آشنایی با پمپ بنزین موتورسیکلت

پمپ بنزین موتورسیکلت

آشنایی با پمپ بنزین موتورسیکلت

موتورسیکلت از سر هم کردن قطعات کوچک و بزرگ زیادی ساخته شده است و هر کدام در موتورسیکلت کارایی خاصی دارند و در صورت خراب حتی یک قطعه کوچک به کلی در روند عملکردی موتورسیکلت اختلال ایجاد می شود. پمپ قطعه ای در باک موتورسیکلت می باشد که بنزین را به سمت موتور سوق می دهد و داخل موتور می کند‌. در این مقاله می خواهیم بیشتر با پمپ بنزین موتورسیکلت و علائم خرابی آن آشنا شویم. با نمایندگی هوندا کلیک همراه باشید.

پمپ بنزین موتورسیکلت 

پمپ از قطعات باک موتورسیکلت می باشد که سوخت را به موتور و انجین موتورسیکلت می رساند. به طور کلی می توان گفت وظیفه آن پمپ کردن بنزین از باک به انجین می باشد. وقتی استارت موتورسیکلت را می زنید پمپ کار خود را آغاز می کند و به آن فشار وارد می شود و وقتی کلید پمپ وصل شد فشار لازم توسط پمپ برای ایجاد احتراق تنظیم می شود. 

در صورتی که پمپ مشکلی نداشته باشد موتورسیکلت روان و نرم حرکت می کند. موتورسیکلت های انژکتوری مجهز به این قطعه هستند و به دلیل برقی بودن آن از باتری انرژی خود را تامین می نمایند. 

علائم خرابی پمپ بنزین موتورسیکلت

از جمله علائمی که نشان می دهد پمپ دچار خرابی شده است عبارتند از:

بالا رفتن دمای موتور

از جمله علائم خرابی پمپ بنزین موتورسیکلت بالا رفتن دمای موتور می باشد و اگر دما بیش از حد طبیعی باشد به قسمت هایی از موتور آسیب وارد می کند و پمپ نیز خراب خواهد شد. مشاهده بیرون آمدن بخار موتور و افزایش دما تا ۱۱۵ درجه سانتی گراد این اطمینان را به شما می دهد که پمپ دچار مشکل شده است.

کاهش عملکرد پدال گاز

در صورتی که پدال گاز عملکرد درستی نداشته باشد بائو گفت که پمپ ترمز موتورسیکلت دچار فرسودگی شده است و نیاز است که آن را تعویض نمایید.

صدا دادن پمپ بنزین موتورسیکلت

شنیدن صدای ویز ویز از علائم خرابی پمپ می باشد و در صورتی که صدای قل قل نیز از باک بنزین شنیدید نیز به همین دلیل است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت های کلاسیک چه نوع موتورسیکلت هایی هستند؟

مشکل در استارت زدن

در صورت ضعیف شدن پمپ و داشتن مشکل استارت زدن مشکل خواهد شد و به سختی می توان استارت زد.

کاهش قدرت موتور: خرابی پمپ بنزین موتورسیکلت

وقتی فشار وارده به موتورسیکلت زیاد است اما قدرت کمی دارد باید گفت که مشکل از پمپ بنزین آن می باشد. این مشکل به دلیل سوخت رسانی کم از طریق پمپ می باشد و در نتیجه قدرت موتور کم می شود.

روشن نشدن موتورسیکلت

در صورتی که استارت می زنید اما موتور روشن نمی شود بائو گفت که پمپ بنزین دچار سوختگی شده است و یل به طور کامل خراب شده و نیاز به تعویض دارد. این روشن نشدن به دلیل این می باشد که پمپ خراب نمی تواند سوخت را با فشار تنظیم شده وارد محفظه احتراق کند‌.

پرش موتور

وقتی سرعت زیادی دارید و موتورسیکلت دچار پرش می شود از علل خرابی پمپ می باشد. این مشکل بسیار مهم می باشد و در صورت بروز این مشکل سریعا به تعمیر آن اقدام کنید.

افزایش مصرف سوخت

اگر با افزایش سوخت مواجه شده اید باید به خراب بودن پمپ شک کنید.

دلایل خراب شدن پمپ بنزین موتورسیکلت

از جمله دلایلی که منجر به بروز خرابی در پمپ بنزین موتورسیکلت می شوند عبارتند از:

رانندگی با سوخت کم

اگر سوخت داخل باک کمتر از یک پنجم ظرفیت باشد و شما با آن حداقل ۴۵ دقیقه رانندگی کرده باشید دمای پمپ افزایش پیدا کرده است. اگر در همین زمان شروع به سوخت گیری کنید به دلیل پایین بودن دمای بنزین وارده، دمای پمپ به صورت یک دفعه ای افت می کند و در نتیجه این انقباض و انبساط به وجود آمده در پمپ و قطعات آن مشکل ایجاد می کند و وقتی دوباره استارت می زنید پمپ می سوزد.

سوختن فیوز پمپ بنزین موتورسیکلت

یکی دیگر از دلایل خرابی پمپ موتورسیکلت سوختن فیوز پمپ می باشد. فیوز پمپ در جعبه فیوز قرار دارد و باید مرتبا مورد بررسی قرار گیرد. در صورت سوختن فیوز سریعا باید آن را تعویض کنید تا پمپ آسیبی نبیند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور مناسب افراد قدکوتاه

استفاده از بنزین بی کیفیت

بنزین بی کیفیت نقش اساسی در خرابی موتورسیکلت و حتی خودرو دارد. اگر بنزینی که استفاده می کنید نامرغوب باشد یا باک دچار فرسودگی شده باشد ممکن آلودگی ها وارد پمپ بنزین شود و به آن آسیب وارد نماید.

ریختن روغن موتور درون باک

برخی افراد روغن موتور درون باک بنزین می ریزند تا موتور نرم تر کار کند و صدای کمی ایجاد نماید که کار عبث و بیهوده ای است و به جز خراب نمودن پمپ و دیگر قطعات سوخت رسانی هیچ گونه مزیتی ندارد. انجام این کار موجب کاهش عدد اکتان بنزین، افزایش سطح چسبندگی ذرات به پمپ و قسمت های دیگر رسانی، افت راندمان عملکرد و در نتیجه ریپ زدن و خاموش شدن موتورسیکلت می شود.

همچنین چربی موجود در بنزین به شمع ها، سوپاپ ها، سیلندر، پیستون و اگزوز آسیب وارد می کند. 

چگونگی جلوگیری از خرابی پمپ بنزین موتورسیکلت

برای جلوگیری از خرابی در حد متعادل باک بنزین را پر کنید و به هیچ وجه با سوخت کم رانندگی نکنید. در صورتی که متوجه علائمی که در قسمت بالا گفتیم شدید باید پمپ خود را تعویض کنید. در غیر این صورت نیازی به تعویض دوره ای وجود ندارد.

جمع بندی پمپ بنزین موتورسیکلت

موتورسیکلت ها در باک بنزین قطعه ای به نام پمپ دارند. این قطعه وظیفه سوخت رسانی با فشار تنظیم شده را به محفظه احتراق انجین دارد. این قطعه ممکن است در اثر استفاده از بنزین نامرغوب، سوخت کم، ریختن روغن موتور درون باک بنزین، سوختن فیوز پمپ دچار خرابی شوند که از علائم و نشانه های خرابی پمپ  موتورسیکلت می توان به افزایش مصرف سوخت، پرش موتور، روشن نشدن موتور، کاهش قدرت موتور، سخت استارت زدن، صدا دادن پمپ، کاهش عملکرد پدال گاز و بالا رفتن دمای موتور اشاره کرد.

شما با داشتن این اطلاعات می توانید از آسیب های جدی به موتورسیکلت جلوگیری کنید و علت مشکلات ایجاد شده در موتورسیکلت را دریابید.

پیام بگذارید

تماس با ما