آسیب دیدن جدی موتور به دلیل کمبود روغن

کم شدن روغن موتور

از کجا بفهمیم موتورسیکلت روغن می سوزد؟

اولین علامتی که نشان می دهد موتورسیکلت شما در حال سوختن روغن موتور است، اگر متوجه دود اگزوز بیش از حد معمول شوید، به خصوص اگر متوجه وجود دود آبی شوید.

دود آبی بیش از حد اگزوز در هنگام راه اندازی نشان دهنده نشت روغن در مهر و موم ساقه سوپاپ شما به عنوان علت روغن سوزی است. داگر در حین شتاب گیری، به خصوص در دورهای بالا، انفجارهای غلیظ و غیرمعمول دود اگزوز را تجربه می کنید، احتمالاً رینگ پیستون نشتی محل سوختن روغن شما است

بوی روغن سوزی احتمالاً به این معنی است که روغن به موتور داغ نشت می کند و می سوزد. توصیه می کنیم تا زمانی که نشتی تعمیر نشود، دوچرخه سواری نکنید. صرف نظر از اینکه نشتی روغن در کجای موتور شما ایجاد می شود، نشت روغن باید در اسرع وقت تعمیر شود – به خصوص نشتی که منجر به سوختن روغن شود.

علت روغن سوزی
از کجا بفهمیم موتورسیکلت روغن می سوزد؟

چگونه می دانید چه زمانی روغن را تعویض کنید؟

بسته به نوع موتورسیکلت و مدل سال، شما باید روغن خود را بین 2500 تا 5000 مایل تغییر دهید. برای برنامه فاصله زمانی سرویس، به دفترچه راهنمای مالک دوچرخه خود مراجعه کنید. پس از سوار شدن در شرایط آب و هوایی سخت یا جاده، باید روغن را بیشتر از مشخصات فنی تعویض کنید.

ساده ترین راه برای دانستن اینکه آیا به روغن بیشتری نیاز دارید یا وضعیت روغن خود این است که میله دوچرخه خود را بررسی کنید. تعدادی از دوچرخه‌های مدرن‌تر دارای حسگرهایی هستند که میزان روغن آنها را از طریق نمایشگر گیج، اغلب دیجیتالی، به راکب اعلام می‌کنند.

اکثر دوچرخه های موجود در بازار این روزها حداقل دارای یک چراغ فشار روغن هستند که وقتی کم شود روشن می شود و نشان می دهد که زمان تعویض یا پر کردن آن فرا رسیده است.

اما در مورد آن مواقعی که سطح شما خوب است اما روغن شما در وضعیت نامناسبی قرار دارد چطور؟

این زمانی است که گیج ها از کار می افتند، زیرا فشار یا سطح شما ممکن است خوب باشد، اما فقط به این دلیل که دوچرخه شما پر از روغن قدیمی آغشته به زباله و گرما است.

اگر موتور سیکلت شما با هوا خنک می شود، اگر موتور دوچرخه شما داغتر از حد معمول شروع به کار کند، زمان تعویض روغن فرا رسیده است، زیرا روغن کثیف برای خنک کردن آن کافی نیست. این افزایش گرما زمانی که در ترافیک گیر کرده اید و دوچرخه بین پاها در حال حرکت است بیشتر مشهود است.
یکی دیگر از نشانه‌هایی که وجود روغن قدیمی نامطلوب در رگه‌های موتور موتور شما می‌چرخد، صداهای به هم خوردن فلزات است، زیرا چربی‌های آویزان شده فلز را در نقاط تماس فلزی آنطور که باید روان نمی‌کنند.
یکی دیگر از راه‌هایی که می‌فهمید اسب فولادی شما قرار است به اصطبل سفر کند، این است که در حین سوارکاری بوی فلز داغ و سوخته به مشام برسد. ممکن است این خود روغن سوخته و آلوده باشد که برنامه های سفر شما را بدبو کند، اما می تواند اصطکاک فلزی نیز باشد، نشانه ای که روغن دیگر روغن کاری کافی را ارائه نمی دهد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چه روغن موتوری برای موتورسیکلت مناسب است؟

آسیب دیدن جدی موتور به دلیل کمبود روغن

استفاده از موتورسیکلت با روغن کم، بدون روغن، یا روغن آلوده یا تاریخ مصرف گذشته باعث آسیب شدید به موتور شما می شود، از جمله گرم شدن بیش از حد، انسداد موتور، صفحات کلاچ آویزان شده، و در موارد شدید، از کار افتادن کامل موتور.

در اینجا صدمات رایجی که موتور سیکلت با روغن کم می تواند ایجاد کند آورده شده است:

  1. حلقه های پیستون فرسوده: گرمای بیش از حد رینگ های پیستون شما را زود فرسوده می کند. گفته می شود، اگر در این مرحله آن را بگیرید، خوش شانس هستید. زمان و هزینه های تعمیر به حداقل می رسد.
  2. پیستون های آسیب دیده: اگر به اندازه کافی زود آن را بگیرید، ممکن است بتوانید پیستون ساییده شده را تعمیر و نجات دهید. با این حال، پس از یک نقطه سایش خاص، یک پیستون آسیب دیده باید تعویض شود.
  3. دیواره های سیلندر فرسوده: عدم روانکاری باعث اصطکاک بین پیستون و دیواره داخلی سیلندر شما می شود.
  4. سوپاپ های موتور ناکارآمد: راه اندازی دوچرخه با روغن کمتر مانع از عملکرد سوپاپ شما می شود و در نهایت باعث آسیب به آنها می شود.
  5. مشکل در تعویض دنده: از آنجایی که تعداد زیادی از موتورسیکلت ها از سیستم روغن موتور خود برای خنک کردن و روغن کاری گیربکس استفاده می کنند، استفاده از دوچرخه با روغن ناکافی می تواند مانع نرمی و کارایی تعویض دنده شود.
  6. صفحات کلاچ سوخته: اگر به دوچرخه سواری با روغن کم، آلوده، تاریخ مصرف گذشته یا بدون روغن ادامه دهید، صفحات کلاچ شما روغن کاری کافی برای عملکرد را ندارند. در نهایت، اصطکاک باعث جوش خوردن صفحات می شود و آنها را می گیرند.
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علت خرابی ترمز در موتورهای برقی

علائم پایین بودن سطح روغن چیست؟

اکثر موتورهای مدرن دارای یک چراغ هشدار دهنده فشار روغن هستند که باعث می شود نور آن رایج ترین علامت کم روغن باشد. بوی سوختن، کاهش عملکرد موتور، صدای موتور جدید و گرم شدن بیش از حد از دیگر علائم کم شدن روغن موتورسیکلت شماست. درک اصول اولیه هر علامت به تشریح اهمیت حفظ سطح روغن موتورسیکلت شما کمک می کند.

پایین بودن سطح روغن
علائم پایین بودن سطح روغن چیست؟

در اینجا 5 علامت رایج که نشان می دهد روغن موتورسیکلت شما کم شده است؟

  • چراغ فشار روغن روشن می شود. ساده ترین راه برای اینکه بفهمید روغن دوچرخه شما کم است، زمانی است که چراغ فشار روغن روشن می شود. سیستم چراغ می‌تواند از طریق سنسور فشار روغن زمانی که سطح روغن دوچرخه بسیار پایین می‌آید حس کند، نماد فشار روغن را روشن می‌کند تا به شما هشدار دهد که زمان تعویض روغن است.
  • بوی روغن سوزان در هنگام سواری. اگر در حین پاره کردن جاده ها بوی روغن سوزی یا بوی چربی به مشام می رسد، همیشه خوب است که او را بکشید و بگذارید استراحت کند و بعد از خنک شدن دوچرخه چکه های روغن را چک کنید. این بو می تواند نشان دهنده نشتی باشد که روغن روی موتور داغ شما می ریزد.کاهش
  • عملکرد موتور اثر لغزش و روان کنندگی روغن موتور بر روی اجزای موتور شما باعث افزایش و حفظ عملکرد و کارایی دوچرخه شما می شود. هنگامی که روغن شما کم است، کاهش قدرت را احساس می کنید و به طور همزمان متوجه افت در mpg میدان خود خواهید شد.
  • صداهای عجیب موتور اگر صدای تق تق  را می شنوید، دوچرخه های شما به دلیل اصطکاک که در مورد سطح روغن پایین صحبت کردیم بیش از حد کار می کنند.
  • موتور موتور سیکلت بیش از حد گرم می شود. این بزرگی است که می خواهید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید. مهندسان دوچرخه شما را به گونه ای ساخته اند که از روغن برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، هم در اثر اصطکاک و هم در اثر نیروی کار، استفاده کنند. اگر ماشین شما بیش از حد گرم می شود، قبل از ادامه سواری باید روغن را در اسرع وقت اضافه کنید تا از ذوب شدن قطعات موتورتان جلوگیری شود.

پیام بگذارید

تماس با ما