علائمی که نشان می دهد موتورسیکلت شما نیاز به تعویض روغن دارد

ضرورت تعویض روغن موتور

علائمی که نشان می دهد موتورسیکلت شما نیاز به تعویض روغن دارد

هرگز این علائم هشدار دهنده را نادیده نگیرید که نشان می دهد موتورسیکلت شما ممکن است به روغن تازه نیاز داشته باشد. اغلب گفته می شود که روغن موتور رگ حیات موتورسیکلت های ما است. یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در مورد تعمیر و نگهداری و اطمینان از طول عمر موتور دوچرخه های ما در نظر داشته باشیم، در واقع روغن موتور است.

در حال حاضر، تولید کنندگان تقریبا همیشه فواصل تعویض روغن را توصیه می کنند که ما باید آنها را رعایت کنیم. شخصاً پیشنهاد می کنیم هرگز از این فواصل فراتر نروید و حتی شاید خیلی زودتر روغن را تعویض کنید، مخصوصاً اگر زیاد سوار می شوید و سخت سوار می شوید.

گفتنی است، همه افراد از نظر مکانیکی مهارت ندارند، و خیلی آسان است که اجازه دهید فاصله زمانی تعویض روغن توصیه شده از شما عبور کند، به خصوص اگر به صورت روزانه دوچرخه سواری می کنید. با این کار، در اینجا چند نشانه وجود دارد که باید مراقب آنها باشید که می تواند به این معنی باشد که موتور شما به روغن تازه نیاز دارد.

اکنون، به یاد داشته باشید، تعویض روغن در مورد برخی از این مسائل یک راه حل یک مرحله ای نیست. با این حال، اگر پس از تعویض روغن، و این مشکلات ادامه پیدا کرد، می تواند نشانه خوبی باشد که چیز دیگری باعث مشکلات شما شده است.

تعویض روغن موتورسیکلت
تعویض روغن موتور

تعمیر و نگهداری ترمز: چگونه از ترمزهای موتورسیکلت خود حداکثر استفاده را ببرید

  • دمای عملیاتی بالاتر

روغن علاوه بر تامین روغن کاری بسیار مورد نیاز برای صدها قطعه متحرک موتور شما، با جذب گرمای تمام این اجزای متحرک، دما را نیز پایین نگه می دارد. اکنون، همه موتورسیکلت‌ها محدوده دمای کارکرد بهینه‌ای دارند و اگر متوجه شدید موتورتان داغ‌تر از حد معمول کار می‌کند – چه از طریق دماسنج روی داشبورد یا فقط از گرمای ناشی از موتور، می‌تواند به این معنی باشد که روغن شما تحلیل رفته است. به حدی که دیگر قادر به حفظ آن زمان ها نیست. تغییر روغن به روغن تازه و کاملا مصنوعی می‌تواند به بهبود این دما کمک زیادی کند.

  • تعویض دنده با شدت

برخلاف خودروهایی که گیربکس آن‌ها جداگانه قرار می‌گیرند و از سیستم روغن‌کاری خود استفاده می‌کنند، بیشتر گیربکس‌های موتورسیکلت در داخل میل لنگ قرار می‌گیرند. این بدان معناست که دنده ها و کلاچ همگی روغن یکسانی با موتور دارند. به این ترتیب، روغن موتور وظیفه تضمین عملکرد روان کلاچ و گیربکس را نیز بر عهده دارد. به طور طبیعی، نرمی گیربکس شما به شدت به وضعیت روغن موتور شما بستگی دارد و تعویض دنده، خنثی کاذب، و بسته کلاچ پوسته دار اغلب نتیجه روغن قدیمی است که برخی از قابلیت های روانکاری خود را از دست داده است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چه زمانی باید لاستیک های موتورسیکلت خود را تعویض کنم؟
روغن موتور موتورسیکلت
علائم ضرورت تعویض روغن
  • کلاچ شما شروع به لغزیدن می کند

به روشی مشابه، اینکه چگونه تعویض دنده‌های خشن می‌تواند نشان‌دهنده تعویض طولانی‌مدت روغن باشد، همچنین کلاچ لغزیدن نیز می‌تواند نشان‌دهنده تغییر دیرهنگام روغن باشد. اگرچه این معمولاً نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر است، اما اینکه کلاچ به دلیل تحلیل رفتن یا کیفیت پایین روغن شروع به لیز خوردن کند، بی‌سابقه نیست.

گاهی اوقات، قرار دادن نوع نامناسب روغن نیز می تواند باعث لغزش کلاچ شود، بنابراین مطمئن شوید که نوع صحیح روغن را در موتور خود وارد می کنید. برای دوچرخه‌هایی که کلاچ مرطوب دارند، معمولاً برچسب JASO MA2 را نشان می‌دهند، به این معنی که به طور خاص برای سیستم‌های کلاچ مرطوب ساخته شده است. اگر حتی پس از تعویض روغن به مشخصات صحیح، و کلاچ شما همچنان می لغزد، به سادگی می تواند به این معنی باشد که صفحات کلاچ شما فرسوده شده اند و باید تعویض شوند.

  • صدای موتور مکانیکی

تمامی موتورهای موتورسیکلت در حین کار دارای سطح خاصی از صدا هستند. به غیر از صدای اگزوز، اغلب می شنوید که سوپاپ ها و بالابرها با تیک ریتمیک کار می کنند. موتورهای یاماها، تریومف و به خصوص دوکاتی به این امر معروف هستند. با این حال، اگر متوجه شدید که موتور شما بسیار بلندتر از چیزی که به آن عادت کرده‌اید تیک می‌زند، می‌تواند به این معنی باشد که روغن شما توانایی روان‌کاری خود را از دست داده است و اجازه می‌دهد تا مقداری از صدای سوپاپ عبور کند.

تعمیر و نگهداری ترمز
تعمیر و نگهداری ترمز و روغن موتورسیکلت

با این حال، به یاد داشته باشید، اگر صدای ضربه بلند یا صدای برجسته فلز به فلز را می شنوید، به احتمال زیاد تعویض روغن مشکل شما را حل نمی کند و مشکل موتور بسیار جدی تری دارید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

پیام بگذارید

تماس با ما