علت صدای انفجار از اگزوز چیست؟

انفجار اگزوز موتورسیکلت

علت صدای انفجار از اگزوز چیست؟

در موتورسیکلت های داخلی اغلب مشکلی با ظاهر شدن صداهای بلند در صدا خفه کن وجود دارد. حتی رانندگان وسایل نقلیه خارجی اغلب از “ترکیدن مسلسل” رنج می برند که با افزایش یا کاهش شدید سرعت همراه است. خلاص شدن از شر این مزاحمت می تواند بسیار دشوار باشد. با این حال، اگر متوجه شدید که چرا یک موتور سیکلت به یک صدا خفه کن شلیک می کند، می توانید صداهای بلندی که صلح عمومی را نقض می کند را حذف کنید.

تا به حال گهگاه صدای بلندی از موتورسیکلت یا سایر دوچرخه های خود شنیده اید؟ ممکن است فکر کنید این طبیعی است، اما در واقع بسیار خطرناک است. چیزی که می شنوید این است که دوچرخه شما به سمت شما حرکت می کند. ممکن است بپرسید که نتیجه معکوس چیست؟ فایر معکوس صدای بلندی است که در اثر سوخت احتراق نشده در لوله اگزوز ایجاد می شود.

این خطرناک است زیرا نه تنها این صدا می تواند به گوش شما آسیب برساند، بلکه می تواند آتش سوزی ایجاد کند، زیرا برخی از آتش سوزی ها شعله های آتش را از لوله های اگزوز ساطع می کنند. این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که چه چیزی باعث می‌شود دوچرخه شما نتیجه معکوس داشته باشد تا به شما کمک کند علت این اتفاق را برای موتورتان بیابید.

صدای انفجار از اگزوز
علت صدای انفجار از اگزوز چیست؟

چه عواملی موجب انفجار موتورسیکلت می شود؟

مشکلات در سیستم جرقه زنی اتفاق خوبی در خودرو یا موتورسیکلت نیست. در چنین شرایطی، با کارکرد طولانی مدت موتور، نه تنها تأثیر زیبایی شناختی ممکن است بدتر شود. آلودگی کاربراتور یا سوخت بی کیفیت در نهایت باعث اختلال در تراکم سیلندرها می شود که به نوبه خود منجر به از کار افتادن موتور می شود.

برای درک اینکه چرا یک موتور سیکلت به یک صدا خفه کن شلیک می کند، باید مناطق مشکل را بررسی کنید. در اینجا موارد احتمالی وجود دارد:

  • سفتی نبودن لوله هایی که می توانند هوا را مکش کنند یا مجرای اگزوز.
  • خرابی شمع؛
  • آلودگی فیلتر هوا یا کاربراتور؛
  • مشکل تامین سوخت؛

برخی از عوامل دیگر عبارت اند از:

سوخت بیش از حد: برای اینکه فرآیند احتراق با موفقیت انجام شود، باید مقدار معینی هوا و سوخت وجود داشته باشد. اگر هوا یا سوخت بیش از حد باشد، احتراق ضعیف خواهد بود و این توانایی را دارد که به موتور شما آسیب برساند. اگر پس از احتراق شمع، سوخت بیش از حد در سیلندر وجود داشته باشد، تمام سوخت نمی سوزد و مازاد آن به سمت دریچه اگزوز رانده می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
منظور از آب بندی موتورسیکلت چیست؟

سوخت با هوای اتمسفر در تماس است و توسط اگزوز احاطه می شود. این باعث احتراق می شود و صدای پاپ یا بنگ بلندی ایجاد می کند. این در نتیجه یک کاربراتور کثیف اتفاق می افتد. بهترین راه برای مقابله با این موضوع این است که کاربراتور خود را تمیز کنید تا از شنیدن صداهای بیشتر جلوگیری کنید.

سوخت خیلی کم: برعکس مصرف بیش از حد سوخت همچنان می تواند به همان مشکل منجر شود. این می تواند نتیجه جایگزینی افراد با فیلتر هوای ارزان تر باشد. سوخت بسیار کم در سیلندر و مقدار هوای بیش از حد می تواند باعث عواقب معکوس دوچرخه شما شود. در صورت وجود هوای بیش از حد، احتراق را می توان سرکوب کرد. باز هم، این مشکل را می توان با اطمینان از تمیز بودن جت کاربراتور خود برطرف کرد.

لوله‌های اگزوز کوتاه: برخی از ایالت‌ها قوانینی برای لوله‌های اگزوز در نظر گرفته‌اند که بیش از حد طولانی هستند تا از صداهای بلند بلند جلوگیری کنند. با این حال، لوله‌هایی که 12 اینچ یا کوتاه‌تر هستند، تمایل به عواقب معکوس در سوارکار دارند. لوله های اگزوز کوتاه معمولاً دارای بافل داخلی نیستند. بافل قسمتی در اگزوز است که مانند صدا خفه کن روی خودرو عمل می کند. این جریان آشفته اگزوز را به یک جریان آرام تر و آرام تر تبدیل می کند. یک راه معمول برای رفع این مشکل این است که به سادگی لوله های اگزوز خود را با لوله هایی با طول بیشتر از 12 اینچ جایگزین کنید.

نتیجه معکوس بر مسافت پیموده شده بنزین شما تأثیر نمی گذارد، اما قطعاً نشانه آن است که دوچرخه شما سوخت را به درستی تبدیل نمی کند. فایر معکوس از علائم این مشکل است و خود باعث از دست دادن مسافت پیموده شده بنزین نمی شود. نشت گاز به لوله اگزوز و ایجاد صدای ترکیدن باعث از بین رفتن مسافت پیموده شده گاز می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت هوندا 160 pcx

با این حال، ممکن است مشکل در محدود کننده سرعت مسابقات اتومبیلرانی نیز باشد. شمع ها دائماً شارژ نمی شوند، به همین دلیل است که بیشتر مخلوط مستقیماً وارد سیستم اگزوز می شود، جایی که از فلز داغ تغذیه می کند و مشتعل می شود و صدای بلندی ایجاد می کند.

ساده ترین راه برای خلاص شدن از موتور سیکلت کاربراتوری این است که به سادگی با تغییر درجه اشباع مخلوط با بنزین، شیر سوزنی را به موقعیت دیگری منتقل کنید.

عوامل انفجار اگزوز
چه عواملی موجب انفجار موتورسیکلت می شود؟

کاربراتور در موتور سیکلت

علت رخ دادن صدا خفه کن در موتورسیکلت، مشکل در گرفتگی مخلوط سوخت و هوا در ورودی است. برای از بین بردن آن، تعویض فیلترها و واشرهای آب بندی و همچنین بررسی میزان محکم بودن لوله ها با اتصالات گیرنده می تواند کمک کننده باشد.

اغلب اوقات، پس از جایگزینی صدا خفه کن با یک غیر استاندارد یا برش سوراخ در آن برای از بین بردن مقاومت در برابر گازهای خروجی، پاپ ظاهر می شود. به خصوص صداهای ناخوشایند هنگام نصب “جریان مستقیم” ظاهر می شود. دلیل آن ایجاد یک خلاء قوی است که منجر به تخلیه مخلوط سوخت و هوا می شود. موتورسیکلت های قدرتمند وارداتی اغلب از سیستم پس سوز اگزوز استفاده می کنند که سمیت آنها را کاهش می دهد – پس از برداشتن صدا خفه کن استاندارد، عملکرد آن قابل شنیدن است. برای حذف شات ها پس از تعویض صداگیر، لازم است:

  1. کاربراتور را دوباره پیکربندی کنید یا واحد کنترل را دوباره سیم کشی کنید.
  2. نصب فیلترهایی با پهنای باند متفاوت
  3. سیستم پس سوز اگزوز را خاموش کنید.
علت صدای انفجار
علت انفجار اگزوز

برای موتورسیکلت های اسپرتی که موتور آنها با سرعت بالا کار می کند، مشکل انفجار ممکن است مربوط به محدود کننده سرعت یا سرعت میل لنگ باشد. هنگامی که به یک نشانگر خاص رسید، ممکن است عرضه سوخت برای مدتی بدون تغییر باقی بماند، در حالی که تعداد فلاش ها کاهش می یابد. بر این اساس، مقدار زیادی بنزین وارد خفه کن می شود که با صدای استاکاتو منفجر می شود. به ویژه هنگامی که گاز پس از شتاب فعال تخلیه می شود، به خوبی شنیده می شود. رفع چنین مشکلی بدون کاهش منبع موتور غیرممکن است.

پیام بگذارید

تماس با ما