سیستم خنک کاری موتورسیکلت

سیستم خنک کاری موتور

سیستم خنک کاری موتورسیکلت

هر ماشینی که دارای فرآیند احتراق داخلی باشد به نوعی سیستم خنک کننده نیاز دارد تا فلز از داغ شدن بیش از حد جلوگیری کند. موتورسیکلت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و سیستم خنک کننده روی آن ها بسیار مهم است.

دانستن نحوه عملکرد سیستم خنک کننده می تواند از گرم شدن بیش از حد موتور توسط موتورسوار جلوگیری کند که می تواند از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کند. اگر قصد دارید موتورسیکلت داشته باشید، قبل از شروع به رانندگی در جاده، این موضوع را به یکی از اولویت های خود تبدیل کنید.

سیستم خنک کاری
سیستم خنک کاری موتور

 سیستم خنک کننده موتور سیکلت چگونه کار می کند؟

یک سیستم خنک کننده موتورسیکلت به دو روش مختلف کار می کند: اول خنک کننده هوا است که در آن باد طبیعی از باله هایی که روی سیلندر و سرسیلندر هستند عبور می کند. مورد دوم از طریق آب خنک‌کننده است که در آن مایع خنک‌کننده از صفحات نازک روی رادیاتور عبور می‌کند که از طریق باد طبیعی خنک می‌شود و دوباره به داخل موتور می‌چرخد.

سیستم خنک کننده در موتورسیکلت یک فرآیند بسیار ساده است اما زمانی که درست کار نمی کند می تواند عواقب وحشتناکی داشته باشد. این مقاله به طور دقیق به توضیح نحوه عملکرد سیستم خنک‌کننده در موتورسیکلت و همچنین اطلاعات دیگری را که باید به عنوان یک موتورسوار بدانید، می پردازد.

سیستم خنک کننده هوا چگونه کار می کند؟

خنک کننده هوا رایج ترین راه برای خنک کردن موتور سیکلت است. اکثر موتورسیکلت ها این را دارند. از این جهت کارآمد است که برای تکمیل خنک‌سازی موتور به قطعات کمتری نیاز دارد. متوجه خواهید شد که چگونه بسیاری از موتورسیکلت ها دارای برجستگی یا باله روی موتور هستند. اینها صرفاً برای ظاهر نیستند، آنها در واقع یک هدف حیاتی در عملکرد موتور سیکلت دارند.

فرآیند احتراق در داخل یک موتور بسیار داغ است و برای اینکه موتور آن پیستون ها را بالا و پایین کند تا موتور سیکلت حرکت کند، باید انجام شود. اما موتور نمی تواند خیلی داغ شود زیرا این بدان معناست که ساختار اجزای فلزی شروع به تغییر می کند و به نوبه خود می تواند موتور را به طور کامل خراب کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
10 تا از بهترین موتور سیکلت های هوندا

این بدان معنی است که پیستون های داخل به نوعی به دیواره های سیلندر ذوب شده اند. این معمولاً به این دلیل است که آن قسمت ها داغ شده و اساساً با هم ذوب می شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، موتور اساساً کل می‌شود. امکان تعمیر آن وجود دارد، اما احتمالاً به صرفه تر است که به سادگی یک موتور جدید به طور کامل تهیه کنید.

اینجاست که آن باله ها وارد بازی می شوند. اکثر قطعات موتورسیکلت به هر حال در معرض دید قرار می گیرند، بنابراین قرار دادن پره ها روی سیلندر و سرسیلندر یک راه عالی برای خنک کردن موتور است. این باله ها عموماً از آلومینیوم ساخته می شوند زیرا وزن سبکی دارند و راندمان انتقال حرارت بالاتری دارند.

هنگام سوار شدن بر موتورسیکلت در جاده، باد به طور طبیعی از این باله ها عبور می کند و اساسا موتور را خنک می کند. موتور بدون پره ها نمی تواند خود را به طور موثر خنک کند. ساختار باله ها می تواند هوا را بسیار بهتر از خود بلوک موتور جذب کند.

خنک کاری موتور
سیستم خنک کننده موتور سیکلت چگونه کار می کند؟

سیستم خنک کننده آب چگونه کار می کند؟

روشی که سیستم خنک کننده آب در موتورسیکلت کار می کند همان اصل خنک کننده هوا است، اما عملکرد متفاوتی دارد. متوجه خواهید شد که یک موتور موتور سیکلت خنک شده با آب کمی متفاوت از موتورهای دیگر به نظر می رسد. این به این دلیل است که این نوع دوچرخه‌ها معمولاً باله ندارند، در عوض چیزی به نام رادیاتور دارند که احتمالاً در جلوی بلوک موتور قرار گرفته است.

این سیستم پیچیده‌تر است اما می‌تواند دماهای شدیدتری را تحمل کند. به جای باله در خارج، مسیرهایی به نام جلیقه آبی وجود دارد که در داخل موتور و اطراف سیلندرها قرار دارند. به این مسیرها یک رادیاتور و همچنین یک مخزن متصل است.

یک پمپ (معروف به پمپ آب) به گردش در می‌آید و محلول آب/ضد یخ را از جلیقه‌های آب داخل موتور به رادیاتور و سپس به داخل موتور می‌برد. این مایع خنک کننده در طول گردش رادیاتور از صفحات کوچک عبور می کند که اساساً به دلیل عبور باد از آن خنک می شود. سپس ماده خنک شده مجدداً در سراسر موتور به گردش در می آید تا خنک شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تفاوت موتورهای مختلف در موتورسیکلت ها چیست؟

ترموستات نقش حیاتی ایفا می کند زیرا دمای موتور را حس می کند و مقدار مایع خنک کننده را در صورت نیاز از موتور عبور می دهد. یک فن اضافی توسط رادیاتور قرار می گیرد و در صورتی که مایع خنک کننده به اندازه کافی سریع موتور را خنک نمی کند، به عنوان پشتیبان روشن می شود. یک مخزن نیز نقش حیاتی ایفا می کند زیرا در صورت نیاز رادیاتور، مایع خنک کننده اضافی از طریق فشار در آنجا قرار می گیرد.

اگرچه این روش معمولاً به عنوان “آب خنک شده” نامیده می شود، این فقط آب نیست که در سراسر موتور گردش می کند. برای کنترل دمای مطلوب به مخلوط 50/50 ضد یخ و آب نیاز است. ضد یخ تحمل بالاتری در دماهای یخ زدگی و بسیار گرم دارد، بنابراین لازم نیست در هر دو حالت نگران موتورسیکلت خود باشید. آب معمولی در چنین سیستمی تحمل کمتری به آن می دهد و می تواند موتور شما را بیش از حد گرم کند.

سیستم خنک کننده مایع موتورسیکلت
کدام یک از خنک کننده های هوا یا خنک کننده مایع بهتر است؟

کدام یک از خنک کننده های هوا یا خنک کننده مایع بهتر است؟

کاهش موثر گرمای تولید شده توسط احتراق یک عامل کلیدی در ایجاد عملکرد پایدار موتور است. این کار به دو صورت انجام می شود: خنک کننده با هوا یا خنک کننده مایع.
موتورهای هوا خنک با استفاده از هوایی که هنگام حرکت دوچرخه به موتور برخورد می کند گرمای موتور را از بین می برند. به همین دلیل است که آنها باله هایی در خارج دارند تا سطح بیشتری برای عبور هوا ایجاد کنند. این روش خنک کننده بسیار ساده، سبک است و نیازی به دستگاه خاصی ندارد. به همین دلیل است که برای مدت طولانی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.
شکل باله های خنک کننده نیز می تواند به یک ویژگی طراحی جذاب تبدیل شود. با این حال، در اسکوترها و سایر مدل‌هایی که موتور توسط بدنه خودرو محصور شده است، گاهی اوقات از یک فن موتوری برای ارسال هوا به باله‌ها استفاده می‌شود که به آن «خنک‌کننده هوای اجباری» می‌گویند.

پیام بگذارید

تماس با ما