دلایل لرزش موتور سکیلت هنگام شتاب

دلایل لرزش موتور سکیلت

دلایل لرزش موتور سکیلت هنگام شتاب

وقتی موتور شما در هنگام رانندگی باعث ناراحتی شما می شود، علل مختلفی می تواند داشته باشد، یکی از این موارد لرزش موتور سکیلت هنگام شتاب است. چنین مشکلی نه تنها آزار دهنده است، بلکه نگران کننده نیز می باشد.

چرا موتور سیکلت هنگام شتاب گیری می لرزد؟ موتورسیکلتی که در هنگام شتاب می لرزد معمولاً به دلیل مشکلات لاستیک جلو یا عقب مانند ناهمواری آج، نامتعادل بودن لاستیک، لبه خمیده یا چسبندگی کالیپر ترمز ایجاد می شود. دلایل دیگر ممکن است عبارتند از خم شدن چرخ دنده جلو یا عقب، پیستون چسبنده، یاتاقان میل لنگ بد، یا شلیک نادرست سیلندر.

لرزش شدید موتورسیکلت در هنگام شتاب مشکلی است که سواران نباید آن را تحمل کنند. اما می تواند مسئله ای باشد که تشخیص دقیق آن برای اینکه چرا اتفاق می افتد دشوار است. این مقاله می‌تواند شما را از دلایل احتمالی لرزش موتورسیکلت راهنمایی کند و راه‌های مفیدی برای تعمیر آن شرح دهد.

علت لرزش موتور سکیلت
دلایل لرزش موتور سکیلت

چرا موتور سیکلت در شتاب بالا می لرزد؟

هر موتورسیکلت یک لرزش جزئی به خود خواهد داشت. این بیشتر به دلیل بالا و پایین رفتن پیستون ها در داخل موتور است. اما این نوع لرزش به سختی قابل توجه است و نباید حواس شما را از سواری منحرف کند.

ارتعاشات قابل توجه بیشتر در موتورسیکلت، به ویژه آنهایی که باعث ناراحتی شما می شوند، نشانه ای از این است که چیزی در موتور سیکلت شما درست کار نمی کند. موتورسیکلت‌ها گاهی اوقات در هنگام شتاب می‌لرزند که می‌تواند برای راکب نگران‌کننده باشد اگر مجبور شود با سرعت‌های بالاتر حرکت کند.

اولین و محتمل ترین عامل ایجاد لرزش در هنگام شتاب گیری به دلیل لاستیک ها و رینگ ها (چه جلو یا عقب) است. دلایل مختلفی وجود دارد که یک لاستیک و رینگ آن می تواند باعث لرزش شود، اولین دلیل عدم تعادل یکی از لاستیک ها است.

وقتی لاستیک موتورسیکلت نامتعادل است، به این معنی است که طرف آن سنگین تر از سمت دیگر است. بنابراین به جای ارائه یک سواری یکنواخت و نرم، هرچه سریعتر حرکت کنید، لاستیک به سرعت از این طرف به سمت دیگر می پرد که به لرزش تبدیل می شود.

آج ناهموار لاستیک نیز می تواند باعث ایجاد لرزش در هنگام شتاب شود. این معمولاً به دلیل نامتعادل بودن لاستیک است، اما دلایل دیگری ممکن است مقصر باشد (مانند کشیده شدن و غیره). آج ناهموار لاستیک همچنین باعث می‌شود لاستیک از این طرف به سمت دیگر پرش کند که با شتاب گرفتن تشدید می‌شود.

رینگ های لاستیک های خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه فرورفتگی یا خمیدگی وجود ندارد. حتی کوچک‌ترین فرورفتگی‌ها نیز می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند و احتمالاً با سرعت‌های بالاتر موتورسیکلت خود را نشان می‌دهد.

چسبندگی کالیپر ترمز نیز ممکن است مشکل شما باشد. اگر کالیپر ترمز چسبنده داشته باشید که باعث گرم شدن بیش از حد روتورهای ترمز و در نهایت تاب برداشتن می شود، ترمزها رها نمی شوند. هرچه سریعتر با موتور سیکلت خود حرکت کنید، روتورها داغتر می شوند و تاب بیشتری پیدا می کنند که باعث ایجاد لرزش شدید می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
سوئیچ احتراق موتور سیکلت

اگر احساس می‌کنید لرزش هنگام شتاب بیشتر از نیمه عقب موتورسیکلت می‌آید، اما می‌دانید که لاستیک یا کالیپر نیست، علت احتمالی آن می‌تواند خم شدن چرخ‌دنده عقب یا جلو باشد. چرخ دنده همان چیزی است که زنجیر را می چرخاند و نیرو را به لاستیک عقب می رساند. اگر یکی از این دو خم باشد، سرعت‌های بالاتر یک ارتعاش را نشان می‌دهد، زیرا خمیدگی باعث می‌شود زنجیر از یک طرف به سمت دیگر حرکت کند که حرکتی است که به لاستیک عقب منتقل می‌شود.

اگر متوجه شده اید که لرزش بیشتر از مرکز موتور سیکلت می آید، احتمالاً مشکلی در داخل موتور است. ارتعاشات محسوس و ناراحت کننده موتور می تواند ناشی از چسبیدن پیستون، یاتاقان میل لنگ نامناسب یا شلیک نادرست سیلندر باشد. همه این مسائل به دلیل تکانه مختل شده ناشی از حرکت پیستون ها باعث ایجاد ارتعاش می شود.

شتاب مشکلات را بدتر می کند زیرا موتور سخت تر کار می کند. این اختلال محسوس تر می شود و از طریق یک لرزش خشن خود را نشان می دهد.

موتور سکیلت هوندا
چرا موتور سیکلت در شتاب بالا می لرزد؟

چگونه موتورسیکلت خود را روان تر کنید؟

اگر تا به حال موتورسیکلت خود را با آن لرزش ناخوشایند سوار کرده اید، می دانید که دیگر نمی خواهید اینگونه سوار شوید و باید در اسرع وقت به این مشکل رسیدگی کنید. همانطور که می بینید، دلایل ارتعاش مسائل زیربنایی است که به هر حال باید مورد توجه قرار گیرد، چه باعث لرزش شود یا نه. همه آنها می توانند بعداً منجر به نقص های جدی شوند.

ابتدا، اجازه دهید در مورد مسائل لرزش ناشی از لاستیک ها بحث کنیم. لاستیک ها و رینگ های جلو و عقب را بررسی کنید. به آج روی آنها توجه کنید و آزادانه آنها را بچرخانید (در حالی که موتورسیکلت خاموش است) و ببینید آیا اصلاً متوجه لرزش شدید یا خیر. هر گونه سایش ناهموار لاستیک به این معنی است که شما باید آن را تعویض کنید. خوبی آن این است که مجبور نیستید هر دو لاستیک را همزمان در موتورسیکلت تعویض کنید.

اگر لرزش قابل توجهی وجود دارد، باید موتور خود را به مغازه ببرید و از آن ها بخواهید تا لاستیک را برای شما متعادل کنند. آنها تجهیزات بزرگی دارند که به راحتی می توانند این کار را انجام دهند و نسبتاً ارزان هستند.

مهم است که توجه داشته باشید که اگر یک لبه خم شده پیدا کرده اید، یا باید آن را تعمیر حرفه ای داشته باشید یا به سادگی یک رینگ جدید تهیه کنید. رینگ های خم شده اگر اشتباه انجام شود عواقب آن بسیار شدید است. برای اطلاعات بیشتر در مورد رینگ های خم شده، مقاله دیگر من را اینجا ببینید.

اگر آزادانه هر یک از لاستیک ها را چرخانده اید و متوجه شده اید که یکی از لاستیک ها یا هر دوی آنها در چرخش همراه با صدای سر خوردن فلزی مشکل دارند، احتمالاً یکی از کالیپرهای ترمز می چسبد. این معمولاً به دلیل زنگ زدگی یا نوع دیگری از گرد و غبار در کنار پیستون کالیپر ایجاد می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه فروشگاه هوندا اورجینال با رقبا

برای تعمیر کولیس ها، باید آنها را از دیسک جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که سیلندر اصلی با روغن ترمز پر شده است تا خطر ایجاد حباب هوا در سیستم ترمز را نداشته باشید. اهرم شکست را پمپ کنید تا پیستون ها به بیرون فشار بیاورند. برای فشار دادن پیستون به داخل و تعویض کالیپر ترمز از یک گیره c استفاده کنید. آن را تست کنید تا مطمئن شوید که دیگر نمی چسبد.

اگر یک چرخ دنده جلو یا عقب خمیده دارید، این چیزی است که باید تعویض کنید. صاف کردن دوباره آنها می تواند دشوار باشد و اغلب منجر به انحراف بیشتر آن می شود.

رفع لرزش ناشی از مشکلات موتور کمی دشوارتر است. ابتدا می‌توانید با فرض اینکه موتورتان اشتباه می‌کند، استارت بزنید که می‌تواند ناشی از انفجار زودرس باشد. این اغلب با صدای تق تق همراه خواهد بود. شمع‌ها یک مقصر رایج هستند، بنابراین تعویض شمع‌ها و/یا تنظیم شکاف در نوک ممکن است این مشکل را برطرف کند.

یک پیستون چسبنده، که می‌تواند ناشی از تجمع مستبد در داخل دیواره‌های سیلندر باشد، باید توسط مکانیک بررسی شود. یاتاقان بد میل لنگ نیز نیاز به توجه یک متخصص دارد مگر اینکه تجربه بازسازی موتور را داشته باشید.

تعمیر موتور هوندا
چرا لرزش موتورسیکلت باید به سرعت برطرف شود؟

چرا لرزش موتورسیکلت باید به سرعت برطرف شود؟

لرزش شدید موتورسیکلت مشکلی است که به سادگی از بین نمی رود. این فقط با گذشت زمان بدتر می شود و در صورت عدم توجه می تواند به موقعیت های فاجعه آمیزی ختم شود.

ممکن است مشخص کردن آغاز ارتعاش قابل توجه هنگام شتاب سخت باشد، اما این بدان معنا نیست که باید منتظر بمانید تا بدتر شود تا بدانید دقیقاً از کجا می آید. هنگامی که یک لاستیک یا رینگ آسیب دیده به طور مداوم استفاده می شود، لاستیک در نهایت ممکن است در حالی که برای سواری خارج است، منفجر شود. این می تواند منجر به تصادف شود اگر سوارکار نداند چگونه با آن رفتار کند. مقاله من را اینجا ببینید تا در مورد کارهایی که باید در هنگام باد کردن لاستیک موتورسیکلت خود انجام دهید بیشتر بدانید.

اگر به موتورسیکلت سواری با ارتعاشات ناشی از مشکلات موتور ادامه دهید، در خطر توقیف موتور هستید که یک تعمیر گران قیمت است و اگر اجازه دهید موتور به آن نقطه برسد، ممکن است نیاز به تعویض کلی داشته باشید.

جدای از مسائل مکانیکی، سوار شدن بر موتورسیکلتی که لرزش دارد بسیار ناراحت کننده است. می تواند باعث بی حس شدن دست ها، پاها و سایر اعضاء بدن سوارکار شود. از آنجایی که پاها و دست‌های شما مواردی هستند که وسیله نقلیه را هدایت می‌کنند، بی‌حس بودن آن‌ها چیزی نیست که بخواهید هنگام سواری تجربه کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما