زمان تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت

زمان تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت

زمان تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت

صفحه کلاچ در دسته قطعات مصرفی موتورسیکلت قرار دارد که بعد از مدتی باید تعویض گردد و صفحه کلاچ نو جایگزین آن شود. کلاچ موتورسیکلت با صفحه کلاچ رابطه ای مستقیم دارد و در صورت کلاچ گرفتن زیاد و همچنین نیم کلاچ کردن صفحه کلاچ دچار آسیب و خرابی می شود و در این صورت زمان تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت رسیده است. این قطعه در صورتی که خراب شود باید کاملا برداشته شود. در این مقاله می خواهیم به زمان تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا در این مقاله همراه باشید.

صفحه کلاچ موتورسیکلت چیست؟

صفحه کلاچ قسمتی از گیربکس موتورسیکلت می باشد که برای انتقال نیرو بر روی موتورسیکلت تعبیه شده است و می تواند قدرت موتورسیکلت را افزایش دهد. صفحه کلاچ موتورسیکلت خود از قطعات دیگری تشکیل شده است که شامل دیسک کلاچ، بلبرینگ کلاچ، دو شاخه کلاچ، صفحه دنده، شاخک ها و اهرم ها می باشد. صفحه کلاچ در موتورسیکلت انواع مختلفی دارد که شامل یک صفحه ای، دو صفحه ای، خشک، روغنی و اتوماتیک است.

دیسک و صفحه کلاچ مصرفی است و تمام می شود و نمی توان آن را باز کرد و یا به صورت بصری متوجه تمام شدن آن شد و باید طبق علائم و نشانه هایی تمام شدن صفحه کلاچ را بررسی نمود و اقدام به تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت کرد.

زمان تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت

در صورتی که این علائم را مشاهده کردید باید اقدام به تعویض صفحه کلاچ کنید. این علائم عبارتند از:

موتورسیکلت شتاب لازم را ندارد و شتاب گیری آن دیر است.

وقتی دنده را جا می زنید و کلاچ را رها می کنید هیچگونه حرکتی موتورسیکلت ندارد.

صدای تق تق از انجین در زمان جا زدن دنده شنیده می شود

در هنگام گاز دادن موتورسیکلت لرزش زیادی احساس شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
پیش فروش هوندا هورنت ۱۵۰ مدل ۱۴۰۳

موتور در سرعت بالا عقب می کشو که اصطلاح از گاز خوردن موتورسیکلت ولی سرعت نگرفتن آن است.

کلاچ سفت شده باشد و در هر بار رها کردن کلاچ سریع به جای اولیه خود برگردد.

دور موتور بیشتر از ۶ نمی رود.

در هنگام تعویض دنده گاز هرز می خورد.

در صورتی که علائم و نشانه های گقته شده برای شما اتفاق افتاد حتما باید اقدام به تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت کنید. برای اینکار بهتر است به تعمیرکار مراجعه نمایید تا از سالم بودن قطعات دیگر مطمئن شوید.

 

نحوه تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت

همانطور که گفته شد تشخیص نهایی این مشکل باید توسط تعمیرکار حرفه ای صورت گیرد و با کمک یک سری ابزار و وسایل می توان آن را تعویض نمود. این ابزار و لوازم عبارتند از:

  • صفحه کلاچ نو برای جایگزین کردن
  • آچار بکس
  • آچار چهار شاخ برای باز کردن پمپ روغن
  • واشر درپوش کلاچ
  • پیچ گوشتی چهارسو
  • روغن موتور نو
  • دم باریک یا پین باز کن برای باز کردن پین وسط کلاچ
  • دستمال و مواد شوینده نفتی

در ابتدا با کمک پیچ گوشتی اهرم ترمز را به سمت پایین و خارج باید هدایت کرد تا بتوان به راحتی پیچ های پایینی درپوش کلاچ را باز کنیم. (با بیرون آوردن پدال نیز این عمل صورت می گیرد.) بعد از باز کردن پیج های روی درپوش نوبت باز کردن پمپ روغن است که باید قبل از باز کردن از خالی بودن پمپ اطمینان پیدا کرده باشید. برای اینکه چرخ دهنده ها حرکت نکنند در بین چرخ دنده یو آچار قرار داده و سپس با آچار ۴ شاخ پمپ را خارج نمایید. 

با باز شدن پین وسط صفحه کلاچ کلاچ را نی توان خارج کرد و سپس صفحه کلاچ جدید را مرحله به مرحله در جای خود قرار دهید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ثبت نام هوندا فورزا 250 سی سی (پایان ثبت نام تا 1402/8/12)

صفحه کلاچ نو را باید حداقل یک ساعت در روغن موتور بخوابانید و وقتی از ورود روغن به تمام قطعات صورت گرفت می توانید آن را نصب کنید. نصب صفحه کلاچ موتورسیکلت طبق چینش کارخانه باید صورت گیرد و اصلا عمل سختی نیست. در آخر کار که صفحه کلاچ را نصب کردید روغن موتور را درون مخزن بریزید و به فراموشی نسپارید. (روغن معمولی بهتر است بعد از نصب صفحه کلاچ استفاده شود تا ریز براده های کلاچ وارد روغن می شود و باید دوباره تعویض روغن انجام شود و در ابتدا هزینه بالایی را در بر نگیرد.)

نکته

صفحه کلاچ دو نوع دارد که شامل صفحه کلاچ پره ای یا کلی می باشد که صفحات فلزی کلاچ دارد. بهتر است در هنگام تعویض صفحه کلاچ آن را به طور کامل تعویض کنید تا صفحه ها نیز تازه باشند و در هنگام حرارت بالا و ساییدگی بر روی عملکرد آنها تاثیری نگذارد.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت دارای قطعات مختلفی است و هر کدام برای عملکرد خاصی در موتورسیکلت تعبیه شده اند. صفحه کلاچ نیز قطعه ای مصرفی است که انتقال دهنده نیرو است و شتاب و سرعت موتورسیکلت را افزایش می دهد. صفحه کلاچ در معرض خرابی، تمام شدن و ..‌. قرار دارد و در صورت بروز هر گونه مشکل باید تعویض شود. زمان تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت به علائم و نشانه هایی بستگی دارد و به صورت بصری نمی توان خرابی آن را متوجه شد. از جمله علائم خرابی صفحه کلاچ که منجر به تعویض آن می شود شامل جا نخوردن درست دنده، شنیدن صدای تق تق از انجین، هرز گاز خوردن و … می باشد. نحوه برداشتن و نصب صفحه کلاچ نیز اصلا سخت نیست و با در دست داشتن ابزار و لوازمی می توان صفحه کلاچ جدید نصب کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما