عیب یابی موتورسیکلت های انژکتوری

عیب یابی موتورسیکلت های انژکتوری

عیب یابی موتورسیکلت های انژکتوری

تمامی موتورسیکلت هایی که در چند سال اخیر وارد بازار می شوند از نوع انژکتوری می باشند و نسبت به موتورسیکلت های کاربراتوری تعمیر و عیب یابی آن راحت‌تر می باشد. البته ممکن است گاهی مواقع عیب یابی موتورسیکلت های انژکتوری کار مشکلی باشد و نتوانید مشکل را برطرف کنید. ما در این مقاله به مواردی که ممکن است موجب عیب یابی موتورسیکلت های انژکتوری شوند خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

عیب یابی موتورسیکلت

موتورسیکلت وسیله نقلیه ای دو چرخ می باشد که همانند خودرو، کامیون و … ممکن است نیاز به تعمیر داشته و مشکلاتی داشته باشد. بهتر است موتورسواران در مورد موتورسیکلت خود اطلاعاتی داسته باشند تا در صورت خرابی بدون بردن به تعمیرگاه خود بتوانند مشکل را برطرف نمایند‌. 

در هنگام خرید موتورسیکلت بهتر است خرید موتورسیکلت هلی انژکتوری در الویت شما قرار گیرد. زیرا این موتورسیکلت ها امکانات بیشتری دارند و همچنین به راحتی می توان مشکلات آن را پیدا و برطرف کرد. 

شایع ترین مشکلات موتورسیکلت های انژکتوری

در این مقاله به چند مشکل مهم در موتورسیکلت های انژکتوری خواهیم پرداخت و چگونگی برطرف کردن این عیوب را به شما خواهیم آموخت تا موتورسیکلتی بدون نقص داشته باشید.

موتورسیکلت روشن نشود.

وقتی موتورسیکلت روشن نشود دو وضعیت را باید مورد بررسی قرار داد.

موتورسیکلت با استارت روشن نمی شود.

در حالی که موتورسیکلت با استارت زدن روشن نشود ولی با هندل زدن به راحتی روشن شود، می توان گفت مشکل در توان باتری می باشد و به دلیل کم بودن توان باتری انرژی لازم برای استارت الکتریکی را تامین نمی کند‌. همچنین استارت نخوردن ممکن است در اثر فاصله بین پیکاپ و فلاویل باشد که با بررسی های لازم و تنظیم فاصله مشکل برطرف می شود.

پمپ انژکتور صدای زیادی دارد و موتور روشن نمی شود.

اگر پمپ انژکتوری صدای زیادی تولید می کند و موتور روشن نمی شود ممکن است در اثر نرسیدن صحیح بنزین به پمپ باشد. این موضوع را بررسی نمایید و ببینید که در مسیر رسیدن بنزین به پمپ قطعی وجود نداشته باشد. همچنین امکان بسته بودن شیر بنزین نیز وجود دارد و بهتر است از چک کردن آن غافل نشوید.

گرفتگی در لوله فلزی بنزین ت یا خراب بودن صافی بنزین نیز ممکن منجر به بروز مشکل شود که با بررسی آن عیب یابی موتورسیکلت انژکتوری را به خوبی انجام داده اید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت هوندا و تکنولوژی هیدرولیک: راهکارهایی برای کنترل بهتر ترمزها

علت افت سرعت انژکتوری در سرعت بالا

وقتی موتورسیکلت در سرعت بالا افت ناگهانی سرعت داشت باید به دنبال عیب یابی موتورسیکلت انژکتوری باشید. این مشکل ممکن است در اثر جابه‌جا بودن سر سیم های کوئل باشد که با جابه‌جایی سر سیم ها برطرف می شود. همچنین شل بودن فیوز نیز موجب افت ناگهانی سرعت موتورسیکلت می شو و می توانید با سفت کردن سیم ها اختلال را برطرف نمایید. 

در صورتی که اتصال سیم های باتری و سوئیچ نیز درست نباشد، در سرعت بالا افت ناگهانی سرعت را تجربه خواهید کرد و اتصال قطع و وصل می شود و با بررسی سیم ها و محکم کردن آن اختلال را برطرف نمایید.

نداشتن اتصال بدنه انجین و موتورسیکلت و مسدود بودن فیلتر بنزین نیز موجب بروز این نقص خواهد شد.

دیر شتاب گرفتن موتورسیکلت های انژکتوری

برای عیب یابی موتورسیکلت های انژکتوری ممکن است موتورسیکلت دیر شتاب بگیرد. البته در دوره‌ای آرام مشکلی رخ نمی دهد. این مشکل در اثر دوده گرفتن شمع ایجاد می شود یا چینی شمع شکسته است و نیاز به تعویض دارد. اگر شمه دچار روغن زدگی شده باشد نیز این مشکل رخ می دهد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

در صورتی که اتصالات کوئل قطع شده باشند یا سیم ها جابه جا شده باشند موتورسیکلت انژکتوری دیر شتاب می گیرد. برای رفع این مشکل با جابه‌جا کردن سیم های کوئل مشکل را برطرف نمایید.

همچنین بسته بودن مسیر بنزین و مشکل در انژکتور نیز موجب بروز این مشکل می شود که با کمک تعمیرکار حرفه ای می توانید مشکل را حل کنید.

وقتی در ارتفاع زیادی از سطح دریا باشید یا نشتی هوا از رینگ های پیستون و واشر سیلندر وجود داشته باشد این مشکل رخ می دهد و توسط تعمیرکار در زمان کمی برطرف خواهد شد.

مصرف سوخت بالای موتورسیکلت انژکتوری: عیب یابی موتورسیکلت انژکتوری

در صورتی که مصرف سوخت موتورسیکلت انژکتوری شما بالا باشد و دود سیاه از لوله اگزوز خارج می شود و همچنین قدرت موتور کاهش پیدا کرده است به دلایل زیر می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونگی اخذ معاینه فنی موتورسیکلت

سنسور اکسیژن مورد بررسی قرار گیرد و این عمل با استفاده از دستگاه دیاگ یا تعداد چشمک چراغ انژکتور قابل بررسی می باشد و متوجه خواهید شد که سنسور اکسیژن در چه وضعیتی است.

بررسی سنسور دما نیز در هنگام این مشکل پیشنهاد می شود که همانند سنسور اکسیژن می توانید آن را بررسی نمایید.

اگر موارد بالا را مورد بررسی قرار دادید ولی هنوز مشکل وجود دارد باید انجین موتورسیکلت را سرویس کنید تا اختلال به وجود آمده برطرف شود.

 

موتورسیکلت انژکتوری سرعت کمی دارد.

وقتی موتورسیکلت شما نمی تواند به حداکثر سرعت خود برسد باید باد تایرها را مورد بررسی قرار دهید.  در صورتی که باد تایرها اندازه بود و تنظیم بود باید هواکش موتورسیکلت را چک کنید. در صورتی که هواکش موتورسیکلت بسته نشده باشد این مشکل رخ می دهد.

ساییدگی دنده زنجیر یا خود زنجیر نیز از عوامل دیگری می باشد که منجر به کاهش سرعت موتورسیکلت می شود. با باز کردن زنجیر و دنده می توانید مشکل را برطرف نمایید.

اگر مسیر لوله اگزوز بسته شده باشد امکان سرعت کم موتورسیکلت وجود دارد و باید لوله اگزوز تعویض شود.

دنده به سختی عوض می شود و قدرت موتور کاهش پیدا کرده است.

اگر این مشکل برای شما ایجاد شد باید به فکر عیب یابی موتورسیکلت انژکتوری خود باشید. در این مواقع همانند موتورسیکلت های کاربراتوری مشکل از کلاچ موتورسیکلت می باشد و به این صورت است که یا صفحات کلاچ مشکل دارند یا کلاچ دچار لقی شده است و باید صفحه کلاچ را تعویض یا لقی آن را برطرف کرد.

جمع بندی عیب یابی موتورسیکلت های انژکتوری

موتورسیکلت ها گاها دچار مشکل و خرابی می شوند

و شما باید بتوانید عیب موتورسیکلت انژکتوری خود را پیدا کنید. در بیشتر مواقع خود موتورسوار می تواند اختلال به وجود آمده در عملکرد را برطرف کند و نیازی به مراجعه به تعمیرکار نمی باشد. پیشنهاد می کنیم تا مقاله نکات نگهداری از موتورسیکلت را از دست ندهید. از جمله شایع ترین مشکلات موتورسیکلت های انژکتوری می توان به روشن نشدن موتورسیکلت، افت ناگهانی سرعت در سرعت بالا، دیر شتاب گرفتن موتورسیکلت، مصرف سوخت بالا، سرعت کم موتورسیکلت و … اشاره کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما