انواع صداهای اضافی در موتور سیکلت

صداهای اضافی در موتور سیکلت

موتور سیکلت چه صداهایی تولید می کند؟

وقتی صحبت از صدای موتور سیکلت می شود، سردرگمی زیادی وجود دارد. این به این دلیل است که برخلاف تصور رایج، صدای موتورسیکلت تنها به طرح موتور بستگی ندارد. در عوض، عوامل عمده زیادی بر آن تأثیر می گذارند، مانند:

  • حرکت موتور (2T/4T)
  • جابه جایی
  • HP و RPM
  • طرح موتور
  • تعداد و شکل سیلندرها (محله و کورس)
  • نسبت تراکم
  • نوع کلاچ (خشک/تر)
  • طراحی سیستم اگزوز
  • سایر عوامل (مانند تعداد دریچه ها، سیستم خنک کننده و غیره)

به جرات می توان گفت که یکی از بزرگترین عواملی که بر صدای موتورسیکلت تاثیر می گذارد اندازه موتور آن است.

قاعده کلی این است که هرچه سیلندرهای موتورسیکلت بزرگتر باشد، صدای تولید شده عمیق تر و بلندتر می شود. موتورهای دو زمانه نیز در مقایسه با چهار زمانه بسیار سر و صداتر هستند. علاوه بر ظرفیت موتور، جنس و طراحی آن نیز تاثیر زیادی دارد. بیایید جزئیات را بررسی کنیم و صداهای اگزوز موتور سیکلت را بر اساس انواع مختلف موتور بررسی کنیم!

انواع صداهای موتور سیکلت
موتور سیکلت چه صداهایی تولید می کند؟

انواع صداهای اضافی در موتور سیکلت

موتورسیکلت‌های ما در طول عمر خود صداهای زیادی تولید می‌کنند، اما هیچ ترسی از آن وجود ندارد. صداهایی که منتشر می‌کند نشانه‌هایی از نحوه عملکرد موتورسیکلت شماست که وقتی صدای عجیبی از آن خارج می‌شود، بدانید که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد و به شدت به بررسی سر و صدا فکر کنید. نادیده گرفتن یا از بین بردن صدایی که موتورسیکلت شما معمولاً تولید نمی کند می تواند در دراز مدت هزینه بیشتری برای شما داشته باشد. ما در مورد صداهای عجیبی که ممکن است موتورسیکلت شما ایجاد کند، معنی آنها و نحوه تعمیر آنها را بررسی خواهیم کرد.

  • کلیک احتراق:

هنگامی که می خواهید موتور خود را روشن کنید، کلیک احتراق رخ می دهد. شایع ترین دلیلی که ممکن است این اتفاق بیفتد، باتری مرده است. دلایل دیگری که باعث می شود این اتفاق بیفتد، داشتن استارت نامناسب یا گرفتگی موتور است. اگر به موتور سیکلت خود اجازه می دهید برای مدت طولانی بنشیند، همیشه می توانید باتری را به شارژر باتری متصل کنید تا از بین نرود. استارت‌ها به مرور زمان پیر می‌شوند و در نهایت نیاز به تعویض خواهند داشت، اما برای کمک به کاهش سایش، آن را بیشتر از آنچه نیاز دارید خم نکنید. برای جلوگیری از گرفتگی موتور، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید تعویض روتین روغن است. از تغییرات روغن مطلع باشید و نوع روغن مناسب را انتخاب کنید.

  • معکوس کردن/پاپ کردن:
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
محدود کننده دور موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

هنگامی که موتور سیکلت شما در حال کار است، شلیک یا ترکیدن صدای خروجی اگزوز شما قطع می شود. برخی از آتش‌سوزی‌ها می‌توانند شعله‌های آتش منتشر کنند و به طور بالقوه خطرناک هستند. موتورسیکلت ها به دلایل زیادی مانند مشکلات کاربراتور، ارتقای نامناسب اگزوز، گرفتگی جت ها و غیره نتیجه معکوس می دهند. تمیز کردن کاربراتور با یک پاک کننده کاربراتور درجه بالا باعث می شود سوخت به درستی کار کند و جریان یابد. اگر اگزوز شما به‌روزرسانی نامناسبی دارید، موتور باید به‌درستی جت شود یا تنظیم شود تا با اگزوز جدید پس از فروش مطابقت داشته باشد. همچنین، جت های خود را با ابزار مناسب و جت پاک کننده تمیز کنید. موتورهای تزریق سوخت ممکن است نیاز به تمیز کردن انژکتور سوخت داشته باشند که منجر به رانندگی نرم تری می شود.

