رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت

رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت

رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت

رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت بسیار سخت است از طرفی سرمای هوا و از طرفی لغزنده بودن جاده ها رانندگی با موتورسیکلت را مشکل خواهد کرد. اما در بعضی مواقع ایجاب می کند که از موتورسیکلت برای فرار از ترافیک سنگین استفاده کرد و در مدت زمان کمتری بتوان در خیابان های پر ترافیک تردد کرد.

در هنگام رانندگی با موتورسیکلت در سال‌های سرد سال باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کرد و همچنین لباس های مناسبی پوشید تا راکب موتورسیکلت در روزهای زمستانی مریض نشود و بتواند فعالیت های روزانه خود را به راحتی انجام دهد. در این مقاله در مورد رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آماده بودن موتورسیکلت برای رانندگی در فصل سرد

همانطور که گفته شد رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت کار دشواری است و خطرناک نیز می باشد و باید در ابتدا موتورسیکلت خود را برای روزهای سرد سال آماده نمود و سپس رانندگی با موتورسیکلت را آغاز کرد.

برای آماده سازی موتورسیکلت بهتر از مراحل زیر بهره ببرید.

لوازم مورد نیاز فصل زمستان را آماده کنید.

از جمله لوازمی که در فصل های سرد باید به همراه خود داشته باشید می توان به روغن زنجیر، پارچه تمیز کننده، آچار شمع، شارژر باتری قطره ای، چهار یا پنج چهارم روغن با کیفیت بالا، فیلتر روغن جدید، قوطی روغن یا دستگاه، تثبیت کننده سوخت، مخزن اسپری WD40، روکش موتور که هوا از آن رد شود، روکش پلاستیکی، نوارهای لاستیکی، دستکش های وینیل یا پلاستیک و لوازم تمیز کردن و واکس زدن موتورسیکلت اشاره داشت.

همچنین در یک محل مناسب از موتورسیکلت خود استفاده کنید تا از وزش باد، قطرات آب، حیوانات موذی، کپک و گازهای شیمیایی در امان باشد.

تمیز کردن موتورسیکلت

برای تمیز کردن موتورسیکلت فقط نیاز به شوینده ملایم و آب است. بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدگی چرخ ها آلودگی ها را از چرخ ها پاک کنید. لازم به ذکر است پاشیدن آب به لوله اگزوز به صورت مستقیم ممکن است زنگ زدگی در داخل ایجاد کند‌. زیرا آب های داخل به خوبی خشک نمی شوند و منجر به زنگ زدگی خواهد شد.

بعد از شستشو کاملا موتورسیکلت خود را خشک کنید تا در هنگام روشن کردن موتورسیکلت با مشکل مواجه نشوید.

اضافه کردن تثبیت کننده سوخت به بنزین

برای رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت باید برای آمادگی بیشتر از تثبیت کننده سوخت استفاده شود. تثبیت کننده وقتی وارد بنزین می شود بعد از روشن شدن موتورسیکلت به کاربراتور و انژکتور منتقل خواهد شد.

اگر موتورسیکلت شما کاربراتوری است باید محفظه پرشده را تخلیه نمایید.

در ابتدا موتورسیکلت را خاموش نمایید و سپس بنزین درون کاربراتور را خالی کنید. موتورسیکلت های دارای سوخت تزریقی کاربراتور ندارند و نیازی به تخلیه وجود ندارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
انگشتی موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟

تعویض روغن و فیلتر موتورسیکلت برای رانندگی در فصل سرد سال با موتورسیکلت

روغن در فواصل معین باید تعویض شود. زیرا بعد از مدتی روغن کیفیت خود را از دست می دهد و به دلیل اسیدی شدن ممکن است موجب خوردگی قطعات شود.

همچنین از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کرد عبارتند از:

  • با دستگاه پاشش روغن، روغن را روی لوله های ثابت روی دو شاخ های جلو بریزید.
  • سیم های شمع را بردارید و با کمک آچار شمع ها را بردارید.
  • در آوردن باتری نیز برای آمادگی موتورسیکلت در فصل سرد مفید می باشد.
  • سنجش میزان ضد یخ نیز مهم می باشد.

 

نکات مهم در حین رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت

در حین رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت باید به چند نکته اساسی توجه کرد.

با دنده سنگین حرکت کنید.

حرکت با دنده سنگین موجب کنترل بهتر موتورسیکلت در روزهای سرد می شود. همچنین به انجین موتورسیکلت فشار کمتری وارد خواهد شد.

رعایت فاصله طولی

باید در هنگام رانندگی با موتورسیکلت چه در فصل های گرم و چه سرد سال فاصله طولی را رعایت کرد و پشت هیچ وسیله دیگری بهتر است بدون فاصله حرکت نکنید. زیرا به دلیل لغزنده بودن خیابان در فصل زمستان امکان  لیز خوردن موتورسیکلت وجود دارد.

رعایت فاصله عرضی

رعایت فاصله عرضی نیز در رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت مهم می باشد و باید توجه داشت که ممکن است خودرو کنار دید خوبی نداشته باشد و نزدیکی شما به خودرو سانحه ایجاد کند.

موتورسیکلت سنگین نباشد.

بهتر است موتورسیکلت خود را سنگین نکنید. زیرا در هنگام ترمز کردن سنگین شدن موتورسیکلت موجب زمین خوردن موتورسیکلت می شود و همچنین کنترل فرمان نیز سخت و دشوار خواهد شد.

از نور بالا استفاده نمایید.

در فصل های سرد کاهش دید و احتمال مه گرفتگی وجود دارد و بهتر است برای دید بهتر از نور بالا استفاده شود. فقط کافیست در هنگام نزدیک شدن به خودروها با چند بار نور بالا و پایین کردن رانندگان را از حضور خود مطلع سازید.

راکب در هنگام موتورسواری زیاد خم نشود.

در هنگام پیچ بیشتر موتورسواران خود را خم می کنند و بهتر است در فصل زمستان این عمل را انجام ندهند. زیرا در روزهای برفی و بارانی اصطکاک آسفالت کم است و امکان زمین خوردن وجود دارد.

عبور از پیادرو ممنوع

در روزهایی که یخ زدگی زیاد است با نمک یخ خیابان ها را باز می کنند ولی پیاده روها هنوز لیز هستند و امکان سُر خوردگی وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا Monkey موتورسیکلت مدل 2022

استفاده از کلاه کاسکت

گذاشتن کلاه ایمنی بسیار مهم است و گذاشتن کلاه در فصل سرما باید مناسب فصل باشد و موجب کاهش دید شما نشود. همچنین به گونه نباشد که بخار دهان بر روی طلق باقی بماند. کلاه کاسکت هایی هستند که امکان نصب شالگردن بر روی آنها دارد و از سرمای هوا می کاهد.

لباس مناسب رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت

در هنگام رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت سرمای هوا بسیار زیاد است و باید با استفاده از لباس های مناسب سرمای هوا را کمتر کرد.

استفاده از دستکش موتورسواری

هر چقدر دستکش ها ضخیم تر باشند گرمای بیشتری تولید می کنند. البته امکان دارد در ابتدا استفاده از این دستکش هلی صخیم سخت باشد که بعد از مدتی برای شما آسان خواهد بود.

دستکش در کنار کاهش سرمای هوا از دستان شما در برابر ضربه و … محافظت می کند.

گردن پوش

استفاده گردن پوش نیز در این فصل توصیه می شود.گردن پوش دو نوع دارد که یکی مناسب گردن می باشد و دیگری برای سر و گر نه مناسب می باشد.

ژاکت و شلوار موتورسواری

ژاکت و شلوار دو نوع دو تکه و یکپارچه می باشد که در دو نوع پارچه ای و چرمی در بازار وجود دارند و نمونه چرمی آن مناسب تر می باشد.

کفش زمستانی

ساق پاها در معرض سرمای زیادی هستند و بهتر است از کفش هایی استفاده کنید که به کاهش سرما هوا کمک کند‌. چکمه های چرمی بهترین گزینه هستند و از سرمای هوا می کاهند.

لباس های زیرین

موتورسواران حرفه ای در زیر لباس خود از لباس هایی استفاده می کنند که کل بدن آنها را می پوشاند و همچنین در کنار گرمایی که ایجاد می کند ضد حریق نیز می باشد. لازم به ذکر است این لباس ها وزن زیادی ندارند و سبک می باشند.

لباس الکتریکی

در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوزی لباس هایی تولید شده اند که گرما تولید کرده و موجب گرم شدم بدن می شوند. کلاه، دستکش، شلوار، زاکت و حتی کفش الکتریکی در بازار وجود دارد که برای رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت مناسب می باشد.

جمع بندی رانندگی در فصل سرد با موتورسیکلت

موتورسواری در روزهای سرد کار دشواری است و باید با حیاط کامل صورت گیرد. همچنین باید در ابتدا با ورود به فصل سرو موتورسیکلت خود را آماده کنید و از لباس های مناسب برای موتورسواری استفاده نمایید. زیرا در این روزها سرما بسیار زیاد است و در هنگام رانندگی با موتورسیکلت این سرما دو چندان خواهد شد.

پیام بگذارید

تماس با ما