علائم خرابی کاربراتور موتورسیکلت چیست؟

علائم خرابی کاربراتور موتورسیکلت

علائم خرابی کاربراتور موتورسیکلت

کاربراتور موتورسیکلت وظیفه مخلوط کردن هوا و بنزین را در محفظه احتراق بر عهده دارد و شمع ها موجب احتراق خواهند شد و در نتیجه نیروی تولید پیستون را به سمت بالا حرکت می دهد و نیروی به شاتون و میل لنگ می رسد. در صورت خرابی کاربراتور موتورسیکلت این عمل با مشکل مواجه می شود. در ادامه می خواهیم به علائم خرابی کاربراتور موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

کاربراتور موتورسیکلت

موتورسیکلت های قدیمی کاربراتوری بودند و وظیفه کاربراتور ترکیب میزان سوخت و هوا می باشد که در محفظه احتراق مخلوط می شود و با جرقه زدن شمع احتراق صورت می گیرد و نیروی وارد پیستون را به حرکت وا می دارد و در نتیجه نیروی تولید از پیستون به شاتون و در نتیجه میل لنگ می رسد. میل لنگ نیز نیروی وارده را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دیگر قسمت ها می رساند  موتورسیکلت شروع به حرکت می کند. در صورت خرابی کاربراتور موتورسیکلت ترکیب سوخت و هوا به درستی انجام نمی شود و مشکلات زیادی به وجود می آید.

قطعات کاربراتور موتورسیکلت

کاربراتور از چندین قطعه تشکیل شده‌ است که شامل:

درپوش کاربراتور که وظیفه آن محافظت از پیستون و سوزن کاربراتور است.

بدنه اصلی کاربراتور که تمامی قطعه ها به آن وصل شده است.

ساسات کاربراتور از قطعات فرعی می باشد که موجب مسدود شدن مسیر هوا مسدود و سوخت وارده به داخل موتور را بیشتر می کند.

پیستون گاز و فنر که در هر بار گاز دادن جابه جا می شود.

سوزن و پین سوزن که در هر بار جابه‌جا شدن پیستون، جا به جا می شود.

پیچ گار که گاز موتور با آن تنظیم می شود.

شناور کاربراتور که بنزین ورودی به داخل پیاله کاربراتور را تنظیم می نماید.

سوزن شناور که در داخل نشیمنگاه سوزن کاربراتور قرار دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت‌های محبوب در فیلم‌ها و سریال‌ها

ژیگلور اصلی سوخت که به پیاله کاربراتور و دهانه کاربراتور از هر طرف می رسد.

ژیگلور دور آرام که در قسمت پایینی قرار می گیرد.

پیچ تنظیم سوخت دور آرام موتور در راستای ژیگلورها قرار دارد و با ایم پیچ می توان موتور را به صورت درجا تنظیم کرد.

 

علائم خرابی کاربراتور موتورسیکلت

در ادامه می خواهیم به چند علائم مهم که نشان می اهد کاربراتور موتورسیکلت دچار خرابی شده است بپردازیم.

ضعیف کار کردن موتورسیکلت

مخلوط کردن هوا و سوخت بر عهده کاربراتور می باشد و در صورتی که موتورسیکلت عملکرد ضعیفی دارد یعنی میزان هوای وارده بیشتر از سوخت می باشد و احتراق به درستی انجام نمی شود. عملکرد ضعیف موتورسیکلت موجب داغ شدن بیش از اندازه لوله اگزوز می شود و همچنین شمع های موتورسیکلت زودتر خراب می شوند.

ریپ زدن موتورسیکلت در دور بالا

در صورتی که موتورسیکلت شما در دور بالا ریپ می زند ترکیب شدن بنزین و سوخت دچار مشکل شده است. همچنین احتمال خرابی ریگلور دور بالا نیز وجود دارد. تنظیم هوای باک یا ژیگلور دور بالا مشکل را برطرف می سازد.

افزایش مصرف بنزین

افزایش مصرف بنزین در موتورسیکلت به دلایل مختلفی رخ می دهد و یکی از این دلایل بالا بودن سوزن درون پیستون کاربراتور می باشد که با تنظیم کردن برطرف می شود.

خام سوزی و نوسان دور موتور

از جمله علائم خرابی کاربراتور موتورسیکلت خام سوزی و نوسان دور موتور می باشد که در صورت تنظیم نبودن درست پیچ هوا می باشد. برای رفع مشکل و تنظیم کردن آن، پیچ هوا را به سمت راست بچرخانید تا نوسانات ایجاد شده از بین برود.

 

شنیدن صدای خش خش

شنیدن صدای خش خش موتور

شنیدن صدای خش خش نمایانگر مشکلی اساسی در کاربراتور موتورسیکلت می باشد و نشان می دهد که در قسمتی خلاء نشتی وجود دارد و ورود هوا و سوخت با مشکل مواجه خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
طبیعت گردی با موتور سیکلت هوندا

موتورسیکلت استارت نمی خورد.

موتورسیکلت استارت نمی خورد.

در صورتی که استارت می زنید ولی استارت نمی خورد احتمال کثیف بودن کاربراتور وجود دارد و رسوبات   موجب مسدود شدن جت های داخلی شده اند. از جمله عواملی که موجب کثیفی کاربراتور می شود می توان به مصرف سوخت نامناسب، نداشتن فیلتر سوخت و … اشاره کرد.

گاز خوردن موتورسیکلت

گاز خوردن موتورسیکلت

خرابی پیچ گردش هوا در کاربراتور موجب گاز خوردن موتورسیکلت می شود و در صورت کم بودن هوای وارده به موتور دور موتور کاهش پیدا می کند.

خارج شدن دود سیاه، آبی و سفید از موتورسیکلت

خارج شدن دود سیاه، آبی و سفید از موتورسیکلت

وقتی سوخت به درستی وارد کاربراتور نشود دود خارج شده از لوله اگزوز سیاه رنگ خواهد بود. دود آبی رنگ نیز نشانه روغن سوزی در موتورسیکلت می باشد و با وارد کردن سوخت و روغن از جای مناسب این مشکل برطرف می شود‌.

دود سفید نیز نمایانگر خرابی کاربراتور موتورسیکلت و موتور می باشد. در موتورهای دو زمانه دود سفید مشکلی ندارد اما در موتورهای چهار زمانه در هنگام آب روغن قاطی کردن موتورسیکلت یا در معرض سرمای زیاد قرار گرفتن این اتفاق رخ می دهد‌.

جمع بندی نهایی

دو مدل موتورسیکلت با نام های کاربراتوری و انژکتوری تولید می شود که امروزه محصولاتبراتوری اصلا تولید نمی شود و تولیدات جدید همه انژکتوری هستند. اما هنوز هستند موتورسیکلت هایی که با کاربراتور کار می کنند. کاربراتور وظیفه مخلوط کردن سوخت و هوا را در محفظه احتراق بر عهده دارد و دارای قسمت های مختلفی است که شامل درپوش کاربراتور، بدنه اصلی، ساسات، پیستون گاز و فنر، ژیگلور و … می باشد. کاربراتور در اثر عوامل مختلفی دچار خرابی می شود و از جمله نشانه های خرابی کاربراتور موتورسیکلت می توان به ریپ زدن موتورسیکلت،ضعیف کار کردن موتورسیکلت، افزایش مصرف بنزین، شنیدن صدای خش خش و … اشاره نمود.

پیام بگذارید

تماس با ما