چگونگی اخذ گواهینامه موتورسیکلت

چگونگی اخذ گواهینامه موتورسیکلت

چگونگی اخذ گواهینامه موتورسیکلت

موتورسیکلت وسیله نقلیه پراستفاده ای می باشد که امروزه به دلیل کاهش اتلاف وقت و همچنین کاهش هزینه ها از آن استفاده می شود. چه بسا بهتر است در ابتدا قوانین موتورسواری را بدانیم و بعد سوار موتورسیکلت شویم. با گرفتن گواهینامه موتورسیکلت شما قوانین و مقرارت رانندگی با این وسیله نقلیه را یاد می گیرید و می توانید مهارت خود را در رانندگی با موتورسیکلت نیز افزایش دهید. در این مقاله به چگونگی اخذ گواهینامه می پردازیم. با ما همراه باشید.

گواهینامه موتور

موتورسیکلت های زیادی در خیابان ها جاده در حال تردد هستند که برخی از رانندگان آنها گواهی نامه موتورسیکلت گرفته اند و برخی دیگر بدون در دست داشتن گواهی نامه رانندگی می کنند که کار اشتباهی است. در ایران و بقیه کشورها رانندگان تمامی موتورسیکلت اعم از برقی، بنزینی و … باید حتما گواهی نامه داشته باشند. به طور کلی هر خودرو سبک، سنگین، نیمه سنگین، موتورسیکلت و ‌‌‌‌… نیازمند گواهی نامه می باشند.

برای گرفتن گواهی نامه خودرو در ابتدا باید گواهی نامه پایه سه گرفته شود و می تواند خودروهای سواری را براند. بعد از آن گواهی نامه پایه بنا به دلخواه خود می تواند کسب کند که برای راندن خودروهای نیمه سنگین مناسب است. و در آخر گواهی نامه پایه یک برای خودروهای سنگین می باشد.گواهی نامه موتورسیکلت نیز به صورت جداگانه با طی کردن چندین جلسه گرفته می شود.

اخذ گواهینامه موتورسیکلت

گواهی نامه موتورسیکلت همانند گواهی نامه خودرو بسیار مهم است و در صورت بروز هر گونه حادثه با موتورسیکلت با در دست داشتن گواهی نامه می توانید خود را تبرئه کنید. مثلا در هنگام تصادفات اگر گواهی نامه نداشته باشید مقصر شناخته می شوید و همچنین در صورتی که تصادف شما مجروح یا فوتی داشته باشد، به دلیل نداشتن گواهی نامه شما باید دیه را پرداخت کنید و بیمه هزینه درمان را پرداخت نمی کند‌.

همچنین در صورت خلاف رفتن، عبور از چراغ قرمز و … موتورسیکلت شما توقیف به پارکینگ فرستاده می شود و چند روز باید به دنبال گرفتن موتورسیکلت خود باشید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
محصولات موجود در فروشگاه هوندا اورجینال: بررسی موتورسیکلت‌ها و لوازم یدکی هوندا

شرایط گواهینامه موتورسیکلت

اخذ این گواهی نامه همانند گواهینامه رانندگی پایه سه می باشد ولی برای اخذ این گواهی نامه بانوان نمی توانند متقاضی باشند. در ابتدا باید در یک مرکز آموزش رانندگی موتورسیکلت ثبت نام نمایید. برای ثبت نام باید حداقل ۱۸ سال داشته باشید و طبق قوانین جدید نیازی به داشتن کارت پایان خدمت نمی باشد. همچنین باید از نطر جسمی سلامت باشید.

آزمون آیین نامه و آزمون عملی دو امتحان برای گرفتن گواهینامه می باشند. برای آزمون آیین نامه در ابتدا ۷ جلسه باید در کلاس های آیین نامه شرکت کنید و سپس امتحان کتبی از شما گرفته می شود. همچنین برای آزمون عملی نیز کلاس های عملی برای شما برگزار می شود و در صورتی که مهارت لازم را داشتید نیازی به شرکت در کلاس ها نیست.

آیا موتورسیکلت های برقی نیازی به گواهی نامه ندارند؟

همانطور که گفته شد برای تمامی موتورسیکلت ها اعم از برقی، بنزینی، موتورهای سنگین و … باید گواهی نامه اخذ شود. در صورت بروز هر گونه حادثه در ابتدا از شما گواهی نامه طلب می شود. پس گواهی نامه برای موتورسیکلت های برقی نیز امری ضروری است.

لازم به ذکر است حتی موتورسیکلت های سنگین با قدرت موتور بالا نیازمند گواهینامه مجزا می باشد. به طور کلی موتورسیکلت ها نیز چند گواهی نامه مختلف دارند. زیرا رانندگی با موتورسیکلت های پر قدرت مهارت و تسلط بیشتری می خواهد.

در ابتدا فرد می تواند گواهی نامه الف_۲ را اخذ کند که برای موتورسیکلت های ۲۵۰ سی سی و کمتر می باشد. برای راندن موتورسیکلت های پرحجم که کنترل آن سخت می باشد باید بعد از یک سال از گرفتن گواهی نامه الف _۲، گواهی نامه الف _۳ را با شرکت در آزمون بگیرد.

نکات مهم در هنگام آزمون

در هنگام آزمون باید به نکاتی توجه داشته باشید تا در اولین بار بتوانید گواهینامه موتورسیکلت اخذ نمایید.

با سرعت کم شروع به حرکت کنید. به این صورت که با سرعتی حرکت کنید که تعادل داشته باشید‌ و از افزایش سرعت ناگهانی بپرهیزید.

تعادل داشتن در هنگام آزمون موتورسواری نیز مهم است. در هنگام موتورسواری بدن نباید تکان بخورد و با فرمان موتورسیکلت باید تغییر جهت را ایجاد کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
منظور از توانایی اسب بخار در موتورسیکلت چیست؟

ترمز ناگهانی نگیرید. ترمز کردن ناگهانی در سرعت های بالا تعادل شما را بر هم می زند و امکان زمین خوردن شما وجود دارد.

نکات مهم در مورد کلاچ و گاز

ارتباط گاز و کلاچ در هنگام موتورسواری باید رعایت شود. به این صورت که وقتی کلاچ را نگیرید و گاز دهید به صورت همزمان، موتور سرعت زیادی خواهد داشت. همچنین بالعکس این عمل نیز رخ می دهد. با گرفتن کلاچ و گاز دادن همزمان موتورسیکلت به سختی حرکت می کند. گرفتن کلاچ و گاز دادن موجب هیچ حرکتی نمی شود. برای خاموش نشدن موتور باید باید در هنگام رها کردن کلاچ کمی گاز دهید.

نکات مهم در رابطه با گردش دایره ای با موتورسیکلت

در حال گردش اگر سرعت شما کاهش پیدا کرد با گاز دادن موتورسیکلت شتاب می گیرد و امکان زمین خوردن شما وجود دارد.

بازی کردن با کلاچ و ترمز نگرفتن زیاد به شما در موتورسیکلت سواری کمک می کند.

هزینه گرفتن گواهینامه موتورسیکلت

برای گواهی نامه موتورسیکلت هزینه ها متغیر می باشد و سالانه افزایش قیمت دارند. لازم به ذکر است برای ثبت نام گواهی به مراکز معتبر مراجعه نمایید تا دچار افراد سودجو نیافتید.

نتیحه گیری

موتورسیکلت وسیله ای نقلیه پرطرفدار خصوصا در بین جوانان می باشد. چه بسا بهتر است با داشتن گواهی نامه این لذت را تجربه کنید. گرفتن گواهی نامه موتورسیکلت چندان سخت نیست و با طی چند دوره کلاس های آیین نامه و کلاس های رانندگی می توانید آن را اخذ نمایید.

توجه داشته باشید امروزه طبق قوانین جدید تمامی رانندگان موتورسیکلت ها باید گواهی نامه داشته باشند و بدون گواهی نامه نمی توانند رانندگی کنند و امکان جریمه شدن و یا انتقال موتورسیکلت به پارکینگ وجود دارد. افرادی واجد شرایط گواهی نامه موتورسیکلت می باشند که حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند‌ و از نظر جسمی مشکلی نداشته باشند. در ابتدا باید قبولی در آزمون آیین نامه را دریافت نمایند و سپس در آزمون عملی شرکت کنند.

پیام بگذارید

تماس با ما