  • صدای ناله در دنده:

ناله ای که هنگام قرار دادن موتور در دنده رخ می دهد می تواند نشان دهنده مشکل در گیربکس شما باشد. می توانید از هر چرخ دنده عبور کنید و بفهمید که آیا آن را با یک یا دو دنده انجام می دهد. اگر چنین باشد، ممکن است سایش ایزوله باشد. برای رفع صدای ناله در دنده، بهتر است بلبرینگ ها و شفت های گیربکس را تعویض کنید زیرا تراز آنها تمام شده است.

  • صدای تق تق یا ضربه:

صدای تق تق یا ضربه در موتور سیکلت این هشدار را به شما می دهد که ممکن است مشکلی در میل لنگ و شاتون وجود داشته باشد. اگر در میانه‌ی سواری هستید و صدای تق تق یا ضربه ای می‌شنوید، سوئیچ kill را بزنید و ایمن توقف کنید. به احتمال زیاد به بررسی جدی تری در مورد موضوع نیاز خواهید داشت. اگر دانش تخصصی در مورد موتور، موتور سیکلت دارید، می خواهید موتور خود را باز کنید و عیب یابی کنید. اگر نه، حتما موتور خود را در اولین فرصت به یک تعمیرگاه نشان دهید.

صدای اضافی موتورها
صدای اضافی موتورها ناشی از چیست؟
  • تیک تیک ناگهانی:

اگر موتور سیکلت شما مانند کرونومتر شروع به تیک زدن کرد، باید هدر اگزوز خود را بررسی کنید. آنها را بررسی کنید به خصوص اگر قدیمی هستند یا اگر نصب شده اند/مشکلات شده اند. بررسی کنید که موتور چه زمانی سرد است و ممکن است در چند ثانیه اول مقداری بخار یا آب را مشاهده کنید و می توانید دست خود را نزدیک نگه دارید تا احساس کنید گاز خارج می شود بدون اینکه بسوزید. تعیین منبع دقیق برخی از صداهای موتور می تواند مشکل باشد، اما برای مرتب کردن کارهایی که باید انجام شود بسیار مفید است.

  • صداهای ریز:
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه قیمت موتورسیکلت هوندا با رقبای خود

صدای غرغر ممکن است راهی باشد که موتورسیکلت شما به شما می گوید که نگاهی به سیستم خنک کننده خود بیندازید. مایع خنک کننده بی صدا در اطراف موتور می چرخد ​​و سطح آن نباید پایین بیاید. سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و اگر پایین آمد مشکلی وجود دارد. اگر یک محفظه هوا در پمپ وجود داشته باشد، مایع خنک کننده نمی تواند به درستی گردش کند. برای رفع این مشکل، مایع خنک‌کننده خود را پر کنید، سپس دوباره چک کنید که آیا آب می‌افتد تا نشت آب‌بند یا واشر بررسی شود.

  • تلق تلوق کردن موتور:

ضربه زدن و سیلی زدن نشان دهنده تنشی است که نیاز به تعویض دارد. کشنده ها کشیده می شوند و به حد سایش می رسند. این باعث می شود که زنجیر به هم بخورد و صدای سیلی را ایجاد کند. با نگاهی به زنجیر کشش یا بادامک شروع کنید و مطمئن شوید که قطعات را تعویض کنید. در حالت بدتر، زمان بندی سوپاپ شما از بین می رود و سوپاپ ها/پیستون ها می توانند به هم برسند.

  • صدای خراشیده شدن:

اگر زمانی در موتورسیکلت خود صدای خراش می‌شنوید، باید همیشه سوار آن شوید و فوراً به آن توجه کنید. لنت ترمز در صورت نیاز به تعویض می تواند دلیل این مشکل باشد. گاهی اوقات ممکن است کالیپر مشکل ساز باشد و باعث کشیده شدن لنت ترمز شود. می‌توانید با فشار دادن موتور با دست و بررسی اینکه آیا آزادانه می‌چرخد، این موضوع را دوباره بررسی کنید. در غیر این صورت ممکن است کولیس چسبنده مشکل باشد و باید تعویض شود.

علت صداهای موتور
علت صداهای اضافی موتور چیست؟

نتیجه گیری

صداهای مختلفی وجود دارد که موتورسیکلت شما می تواند تولید کند، که تشخیص دقیق مشکل را کمی دشوار می کند. آشنایی با موتورسیکلت خود و صحبت با موتورسواران دیگر با موتور مشابه شما می تواند مبتکر باشد و راهی عالی برای دانستن اینکه کدام صداها عادی در نظر گرفته می شوند و کدام نه. امیدواریم این به شما کمک کند تا بفهمید علت صداهای اضافی موتور سیکلتتان ناشی از چیست و مشکل آن را برطرف کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما