عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا

عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا

عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا

موتورسیکلت ها وسایل ساخته شده برای راحتی در حمل و نقل می باشند که با توجه به صداهای غیر معمولی که تولید می کنند می توان به مشکل آن پی برد. صداهای تولید شده توسط موتورسیکلت ممکن است جزئی باشند یا می توانند نشانگر اختلال بزرگ در بین قطعات باشند. در این مقاله به عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

موتورسیکلت و صدا

موتورسیکلت در صورت خرابی صداهایی تولید می کند و فرد موتور سوار باید تمامی حواس خود را از لحظه روشن کردن تا هنگام خاموش کردن به موتورسیکلت بدهد تا بتواند علل خرابی آن را تشخیص دهد. در صورت توجه نکردن به صداها ممکن است قطعه آسیب دیده منجر به خرابی قطعه های دیگر شود و هزینه بالایی را برای شما ایجاد کند. شنیدن سر و صدای زیاد نشانگر  سفت شدن برخی پیچ و مهره ها می باشند و توجه به آن بسیار مهم می باشد.

در صورتی که خود شما نمی توانید عامل صداهای ایجاد شده را تشخیص دهید بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید تا دیگر قطعات موتورسیکلت شما آسیبی نبیند.

عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا

در ادامه به چند قطعه مهم که با صداهای مختلفی خرابی آنها آشکار می شود خواهیم پرداخت.

صدای های شنیده شده از ترمز موتورسیکلت

در اثر تاب داشتن دیسک یا برجستگی بر روی روی دیسک صدای جیر جیر غیر ممتد شنیده می شود. 

همچنین صدای جیر جیر ممتد نمایانگر نزدیک بودن لنت ها به دیسک می باشد. 

در هنگام ترمز گیری اگر صدای جیر جیر جیر شنیده شد ناشی از تازه بودن لنت هاست یا اینکه لنت ها تمام شده اند‌.

صدای جیغ کشیدن در هنگام ترمز گیری نیز نشان از سیقلی شدت و براق شدن لنت ها می باشد.

عیب یابی زنجیر چرخ موتورسیکلت: عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا

در صورت شنیدن صدای ویز ویز از زنجیر چرخ، این قطعه سفت شده است و همچنین با شنیدن صدای شلق شلق باید به شل شدن زنجیر شک کرد.

صدای شلق شلق و ویز ویز غیر ممتد در هنگام خراب بودن زنجیر به گوش می رسد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
با موتور سیکلت Honda Solo (هوندا سولو) آشنا شوید!

صدای جیر جیر کردن از خشک بودن زنجیر و نیاز به روغن کاری آن خبر می دهد. 

باتری موتورسیکلت: عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا

علائم خرابی باتری موتورسیکلت

در صورتی که صدای تیک تبک در هنگام استارت زدن به گوش برسد یعنی باتری موتورسیکلت ضعیف می باشد. و شنیدن صدای ضعیف همانند بخار آب، نشان می دهد که اسید باتری داغ شده است. 

همچنین مشاهده شوره زدن کنار بسط های باتری نیز نمایانگر گرفتگی  خروجی اصلی بخار اسید باتری است. 

صدای اگزوز موتورسیکلت

صدای اگزوز موتورسیکلت

با شنیدن صدای زیرینگ زیرینگ از لوله اگزوز می توان گفت که پره های اگزوز در حال ریختن هستند و یا خبر از افتادن جسمی درون اگزوز می دهد.

خرابی انجین موتورسیکلت

خرابی انجین موتورسیکلت

بعد از روشن کردن موتورسیکلت صدای تاق تاق از انجین به گوش می رسد که چند دقیقه به طول می انجامد. این صدا به دلیل مناسب نبودن روغن نسبت به شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می کنید می باشد. 

شنیدن صدای تق و توق کردن در حالت خاموشی نشانگر خنک شدن انجین و یا تغییرات رطوبتی و دمایی هوا می باشد. همچنین در هنگام تعویض دنده صدای تقه کردن به خراب شدن روغن در اثر کارکردن زیاد و گرمای زیاد موتور می باشد. همچنین این صدا می تواند ناشی از تنظیم نبودن سیم کلاچ باشد.

صداهای جر جر، جینگ جینگ، جیک جیک، چلق چلق و یا چق چق که بسیار کم و به صورت ممتد می باشند همگی از تنظیم نبودن فیلر سوپاپ هستند. همچنین در هنگام گرم شدن زیاد انجین نیز این صدا ها به گوش می رسد‌.

صدای تاق تاق یا لق لق کردن نیز صدای شاتون می باشد که در هر بال و پایین رفتن پیستون شنیده می شود و در اثر گرمای بالای موتور، کم بودن روغن موتور یا آسیب دیدن یاتاقان های میل لنگ می باشد. 

شنیدن صدای جیر جیر از سمت درب راست انجین از بلبرینگ کلاچ می باشد. همچنین صدای غژ غژ کردن از درب سمت چپ انجین نیز به دلیل بریدن خار خورشیدی جلو است که که در سرعت زیاد صدای آن نیز بیشتر می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
آچار کشی موتورسیکلت هوندا

در هنگام شتاب گیری اگر با صدای دینگ دینگ در سرسیلندر مواجه شدید باید بدانید که این صداها ناشی از ضعیف بودن رینگ پیستون یا دور موتور نامناسب با دنده می باشد. صدای کوبیدن دو آهن به همدیگر در هنگام استارت به دلیل کوبش پیستون می باشد و در صورتی که سوپاپ ها تنظیم نباشند یا از بنزین با اکتان پایین استفاده شده باشد این صدا شنیده می شود.

صدای تق تق کردن در صورتی که موتورسیکلت در حال حرکت می باشد نشان می دهد که سرعت با دنده تنظیم نمی باشد.

خرابی کاربرات: عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا

صدای ترقه دادن در هنگام رها کردن گاز و همچنین شنیدن صدای عطسه در هنگام استارت زدن ناشی از تنظیم نبودن پیچ هوای کاربراتور می باشد. همچنین ریپ زدن نیز در اثر کثیف بودن فیلتر هوا، کاهش میزان بنزین، گرفتگی سوزن ژیگلور و یا کثیف بودن کاربراتور می باشد.

خرابی شمع

خرابی شمع

در صورتی که از اگزوز در هنگام سرعت گرفتن صدای ترقه دادن شنیده شود، دهنه شمع تنظیم نمی باشد و باید شمع موتورسیکلت را مورد بررسی قرار داد.

خرابی کمک فنر

خرابی کمک فنر

وقتی از موتورسیکلت در هنگام ترمز کردن صدای ضربه زدن به گوش برسد می توان گفت که به دلیل خراب شدن کمک فنر و همچنین کاهش سطح روغن در کمک می باشد.

ایرادات گیربکس

ایرادات گیربکس

شنیدن صدای زوزه در هنگام تعویض دنده نشان می دهد که روغن گیربکس رو به اتمام است و همچنین بوش شفت ها شاید دچار خرابی شده باشد.

جمع بندی عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا

موتورسیکلت وسیله نقلیه ای همانند خودرو، کامیون و … می باشد که کمی خطرناک است و با رعایت اصول ایمنی باید از آن استفاده کرد. موتورسیکلت ها دچار خرابی و ایراد می شوند و ممکن است این ایرادات را بتوان با صدا تشخیص داد. در صورتی که نتوانید به عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا بپردازید بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید و مشکل موتورسیکلت را برطرف کنید تا به مرور دیگر قطعات را درگیر نکند.

پیام بگذارید

تماس با ما