علائم خرابی سوپاپ موتورسیکلت چیست؟

علائم خرابی سوپاپ موتورسیکلت

علائم خرابی سوپاپ موتورسیکلت

سوپاپ قطعه ای در موتورسیکلت است که وارد کننده هوا به داخل سیلندر می باشد و در هنگام احتراق سوپاپ ها بسته می شوند و در نتیجه گازهای حاصله از سوخت بنزین را خارج خواهد کرد. این قطعه نیز ممکن است دچار خرابی شود و ما در این مقاله می خواهیم به خرابی سوپاپ موتورسیکلت بپردازیم با نمایندگی هوندا همراه باشید.

سوپاپ موتورسیکلت چیست؟

سوپاپ موتورسیکلت قطعه ای است که بر روی سر سیلندر قرار دارد و وظیفه آن وارد کردن هوا به داخل سیلندر و بستن راه خروجی هوا در زمان احتراق است. همچنین باید گازهای ناشی از سوخت را خارج کند‌. هر سیلندر مجهز به یک سوپاپ هوا و یک سوپاپ دود می باشد که با کمک میله بادامک می توان زمانبندی آن را تنظیم کرد و زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها با این قطعه معین خواهد شد.

جنس سوپاپ از آلیاژ فولادی مخصوصا است که از ترکیب کروم، نیکل، سیلیس و … ساخته شده است. تعداد سوپاپ ها در هر موتورسیکلت متفاوت است و در موتورسیکلت های جدید چندین سوپاپ تعبیه شده است و مصرف سوخت آنها نیز کمتر است.

اجزا سوپاپ موتورسیکلت

سوپاپ ها خود از اجزای مختلفی ساخته شده اند که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ساق و بشقابک سوپاپ

به قسمت استوانه ای و باریک سوپاپ ساق گفته می شود که در گیت حرکت می کند و به قسمت پهن آن که دایره ای شکل است بشقابک سوپاپ گفته می شود که در قسمت سیت سوپاپ قرار دارد.

گیت سوپاپ

گیت همان راهنمای سوپاپ می باشد که ساق در آن حرکت رفت و برگشت انجام می دهد و از انجام حرکت های عرضی ساق جلوگیری می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
انواع کمک فنر موتورسیکلت

کاسه نمد سوپاپ

برای جلوگیری از نفوذ روغن به داخل گیت این قطعه وجود دارد و همچنین کمک می کند تا درون محفظه انفجار روغن سوزی رخ ندهد.

خار سوپاپ موتورسیکلت

هر سوپاپ دارای دو خار می باشد که نیم دایره هستند. وقتی خار سوپاپ به بیرون کشیده شود فنر سوپاپ شل می شود و در نتیجه می توان قطعه سوپاپ را خارج نمود‌.

فنر سوپاپ

هر سوپاپ دو فنر جداگانه نیز دارد که یک فنر بزرگ و دیگری کوچک است که فنر کوچک درون فنر بزرگ قرار دارد و وقتی فنرها را خارج کنید سوپاپ نیز خارج خواهد شد.

فنرها مجهز به واشر نیز هستند که تکیه گاه فنر هستند و از تماس مستقیم سیلندر و فنر جلوگیری می کنند تا سایش ایجاد نشود. جنس واشرها از فولاد سخت می باشد و در زیر فنر قرار داده شده اند.

 

علائم و نشانه های خرابی سوپاپ موتورسیکلت

در صورتی که نشانه های زیر بروز پیدا کرد باید متوجه خراب بودن سوپاپ شد.

  • عدم روانکاری
  • سختی حرکت و گرفتن ساقه دریچه
  • گرم شدن بیش از حد تابه
  • گرم شدن بیش از حد نشیمن

علت خرابی سوپاپ موتورسیکلت

از جمله علت هایی که موجب خرابی سوپاپ موتورسیکلت می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خمیدگی سوپاپ ها

در صورت تماس سوپاپ با پیستون ها خمیدگی یا شکستگی سوپاپ رخ می دهد که این عمل ناشی از عدم تنظیم فاصله بین گوید سوپاپ و سیت می باشد. همچنین باید تسمه تایم در جای مناسب خود قرار گیرد‌ زیرا در صورت جابه‌جا شدن چند دندانه در تنظیم زمان باز شدن سوپاپ اختلال ایجاد می شود و عملکرد موتورسیکلت به مخاطره می افتد.

به طور کلی تسمه تایم فرسوده موجب بروز خمیدگی سوپاپ خواهد شد که در زمان مناسب باید تعویض گردد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نمایندگی هوندا ADV160: آشنایی با این موتورسیکلت پرقدرت

سوپاپ سوخته

وقتی آب بندی درست صورت نگیر خروج گازهای احتراق بین سوپاپ و نشیمنگاه سوپاپ به درستی خارج نمی شوند و در نتیجه وقتی سوپاپ بسیار داغ شده باشد دیگر نمی تواند به خوبی آب بندی شود.

جرم گرفتگی سوپاپ

جرم گرفتگی سوپاپ میز از عوامل خرابی سوپاپ موتورسیکلت می باشد که به کند حرکت کردن پیستون منجر می شود و در نتیجه موتور سخت کار می نند یا به طور کل از کار می افتد.

 چگونگی آب بندی سوپاپ

وقتی سوپاپ ها دارای خرابی می شوند باید سوپاپ جدید جایگزین کرد که در ابتدا باید آب بندی شود. به طور کلی وقتی سوپاپ بسته شود نباید هوا از آن خارج شود. پس بهتر است برای آب بندی سوپاپ جدید سر سیلندر و سوپاپ را به تراشکاری ببرید تا آب بندی شود.

همچنین با روغن سنباده و آچار لاستیک نیز می توانید این عمل را خود انجام دهید.

جمع بندی نهایی

هر موتورسیکلت دارای یک تا چند سوپاپ می باشد که بر روی سر سیلندر واقع شده است و وارد کننده هوا و سوخت به داخل سیلندر و در نتیجه بسته شدن دریچه و خارج نشدن هوا در زمان احتراق می باشد. سوپاپ ها از جنس آلیاژ فولادی مخصوص می باشد و از اجزای کوچک و بزرگ دیگری چون ساق و بشقابک سوپاپ، گیت سوپاپ، کاسه نمد سوپاپ و … تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خود را انجام می دهند تا موتورسیکلت عملکردی درسا داشته باشد. از جمله عواملی که موجب خرابی سوپاپ موتورسیکلت می شود می توان به جرم گرفتگی سوپاپ، خمیدگی و شکستن سوپاپ و سوختن سوپاپ اشاره کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما