تفاوت موتورهای کراس و اندرو چیست؟

تفاوت موتورهای کراس و اندرو

تفاوت موتورهای کراس و اندرو

موتورسیکلت وسیله ای نقلیه در کلاس های متفاوت می باشد که در جاده های درون شهری و بیرون شهری می توان از آن استفاده نمود. برخی موتورسیکلت ها مناسب برای مسابقه و استفاده در پیست هستند. برخی فقط برای تردد در داخل شهر و نمونه های مقاوم دیگری نیز هستند که برای مسیرهای کوهستانی استفاده می شوند و کاربرد بالایی دارند. موتورهای کراس و اندرو از موتورسیکلت مقاوم هستند که برای پیست های آفرود، پرش های بلند و کوتاه و مسیرهای سخت خاکی و کوهستانی می توان از آنها استفاده کرد‌. در این مقاله به تفاوت موتور کراس و موتور اندرو خواهیم پرداخت. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

سواری در مسیرهای صعب العبور

در اطراف ما جاذبه های زیادی وجود دارند که برای رسیدن به آنها باید از مسیرهای صعب العبور رد شد که این کار با موتورسیکلت های معمولی صورت نمی پذیرد و برای هر مسیری بایر موتورسیکلت مناسب خود را انتخاب نمود‌. موتورسیکلت های کوهستانی باید از سیستم تعلیق نرمی برخوردار باشند تا در هنگام پرش از مانع مشکلی ایجاد نشود و همچنین ارتفاع زین بالایی داشته باشند تا دید بهتری به مسیر داشته باشند. موتور کراس و موتور اندرو دو نوع از موتورسیکلت های آفرود هستند که به طور مفصل در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

موتورهای کراس

موتورسیکلت های کراس از موتورسیکلت های کلاس آفرود می باشد که در پیست آفرود، پرش های بلند و کوتاه و مسیرهای خاکی و کوهستانی استفاده می شود. این موتورسیکلت قدرت بالایی دارند اما به دلیل باک کوچکی که دارند برای مسافت های طولانی نمی توان استفاده کرد. همچنین استفاده از موتور کراس در مسافت طولانی آسیب های زیادی به موتورسیکلت وارد می کند.

موتور کراس چندین مدل دارد که هر کدام کاربرد خود را دارند و ابعاد و قدرت آنها با هم متفاوت است.

بیشتر موتورهای کراس تک سیلندر هستند و دارای موتورهای دو زمانه یا چهار زمانه می باشند که حجم این موتورسیکلت ها از ۵۰ سی سی (برای کودکان) شروع می شود و تا حجم ۶۵۰ سی سی برای مسابقات موتورسواری بزرگسالان و انجام حرکات نمایشی پرشی طراحی و تولید می شود. موتورهای دو زمانه روغن را به همراه سوخت مصرف می کنند و فاقد سیستم روغن کاری می باشند و از لوله اگزوز این مدل موتورها دود آبی رنگی خارج می شود. این در صورتی است که موتورهای کراس چهار زمانه از سیستم روغن کاری برخوردار می باشند و دود خارج شده از اگزوز بی رنگ می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
فعالیت هوندا در صنعت مینی بایک و مینی موتو

دلیل سبک بودن موتورهای کراس

به دلیل اینکه این موتورسیکلت ها باید سبک باشند تا بتوانند در پیست های مسابقه سرعت بالایی داشته باشند و حرکات پرشی انجام دهند بیشتر از موتورهای دو زمانه استفاده می شود. با اینکه آلایندگی بالایی دارد اما به دلیل استفاده در پیست های آفرود این امر مهم نمی باشد.

همچنین لازم به ذکر است که شتاب موتورهای دو زمانه بیشتر می باشد و صدای گوشخراش از لوله اگزوز آن بر می‌خیزد که ناشی از شدت خروج دود ناشی از احتراق می باشد و به عملکرد بهینه موتورسیکلت کمک خواهد نمود. 

لازم به ذکر است که در کنار مزایایی که موتور های کراس دو زمانه دارند معایبی نیز دارد که می توان به استهلاک زیاد آن اشاره کرد. به همین دلیل جدیدا بیشتر موتورسواران موتورهای دو زمانه را ترجیح می دهند.

مشخصات فنی موتور کراس

موتورهای کراس قدرتی بین ۱۸ اسب بخار تا ۹۰ اسب بخار دارد و حداکثر سرعت اسمی آنها ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت می باشد. این موتورها تا ۱۲ متر می توانند پرش کنند و ارتفاع زین آنها تا سطح زمین تا ۹۵ سانتی متر نیز می رسد تا دید بهتری داشته باشند. سیستم کمک فنر و سیستم تعلیق آن نیز بسیار قدرتمند و دقیق طراحی شده است و ضربه های شدید را نیز می تواند تحمل کند. وزن موتورهای کراس سبک می باشد (بین ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلوگرم) و به راحتی در هنگام پرش و حرکات نمایشی موتور سوار می تواند تعادل را حفظ کند. 

به دلیل عدم داشتن چراغ های جلو و عقب، باطری، راهنما، اکسسوری های اضافی و … نمی توانند در سطح شهر عبور کنند و فقط در پیست های آفرود قابل استفاده هستند‌. لاستیک ها آج های بلندی دارند تا در هنگام حرکت در زمین های خاکی، گلی و … مشکلی ایجاد نشود. همچنین قدرتمند بودن فرمان موتورهای کراس نیز بسیار مهم می باشد و کمک می کند تا موتور سوار بتواند ضربات وارد را مهار کند.

موتورسیکلت های اندرو

موتورسیکلت های اندرو یا Dual Purpose برای سواری های طولانی مدت مناسب هستند و برای مسیرهای صعب العبور (مسیرهای کوهستانی و خاکی با شرایط آب و هوایی سخت) مناسب می باشند. این موتورسیکلت ها نیز اغلب تک سیلندر هستند و از موتورهای دو زمانه و چند زمانه با حجمی بین ۲۵۰سی سی تا ۶۵۰ سی سی استفاده می شود‌. البته باید بدانید که تک سیلندر بودن موتورهای اندرو به دلیل سبک بودن آن و ایجاد قدرت زیاد می باشد. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بررسی موتورسیکلت Monkey هوندا 2022

مشخصات فنی موتور اندرو

این موتورسیکلت های کوهستانی حداقل قدرت آنها ۱۶ اسی بخار و حداکثر قدرت ۳۰ اسب بخار دارند و حداکثر سرعت اسمی آنها ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می باشد. تا ارتفاع ۶ متری می توانند پرش کنند و سنگین تر از موتورهای کراس هستند و می توان گفت وزنی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم دارند. 

بیشتر موتورهای اندرو مجهز به سیستم هوا خنک می باشند البته سیستم خنک کاری مایه خنک نیز در برخی از موتورسیکلت ها وجود دارد‌. ایم موتورسیکلت ها قادر به تحمل وزن دو سرنشین می باشند و مخزن بنزین آنها بین ۱۰ تا ۱۶ لیتر گنجایش دارد.

تفاوت موتورهای کراس و اندرو

ضریب دنده‌ها در این موتورسیکلت ها متفاوت می باشد و موتورهای اندرو دارای تفاوت بیشتری می باشد. همچنین ترمز خورشیدی کوچک تری نیز دارد. تعداد دنده های موتور اندرو ۵ یا ۶ عدد می باشد که موجب سواری نرم و راحتی می شود و سرعت بیشتری نیز دارد. این در صورتی است که موتور کراس نیازمند تعویض دنده به صورت مداوم می باشد.

موتورهای اندرو مجهز به باتری و دینام هستند اما موتورسیکلت های کراس این تجهیزات را ندارند. همچنین وجود جک، چراغ های جلو، محافظ موتور، محافظ صفحه دیسک و .‌‌.. منجر به تفاوت موتور کراس و اندرو شده است‌. 

البته این تجهیزات موجب سنگین شدن موتورهای اندرو شده است. 

موتورهای کراس به تعمیرات و نگهداری بیشتری نسبت به موتورسیکلت های اندرو دارند.

جمع بندی نهایی تفاوت موتورهای کراس و اندرو

موتورسیکلت ها در کلاس های مختلف درون شهری و برون شهری تولید شده اند که موتور کراس و موتور اندرو نیز از انواع  موتورسیکلت های برون شهری و آفرود می باشد که برای مسیرهای کوهستانی و سخت تولید شده اند.

به طور کلی موتورسیکلت های کراس برای استفاده در پیست آفرود مناسب است و به دلیل گنجایش بیشتر باک موتورهای اندرو از این موتورسیکلت ها برای رفتن به مسافت های دورتر استفاده می شود. البته موتورسیکلت های اندور مجهز تر نیز هستند و دارای جک، چراغ های جلو، محافظ صفحه دیسک و ‌.‌.. می باشد که موجب سنگین بودن این موتورهای نسبت به موتورهای کراس شده است.

پیام بگذارید

تماس با ما