نکات مهم موتورسواری برای موتورسواران مبتدی و تازه کار

نکات مهم موتورسواری برای موتورسواران مبتدی و تازه کار

نکات مهم موتورسواری برای موتورسواران مبتدی و تازه کار

نوجوانان علاقه زیادی به هیجان دارند و راحت ترین روش برای تخلیه هیجانات خود را موتورسواری می دانند. البته موتورسواران مبتدی و تازه کار که برای اولین بار می خواهند سوار موتورسیکلت شوند باید به نکاتی توجه کنند. در این مقاله می خواهیم به نکات مهم موتورسواری برای افراد مبتدی بپردازیم. با ما همراه باشید.

خرید موتورسیکلت برای افراد مبتدی

موتورسواران مبتدی برای خرید موتورسیکلت باید موتورسیکلت هایی که حجم آن ها کمتر از ۲۵۰ سی سی می باشد را خریداری کنند. این موتورسیکلت ها اصطلاحا موتورسیکلت های سبک خوانده می شوند که می توان در جاده های شهری از آنها استفاده کرد. در ابتدا سواری با این موتورسیکلت ها برای افراد تازه کار پیشنهاد می شود. زیرا به راحتی می توانند آن را کنترل کنند و راندن آنها سخت نیست. 

افراد تازه کار بهتر است موتورسیکلت های هوندا ۱۲۵ سی سی را خریداری نمایند. این پیشنهاد به دلیل وزن کم این موتورسیکلت ها می باشد و همچنین به دلیل نداشتن فلاپ در صورت زمین خوردن موتورسیکلت هزینه بالایی را متحمل نخواهید شد. برخی از افراد موتورسیکلت های کلاس اسکوتر را به مبتدیان پیشنهاد می کنند که اصلا درست نمی باشد. این موتورسیکلت ها(موتورسيکلت هوندا کلیک) سواری نرم و راحتی دارد و برای افراد تازه کار استفاده از آن آسان است. اما این موتورسیکلت ها کلاچ و دنده ندارند و به اصطلاح اتومات هستند و شما نمی توانید این مراحل را یاد بگیرید و در نتیجه در هنگام گرفتن گواهی نامه با مشکل مواجه خواهید شد.

نکات مهم برای موتورسواران مبتدی

افراد تازه کار در هنگام موتورسواری باید به نکاتی توجه داشته باشند تا به آرامی این عمل را یاد بگیرند و بتوانند در کنار ایمنی خود از آن لذت ببرند.

در حین رانندگی با موتورسیکلت آرام باشید و این آرامش را حفظ کنید. 

رانندگی با موتورسیکلت یا خودرو برای هر فردی سخت و استرس زا می باشد و در ابتدا کمی سخت است. شما با دور کردن استرس از خود و آرامش داشتن می توانید به راحتی در مکان های شلوغ بدون هیچ مشکلی موتورسواری کنید. همچنین بهتر است با تمرین کردن از عواملی که موجب عصبانیت شما می شود، چشم پوشی کنید. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
لوازم یدکی موتورسیکلت را بشناسیم.

مخزن بنزین را با زانوها فشار دهید.

وقتی زانوهای خود را به باک بنزین فشار می دهید از فشار وارده به فرمان توسط دستها را کاهش می دهید و در نتیجه از فرمان به باک منتقل خواهد شد و کنترل فرمان آسان می شود‌. برای اسکوترها که باک موتورسیکلت در جلو نیست این ترفند کارساز نمی باشد‌.

در حرکت ها و دور زدن های آهسته ترمز عقب موتورسیکلت را بکشید.

برای راحت تر کنترل نمودن موتورسیکلت بهتر است در سرعت های پایین ترمز عقب موتورسیکلت را بکشید. این امر کمک می کند تا در مکان های باریک موتورسیکلت به راحتی کنترل شود. به طور کلی وقتی شما در حال حرکت با سرعت پایین هستید وقتی ترمز جلو را می گیرید عقب موتورسیکلت هنوز در حال حرکت می باشد و به سمت جلو متمایل می شود و در نتیجه ممکن است موجب چپ کردن موتورسیکلت شود‌.

کنترل موتورسیکلت سخت نیست.

کنترل موتورسیکلت کار مشکلی نیست و به راحتی می توان آن را کنترل کرد. فقط باید توجه داشته باشید که موتورسواران مبتدی بهتر است از موتورسیکلت هایی با حجم کم که مناسب تازه کارها می باشد استفاده کنند. به طور کلی راکب موتورسیکلت یک عامل هوشمند می باشد که می تواند اوضاع را کنترل کند و از بروز حادثه جلوگیری نماید.

 

 

مهارت کنترل گاز

باید در کنترل گاز مهارت کسب کنید.دانستن این مهارت به رانندگی شما کمک می کند و سواری نرم و راحتی را تجربه خواهید کرد و بر روی سیستم تعلیق موتورسیکلت تاثیر می گذارد. با بلد بودن کنترل گاز می توانید به راحتی در پیچ ها بپیچید و مشکلی ایجاد نکنید.

تغییر مسیر با سرعت انجام گیرد.

به جز راهنما زدن، بررسی آینه ها و دیدن نقاط کور باید قبل از پیچیدن سرعت و شتاب موتورسیکلت را افزایش دهید. این افزایش سرعت موجب آزادی عمل شما می شود و وسایل نقلیه دیگر با هر سرعتی که باشند، برای شما مشکلی رخ نمی دهد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بوق موتور سیکلت هوندا

در صورت آشنا نبودن با مسیر، سرعتشان را کاهش دهید.

در مکان هایی که ناشناخته هستند و مسیر را نمی شناسید بهتر است که از سرعت خود کم کنید. دست اندازه‌ای زیادی در جاده وجود دارند که ممکن است برای خودروها مشکلی ایجاد نکند اما برای موتورسیکلت خطر آفرین می باشد و ممکن است راکب و موتورسیکلت را به زمین بزند.

آرام دور بزنید.

در هنگام دور زدن بهتر است به آرامی دور بزنید. خصوصا در پیچ ها باید با سرعت کمتری دور زد.

تمرین کنید.

در خیابان های بسیار خلوت و حتی در پارکینگ منزل خود رانندگی با موتورسیکلت را تمرین کنید. در زمین های خشک و لغزنده تمرین کردن به مهارت شما در رانندگی کمک می کند‌ و شما را آماده خواهد نمود.

لباس مناسب بپوشید.

پوشیدن شلوارک و صندل اصلا برای رانندگی با موتورسیکلت مناسب نیست. زیرا در صورت بروز هر گونه حادثه ممکن است پوست شما آسیب ببیند. 

در هنگام کسی به شما توجه نمی کند.

موتورسواران مبتدی بهتر است بدانند که در هنگام موتورسواری کسی به آنها نگاه نمی کند و توجه دیگر رانندگان معطوف به او نمی باشد. بهتر است تمام حوای خود را به رانندگی خود بدهید و در اثر حواس پرتی مشکلی ایجاد نشود.

جمع بندی موتورسواران مبتدی

در موتورسواری باید صبر داشت و احتیاط نمود. با احتیاط کردن تسلط بیشتری بر روی موتورسیکلت خواهید داشت و به راحتی می توانید در صورت بروز حادثه از بروز آن جلوگیری کنید. همانطور که گفته شد بهتر است ترس را کنار بگذارید و بدون هیچ ترسی شروع به رانندگی کنید و افکار منفی را دور بریزید.

به طور کلی در هنگام رانندگی باید آرام باشید، برای تسلط بیشتر با زانوها به باک فشار وارد کنید، لباس مناسب بپوشید، در مسیرهای ناآشنا سرعت خود را کم کنید، مهارت کنترل گاز را داشته باشید و نهایت احتیاط را رعایت کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما