برای افزایش عمر باتری موتور سیکلت خود، این چند نکته را دنبال کنید

راه های افزایش عمر باتری موتور سیکلت

برای افزایش عمر باتری موتور سیکلت خود، این چند نکته را دنبال کنید

بدون شک، مهم ترین جزء سیستم الکتریکی موتور سیکلت شما باتری است. باتری سالم موتورسیکلت علاوه بر کمک به راه اندازی موتور سیکلت شما، تضمین می کند که همیشه در اوج بازدهی کار می کند. این امر به ویژه برای نسل فعلی موتورسیکلت های با جابجایی بزرگ و با تکنولوژی بالا که بر عملکرد متمرکز هستند صادق است.

مدیریت و نگهداری باتری یک گام اساسی برای استفاده حداکثری از موتوسیکلت شما است. یک باتری خوب تقریباً در تمام طول عمر موتورسیکلت دوام می آورد و می تواند به شما کمک کند تا تجربه ای خوشایند با موتور خود داشته باشید.

در واقع، بی‌توجهی به باتری موتورتان می‌تواند منجر به خرابی زودهنگام آن شود، یا بدتر از آن، باعث شود در حالی که برای موتورسواری بیرون هستید، دچار مشکل شوید. به این ترتیب، مراقبت از باتری موتورسیکلت بسیار مهم است. در واقع، صرفاً به این دلیل که باتری «بدون تعمیر و نگهداری» است، به این معنا نیست که می‌توانید از آن غافل شوید و فقط به موتورسواری خود ادامه دهید.

رها کردن سیستم احتراق در وضعیت روشن به این معنی است که وسایل الکترونیکی دوچرخه شما – چراغ ها، پمپ بنزین، داشبورد و ECU هنوز روشن هستند و صرفاً برای انرژی به باتری متکی هستند. بدون شارژ مداوم استاتور، باتری شما خیلی سریعتر از آنچه فکر می کنید تمام می شود، به خصوص اگر موتورسیکلت شما با وسایل الکترونیکی فانتزی زیادی پر شده باشد.

راه های افزایش عمر باتری
راه های افزایش عمر باتری موتور سیکلت

 نکات مهم برای نگهداری باتری موتورسیکلت

در اینجا چند نکته مهم برای نگهداری باتری موتورسیکلت وجود دارد که عمر باتری شما را افزایش می دهد:

  • لوازم جانبی الکترونیکی را کاهش دهید

بار کردن موتورسیکلت خود با هزاران تن ارتقاء الکتریکی راهی مطمئن برای از بین بردن باتری و سایر اجزای حیاتی در سیستم الکتریکی شما است. اضافه کردن چندین مجموعه چراغ، یک بوق بلند، چشمک زن و حتی بلندگو تقریباً به طور قطع بار غیرقابل حلی را بر سیستم الکتریکی دوچرخه شما وارد می کند و سیستم شارژ آن را قادر به پاسخگویی به نیازهای لوازم جانبی نمی کند. نتیجه این امر باتری ای است که دائماً در حد ظرفیت خود کار می کند و همچنین سیستم شارژی که همیشه در تلاش برای تولید برق است.

  • یک شارژر قطره ای نصب کنید
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
از حالا به فکر داشتن موتور سیکلت در بهار باشید!

اگر شما یک موتورسوار با آب و هوا هستید یا یک موتورسوار هستید که برای اوقات فراغت دوچرخه سواری می کند، ممکن است دوچرخه شما شاهد حرکت منظم نباشد. سوار شدن بر موتور سیکلت خود یک بار در هفته، یا بدتر از آن، چند بار در ماه مطمئناً منجر به تخلیه سریع باتری می شود، زیرا چرخه های شارژ آن به اندازه ای که می خواهید انجام نمی شود. این به راحتی با استفاده از شارژر قطره ای برطرف می شود. تعداد زیادی شارژر در بازار موجود است که برخی از آنها بهتر از بقیه هستند. برندهای قابل توجهی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از CTEK و NOCO، زیرا این شارژرها با فناوری فانتزی برای بهینه سازی شارژ برای انواع مختلف باتری مجهز شده اند.

  • اطمینان حاصل کنید که پایانه ها تمیز هستند:

الکترولیت باتری شما می تواند نشت کند و پایانه های باتری شما را کثیف کند. این کثیفی می تواند سطح فلزی ترمینال شما را خورده و باعث ایجاد جرقه در اثر تماس ضعیف شود.
الکترولیت خورنده می تواند لایه ای از زنگ ایجاد کند که رسانایی کلی باتری را کاهش می دهد. وقتی این اتفاق می‌افتد، برقی که باتری شما به موتور استارت می‌دهد ممکن است کافی نباشد و این باعث می‌شود دوچرخه شما روشن نشود.
پایانه‌های تمیز تضمین می‌کنند که برای جایگزینی دوچرخه قدیمی خود مجبور به گرفتن وام دوچرخه جدید نخواهید بود.

  •  مطمئن شوید که پایانه ها محکم بسته شده اند

اگر تماس شل بین پایانه های باتری شما وجود داشته باشد، احتمال ایجاد جرقه وجود دارد.
جرقه برای طول عمر باتری بسیار بد است زیرا باعث می شود جریان بسیار بالایی از باتری در بازه زمانی کوتاهی خارج شود. بنابراین برای کاهش احتمال جرقه، آچار یا آچار را بگیرید و مهره های ترمینال باتری خود را سفت کنید.
برای اینکه هرگونه ناخالصی خارجی باعث زنگ زدگی نشود، پس از هر سرویس، پایانه های باتری خود را چرب کنید.

  • فیوز باتری را به طور مرتب چک کنید

فیوز باتری یک قطعه ساده و ارزان است که می تواند به نجات باتری شما از آسیب جدی و دائمی کمک کند.
مطمئن شوید که فیوز باتری خود را به طور مرتب در هر سرویسی چک کنید و در فیوزها کوتاهی نکنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم که عادت به تعویض فیوزهای قدیمی داشته باشید حتی اگر هنوز در شرایط کار هستند.
هزینه یک فیوز جدید در مقایسه با قیمت یک باتری جدید یا بدتر از آن، وام دوچرخه جدید برای جایگزینی دوچرخه آسیب دیده شما بسیار کم است.

  • باتری خود را به طور منظم شارژ کنید
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تأثیر موتورسیکلت‌های برقی هوندا بر محیط زیست

حتما هر دو هفته یک بار سطح آب را چک کنید.
اگر مطمئن نیستید که چه مقدار آب باید پر شود، به کنار باتری خود نگاه کنید تا نشانگرهایی پیدا کنید که به شما می‌گویند حداقل و حداکثر نقطه کجا هستند.
هنگام پر کردن آب در باتری، مراقب باشید و فقط از آب مقطر استفاده کنید. استفاده از آب لوله کشی یا آب با هر نوع ناخالصی می تواند برای باتری شما بسیار مضر باشد و باعث آسیب دائمی و غیرقابل برگشت به الکترولیت شود.

  •  باتری خود را اغلب برای نشتی چک کنید

این مهم ترین و ساده ترین نکته تعمیر و نگهداری باتری موتور سیکلت است. به دلیل آسیب مکانیکی یا نصب نادرست، این احتمال وجود دارد که باتری شروع به نشتی کند.
این نشتی می تواند به صورت نشت الکترولیت از باتری یا حتی آب مقطر خارج شده از پایانه ها باشد. هر نوع نشتی معمولی نیست و در دراز مدت می تواند به باتری دوچرخه شما آسیب برساند. اطمینان حاصل کنید که باتری خود را در ثانیه ای که متوجه نشتی می شوید، تعمیر کنید.

نگهداری موتورسیکلت
نکات مهم برای نگهداری باتری موتورسیکلت

نتیجه گیری

جدا از همه پیشنهادات، توصیه می کنیم که به عنوان یک قانون خوب، مطمئن شوید که دوچرخه خود را در مکانی محافظت شده و به دور از هرگونه تأثیر طبیعی نگهداری کنید. باد، باران و حتی آفتاب می تواند باعث آسیب به دوچرخه شما شود، چه در اثر زنگ زدگی یا از بین بردن رنگ. نگه داشتن تله برای جوندگان در گاراژ شما، آنها را از خوردن هر یک از سیم کشی های برق باز می دارد. اگر تمام توصیه های ارائه شده را دنبال کنید، عمر طولانی باتری دوچرخه خود را دریافت خواهید کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما