چه روغن موتوری برای موتورسیکلت مناسب است؟

بهترین روغن موتور

چه روغن موتوری برای موتورسیکلت مناسب است؟

روغن موتور ضروری ترین مورد برای موتورسیکلت شماست – مایعی که بدون آن موتور سیکلت کار نمی کند. روغن موتور نقش های متعددی را در موتور موتور سیکلت ایفا می کند، از جمله روغن کاری، خنک کننده، آب بندی، تمیز کردن، محافظت در برابر خوردگی و کاهش صدا.

با این حال، انتخاب روغن موتور موتور سیکلت مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. این به عوامل متعددی از جمله سبک سواری شما و شرایط عملکرد موتور بستگی دارد. بر اساس سوالات شما، ما این مقاله را گردآوری کرده ایم تا به شما در درک انواع روغن موتور سیکلت و انتخاب مناسب برای دوچرخه خود کمک کند.

بهترین روغن موتور
بهترین روغن موتور برای موتورسیکلت

انواع روغن کاری موتور

برای شروع، بیایید نحوه عملکرد روغنکاری موتور سیکلت را بررسی کنیم. یعنی سه نوع روغن موتور وجود دارد.

روغن کاری فیلم کامل

روانکاری فیلم کامل را روانکاری هیدرودینامیکی نیز می گویند.

در این نوع روانکاری، یک پوشش ضخیم ایجاد می شود که دو سطح فلزی را به طور کامل از هم جدا می کند. روغن به قطعات متحرک موتور می چسبد و بیشتر در ناحیه بین دو سطح کشویی کشیده می شود. معمولاً بین ژورنال میل لنگ و یاتاقان‌های میله و همچنین بین دامن پیستون و دیواره سیلندر ظاهر می‌شود.

روانکاری فیلم کامل به ویسکوزیته روغن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر روغن خیلی نازک باشد، از بین سطوح صاف می شود. از طرف دیگر، اگر بیش از حد ضخیم باشد، قطعات موتور خیلی کند حرکت می کنند و سطح روغن سریعتر کاهش می یابد.

روغن کاری مرزی

این نوع روغن کاری زمانی انجام می شود که پمپ روغن از چرخش متوقف شود یا خیلی آهسته بچرخد. اغلب در دورهای موتور با بار زیاد و کم اتفاق می افتد. افزودنی های ضد سایش یک لایه محافظ بسیار نازک بر روی سطوح فلزی مانند بلبرینگ های اصلی، چرخ دنده ها، رینگ های پیستون، پمپ ها و گیربکس ها ایجاد می کنند. این روغن تا زمانی که روانکاری هیدرودینامیکی ایجاد شود از این قطعات در برابر اصطکاک محافظت می کند.

روغنکاری مخلوط

روغنکاری مخلوط همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از روغن کاری کامل و مرزی است. در دورهای پایین موتور زمانی که فشار روغن کاهش می یابد انجام می شود.

انواع روغن موتور موتور سیکلت

همه روغن های موتور از روغن های پایه و افزودنی های افزایش دهنده عملکرد تشکیل شده اند. بسته به نوع روغن پایه، روغن های موتور به سه نوع مصنوعی، نیمه سنتتیک و معدنی طبقه بندی می شوند.

روغن های موتور سیکلت بر پایه معدنی

روغن های معدنی از نفت خام به دست می آیند. در طی فرآیند پالایش، آلاینده های ناخواسته از بین می روند. یکی از بزرگترین مزایای روغن پایه معدنی قیمت پایین آن در مقایسه با روغن های مصنوعی آن است.

با این حال، آنها به اندازه روغن های مصنوعی کارآمد نیستند. آنها کندتر از موتور عبور می کنند که منجر به افزایش مصرف سوخت و بر عملکرد کلی موتور می شود. همچنین ساختار آنها از برهمکنش مولکول ها در شرایط عملیاتی شدید جلوگیری می کند. به همین دلیل است که آنها برای موتورسیکلت هایی با موتورهای قدیمی یا موتورهای با ظرفیت موتور کمتر ایده آل هستند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تأثیر موتورسیکلت بر حرکت شهری و محیط زیست

علاوه بر این، روغن های معدنی باید بیشتر از روغن های مصنوعی تعویض شوند.

روغن نیمه سنتتیک

اگر به دنبال روغن‌های موتور سیکلت هستید که در دماهای پایین عملکرد بهتری داشته باشند و بتوانند اکسیداسیون را مسدود کنند، اما نمی‌خواهید روغن‌های تمام سنتتیک بخرید، روغن‌های موتور نیمه سنتتیک برای شما مناسب هستند.

همانطور که از نام آنها پیداست روغن های نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن های معدنی و مصنوعی هستند. به آنها روغن های نیمه سنتتیک یا روغن های ترکیبی مصنوعی نیز می گویند. آنها محافظت بهتری نسبت به روغن‌های معدنی معمولی ارائه می‌دهند، و در عین حال، مقرون به صرفه‌تر از روغن‌های کاملاً مصنوعی هستند.

روغن موتورهای نیمه سنتتیک موتور سیکلت همچنین حاوی مواد افزودنی مصنوعی قوی است که عملکرد آنها را افزایش می دهد و حتی برخی ویژگی های جدید را به روغن اضافه می کند.

روغن کاری موتورسیکلت
روغن های موتور بر پایه مصنوعی

روغن های موتور بر پایه مصنوعی

تفاوت اصلی بین روغن های مصنوعی و معدنی در فرمول آنها نهفته است. روغن های مصنوعی تغییرات پیچیده تری را در آزمایشگاه انجام می دهند. روغن های مصنوعی بیشتر برای مدل های جدید موتورسیکلت استفاده می شوند.

هر موتورسیکلتی با حجم موتور بزرگتر (بالاتر از 200 سی سی) باید از روغن های مصنوعی استفاده کند. این روغن های پیشرفته به مراتب بهتر از روغن های معدنی و نیمه مصنوعی عمل می کنند. آنها روغن کاری و محافظت استثنایی را برای موتورهایی که تحت فشارهای بیشتری قرار می گیرند ارائه می دهند.

برخی از ویژگی های کلیدی که روغن های مصنوعی را از روغن های معدنی متمایز می کند عبارتند از:

  • حفاظت در برابر خوردگی
  • ضد اصطکاک
  • خنک کننده تقویت شده
  • فواصل تخلیه طولانی
  • انتشار کمتر
  • بهبود مصرف سوخت

مهمتر از همه، روغن های مصنوعی دوام بیشتری دارند و از موتور محافظت بهتری می کنند. عیب اصلی آنها قیمت بالا است. با این حال، آن را یک سرمایه گذاری بلندمدت در عملکرد بالا دو چرخ خود در نظر بگیرید.

روغن موتور 2 زمانه و 4 زمانه

موتورهای موتورسیکلت و اسکوتر می توانند چهار زمانه (4T) و دو زمانه (2T) باشند. تفاوت اصلی بین آنها در تعداد ضرباتی است که پیستون در طول هر چرخه به سمت بالا و پایین حرکت می کند.

  • روغن موتور سیکلت دو زمانه

در موتورهای دو زمانه در هر دو بار حرکت پیستون نیرو تولید می شود. آنها مقرون به صرفه تر و سبک تر از همتایان چهار زمانه خود هستند.

با این حال، آنها معایب متعددی از جمله ناکارآمدی سوخت، سر و صدای بیشتر، ارتعاشات و اثرات زیست محیطی بالا دارند. به همین دلیل است که آنها اغلب در موتورهای کوچک، از جمله موتور سیکلت، دوچرخه، و گاری کار استفاده می شوند.

موتورهای موتور سیکلت دو زمانه نیاز به استفاده از روغن موتورهای 2T دارند.

روغن پایه در روغن های 2T می تواند کرچک، نفتی، نیمه سنتتیک یا مصنوعی باشد. موتورهای دو زمانه مدرن از روغن های مصنوعی استفاده می کنند که محافظت بهتری را ارائه می دهند و آلایندگی را کاهش می دهند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
در موتورسواری در هوای آلوده تهران چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

روغن های پیشرفته 2T همچنین حاوی افزودنی های خلاقانه ای هستند که عملکرد روغن های پایه را افزایش می دهند و حتی برخی ویژگی های جدید را به آنها اضافه می کنند. برخی از آنها تثبیت کننده سوخت، مواد شوینده، عوامل ضد سایش، اجزای زیست تخریب پذیری و غیره هستند.

Valvoline خط کاملی از روغن های 2T با عملکرد بالا را ارائه می دهد. بعضی از آنها … هستند:

  1. روغن موتور سیکلت Valvoline DuraBlend™ 2T عملکرد برتر موتور را ارائه می دهد و دود اگزوز را به حداقل می رساند.
  2. روغن موتور Valvoline DuraBlend™ Scooter 2T یک روغن نیمه مصنوعی است که از موتورهای اسکوتر در شرایط آب و هوایی سخت محافظت می کند.
  3. روغن موتور سیکلت Racing 2T به طور خاص برای موتورهای مسابقه موتور سیکلت 2T طراحی شده است.
  4. روغن موتور سیکلت Valvoline SynPower 2T یک روغن تمام مصنوعی است که بالاترین عملکرد را تضمین می کند و دود را کاهش می دهد.
  • روغن موتور سیکلت چهار زمانه

در موتورهای چهار زمانه، در هر چهار ضربه پیستون نیرو تولید می شود. هر رویداد در موتورهای چهار زمانه (مصرف، تراکم، قدرت و اگزوز) حرکت پیستون جداگانه ای را انجام می دهد. دقیقاً به همین دلیل است که موتورهای چهار زمانه نسبت به موتورهای دو زمانه مصرف سوخت کمتری دارند و آلایندگی کمتری دارند.

به همین دلیل است که از آنها در موتورهای مدرن موتور سیکلت استفاده می شود.

برای موتورسیکلت با موتور چهار زمانه، باید روغن چهار زمانه با کیفیت را انتخاب کنید. برخلاف روغن های دو زمانه، روغن های موتور چهار زمانه با سوخت موتورسیکلت نمی سوزند. در عوض، آنها اجزای موتور را به گردش در می آورند و روغن کاری می کنند. آنها همچنین گرما را کاهش می دهند و ناخالصی ها را فیلتر می کنند.

روغن موتورهای چهار زمانه همچنین دارای غلظت بیشتری از افزودنی های تقویت کننده عملکرد مانند مواد شوینده، پخش کننده ها، مواد ضد سایش، بازدارنده کف و غیره هستند.

 

روغن موتور چهار زمانه
انواع مختلف روغن موتور

انواع مختلف روغن موتور چهار زمانه

هنگام انتخاب روغن موتورهای چهار زمانه برای موتورسیکلت خود، ضروری است روغن‌هایی را انتخاب کنید که از روغن‌های پایه با کیفیت بالا و افزودنی‌های تقویت‌کننده عملکرد پیشرفته تشکیل شده‌اند. Valvoline گسترده ترین انتخاب روغن موتور سیکلت 4T با کیفیت بالا را ارائه می دهد. بعضی از آنها عبارت اند از:

  1. روغن موتور سیکلت Valvoline DuraBlend 4T حفاظت عالی از موتور سیکلت را ارائه می دهد و بالاترین استانداردهای اکثر تولید کنندگان را برآورده می کند.
  2. روغن موتور سیکلت Valvoline 4T با گرید ویسکوزیته 20W-50 SAE محافظت در تمام طول سال را فراهم می کند. این یک فیلم قوی می سازد که تضمین می کند
  3. موتور موتورسیکلت روغن کاری شده و حتی در سخت ترین شرایط کاری محافظت می شود.
  4. روغن‌های موتور سیکلت Valvoline SynPower 4T از روغن‌های پایه و افزودنی‌های جدید تشکیل شده‌اند که مخصوصاً برای محافظت عالی در سخت‌ترین شرایط
  5. آب و هوایی طراحی شده‌اند.

پیام بگذارید

تماس با ما