام فشار دادن ترمز شود که می تواند منجر به خرابی ترمز شود. همچنین، اگر مهر و موم روغن سیلندر اصلی به دلیل تراز اشتباه پاره شود، می تواند منجر به نشت سوخت ترمز شود. بنابراین، بهترین راه حل برای چنین مسائلی، نصب دقیق سیلندر اصلی است.

2. تخلیه نامناسب

در اولین باری که ترمز را نصب می کنید، باید دچار تخلیه ترمز شوید. کلمه تخلیه در اینجا به حذف ذرات هوا از اجزای داخلی دوچرخه شما اشاره دارد. اگر مقداری ذرات هوا در سیستم باقی بماند، مانع عبور هوا می شود که می تواند منجر به خرابی ترمزها شود. راه حل این مشکل انجام دقیق فرآیند استاندارد خونریزی است.

3. نشت مایع ترمز

وقتی صحبت از نشتی روغن ترمز به میان می آید، ممکن است موضوعی پیش پا افتاده به نظر برسد. اما در واقعیت، اگر به طور مکرر فوران کند، می تواند بسیار دردسرساز باشد. برای غلبه بر این مشکل این است که پیچ ها را به درستی سفت کنید و به درستی آن را ببندید و نشتی را در اولین مرحله رفع کنید. همچنین، اگر دوچرخه شما دارای روغن ترمز ناکافی است، باید مطمئن شوید که ظرف مایع پر است تا از مشکلات مربوط به ترمز جلوگیری شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت مناسب برای بانوان چه ویژگی دارد؟

4. اتصال و گرم شدن بیش از حد

به طور کلی، گرمای بیش از حد در دوچرخه ها به دلیل اتصال ترمز ایجاد می شود. با این حال، مشکل اتصال همیشه به دلیل گرمای بیش از حد ایجاد نمی شود و می تواند به دلیل سطح بالای مایع، فنر معیوب، گیرکردن کفش های ترمز و غیره نیز رخ دهد. راه حل این مشکلات می تواند حذف مایع اضافی، جایگزینی معیوب باشد. فنرها، روانکاری پین های لنگر که روی آن ترمزها مسدود می شوند و غیره.

5. فرسوده شدن و محو شدن ترمز

ترمزها با گذشت زمان فرسوده می شوند و متوجه می شوید که چه زمانی پدال ترمز بیشتر زیر پا یا دست شما فرو می رود. راه حل این مشکل تعویض لنت ترمز است. از طرف دیگر، اگر از ترمز تقریباً با ترمزگیری شدید و مکرر استفاده کنید، محو شدن ترمز اتفاق می افتد. شما باید سرعت دوچرخه خود را کم کنید و سعی کنید در چنین شرایطی از دنده های پایین تر استفاده کنید زیرا کمرنگ شدن ترمز با گذشت زمان از بین می رود و پس از خنک شدن لنت ترمز کارایی آن بازیابی می شود.

علت خراب شدن ترمز موتورسیکلت
خراب شدن ترمز موتورسیکلت

مشکلات ترمز می تواند باعث تصادف موتورسیکلت شود

تصادفات موتورسیکلت می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله بی توجهی سایر رانندگان به شرایط بد جاده باشد. با این حال، علت شایع دیگری برای تصادفات موتورسیکلت وجود دارد. گزارش ها ترمز نامناسب را عامل اصلی تصادفات موتورسیکلت معرفی کرده اند.

همانطور که اکثر موتورسواران می‌دانند، سیستم‌های ترمز موتورسیکلت‌ها به طور چشمگیری با سیستم‌های ترمز موجود در خودروها متفاوت است. موتورسیکلت‌ها معمولاً دارای کنترل‌های جداگانه‌ای برای ترمزهای جلو و عقب هستند که راننده را ملزم می‌کند تا تعیین کند هنگام ترمزگیری چه مقدار فشار روی هر کنترل اعمال کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
فرصت محدود برای خرید اقساطی موتور سیکلت طرح یاماها ایروکس 180

فشار بیش از حد به هر یک از این کنترل ها می تواند باعث قفل شدن چرخ های موتورسیکلت شود و منجر به تصادف شود. این معمولاً با رانندگان کم‌تجربه‌تر برای تصمیم‌گیری سریع دیده می‌شود.

هنگامی که چرخ ها قفل می شوند، موتورسیکلت می تواند ناپایدار شود و منجر به تصادف جدی شود. همانطور که می دانید لیست آسیب های احتمالی ناشی از تصادفات موتورسیکلت گسترده است. این حادثه می تواند زندگی را تغییر دهد و منجر به فلج و حتی مرگ شود.

بر اساس «حقایق ایمنی ترافیک» که در سال 2015 توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) صادر شد، موتورسیکلت ها تنها 3 درصد از کل وسایل نقلیه ثبت شده در ایالات متحده را در سال 2013 تشکیل می دادند (آخرین آمار موجود). همچنین موتورسیکلت ها تنها 0.7 درصد از کل مایل های طی شده توسط وسایل نقلیه را تشکیل می دهند. با این حال، نرخ مرگ و میر برای موتورسواران در سال 2013، 6 برابر میزان مرگ و میر برای سرنشینان خودروهای سواری بود، و میزان آسیب برای موتورسواران کمی بیشتر از سرنشینان خودروهای سواری بود.

ترمز بیش از حد یکی از شایع ترین تصادفات موتورسیکلت است که طبق انجمن ایمنی بزرگراه های فرماندار (GHSA) مشاهده می شود. به نظر می رسد که ترمزگیری یکی از دشوارترین مهارت ها برای موتورسواران باشد. مشکل این است که موتورسیکلت ها دارای دو سیستم کنترل ترمز مجزا هستند، یکی برای هر یک از چرخ ها، جلو و عقب.

مشکلات ترمز موتورسیکلت
مشکلات رایج موتورسیکلت

سخن آخر

مشکلات ترمزگیری می تواند باعث تصادفات موتورسیکلت شود – شرکت حقوقی Spivey، وکلای جراحات شخصی، P.A.NHTSA گزارش می دهد که وقتی موتورسواران بیش از حد ترمز می کنند، می توانند کنترل خود را از دست بدهند. اگر چرخ عقب قفل باشد، معمولاً سوارکار کنترل جهت را از دست می دهد. اگر چرخ جلو قفل شود، پایداری به خطر می‌افتد و احتمال تصادف راکب وجود دارد.

 

پیام بگذارید

تماس با ما