روغن موتور موتور سیکلت: درجه بندی ویسکوزیته

روغن موتور موتور سیکلت

روغن موتور موتورسیکلت: درجه بندی ویسکوزیته

ویسکوزیته توانایی روغن موتور برای مقاومت در برابر حرکت یا جریان است. به عبارت دیگر نشان دهنده ضخامت روغن است. سیالات با ویسکوزیته بالا لایه ضخیم تری بین قطعات موتور ایجاد می کنند، فشار را تحمل می کنند و فشار بیشتری را نسبت به روان کننده های کم ویسکوزیته تحمل می کنند. از طرف دیگر، روغن های خیلی غلیظ ممکن است باعث اصطکاک قطع برق شوند.

روغن باید به اندازه کافی ضخیم باشد که یک پوشش محافظ قوی ایجاد کند، اما نه آنقدر ضخیم که باعث ایجاد اصطکاک بین قطعات موتور شود. یعنی اگر فیلم روغن دو سطح فلزی را به طور کامل جدا کند، تمام بار را تحمل می کند و باعث اصطکاک هیدرودینامیکی و هیدرواستاتیکی می شود. در حالی که بین اجزای فلزی موتور شما سایش وجود ندارد، قدرت بیشتری را از دست خواهید داد.

به همین دلیل است که روغن موتور دارای درجه های ویسکوزیته متفاوت است. تعداد هر قوطی روغن نشان دهنده ویژگی های عملکرد آن است. بر اساس گریدهای ویسکوزیته، روغن ها می توانند تک و چند درجه باشند.

روغن موتور
روغن موتور موتورسیکلت

روغن های مونوگراد

روغن های مونوگراد به ندرت برای موتورسیکلت ها استفاده می شود. آنها با یک برچسب تک شماره ای مانند SAE 30 مشخص می شوند. آنها محدوده دمای عملیاتی پایین تری دارند و عملکرد ضعیف تری نسبت به روغن های چند درجه دارند.

از آنجایی که موتورسیکلت ها در طیف وسیعی از دما و آب و هوا کار می کنند، انتخاب فرمول روغنی که محافظت نهایی را در دماهای سرد و گرم فراهم می کند ضروری است. این را می توان با روغن های چند درجه ای انجام داد.

روغن های چند درجه ای

روغن های چند درجه ای برای اکثر خودروهای مدرن استفاده می شود. آنها با دو عدد مشخص می شوند، مانند Valvoline SynPower 4T 10W-50 یا Valvoline Motorcycle Oil 4T 20W-50.

عدد اول معمولاً 0، 5، 10، 15 یا 20 است و به شما می گوید که روغن در دماهای پایین چگونه عمل می کند. به دنبال آن یک “W” که مخفف زمستان است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه هوندا crf250 با هوندا crf250 رالی

عدد دوم بیشتر است – 20، 30، 40، 50 یا 60، که به شما می گوید روان کننده در دمای 100 درجه سانتی گراد چگونه رفتار می کند.

روغن موتور موتورسیکلت را مرتباً تعویض کنید

به عنوان یک قانون کلی، روغن موتور سیکلت باید هر 3000 کیلومتر تا 5000 کیلومتر تعویض شود. با این حال، این به عوامل مختلفی از جمله نوع موتور، سازنده، نوع روغن و سبک سواری شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر هر روز از موتورسیکلت خود استفاده می کنید یا روزانه مسافت های زیادی را طی می کنید، مجبور خواهید بود روغن موتور را به دفعات بیشتری تعویض کنید.

دقیقاً به همین دلیل، تعویض روغن موتور سیکلت در فواصل زمانی توصیه شده توسط سازنده ضروری است. مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که روغن موتور خود را برای اطمینان از سالم بودن آن بررسی کرده اید.

در اینجا چند علامت وجود دارد که نشان می دهد روغن موتور سیکلت شما باید سریع تعویض شود:

  1. روغنی که رنگ تیره دارد: روغن موتور تازه معمولاً شفاف و آبی یا قهوه ای است. قرار گرفتن مکرر در معرض احتراق موتور رنگ و قوام آن را تغییر می دهد.
  2. موتور بیش از حد گرم می شود. روغن تخریب شده عملکرد حرارتی ضعیف تری دارد که منجر به توزیع نابرابر گرما در داخل موتور می شود.
  3. صدای موتور موتور سیکلت شما بیشتر از حد معمول است. وقتی موتور دوچرخه شما به درستی روغن کاری شود، صداهایی تولید می کند که برای گوش خوشایند است. روغن کاری ناکافی باعث می شود صدای خشنی بشنوید که اغلب از تماس مداوم دو سطح فلزی ناشی می شود.
  4. چراغ های هشدار داشبورد شما روشن است. وظیفه اصلی آنها هشدار دادن به شما در صورت نداشتن روغن کافی در موتور است.
روغن موتور موتورسیکلت
روغن موتور موتورسیکلت را مرتباً تعویض کنید

آیا می توانم از روغن خودروی مسافربری برای خودروی دو چرخ خود استفاده کنم؟

روغن موتور خودرو و روغن موتور سیکلت قابل تعویض نیستند.

بنابراین، همیشه استفاده از روغن موتور سیکلت تخصصی بهتر از روغن موتور خودرو است.

چند تفاوت کلیدی بین این دو نوع روان کننده وجود دارد.

اولین مورد انتقال است. یعنی موتورسیکلت ها از روغن موتور برای خنک کردن گیربکس استفاده می کنند. در خودروهای سواری این نقش توسط روغن های گیربکس و ATF انجام می شود. روغن‌های خودرو معمولاً از اصلاح‌کننده‌های اصطکاک برای افزایش عملکرد موتور تشکیل شده‌اند، در حالی که روغن‌های موتورسیکلت اینطور نیستند. هنگامی که در انتقال موتور سیکلت استفاده می شود، این مواد ممکن است سیستم را مسدود کنند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورهای سنگین شرکت هوندا را بشناسید.

دوم اینکه روغن موتور خودرو حاوی مواد افزودنی شوینده بسیار بیشتری نسبت به روغن موتور سیکلت است. اگر در موتورهای موتورسیکلت استفاده شوند، ممکن است باعث تجمع رسوبات و آسیب به اجزای آن شوند.

در نهایت، سرعت موتورهای دوچرخه بیشتر از موتورهای خودرو است، به این معنی که برای محافظت در برابر حرارت و سایش بهتر به روغن موتور نیاز دارند. این نوع موتورها از نظر مکانیکی نیز متفاوت هستند. موتورهای موتور سیکلت حاوی کلاچ ها و گیربکس های با بار بالاتری هستند که برای کارکرد صحیح نیاز به ظرفیت خنک کننده بهتر و پایداری برشی دارند.

روغن باکیفیت را برای موتور خود انتخاب کنید

از توصیه های ارائه شده در بالا، می توانید نتیجه بگیرید که هیچ راه حل یکنواختی برای روغن کاری موتور برای موتور سیکلت شما وجود ندارد. انتخاب شما به عوامل مختلفی از جمله سبک سواری، آب و هوا، نوع موتور و غیره بستگی دارد.

به همین دلیل است که همیشه باید توصیه های روغن سازنده را دنبال کنید. آنها تجزیه و تحلیل های کاملی انجام داده اند و دقیقا می دانند که موتور موتور سیکلت شما چه نوع روغن هایی را دوست دارد.

دوم، مطمئن شوید که وزن و ویسکوزیته توصیه شده روغن را انتخاب کرده اید. Valvoline دارای خط کاملی از روغن‌های موتور سیکلت با عملکرد عالی است که نیازهای انواع مختلف دوچرخه را برآورده می‌کند. به پیشنهاد امروز ما نگاهی بیندازید و محصولی را انتخاب کنید که مناسب شماست.

گرانروی موتورسیکلت
روغن باکیفیت را برای موتور خود انتخاب کنید

نتیجه گیری

اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام نوع روغن موتور برای موتور سیکلت شما مناسب است، به مشاور روانکار ما نگاهی بیندازید یا با نزدیکترین توزیع کننده Valvoline خود تماس بگیرید!

پیام بگذارید

تماس با ما