نقش پیستون در موتورسیکلت چیست؟

نقش پیستون در موتورسیکلت

نقش پیستون در موتورسیکلت

قطعات موتورسیکلت در کنار هم برای هدفی مشخص تلاش می کنند و در سیلندر موتور قسمت استوانه ای شکلی وجود دارد که وظیفه انتقال نیروی انفجار را به شاتون و سپس میل لنگ دارد. به این قطعه ای استوانه ای شکل پیستون گفته می شود و یک حرکت رفت و برگشت در سیلندر دارد. در این مقاله می خواهیم شما را با نقش پیستون در موتورسیکلت آشنا کنیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

پیستون موتورسیکلت

پیستون قطعه ای استوانه ای شکل در سیلندر موتور می باشد که به سمت بالا و پایین حرکت می کند. جنس این قطعه از آلومینیوم می باشد و به دلیل استحکام بالا، انبساط کم و هدایت حرارت از این نوع آلیاژ استفاده شده است. پیستون در هر موتورسیکلتی متفاوت هستند و خصوصا در موتورهای چهار زمانه با اینکه دو سر پیستون شبیه به هن هستند و تفاوت هایی دارند.

در صورتی که پیستون به صورت برعکس در موتور قرار بگیرد منجر به خراشیدگی سیلندر از یک طرف خواهد شد و به طور کامل سیلندر را خراب می کند‌. همچنین پیستون به طور کامل منبسط نمی شود و کاملا استوانه ای نخواهد بود. این عمل به دلیل بیشتر گرم شدن قسمت بالایی پیستون می باشد. البته در موتورسیکلت های دو زمانه این اتفاقات رخ نمی دهد و در این موتورها پیستون به صورت یکنواخت می باشند و استوانه ای شکل هستند.

لازم است بدانید که وقتی هماهنگی بین سوپاپ، پیستون و رینگ وجود داشته باشد موتورسیکلت به بهترین نحو عملکرد خود را انجام می دهد.

نقش پیستون در موتورسیکلت

برای روشن شدن موتورسیکلت در محفظه احتراق انفجار رخ می دهد و نیرویی از انفجار بین سوخت و هوا تولید می شود که این نیرو توسط پیستون به سمت بالا حرکت کرده و به شاتون و سپس به میل لنگ می رسد و از طریق میل لنگ به دیگر قسمت به طور مستقیم یا غیر مستقیم هدایت می شود. به طور کلی پیستون یک حرکت رفت و برگشتی دارد و در کف پیستون فرورفتگی و گودی هایی به چشم می خورد که محل قرار گیری بشقابک سوپاپ است‌.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
شاتون موتورسیکلت چیست؟

این تو رفتگی ها به دلیل این است که پیستون با سوپاپ برخورد نداشته باشد. باز و بسته شدن سوپاپ ها و پیستون به یکدیگر نزدیک هستند و با ایجاد این فرو رفتگی ها وقتی پیستون به سمت بالا حرکت می کند هیچ گونه برخوردی پیستون و سوپاپ رخ نمی دهد. همچنین باید بدانید که سوراخ کوچک برای بشقابک سوپاپ دود می باشد و همچنین سوراخ بزرگتر جای بشقابک سوپاپ هوا و بنزین است.

 

علامت IN  بر روی پیستون

علامتIN  به معنای ورودی است که بر روی پیستون قرار دارد و در هنگام نصب پیستون بر روی شاتون و سیلندر باید قسمت دارای این علامت به سمت ورودی هوا و سوخت باشد (سمت کاربراتور). یعنی قسمت دارای این علامت باید به سمت کاربراتور قرار بگیرد.

شیارهای پیستون

بر روی پیستون سه عدد شیار وجود دارد که این شیارها برای قرار گرفتن رینگ پیستون طراحی شده اند. به طور کای سه مدل رینگ بر روی پیستون قرار می گیرد که عبارتند از:

رینگ اول که نام آن رینگ کمپرسی است و در شیار بالای جای می گیرد.

رینگ دوم رینگ کمپرسی روغنی است که در شیار دوم قرار می گیرد.

 رینگ سوم روب شیار سوم رینگ روغنی قرار می گیرد.

رینگ اول و دوم شبیه به هم هستند اما رینگ سوم ظاهری متفاوت دارد و تشخیص آن آسان می باشد.

وظیفه رینگ پیستون

رینگ های پیستون وظایف مختلفی دارند که این وظایف عبارتند از:

رینگ کمپرسی از فرار کمپرس جلوگیری می کند و رینگ روغنی همچنین از بالا آمدن روغن و فرار کمپرس به صورت همزمان جلوگیری می نماید. رینگ روغنی از بالا آمدن روغن جلوگیری می نماید و از نفوذ روغن از زیر پیستون به بالای پیستون جلوگیری می نماید. همچنین رینگ های روغنی وظیفه پاکسازی دیواره سیلندر را بر عهده دارند و از وارد شدن روغن به داخل محفظه احتراق جلوگیری می کنند. در صورت ورود روغن، عمل روغن سوزی رخ می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت Honda CT125 Hunter Cub

جمع بندی نهایی

پیستون قطعه ای استوانه ای شکل در موتورسیکلت می باشد که نقش پیستون در موتورسیکلت حرکت رفت و برگشتی در سیلندر است و نیروی حاصله از انفجار هوا و سوخت را به شاتون و سپس به میل لنگ و سایر قسمت ها می رساند.  جنس پیستون از آلومینیوم می باشد که رسانای خوبی است و همچنین سبک می باشد و از استحکام بالایی برخوردار است. پیستون ها در موتورهای دو زمانه و چهار زمانه متفاوت می باشد. در صورتی که بین سوپاپ، پیستون و رینگ هماهنگی وجود داشته باشد عملکرد موتورسیکلت نیز روند درستی را درپیش خواهد گرفت.

در کف پیستون گودی و تورفتگی هایی وجود دارد که گودی کوچک برای بشقابک سوپاپ دود و بشقابک بزرگ برای سوپاپ هوا می باشد و از برخورد پیستون و سوپاپ جلوگیری می کند. پیستون دارای شیارهایی است که بر روی آن رینگ قرار می گیرد و وظیفه رینگ های پیستون جلوگیری از فرار کمپرس، جلوگیری از بالا آمدن روغن و .‌‌.. می باشد.

 

پیام بگذارید

تماس با ما