تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

موتورسیکلت ها برای عملکرد مناسب نیاز به روغن موتور اصل و با کیفیت دارند. روغن موتور برای روانکاری قطعات موتور و همچنین خنک سازی قطعات موتور می باشد. در حال حاضر روغن های تقلبی زیادی در بازار وجود دارند که کیفیت مناسب ندارند و منجر به بروز مشکلات زیادی برای موتورسیکلت می شوند. در این مقاله به نکات مهم در تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کاربرد روغن موتور 

روغن موتور در صورتی که استاندارد و مرغوب باشد موجب روانکاری تجهیزات موتور می باشد و از ایجاد اصطکاک و سایش قطعات جلوگیری می نماید. برای خنک کاری قطعات موتور و از بین بردن حرارت قطعات که در اثر احتراق سوخت در سیلندر رخ داده اند مناسب می باشد. همچنین از موتور در برابر آلاینده های مختلف محافظت می نماید. روغن موتورهای تقلبی بسیار بی کیفیت هستند و عملکرد خوبی ندارند. در هنگام خرید روغن موتور نمونه اصلی آن را خریداری نمایید تا از خرابی و مشکل در موتورسیکلت خود جلوگیری نمایید.

تشخیص روغن موتور قبل از خرید

قبل از خرید شما با توجه به یک سری نکات می توانید تقلبی بودن آن را تشخیص دهید.

بررسی بسته بندی و موارد درج شده بر روی قوطی روغن موتور

بر روی قوطی روغن اطلاعاتی درج شده است که نمایانگر لوگو شرکت، هولوگرام، تاریخ تولید، برچسب ها و … می باشد. اگر بر روی قوطی ضرب دیدگی، خش و زدگی دیدید باید به تقلبی بودن آن شک کنید. همچنین تمامی نوشته و مشخصات مندرج بر روی قوطی باید واضح و شفاف باشند.

شماره سریال روغن را می توانید در وب سایت شرکت تولید کننده بیابید. همچنین بررسی برچسب روی قوطی بسیار مهم می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورهای سنگین شرکت هوندا را بشناسید.

قیمت محصول

قیمت محصولات اصل کمی بالا می باشد و با اطلاع داشتن از قیمت ها به راحتی می توانید محصول اصل خریداری کنید. در صورتی که برند معتبری را با قیمت کم به فروش می رسانند، صد در صد این محصول تقلبی است‌ به طور کلی تفاوت قیمت جزئی ممکن است در برخی فروشگاه های عرضه کننده روغن موتور وجود داشته باشد اما کاهش قیمت زیاد شک بر انگیز می باشد. 

مشورت با تولید کنندگان معتبر

اگر اولین بار است که می خواهید روغن موتور بخرید بهتر است از افراد و موتورسواران حرفه ای کمک بگیرید. همچنین به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید. برخی فروشندگان روغن های پیشنهادی خود را به شما تحمیل می کنند که شما هیچ گونه تجربه ای در مورد اصل بودن آن ندارید.

تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی بعد از خرید

 برای تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی باید با نکات زیر توجه کنید.

بررسی رنگ، شفافیت و بوی روغن موتور

روغن موتور بوی بدی ندارد و در صورت بوی بد و زننده باید به تقلبی بودن آن شک کرد. همچنین در یک ظرف شیشه ای مقداری روغن بریزید و چند دقیقه (۱۰دقیقه) صبر کنید و در صورتی که رنگ آن شفاف و کهربایی روشن نبود و رنگی بین نارنجی یا قهوه ای داشت باید گفت که این روغن موتور تقلبی است. راهکار دیگر در مورد رنگ، شفافیت و بوی روغن موتور اینگونه است که کمی روغن را بر روی یک کاغذ سفید بریزید و اگر لکه سیاه و تیره ای بر جای نگذاشت باید گفت که روغن اصل می باشد.

روانکاری کم

در صورتی که بعد از ریختن روغن موتور در محفظه بعد از کمی حرکت (حدود یک ساعت) صدای موتور را شنیدید باید به اصل بودن آن شک کنید. زیرا این صدا به دلیل روانکاری کم روغن و ساییدگی بین قطعات می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
فیلتر روغن موتورسیکلت چیست؟

سطح و غلظت روغن موتور

بعد از ریختن روغن در درون محفظه بعد از حرکت بهتر است سطح و غلظت روغن موتور را مورد بررسی قرار دهید. این بررسی توسط گیج روغن امکان پذیر می باشد و در صورتی که سطح روغن کم شده باشد و چسبندگی لازم را نداشته باشد، روغن بی کیفیت و تقلبی می باشد.

جمع بندی تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

موتورسیکلت های برای اینکه عملکردی روان داشته باشند نیازمند روغن موتور اصل می باشند. روغن موتور وظیفه روانکاری قطعات و جلوگیری از ساییدگی آنها و همچنین خنک کاری موتور می شود و از داغ شدن انجین جلوگیری می نماید. تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی کمی سخت می باشد و برخی از شرکت ها به گونه ای روغن های تقلبی را تولید می کنند که تشخیص آنها سخت است. روغن های تقلبی دارای از روغن های سوخته و بی کیفیت ساخته شده است و ممکن است خسارت های زیادی به موتور وارد کند. از جمله مواردی که کمک می کند تا محصول اصل را از تقلبی تشخیص داد می توان به برچسب روی قوطی، قیمت روغن موتور، بسته بندی و ظاهر آن، رنگ و بو روغن، غلظت و سطح روغن، تاریخ تولید و … اشاره کرد.

به طور کلی تشخیص روغن با موارد گفته شده گاهی امکان پذیر نمی باشد و ممکن است به دلیل ساختار مشابه روغن ها به تقلبی بودن آن پی نبرید. برای این منظور بهتر است به مراکز معتبر و فروشگاه هایی که تولید کننده هستند، مراجعه کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما