مهم ترین عوامل خرابی گیربکس موتورسیکلت

مهم ترین عوامل خرابی گیربکس موتورسیکلت

مهم ترین عوامل خرابی گیربکس موتورسیکلت

گیربکس قطعه مهمی در موتورسیکلت و دیگر وسایل نقلیه می باشد که تنظیم کننده سرعت موتور می باشد و همچنین قدرت موتور را به چرخ ها هدایت می کند‌. این قطعه از اجزای کوچک و بزرگ دیگری تشکیل شده است که خرابی در هر قطعه، عملکرد گیربکس را با مشکل مواجه می کند. در این مقاله به مهم ترین عوامل خرابی گیربکس موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

خرابی گیربکس

گیربکس وظیفه تنظیم سرعت موتور و انتقال قدرت موتور به چرخ ها را دارد. گیربکس از کنار هم قرار گرفتن قطعات مختلفی ساخته شده است که اگر هر قطعه ای دچار مشکل شود عملکرد کل سیستم به هم می ریزد. از جمله علائم خرابی گیربکس موتورسیکلت می توان به بیرون زدن دنده، صدای نامناسب هنگام تعویض دنده و … اشاره کرد.

مهم ترین عوامل خرابی گیربکس موتورسیکلت

از جمله مهم ترین عوامل خرابی گیربکس موتورسیکلت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیرون زدن دنده در هنگام تعویض آن

بیرون زدن دنده در هنگام تعویض یک مشکل شایع می باشد که در هنگام تعویض دنده، دنده جا نمی خورد و بیرون زده می شود. این مشکل در گیربکس سریعا باید عیب یابی شود و برطرف گردد. زیرا در صورت جدی گرفته نشدن و تعمیر نشدن قطعه خراب شده ممکن است قطعات دیگر گیربکس را نیز درگیر کند‌.

بیرون زدن دنده دلایل زیادی دارد که می توان به ساییده شدن یا تیز کردن شانه، ساییده شدن کشوری مربوط، شل شدن مهره سر و ته گیربکس، ضعیف یا شکسته شدن فنر ساچمه ماهک، صاف شدن گرده ماهی خار موشکی، خرابی یا کچل کردن ساچمه، بلبرینگ ها شفت های بالا و زیر، خرابی و خوردگی بوش های داخلی اشاره کرد. 

بیرون زدن دنده اگر در اثر ساییده شدن یا تیز کردن شانه باشد از راه سنگ زدن با تعویض دنده می توان مشکل را برطرف کرد.

همچنین اگر ساییده شدن کشویی باعث بیرون زدن دنده شود با سنگ زدن یا تعویض کشویی مشکل را برطرف نمایید. اگر مهره سر و ته گیربکس شل شده باشد آن را سفت نمایید. در صورت ضعیف یا شکسته شدن فنر ساچمه ماهک باید فنر جدید جایگزین نمایید. 

همچنین گرده ماهی خار موشکی در صورتی که صاف شده باشد باید تعویض گردد و خرابی بلبرینگ های شفت بالا و زیر نیز اگر منجر به بیرون زدن دنده می شود باید بلبرینگ و ساچمه های آن را تعویض نمود. بوش های داخلی نیز در صورتی که دچار خوردگی شده باشند حتما باید تعویض شوند.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت هوندا CBR1000RR-R Fireblade SP 2021

شنیدن صدای گیربکس در حین حرکت: خرابی گیربکس موتورسیکلت 

شنیدن صدا از گیربکس موتورسیکلت امری غیر عادی است و در صورت شنیدن صدا باید سریعا خرابی گیربکس موتورسیکلت را برطرف نمود‌. از جمله دلایل بروز صدای گیربکس می توان به تیز کردن دنده ها، کاهش روغن گیربکس، لقی دنده ها، شفت ها و بلبرینگ ها اشاره کرد. 

اگر در اثر تیز کردن دنده ها صدا تولید شده است با سنگ زدن یا تعویض دنده مشکل را برطرف نمایید. همچنین اگر روغن گیربکس کاهش پیدا کرده بود، کمی روغن اضافه نمایید تا فضای خالی پر شود. شنیدن صدا از گیربکس به دلیل لقی دنده ها، شفت ها و بلبرینگ ها بود باید این قطعات تعویض گرند تا مشکل صدا رفع شود.

دنده ها در هنگام درگیری صدا تولید می کنند.

وقتی دنده ها در هنگام درگیر شدن صدا تولید می کنند باید گفت که خرابی گیربکس موتورسیکلت رخ داده است‌. اگر این مشکل اتفاق افتاد ابتدا باید به آزاد نشدن کلاچ ها، معیوب بودن دنده برنجی، ساییدگی بوش ها، لقی دنده ها و لقی شفت ها  توجه کرد. همچنین ساییدگی اتصالات و بوش های اهرم بندی فرمان ممکن اسن موجب صدا دادن دنده در هنگام درگیر شدن باشد. کم بودن روغن گیربکس نیز در این اتفاق بی تاثیر نیست.

در صورتی که در اثر آزاد نشدن کلاچ این صدا شنیده شد باید سیستم کلاچ را تعمیر نمایید.

همچنین در صورت معیوب بودن دنده برنجی باید این قطعه عوض شود. همچنین اگر بوش ها دچار سائیدگی شده باشند و دنده ها و شفت ها لق شده باشند نیز باید تعویض و تعمیر صورت گیرد. 

ساییدگی اتصالات و بوش های اهرم بندی فرمان نیز نیاز به تنظیم ک تعویض خواهد داشت و در صورت کاهش روغن گیربکس نیز باید به میزان لازم روغن اضافه نمود.   

روغن ریزی گیربکس موتورسیکلت: خرابی گیربکس موتورسیکلت

از مشکلات خرابی گیربکس می توان به روغن ریزی گیربکس اشاره کرد که در اثر خراب بودن واشرهای کاغذی درب بالا اتفاق می افتد. برای برطرف شدن این مشکل و برطرف کردن خرابی بهتر است واشرهای کاغذی درب بالا را تعویض نمایید.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت دارای قطعه ای به نام گیربکس می باشد که از اجزای کوچک و بزرگ زیادی تشکیل شده است و وظیفه آن تنظیم کردن سرعت موتور و هدایت قدرت موتور به چرخ ها می باشد. این قطعه بسیار مهم و حایز اهمیت در موتورسیکلت می باشد و اگر گیربکس دچار مشکل شود عملکرد موتورسیکلت سخت خواهد شد و در صورت برطرف نشدن مشکل ممکن است دیگر قطعات را نیز درگیر کند‌. 

از جمله عوامل خرابی گیربکس موتورسیکلت می توان به بیرون زدن دنده در هنگام تعویض آن، شنیدن صدای گیربکس در حین حرکت، دنده ها در هنگام درگیر شدن صدا تولید کنند و روغن ریزی گیربکس اشاره کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما