خرابی شاتون موتورسیکلت و راه رفع آن

خرابی شاتون موتورسیکلت

خرابی شاتون موتورسیکلت

موتورسیکلت از قطعات مختلفی تولید شده است که هر کدام برای هدف خاصی بر روی موتورسیکلت نصب شده اند. شاتون نیز قطعه ای در موتور موتورسیکلت می باشد که انتقال دهنده نیرو از پیستون به میل لنگ می باشد. شاتون از استحکام بالایی برخوردار است و تحمل بالایی در برابر ضربات ناشی از احتراق دارند. شاتون و میل لنگ دو جزو جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند که اگر شاتون در موتور دچار خرابی شود نیرویی به میل لنگ انتقال داده نمی شود و کارکرد موتورسیکلت با مشکل مواجه خواهد شد و حرکتی صورت نمی گیرد. در این مقاله به علائم خرابی موتورسیکلت خواهیم پرداخت‌. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

 شاتون در انجین موتورسیکلت 

شاتون قطعه ای در انجین یا موتور می باشد که وظیفه انتقال نیرو تولید شده در محفظه احتراق را به صورت عمودی به میل لنگ منتقل می کند و میل لنگ نیروی منتقل شده را به صورت دورانی به دیگر قسمت ها می رساند و مراحل مکش، تراکم،انفجار و تخلیه انجام شود.

جنس شاتون از آلیاژ سخت آلومینیوم، چدن یا فولاد سخت می باشد که تحمل بالایی دارد. اما امکان خرابی شاتون موتورسیکلت نیز وجود دارد که در صورت خرابی باید تعویض شود.

انواع شاتون موتورسیکلت

شاتون ها انواع مختلفی دارند که می توان به شاتون سدیمی، شاتون بلند، شاتون کوتاه و … اشاره داشت.

شاتون سدیمی

شاتون سدیمی قسمت خالی دارد و حاوی نمک می باشد که برای موتورسیکلت هایی با قدرت کم نصب می شود. شاتون در معرض گرما و حرارت زیادی قرار دارد که بسیار داغ می شود و برای کاهش دما این قطعه روغن کاری انجام می شود. همچنین نمک موجود در این قطعه گرما را کاهش و موجب خنک شدن می شود.

شاتون بلند

برای موتورسیکلت هایی با ارتفاع سیلندر زیاد از شاتون های بلند استفاده می شود و قدرت بالایی را تولید می کند. در موتورسیکلت هایی که شاتون بلند دارند پیستون به بالاترین حد خود می رسد و سوخت در شدیدترین حالت تراکم پیدا می کند. موتورسیکلت های کراس، تریل، دو منظوره و موتورسیکلت های شکاری بیشتر دارای شاتون های بلند هستند تا قدرت زیادی برای حرکت ایجاد شود.

شاتون کوتاه

بیشتر در موتورسیکلت های اسپرت و نیمه اسپرت درون شهری از این شاتون ها استفاده می شود. برای اینکه سرعت موتورسیکلت زیاد شود از این شاتون ها استفاده می شود. و پر کردن سرعت صفر تا صد آن در کوتاه ترین زمان انجام می گیرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
7 جالب ترین موتورسیکلت 2023 و لاستیک های پیشنهادی آنها

 

علل خرابی شاتون موتورسیکلت

با اینکه این قطعه از جنس فولاد سخت است اما در معرض خرابی نیز قرار دارد و علل زیادی وجود دارد که موجب خرابی این قطعه می شود‌. این عوامل عبارتند از:

تصادف شدید

شاتون ها ممکن است در اثر تصادفات شدید دچار شکستگی و خرابی شوند. اگر تصادف در قسمت جلو رخ داده باشد شاتون ضربه بیشتری را متحمل می شود.

کیفیت پایین قطعه

کیفیت پایین نیز موجب خرابی شاتون موتورسیکلت می شود و در هنگام خرید قطعه بهتر است به استانداردهای آت توجه کنید و از مراکز فروش معتبر خرید خود را انجام دهید.

تنظیم ناصحیح

شاتون در هنگام نصب باید به درستی تنظیم شود و در صورتی اتصالات میل و پیستون به درستی انجام نشود موجب مشکل در عملکرد شاتون خواهد شد.

دنده معکوس در سرعت بالا

کاهش دنده در سرعت های بالا هم موجب آسیب به قسمت های دیگر موتورسیکلت می شود و همچنین موجب خرابی شاتون موتورسیکلت خواهد شد.

ضربات شدید پیستون به شاتون

وقتی احتراق غیر عادی یا زودرس در سیلندر رخ دهد پیستون ضربات شدیدی را به شاتون وارد می کند که موجب شکستگی شاتون می شود.

شمع نامناسب

شمع ها انواع مختلفی دارد و بر روی هر موتورسیکلت باید شمع مختص به خود را نصب نمود. به طور کلی می توان گفت که اگر موتورسیکلتی شمع پایه کوتاه دارد نمی توان از شمع های پایه بلند برای آن استفاده کرد‌. وقتی شمع اشتباه نصب شود امکان شکستن شاتون و همچنین سوراخ شدن پیستون وجود دارد.

فیلر گیری اشتباه 

فیلرها صداهایی ایجاد می کنند که می توان با آچار فیلر، فیلر ها را تنظیم و صدا را قطع کرد. این کار توسط تعمیرکار باید انجام شود اما تعمیرکاران با کمک آچار فیلر این عمل را انجام نمی دهند و سوپاپ ها ممکن است کاملا بسته نشوند. این کامل بسته نشدن سوپاپ ها در هنگام تراکم سوخت یا خروج دود از محفظه مشکلاتی ایجاد می کند و خرابی در شاتون موتورسیکلت نیز یکی از آسیب های وارده می باشد.

مشکل در روانکاری سیستم

قطعات متحرک در موتورسیکلت باید روانکاری شوند تا اختلالی در روند عملکردی آنها رخ ندهد. در صورتی که شاتون به درستی روانکاری نشود دچار خرابی خواهد شد. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا CR250R 2006، ویژگی ها و مزایای آن

به طور کلی هر گونه مشکل در موتورسیکلت را باید جدی گرفت خصوصا خرابی در شاتون موتورسیکلت بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که این مشکل رخ داد باید سریعا برطرف شود تا به دیگر قسمت ها آسیبی وارد نشود.

علائم خرابی شاتون موتورسیکلت

همانطور که گفته شد دلایل زیادی وجود دارند که موجب خراب شدن شاتون می شوند. آسیب به این قطعه به تجربه زیادی احتیاج دارد و تشخیص آن سخت است. 

شنیدن صدای تق تق خفیف در هنگام سرد بودن موتور از علائمی است که می توان این مشکل را تشخیص داد. وقتی آسیب وارده به شاتون زیاد باشد این صدا شنیده می شود. اما به طور کلی باید شاتون مورد بررسی قرار گیرد و خود شاتون، یاتاقان ها، پین های پیستون و میل لنگ کاملا چک شوند. 

شاتون زدن موتورسیکلت

شاتون زدن از جمله اصطلاحاتی است که در هنگام آسیب دیدن جدی شاتون گفته می شود و باید حتما این قطعه تعویض شود. برای انجام تعویض شاتون باید به تعمیرگاه مراجعه کرد و با تراشکاری قطعه جدید را جایگزین نمود. سپس آن را تنظیم کرد تا موتورسیکلت به درستی کار کند.

جمع بندی نهایی

شاتون قطعه ای از موتورسیکلت از جنس فولاد سخت می باشد که بسیار محکم است اما ممکن است در اثر حرارت زیادی که از محفظه احتراق دریافت می کند دچار ذوب شدگی شود. این قطعه وظیفه انتقال نیرو را به صورت عمودی به میل لنگ دارد و میل لنگ نیروی حاصل را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با دیگر اجزاء موتورسیکلت می رساند تا حرکت انجام شود.

شاتون در معرض آسیب و مشکل ممکن است قرار گیرد که از جمله دلایل بروز مشکل و آسیب در شاتون موتورسیکلت می توان به تصادفات شدید، روانکاری نامناسب، استفاده از شمع نامناسب، ضربات شدید پیستون، تنظیم ناصحیح شاتون و … اشاره کرد. شنیدن صدای تق تق از جمله علائم خرابی شاتون موتورسیکلت می باشد که تشخیص آن برای هر فردی امکان پذیر نیست و نیاز به تجربه دارد. باید شاتون مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت شکستگی، خرابی، کج شدن و … قبل از ورود آسیب به قسمت های دیگر برطرف شود.

پیام بگذارید

تماس با ما