چرا دور موتورهای موتورسیکلت معمولا بالاست؟

دور موتور موتورسیکلت

چرا دور موتورهای موتورسیکلت معمولا بالاست؟

چند عامل کلیدی وجود دارد که باعث می شود موتورسیکلت متوسط ​​دارای چنین محدودیت دور بالایی در مقایسه با یک خودروی معمولی باشد. درک این جنبه ها برای انتخاب موتورسیکلت مناسب برای نیازها و خواسته های خود به عنوان یک موتورسوار مهم است.

دلیل اینکه دور موتور موتورسیکلت می تواند بسیار بالا باشد این است که موتور معمولاً به ازای هر چرخش کامل میل لنگ، پیستون مسافت کمتری برای حرکت دارد و در نتیجه دورهای در دقیقه بیشتر می شود. وزن موتورسیکلت ها به طور قابل توجهی کمتر از خودروها است و بنابراین به گشتاور کمتری نیاز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موتورسیکلت ها و ویژگی های موتور آنها با ادامه مطلب همراه باشید.

دور بالای موتورسیکلت
علت دور بالای موتورسیکلت

دور موتورهای موتورسیکلت چگونه بسیار بالاست ؟ (تکنیکال عمیق)

یک موتور معمولی موتور سیکلت، مشابه موتور خودرو، از (حداقل) میل لنگ، پیستون(ها) و میله(های) اتصال برای پر کردن شکاف تشکیل شده است. برخی از موتورها فقط یک سیلندر دارند (جفت پیستون / شاتون). پیستون با استفاده از شاتون به میل لنگ متصل می شود. وقتی موتور کار می کند، میل لنگ در حال چرخش است و پیستون ها بالا و پایین می روند.

حرکت موتور با کم کردن ارتفاع پیستون در نقطه مرگ بالا از ارتفاع پیستون در نقطه مرگ پایین محاسبه می شود. میله اتصال پیستون را در دو نقطه ثابت به میل لنگ متصل می کند، بنابراین وقتی میل لنگ یک دور کامل انجام می دهد، پیستون به یک نقطه بالا (TDC) و یک نقطه پایین (BDC) حرکت می کند.

برای یک موتور احتراق داخلی استاندارد چهار چرخه، موتور ابتدا هوا را وارد می‌کند، سپس مخلوط هوا و سوخت را در محفظه احتراق فشرده می‌کند، زیرا پیستون به سمت سرسیلندر بالا می‌رود، سپس شمع، مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می‌کند، سپس نیرو تولید می‌شود. هنگامی که انفجار پیستون را به سمت پایین سیلندر مجبور می کند.

در موتورهای موتورسیکلت، معمولاً پیستون‌ها کوچک‌تر و کورس کوتاه‌تر از موتور خودرو است. در نتیجه، پیستون فاصله فیزیکی کمتری برای حرکت به صورت عمودی در داخل سیلندر دارد و بنابراین زمان چرخه کاهش می‌یابد و در نتیجه RPM‌های بالاتری ایجاد می‌شود.

موتورسیکلت‌ها معمولاً مجهز به موتورهای کوتاه یا مربعی هستند که به این معنی است که سوراخ سیلندر بزرگ‌تر از طول حرکت است.

چرا دور موتور سیکلت ها معمولاً از اتومبیل ها بیشتر است؟

هدف از یک موتور با دور بالا در موتورسیکلت ها بسیار فراتر از ایجاد صدای بلند است. قبل از اینکه یک موتورسیکلت داشته باشم، همیشه به این فکر می کردم که چرا وقتی در جاده با سرعت بالا می روند، صدای آنها با ماشین ها بسیار متفاوت است.

یک موتورسیکلت متوسط ​​به مراتب سبکتر از یک خودروی معمولی است و بنابراین برای بالا بردن سرعت به گشتاور زیادی نیاز ندارد. در عوض، در ازای گشتاور، یک موتور موتور سیکلت می تواند اسب بخار بیشتری نسبت به وزن خود تولید کند.

موتورسیکلت ها نسبت قدرت به وزن بسیار بالاتری دارند، به این معنی که برای هر پوند وزن اسب بخار بیشتری تولید می کنند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تفاوت طرح های موتور هوندا

نسبت قدرت به وزن موتور سیکلت در مقایسه با خودرو

بر اساس این ارقام، نسبت قدرت به وزن موتورسیکلت 0.64 در مقایسه با 0.20 برای خودرو است که بیش از 3 برابر بیشتر است.

با این حال، مبادله هنگام اندازه گیری ارقام گشتاور به وجود می آید. موتورهای خودرو معمولاً پیستون‌های کوچک‌تری با قطر سوراخ‌های کوچک‌تر نسبت به موتورسیکلت‌ها دارند و به دلیل طول کورس طولانی‌تر، می‌توانند گشتاور بیشتری در دورهای پایین‌تر تولید کنند. به عنوان مقایسه، اگر از وسایل نقلیه مشابه در پاراگراف بالا به عنوان مثال استفاده کنید، موتورسیکلت تنها 85.6 فوت بر پوند گشتاور در مقابل خودرو با سرعت 416 فوت بر پوند تولید می کند.

در نهایت، هر دو وسیله نقلیه بسیار سریع هستند، فقط به روش های خاص خود.

مانند بسیاری از ایده ها، استثناهایی نیز در قاعده وجود دارد. همه موتورسیکلت‌ها به گونه‌ای ساخته نشده‌اند که اسب‌بخار بزرگی را برای جهش‌های دلپذیر از جمعیت ارائه کنند. موتورسیکلت محبوب هوندا گلد وینگ گشتاور خیره کننده 109 فوت بر پوند را تنها در 1210 دور در دقیقه و 125 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه تولید می کند.

این دوچرخه به دلیل ماهیت “مربع” موتور می تواند به این اعداد برسد، به این معنی که قطر سوراخ و طول ضربه برابر است. دلیل این تغییر نسبت به موتور معمولی اسپرت‌بایک، افزایش وزن موتورسیکلت‌های کروز بزرگ مانند Gold Wing است. وزن محدود آن 836 پوند است که بیش از دو برابر دوچرخه مسابقه ذکر شده قبلی است.

با این حال، این افزایش وزن هدفی را برای دستیابی به پایداری بیشتر هنگام سوار شدن در بزرگراه دارد. افزایش گشتاور همچنین به مسافر و مقداری محموله در سفرهای جاده ای طولانی که راحتی مهمتر از سرعت است، اجازه می دهد.

دور موتور سیکلت ها
چرا دور موتور سیکلت ها معمولاً از اتومبیل ها بیشتر است؟

عواقب چرخاندن بیش از حد موتور سیکلت

یکی از واقعیت های زیربنای ایده موتورهای موتور سیکلت با دور بالا این است که با افزایش دور در دقیقه، قدرت بیشتری تولید می شود. در برگه مشخصات موتورسیکلت استاندارد، حداکثر اسب بخار با یک عدد RPM متصل می شود که اگر در منطقه قرمز نباشد، معمولاً نزدیک است.

برای BMW S1000RR 2022 به بالا مراجعه کنید. حداکثر توان خروجی 205 اسب بخار در 13000 دور در دقیقه با محدود کننده دور بر روی 14600 از کارخانه به دست می آید. این محدود کننده بر اساس طراحی نصب شده است و اجازه می دهد تا یک حاشیه خطا برای اطمینان از طول عمر دستگاه در حالی که هنوز به قدرت زیادی دسترسی دارد، وجود داشته باشد.

هنگام بحث در مورد عملکرد موتور سیکلت در محدوده دورهای بالاتر برای دوره های زمانی طولانی، دوگانگی وجود دارد. Redline جایی است که قدرت است و طبیعتاً جایی است که باید سرگرمی داشت.

با این حال، باید توجه داشت که سازندگان موتورسیکلت می‌دانند که مشتریان در تکنیک‌های سواری تهاجمی شرکت خواهند کرد و این ماشین‌ها را با قطعاتی ساخته‌اند که می‌توانند در برابر ضرب و شتم مقاومت کنند. مواد مورد استفاده در موتورهای مدرن می توانند گرما و فشار بیش از حد را تحمل کنند که باعث می شود لذت سواری های غیرمسئولانه زیادی را تجربه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
با قدیمی‌ترین موتورسیکلت جهان آشنا شوید!

درک این نکته مهم است که در حالی که محدود کننده برای محافظت از موتور در جای خود قرار دارد، توصیه نمی شود که موتور بدون بار را بی وقفه از محدود کننده دور خارج کنید یا دنده ها را فراتر از خط قرمز بکشید. هنگامی که محدود کننده دور درگیر می شود، سوخت یا جرقه قطع می شود که منجر به از دست رفتن توان می شود.

فرسودگی موتور سیکلت در دورهای بالا

صاحبان و علاقه مندان به موتور سیکلت از ماشین های خود به روش های مختلف لذت می برند. برخی افراد آرام‌تر هستند و دوست دارند سفرهای دریایی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند به سرعت نیاز داشته باشند و می‌خواهند موتورهای خود را به ماه برسانند. زمان و مکان مناسبی برای رفتار نوع دوم وجود دارد.

بهترین مکان برای بالا بردن دور موتورسیکلت و پشت سر گذاشتن محدودیت ها، یک مسیر بسته است. بهترین زمان برای سواری تهاجمی و زدن محدود کننده دور زمانی است که دید خوبی در یک روز صاف وجود دارد.

اگر نمی توانید در برابر میل به یافتن حد و جهش محدود کننده دور مقاومت کنید، در یک روز پیست ثبت نام کنید که در آن به یک دوره بسته به درستی آماده شده دسترسی خواهید داشت که در آن می توانید با خیال راحت از تمام قابلیت های موتورسیکلت خود لذت ببرید.

در این تنظیمات، شما توسط سواران همفکر احاطه خواهید شد و لازم نیست نگران خطرات سایر وسایل نقلیه یا تأثیرات خارجی که معمولاً در جاده های عمومی با آن مواجه می شوند باشید. همچنین احتمال اینکه توسط یک افسر پلیس تحت تعقیب قرار بگیرید، وجود ندارد، جایی که ممکن است به تخلف مرتبط متهم شوید.

شرکت در موتورسیکلت سواری تهاجمی در محدوده دورهای بالا در جاده های عمومی توصیه نمی شود. انجام مانورهای خوشایند ازدحام مانند سواری با سرعت بالا یا انجام فرسودگی می تواند منجر به بلیط گران یا تصادف شود.

انتخاب بهترین موتور موتور سیکلت
دور بالای موتورسیکلت

انتخاب بهترین موتور موتور سیکلت برای سبک سواری شما

در این مرحله، شما درک بالاتری از عملکرد موتور و ایده هایی که در طراحی وسایل نقلیه مختلف نقش دارند، دارید. این به شما این امکان را می دهد که هنگام انتخاب موتورسیکلت مناسب برای نیازها و خواسته های خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

یک موتور بیش از حد امکان دسترسی به محدوده دور در دقیقه پنج رقمی را برای اطمینان از حداکثر اسب بخار و سرعت فراهم می کند. موتورسیکلتی با این پیکربندی موتور به حداکثر سرعت‌های بالا دست می‌یابد اما در دورهای پایین‌تر گشتاور را به خطر می‌اندازد. این برای حمل مسافر یا حمل بار ایده آل نخواهد بود.

یک حرکت طولانی‌تر، اوج اسب بخاری را که می‌توان به دست آورد، کاهش می‌دهد، اما به گشتاور پایین‌تر اجازه می‌دهد تا برای افزایش وزن به شکل مسافر یا چمدان در نظر گرفته شود. موتورسیکلت با این نوع موتور انتخاب خوبی برای سفرهای جاده ای طولانی خواهد بود.

پیام بگذارید

تماس با ما