علت خرابی کمک فنر ها در موتورسیکلت چیست؟

علت خرابی کمک فنر ها

علت خرابی کمک فنر ها در موتورسیکلت چیست؟

خیلی از حوادث و تصادفات جاده ای، می توانند موجب خرابی یا از کار افتادن کمک فنرها در موتورسیکلت شوند که می توان با کمی اطلاعات و مراقبت، از رخ دادن آن جلوگیری کرد. در این مقاله به بررسی تشخیص کمک فنر معیوب در موتورسیکلت و علت خرابی آن ها می پردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کمک فنر موتورسیکلت
تشخیص کمک فنرهای معیوب

تشخیص کمک فنرهای معیوب

تصادفات یا خطاهای جدی نصب می تواند باعث آسیب ضربه به کمک فنرها شود. بنابراین توصیه می شود به دنبال آسیب به محورهای خودرو و اتصالات دمپر باشید و تراز حرفه ای چرخ ها را انجام دهید.

پیامدهای کمک فنر معیوب شامل اثرات منفی مختلفی بر روی حمل و نقل و ایمنی خودرو و موتورسیکلت است. به همین دلیل ارزیابی دقیق آسیب و تعمیر توسط یک مکانیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خرابی کمک فنر جلویی موتورسیکلت

کمک فنر در خودرو یک جزء حیاتی است و اثر سفر بر روی زمین ناهموار را کاهش می دهد و منجر به بهبود کیفیت سواری و دستیابی خودرو می شود. لوله فورک جلو یک جزء حیاتی در مجموعه تعلیق است و خرابی می تواند باعث بروز حوادث کشنده شود. این مقاله تجزیه و تحلیل شکست کلاسیک یک لوله چنگال جلو را ارائه می دهد. سطوح شکسته و همچنین سطح لوله چنگال در میکروسکوپ الکترونی روبشی با بزرگنمایی مناسب مورد بررسی قرار گرفت. میکروسکوپ نوری برای ارزیابی ریزساختار اساسی مواد دریافتی انجام شد. مطالعات دقیق میکروسکوپی الکترونی نشان داده است که شکست به دلیل اضافه بار منفرد بوده است. وجود آخال ها باعث کاهش استحکام فولاد می شود.

خرابی کمک فنرها
خرابی کمک فنر جلویی موتورسیکلت

علائم خرابی کمک فنرها چیست؟

کمک فنرهای موتورسیکلت شما نقشی اساسی در پایداری و کنترل سواری شما دارند. کمک فنرها علاوه بر محکم نگه داشتن لاستیک ها روی زمین، کنترل و حرکت فنرها و تعلیق دوچرخه شما را نیز بر عهده دارند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
3 موتور خفن هوندا موجود در ایران

کمک فنرها می توانند به مرور زمان فرسوده شوند و این برای هر کاربر جاده ای در صورت عدم مدیریت بسیار خطرناک است. کمک فنرهای فرسوده باعث از دست دادن قابل توجه کنترل می شود و با رفع نشدن این مشکل در نهایت می توانید خود و سایر کاربران جاده را در معرض خطر قرار دهید. اما چگونه می توان علائم ضربه گیر بد یا فرسوده را تشخیص داد؟ در اینجا به بررسی برخی از علائم خرابی کمک فنرها می پردازیم که باید به آنها توجه کنید تا بدانید چه زمانی زمان تعویض آنها فرا رسیده است.

1 – سفرهای طولانی

از آنجایی که کمک فنرها به کنترل حرکت موتورسیکلت شما در هنگام شروع خراب شدن کمک می کنند، احتمالاً متوجه خواهید شد که سواری شما ناهموارتر و ناراحت کننده تر می شود. این به این دلیل است که لاستیک های شما تماس بیشتری با جاده از دست می دهند که باید. مراقب هر گونه ارتعاش غیرعادی باشید یا اینکه سواری های شما به طور فزاینده ای فنری می شوند.

2 – چرخش و صدا در هنگام ترمز

ممکن است متوجه شوید که موتورسیکلت شما با گرفتن ترمز شروع به انحراف می کند. کمک فنرهای فرسوده می تواند باعث انحراف دوچرخه شما و همچنین ایجاد صدای ضربه غیر معمول در این فرآیند شود. اگر متوجه حرکات یا صداهای ناآشنا شدید، زمان آن رسیده است که کمک فنرهای خود را تعویض کنید.

3 – ترمزهای شما مدت بیشتری طول می کشد تا کار کنند

اگر زمان توقف شما افزایش یافته است، این نیز می تواند نتیجه ضربه گیرهای فرسوده باشد. این خطرناک است زیرا برای توقف ایمن باید از زمان توقف خود آگاه باشید. این امر به ویژه هنگام سوار شدن در شرایط آب و هوایی بد بسیار مهم است. بنابراین، اگر متوجه این موضوع شدید، در بررسی مشکل معطل نکنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چه روغن موتوری برای موتورسیکلت مناسب است؟

4 – لاستیک های شما فرسوده ناهمواری دارند

هنگامی که با کمک فنرهای فرسوده سوار می شوید، موتورسیکلت شما نمی تواند لاستیک ها را به درستی روی زمین نگه دارد، به این معنی که هنگام سوار شدن بر روی سطح جاده، یک جهش جزئی ایجاد می شود. این تماس نامتعادل با سطح جاده در نهایت منجر به سایش ناهموار لاستیک می شود. احتمالاً با بررسی آج لاستیک خود متوجه تأثیرات این کار خواهید شد – بنابراین تایرهای خود را بررسی کنید تا ببینید آیا قبلاً آسیبی وارد شده است یا خیر.

5- نشت مایعات

ممکن است متوجه شده باشید که مقداری مایع نشتی از کناره کمک فنرهای خود عبور می کند. این از دست دادن مایع یک علامت قرمز فوری است و می تواند نشان دهد کمک فنرهای شما آنطور که باید کار نمی کنند و یک عارضه وجود دارد.

علت خرابی کمک فنر
علائم خرابی کمک فنرها چیست؟

نتیجه گیری

اگر موتورسیکلت شما هر یک از این مشکلات را تجربه می کند، باید سریعا موتور خود را به یک مکانیکی ببرید، تا کمک فنرهای خود را به طور حرفه ای بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. سیستم تعلیق شما باید به طور منظم توسط مکانیک متخصص که می داند در حال انجام چه کاری است نگهداری و سرویس شود.

پیام بگذارید

تماس با ما