خالی کردن دنده موتورسیکلت به چه معناست؟

خالی کردن دنده موتورسیکلت

خالی کردن دنده موتورسیکلت

دنده از قطعات مهم در موتورسیکلت است که برای افزایش سرعت موتور استفاده می شود و هر چه دنده افزایش پیدا کند به چرخ نیروی زیادتری وارد می شود‌. ممکن است دنده خالی شود که به آن خلاصی کاذب گفته می شود. در این مقاله می خواهیم به خالی کردن دنده موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

دنده موتورسیکلت

وسایل نقلیه با افزایش دنده سرعت آنها افزایش پیدا می کند و برای اینکه متناسب با خیابانی که در آن قرار دارید موتورسیکلت شتاب و سرعت بگیرد. دنده خود دو شفت موازی دارد که شامل شفت های اولیه و شفت ثانویه یا قدرت می باشد که به تعداد پینیون های موجود در یک محور و میزان تغییرات ایجاد شده یکسان است. شفت اولیه نیروی میل لنگ را از طریق کلاچ دریافت می نماید و در ادامه به شفت ثانویه منتقل می کند و در نتیجه با کمک تسمه ها نیروی حرکتی تولید شه وارد چرخ ها می شود و چرخ به حرکت در می آید.

خالی کردن دنده موتورسیکلت

خالی کردن دنده یک اصطلاح می باشد که در زبان انگلیسی به آن خلاصی کاذب گفته می شود. در این شرایط دنده به درستی جا نمی‌خورد. در واقع هنگامی که دنده از حالت خود خارج می‌شود و باید دنده بعدی را جا بزنید دنده تغییر نمی کند و به فضای خلاصی می‌رسد. در موتورسیکلت هایی که طول عمر کاری بیشتری داشته اند این خارج شدن از دنده به شکل بیرون آمدن از دنده به طور خودکار رخ می دهد. در این حالت دیگر دنده جا نمی‌خورد. این مشکل برای دنده های بالاتر از دو رخ می دهد. همانطور که می دانید دنده های ۱ و ۲ شکل خلاصی موتور هستند و این اتفاق بین دنده های ۲ تا ۶ موتورسیکلت رخ می دهد.

این مشکل فقط مختص موتورسیکلت های کارکرده نمی باشد و تمامی موتورسیکلت ها اعم از قدیمی و کهنه ممکن است دچار خالی کردن دنده شوند و همچنین در هنگام سبک یا سنگین کردن دنده نیز ممکن است رخ دهد. این عمل در اکثر اوقات وقتی موتورسوار گاز را پر می کند و با دور بالا در حال سرعت گرفتن می باشد ایجاد می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
منظور از آب بندی موتورسیکلت چیست؟

عوامل تاثیر گذار در خالی کردن دنده موتورسیکلت

خالی کردن دنده ممکن است به دلایل زیر رخ داده باشد.

ضعف طراحی گیربکس

جا رفتن دشوار دنده ها

لق شدن محل اتصال اهرم تعویض دنده با محور انتقال به گیربکس

سائیدگی دنده درگیری موسوم به DOG

اشتباه انسانی که ناشی از جا نزدن درست دنده می باشد.

 

مشکلاتی که در هنگام خالی کردن دنده رخ می دهد؟

وقتی موتورسیکلت دنده خالی می کند نیروی موتور به چرخ ها قطع می شود و چسبندگی لاستیک روی جاده کم می شود و در هنگام عبور از پیچ ها با مشکل مواجه خواهید شد که ممکن است حوادث ناگواری رخ دهد. بهتر است موتورسیکلت سواران کنترل موتورسیکلت را بر عهده داشته باشند و در صورت خالی کردن دنده در صورت داشتن شتاب بالا تصادف ایجاد نشود.

طبق تحقیقات انجام شده در مسابقه  ای در سال ۲۰۱۷ که گای مارتین با موتورسیکلت CBR 1000RR در حال مسابقه بود با خالی کردن دنده مواجه شد که توانست با کمترین مشکلی جان سالم به در ببرد.

چگونه از خالی کردن دنده پیشگیری نماییم؟

با انجام یک سری کارها می توانید تا حدودی از خالی کردن دنده پیشگیری کنید یا آن را کنترل نمایید.

در هنگام تغییر دنده به جارفتن آن دقت کنید و در زمان هایی که در حال سبقت گرفتن هستید کلاچ را کامل بگیرید و سپس دنده ها را با نیروی کافی و دقت عوض کنید.

اگر دچار خالی کردن دنده موتورسیکلت شدید کلاچ را کامل بگیرید و دور موتور را متناسب با جاده ای که قرار دارید تنظیم کنید و دنده را دوباره با دقت به طرف دنده بالاتر جا بزنید. نکته مهم این است که باید دنده سبک تر باشد و سنگین کردن دنده ممکن است به گیربکس فشار وارد کند و در نتیجه چرخ عقب قفل و یا پیچیده شود و موجب منحرف شدن موتورسیکلت شود. به طور کلی وقتی در هنگام زدن دنده ۵ دنده جا نرفت دوباره باید تلاش کنید تا دنده ۵ را جا بزنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
انواع موتورسیکلت هوندا اسکوتر

وقتی که خالی شدن دنده موتورسیکلت رخ می دهد صدای بدی تولید می شود که ناشی از درگیر شدن دنده ها روی هم است که از گیربکس به گوش می رسد. افراد حرفه ای به راحتی می توانند دور موتور و سرعت موتورسیکلت را هماهنگ کنند و در نتیجه با دوباره جا زدن دنده از زیادی صدا می کاهند.

جمع بندی نهایی

دنده قطعه ای در موتورسیکلت می باشد که برای افزایش سرعت و شتاب موتورسیکلت تعبیه شده است که موجب افزایش نیروی وارده به چرخ ها نیز می شود و نیروی حرکتی زیاد می شود.ممکن است دنده در برخی مواقع خالی کند که درست جا نرفتن دنده گفته می شود و دنده دوباره خلاص می شود و باید دوباره تلاش کرد تا دنده جا بخورد. این مشکل فقط برای موتورسیکلت های کارکرده نمی باشد و تمامی موتورسیکلت ها در سرعت بالا ممکن است دچار این مشکل شوند و با کنترل کردن آن از رخ دادن حادثه ناگوار جلوگیری نمود. خالی کردن دنده به دلایل چون ضعف طراحی گیربکس، جا رفتن دشوار دنده ها، ساییدگی دنده، جا نزدن درست دنده و … می باشد. به طور کلی در هنگام خالی کردن دنده موتورسیکلت نیرویی به چرخ ها منتقل نمی شود و چسبندگی لاستیک خصوصا در پیچ ها کم می شود.

پیام بگذارید

تماس با ما