علت ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری

علت ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری

علت ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری

موتورسیکلت ها دو نوع کاربراتوری و انژکتوری دارند که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند و تفاوت هایی با هم دارند. به طور کلی هر موتورسیکلت دچار مشکلاتی می شود و موتورسیکلت های انژکتوری نیز از این ثاعده مستثنی نیستند و ممکن است دچار ریپ زدن شوند‌ که در حین حرکت رخ می دهد و با انجام راهکارهایی ساده می توان آن را برطرف کرد. در این مقاله به علت ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری می پردازیم. با ما همراه باشید.

ریپ زدن موتورسیکلت

لرزش غیر طبیعی موتورسیکلت در  حین حرکت را ریپ زدن می گویند که موجب خاموش و روشن شدن موتورسیکلت می شوند. ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری دلایل زیادی دارد که با دانستن این دلایل می توانید این مشکل را برطرف نمایید و وارد شدن آسیب جدی به موتورسیکلت خودداری نمایید.

علت ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری

در ادامه به علت های مهم که موجب ریپ زدن موتورسیکلت می شوند خواهیم پرداخت. 

گرفتگی مسیر دود

اگر در هر شرایطی که قرار می گیرید موتورسیکلت ریپ می زند احتمال مسدود بودن مسیر دود وجود دارد. دود تولید شده به بیرون راهی ندارد و موجب ریپ زدن موتورسیکلت می شود. در صورتی که مسیر دود کاملا گرفته شده باشد موتورسیکلت به هیچ وجه روشن نمی شود.

خراب بودن مدار جرقه

خراب بودن مدار جرقه نیز یکی از علت ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری می باشد که باید همیشه مورد بررسی قرار گیرد. قسمت های برقی موتورسیکلت نیز حتما باید چک شود تا تمیز و خشک باشد. خیس و آلوده بودن قسمت های برقی موجب ریپ زدن می شود که با خشک و تمیز کردن آن مشکل برطرف می شود.

خراب بودن شمع ها

در صورت احساس لرزش غیر عادی باید گفت که شمع موتورسیکلت خراب می باشد. شمع ها با شستشو تمیز می شوند و بعد باید پلاتین مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است داغ بودن شمع ها نیز موجب ریپ زدن می شود و با تنظیم کردن و یا تعویض آن مشکل را برطرف نمایید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
طلق موتورسیکلت و باک موتورسیکلت را بشناسیم.

نرسیدن بنزین به موتورسیکلت

نرسیدن بنزین به موتورسیکلت نیز موجب ریپ زدن خواهد شد. برای برطرف شدن این مشکل باید ابتدا لوله ها را چک نمایید و در صورت خرابی یا گرفتگی مشکل را برطرف کنید. لوله ها در اثر رسوب ممکن است گرفته شوند که به راحتی تمیز می توان نمود.

بالا بودن دمای موتورسیکلت

بالا بودن دما موجب داغ شدن موتور می شود و این درصورتی است که خنک کننده وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد و همچنین هوای آزاد به موتور نرسد.

محکم نبودن اتصال وایرها

وایرها اگر در محل مناسب خود به خوبی قرار نگرفته باشند و یا سر آنها کثیف باشد موجب ریپ زدن موتورسیکلت می شوند. تمیز کردن وایرها آسان می باشد و باید در ابتدا آنها را تمیز کنید و سپس بر روی جای مخصوص متصل کنید. بعد از تمیز کردن وایر و وصل کردن آن باید تمام اتصالات داخلی دلکو را نیز تمیز نمایید.

آلوده بودن محفظه احتراق موتورسیکلت

محفظه احتراق دچار رسوب گرفتگی و جرم گرفتگی می شود که از علت ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری می باشد‌. در صورتی که موتورسیکلت شما ریپ زد بهتر است محفظه احتراق را نیز بررسی کنید و آن را تمیز نمایید.

بالا بودن اوانس دکو موتورسیکلت

آوانس دکو در صورتی که از میزان استاندارد فراتر رود باید چک شود و به حالت استاندارد بازگردانده شود.

خارج شدن آب از اگزوز

از علت های ریپ زدن موتورسیکلت خارج شدن آب از اگزوز می باشد و این خارج شدن آب به دلیل ترک برداشتن سرسیلندر می باشد. در این حالت باید واشر سرسیلندر موتورسیکلت را تعویض نمود‌. برای تعویض واشر سرسیلندر ابتدا سرسیلندر را باید از قسمت بلوکه جدا نمود و واشر سرسیلندر جدید را متصل کرد. البته اگر فقط بخشی دچار سوختگی شده باشد می توان آن را تمیز نمود.

خاموش شدن موتورسیکلت در دور آرام 

وقتی در دور آرام موتورسیکلت خاموش شود لوله های مکش نشتی دچار مشکل هستند. برای بررسی لوله ها باید منیفولد و تمام قطعاتی که به آن مرتبط هستند را مشاهده نمایید تا در اثر نشتی و خراب بودن اتصالات مشکلی ایجاد نکند. تنظیم بودن پیچ گاز موتورسیکلت نیز مهم می باشد و در صورت تنظیم نبودن ریپ زدن موتورسیکلت اتفاق می افتد.

صحیح نبودن فیلر سوپاپ ها

در صورت کاهش قدرت موتور به صورت یکدفعه ای و صحیح نصب نشدن سوپاپ ها لرزش غیر طبیعی اتفاق می افتد که با فیلم گیری برطرف می شود. 

تنظیم نبودن اهرم گاز

تنظیم نبودن اهرم گاز میز از علت ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری می باشد که باید پدال گاز و قسمت های مرتبط به آن را چک کرد.

تنظیم نبودن دلکو

تنظیم نبودن دلکو نیز در این اتفاق دخیل می باشد و در صورت خراب بودن اوانس اتوماتیک، این قطعه نیز باید تعمیر یا تعویض گردد.

مشکل در سیستم برق رسانی

شمع، وایر و کوئل وظیفه سوخت رسانی یا برق رسانی به سیلندر موتور را دارند و در صورت نرسیدن برق ریپ زدن اتفاق می‌افتد. همچنین سوزن انژکتور نیز اگر مشکلی داشته باشد نمی تواند بنزین را وارد موتور کند و در نتیجه سیلندر وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد‌.

مناسب نبودن نسبت مخلوط بنزین و هوا

مناسب نبودن مخلوط بنزین و هوا نیز مشکل آفرین است و در صورتی که پمپ بنزین خراب باشد فشار وارده به موتور کاهش پیدا می کند و موجی ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری می شود.

کثیف یا خراب بودن سوزن انژکتور و دریچه گاز نیز موجب ریپ زدن می شوند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

جمع بندی ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری

موتورسیکلت ها در دو نوع کاربراتوری و انژکتوری تولید می شود که هر کدام کاربرد خود رادارند. موتورسیکلت های انژکتوری ممکن است دچار ریپ زدن شوند که این مشکل به دلایل مختلفی رخ می دهد. ازجمله علت ریپ زدن موتورسیکلت های انژکتوری می توان به گرفتگی مسیر دود، خراب بودن مدار جرقه، خراب بودن شمع ها، نرسیدن بنزین به موتورسیکلت، بالا بودن دما موتور، خارج شدن آب از اگزوز و … اشاره کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما