مروری بر موتورسیکلت های نوستالژیک در ایران

مروری بر موتورسیکلت های نوستالژیک در ایران

مروری بر موتورسیکلت های نوستالژیک در ایران

تاریخچه موتورسیکلت در ایران به سال‌های دور بر می گردد و جزو اولین وسایل نقلیه بود.موتورسیکلت در دهه ۲۰ وارد ایران شدند و در ابتدا فقط موتورسیکلت های انگلیسی یکه تاز بازار بودند. در دهه ۳۰ شمسی ورود موتورسیکلت های ایتالیایی، آلمانی و پژوهای فرانسه نیز آزاد شد و انواع موتورسیکلت در خیابان ها مشاهده می شد. به مرور شرکت یاماها در سال های ۴۰ شمسی  پا به عرصه وجود گذاشت و سپس هوندا، سوزوکی و کاوازاکی نیز پا در عرصه وجود گذاشتند و خوش درخشیدند. در این مقاله به موتورسیکلت های نوستالژیک در ایران می پردازیم تا یادآور خاطرات شما باشد.

تاریخچه موتورسیکلت

حتما در خیابان ها انواع موتورسیکلت را دیده اید که بسیار مجهز می باشند و برخی از آنها در کنار مجهز بودن بسیار غول پیکر می باشند. اما باید گفت در اوایل که موتورسیکلت تولید می شد اصلا اینگونه نبودی و فقط تفاوت کمی با دوچرخه داشتند و اصلا قدرت موتورسیکلت ها قدیمی با موتورسیکلت های جدید قابل قیاس نمی باشد.

چند نمونه از موتورسیکلت های نوستالژیک در ایران

موتور گازی

موتورهای گازی بسیار لاغر و ظریف بودند و وزن ۵ نفر سرنشین را نیز تحمل می کردند. این موتورسیکلت ها تفاوت چندانی با دوچرخه نداشت و فقط وجود موتور آن را متمایز کرده است. البته موتور گازی ها جعبه دنده نیز ندارند. به طور کلی موتورسیکلت های گازی هیچ شباهتی به موتورسیکلت های دنده ای نداشت و سرعت آن کم بود. از مدل موتور گازی های معروف می توان به مدل رکس اشاره کرد که در بین جوانان طرفداران زیادی داشت.

موتورسیکلت براوو: موتورسیکلت های نوستالژیک در ایران

این موتورسیکلت ها از مدل های قبلی شیک تر و باکلاس تر می باشد و در دهه ۷۰ شمسی وارد ایران شد. این موتورسیکلت ایتالیایی بعد از مدتی به روز رسانی شد و بر روی آنها انواع و اقسام سبدها، زین ها، جعبه ها و وسایل جانبی دیگر بر روی آن نصب نمودند. جوانان و نوجوانان لاکچری بیشتر طرفدار این موتورهای گازی بودند و با سرعت بیشتری می توانستند برانند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
پیش فروش هوندا وینر ۱۵۰ مدل ۱۴۰۳ آغاز شد

ایچ یا ایژ

ایژ موتورسیکلتی روسیه ای بود که جزو موتورسیکلت های سنگین بود و در مناطق صعب العبور از آن استفاده می کردند. توانایی این موتورسیکلت ها بسیار زیاد بود و تا ۷۰۰ کیلو بار را تحمل می کردند. همچنین قیمت کمی نیز داشت که برای همه خرید آن آسان بود. موتورسیکلت ایژ دو زمانه بود و به دلیل دود زا بودن آلایندگی زیادی داشت و مصرف سوخت بالایی نیز داشت.

هوندا سی جی ۱۲۵: موتورسیکلت های نوستالژیک در ایران

موتورسیکلت هوندا سی جی ۱۲۵ از شرکت هوندا در ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفت و هنوز نمونه هایی از آن در ایران دیده می شود و همچنین طرح هوندا آن توسط شرکت های تولید کننده ایرانی تولید می شود. هوندا در ایران از قدیم تاکنون بسیار خوش درخشیده است.   این موتورسیکلت ساخته کشور ژاپن می باشد و دارای موتور چهار زمانه می باشد که از دیگر موتورسیکلت ها ارزان تر بود و لوازم یدکی آن در دسترس بودند و در صورت خرابی به راحتی می توان آن را تعمیر کرد.

 

موتورسیکلت وسپا

وسپا موتورسیکلت ایتالیایی می باشد که در دسته موتورسیکلت های اسکوتر قرار دارد. این موتورسیکلت جمع و جور و کوچک است و چرخ های کوچک و بدنه خاصی دارد. این موتورسیکلت مناسب برای تردد شهری بود و در دهه ۵۰ تا  ۶۰ میلادی در ایران خوش درخشید. موتورسیکلت وسپا بر روی دسته موتور دنده داشتند. همچنین در زیر زین محفظه کوچکی داشتند تا لاستیک زاپاس و وسایل کوچک موتورسیکلت را در آن قرار دهند. به دلیل مصرف بالای این موتورسیکلت ایتالیایی کم کم استفاده از آن در ایران کاهش پیدا کرد.

موتورسیکلت تریل: موتورسیکلت های نوستالژیک در ایران

تریل موتورسیکلتی سنگین بود که برای مناطق صعب العبور مناسب بود و در دسته موتورسیکلت های آفرود جای داده شده بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی موتورسیکلت های پرتوان و پرشتاب تولید شده است که حجم موتور آنها از ۱۲۵ سی سی تا ۷۵۰ سی سی می باشد. حداقل قدرت موتورسیکلت های تریل ۱۴ اسب بخار و حداکثر ۶۰ اسب بخار می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهترین و بدترین ویژگی های هوندا CR250 2007

هارلی دیویدسون

هارلی دیویدسون موتورسیکلتی کلاسیک و سینمایی می باشد که از شرکت های تولید کننده آمریکایی می باشد. این موتورسیکلت سنگین در ابتدا در ادارات، نهادها و پلیس استفاده می شد. نمونه های کاربردی در ادارات پلیس از نمونه های معمولی با کیفیت تر بود. در فیلم و سریال نیز مورد استفاده قرار می گرفت و در دهه ۸۰ چند شرکت توانستند موتورسیکلت هایی با طرح هارلی تولید نمایند.

موتورسیکلت های جدید

در سال‌های اخیر تمامی شرکت های تولید کننده موتورسیکلت دست به تکنولوژی های پیشرفته زده اند و موتورسیکلت هایی تولید کرده اند که از قابلیت و امکانات خاصی برخوردار است. همچنین به دلیل انجین های پر حجمی که در آنها نصب شده اند سرعت و شتاب آنها بسیار بالا می باشد.

جمع بندی نهایی

تاریخچه موتورسیکلت به دهه ۲۰ شمسی می رسد که شرکت های انگلیسی تولیدات خود را وارد ایران کردند و بعد از چند سال موتورسیکلت های دیگری از تولیدات آلمان، ایتالیا و … وارد ایران شدند و این واردات ادامه داشت تا یاماها با تولیدات خود پا در عرصه وجود گذاشت. از جمله موتورسیکلت های نوستالژیک در ایران می توان به موتور گازی ها، موتورسیکلت براوو، موتورسیکلت های ایژ، موتورسیکلت هوندا سی جی ۱۲۵، موتورسیکلت وسپا، موتورسیکلت تریل، موتورسیکلت هارلی دیویدسون اشاره کرد که در زمان خود بسیار پرطرفدار بودند و هیجان بالایی را تزریق می کردند. حال و هوای آن دوران با این موتورسیکلت ها بسیار خاص بود و لذتی وصف ناشدنی را به رانندگان می داد. ولی امروزه موتورسیکلت های جدید با تکنولوژی های روز دنیا عجین شده اند و قدرت و سرعتی فراتر از تصور دارند. موتورسیکلت های جدید از برنامه های خاصی برخوردار هستند و قابلیت های زیاری بر روی آنها نصب شده است.

پیام بگذارید

تماس با ما