چگونگی تعویض پلاک موتورسیکلت

چگونگی تعویض پلاک موتورسیکلت

چگونگی تعویض پلاک موتورسیکلت

موتورسیکلت از وسایل نقلیه پر استفاده می باشد که در خیابان ها زیاد دیده می شود. موتورسیکلت ها در مسیرهای باریک و سخت به راحتی عبور می کنند، از قیمت کمتری نسبت به خودرو دارند، بسیار سریع حرکت می کنند و برای مسافت های کم بهترین گزینه می باشند. هر موتورسیکلت برای تردد در  هر کشور طبق قوانین باید پلاک داشته باشد و در این مقاله به چگونگی تعویض پلاک موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

پلاک موتورسیکلت

هر موتورسیکلت دارای مشخصه ای است و مدارک هویتی موتورسیکلت با پلاک مشخص می شود و با پلاک سوابق رانندگی مالک و همچنین تخلفات، جرائم و بدهی های مالک با این شماره انحصاری پیگیری می شود. پلاک در پشت موتور نصب می شود که صفحه ای مستطیلی شکل می باشد و هر شماره فقط مختص همان شخص و موتورسیکلت می باشد. پلاک به سه بخش تقسیم می شود که قسمت اول آن شامل سمت چپ در قسمت بالاست که یک مستطیل آبی رنگ دارد و پرچم و نوشته l.R.IRAN بر روی آن درج شده است. در مجاورت کلمه ایران و بالای صفحه یک عدد سه رقمی درج شده است که نمایانگر محل صدور پلاک است و نشان می دهد که موتورسیکلت برای کدام استان می باشد برای هر استانی عدد خاصی را تعیین نموده اند. در قسمت آخر و پایین نیز عدد پنج رقمی وجود دارد که شماره پلاک است.

موتورسیکلت های نو و دست دوم زیادی به فروش می رسند که موتورسیکلت های صفر توسط پلیس راهور سند آنها صادر می شود و به راحتی پلاک موتورسیکلت نصب می شود. برای موتورسیکلت های دست دوم باید پلاکی با نام خودتان ثبت کنید و در صورتی که قبلا موتورسیکلت داشتید و پلاک شده بود می توانید از همان در مرکز پلاک استفاده کنید. به طور کلی هنگام خرید موتورسیکلت باید تعویض پلاک انجام داد و موتورسیکلت را به نام خود ثبت کنید تا در صورت خلافی، جریمه و … اسم شما ثبت شده باشد.

تعویض پلاک موتورسیکلت

همانطور که گفته شد در هنگام خرید موتورسیکلت شما باید پلاکی با نام خود بر روی آن نصب کنید و برای انجام این کار مدارک زیر لازم هستند.

  • اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فرد فروشنده
  • اصل سند فروش
  • کارخانه سازنده موتورسیکلت
  • مدارک احراز محل سکونت که شامل قبوض آب، برق و گاز می باشد.
  • اصل سند مالکیت موتورسیکلت
  • بیمه موتورسیکلت( دارای اعتبار باشد.)
  • اصل کارت موتورسیکلت
  • برگه پرداخت هزینه تعویض پلاک
  • برگه معاینه فنی موتورسیکلت
  • گواهی عدم بدهی و خلافی در هنگام تعویض پلاک صفر باشد.
  • حضور فروشنده و خریدار یا نماینده قانونی طرفین.

چگونگی تعویض پلاک موتورسیکلت در مرکز تعویض پلاک

در ابتدا برای انجام این عمل باید نوبت بگیرید که برای راحتی حال شما به صورت اینترنتی می باشد و نیازی به مراجعه حضوری نمی باشد. به صورت اینترنتی زمانی برای شما مشخص می شود و باید در همان زمان با مدارک گفته شده در مرکز حضور داشته باشید. سپس به قسمت نوبت دهی بروید و بعد از تعیین غرفه مدارک را ارائه دهید و با بررسی مدارک می توانید پلاک موتورسیکلت خود را تعویض نمایید. بعد از مدتی کارت موتورسیکلت شما آماده و به آدرس شما توسط پست ارسال می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ترانزیستور موتورسیکلت هوندا

موتورسیکلت های فاقد پلاک یا پلاک مخدوش

موتورسیکلت های زیادی نیز در خیابان تردد می کنند که فاقد پلاک هستند. در صورتی که پلیس راهور این موتورسیکلت ها را در خیابان ها ببیند جریمه می کند و امکان توقیف آن نیز وجود دارد. گرفتن موتورسیکلت از پارکینگ نیز پروسه طولانی است که چند روز وقت شما را تلف می کند. همچنین برخی موتورسیکلت ها پلاک های مخدوشی دارند که نمی توان اعداد بر روی پلاک را تشخیص داد و بسیار مشکل ساز خواهد بود و باید جریمه بدهید.البته ناگفته نماند که اکثر خلافکاران پلاک های خود را مخدوش می کنند تا پیگیری پلاک آن ها سخت باشد و برای آنها جریمه نوشته نشود.

مراکز تعویض پلاک

مراکز تعویض پلاک عمدتا در همه شهرها وجود دارد و مردم به راحتی می توانند پلاک موتورسیکلت و خودرو خود را تعویض نمایند. در شهرهای بزرگ چندین مرکز در مناطق مختلف دایر شده است که کار عموم افراد را راحت نموده است.

هزینه تعویض پلاک

هزینه زیاد بالا نیست و برای خودرو و موتورسیکلت تفاوتی چندانی وجود ندارد. وقتی موتورسیکلت را خریداری می کنیو هزینه تعویض پلاک با خریدار می باشد و در صورتی که موتورسیکلت شما پلاک نداشته باشد یا مخدوش شده باشد و بخواهید آن را تعویض کنید باید خود هزینه آن را پرداخت نمایید. لازم به ذکر است در هنگام ورود به مرکز تعویض  باید هزینه پارکینگ نیز بدهید که بر عهده خود شماست. خلافی موتورسیکلت نیز باید صفر شود و فروشنده باید آن را واریز ‌نماید.

تعویض پلاک  زمان‌بر می باشد و یک نصف روز وقت شما را می گیرد. لازم به ذکر است این زمان به مدل موتورسیکلت شما بستگی دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
معرفی موتورسیکلت هوندا CRF1100L Africa Twin 2021

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت ها برای تردد در خیابان باید از قوانین راهنمایی و رانندگی پیروی کنند و داشتن پلاک برای هر موتورسیکلت یک امری ضروری است که در صورت عدم داشتن پلاک، موتورسیکلت شما شامل جریمه می شود و در نتیجه به پارکینگ فرستاده خواهد شد. برخی افراد برای فرار از جریمه ناشی از خلاف های رانندگی، پلاک را مخدوش می کنند تا اعداد آن خوانا نباشد و جریمه نوشته نشود. در همه شهرها مرکز تعویض وجود دارد و در زمان کمی می توان این عمل را انجام داد. هزینه تعویض پلاک بر عهده فروشنده می باشد و در صورتی که پلاک خود را تعویض کنید خود باید هزینه آن را بدهید

پیام بگذارید

تماس با ما