نکات مهم در مورد جهانگردی با موتورسیکلت

نگات مهم در مورد جهانگردی با موتورسیکلت

نکات مهم در مورد جهانگردی با موتورسیکلت

جهانگردی خود هیجان بالایی دارد و حال آنکه با موتورسیکلت بخواهید جهانگردی کنید شور و شوق زیادی را در شما ایجاد خواهد کرد که بی مثال می باشد. موتورسیکلت از وسایل نقلیه هیجان انگیز است و بیشتر افراد برای خالی کردن هیجانات درونی خود به پیست های موتورسواری روی می آورند. جهانگردی با موتورسیکلت نیز بسیار نشاط آور و جالب می باشد زیرا موتورسیکلت بعد از هواپیما جزو سریعترین وسایل نقلیه می باشد.

 البته رعایت ایمنی در موتورسواری امری ضروری می باشد که هرگز نباید فراموش شود. در این مقاله به جهانگردی با موتورسیکلت و چند نمونه از موتورسیکلت های راحت و حرفه ای در این زمینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

جهانگردی با موتورسیکلت

برای گذراندن تعطیلات چند روزه می توان از هواپیما، خودرو، قطار، اتوبوس و … استفاده نمود. ولی اگر می خواهید سفری هیجان انگیز داشته باشید از موتورسیکلت غافل نشوید. در بین کلاس های موتورسیکلت، موتورسیکلت هایی وجود دارند که مناسب سفر هستند و سواری راحتی را برای راکب و سرنشین دارند.

همچنین محفظه ای برای گذاشتن وسایل دارد و شما می توانید وسایل مورد نیاز سفر خود را در آن جای دهید. سفرهای یک روزه و دو روزه با موتورسیکلت بسیار راحت و آسان صورت می گیرد ولی برای سفرهای جهانگردی فرد باید نکات مهمی را رعایت کند تا در طول سفر خوشحال و راضی باشد.

نکات مهم در هنگام سفر با موتورسیکلت

برنامه ای مشخص را برنامه ریزی کنید.

سفر با موتورسیکلت در کنار هیجانی که دارد، دلهره آور است و ممکن است خانواده و بستگان شما در طی سفر نگران شما شوند. پس بهتر است قبل از حرکت برنامه ای کامل بنویسید و مقدار مسیر روزانه، استراحت و ..‌. را مشخص کرده و سپس به خانواده خود اطلاع دهید تا کمتر نگران شما شوند.

اگر در صبح زود سفر خود را شروع کنید مسافت بیشتری را می توانید بپیمایید. همچنین بعد از تاریکی نیز زودتر می توانید به استراحتگاه بروید. در هنگام تاریکی بهتر است سریعا جاده را ترک کنید و به گونه ای برنامه ریزی کنید تا در زمان شب در روستا یا شهر بتوانید اقامت کنید. خواب کافی در موتور سواری حرف اول را می زند.

در هنگام موتورسواری از گوش گیر استفاده کنید.

گوش گیر فقط برای محافظت از گوش ها در برابر باد نمی باشد و عملکرد دیگری دارد. گذاشتن کلاه کاسکت امری مهم است و همچنین در کنار آن گوش گیر نیز استفاده کنید. گوش گیر کمک می کند تا صدای باد گوش ها را اذیت نکند و شما بتوانید صداهای هشدار دهنده را بشنوید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چرا موتور سیکلت به روغن سوزی می افتد؟

همچنین در صورتی که موتورسیکلت دچار مشکل شود صدای موتورسیکلت تغییر خواهد کرد و شما با استفاده از گوش گیر از گوش ها محافظت خواهید کرد تا این صداها را بشنود.

بررسی موتورسیکلت قبل از حرکت

قبل از حرکت حتما موتورسیکلت خود را بررسی نمایید. در جاده ها کمتر می توان مکانیکی یافت و در ابتدای حرکت بهتر است موتور خود را چک کنید. از جمله لوازمی که حتما باید چک شود می توان به تایرها، دسته های گاز و ترمز، وضعیت بنزین، وضعیت روغن اشاره کرد که بسیار مهم هستند. به هیچ وجه با موتورسیکلت خراب وارد جاده نشوید زیرا ممکن حوادث ناگواری رخ دهد.

سبک سفر نمایید.

فضای پشت موتور کوچک است و بهتر است وسایل کمتری برای سفر بردارید. وسایل ضروری برای جهانگردی با موتورسیکلت شامل چند دست لباس، جعبه کمک های اولیه، جی پی اس و نقشه می باشد.

نقشه را فراموش نکنید.

بر روی موتورسیکلت ها می توان جی پی اس نصب کرد ولی بهتر است این کار را انجام ندهید. زیرا حواس شما را از رانندگی پرت می کنند و دچار سانحه خواهید شد. بهتر است از نقشه های کاغذی یا نقشه های آنلاین گوگل استفاده کنید. این نقشه ها شما را دقایقی به استراحت دعوت می کنند و شما می توانید با خیال آسوده مابقی نقشه را مرور کنید.

انتشار عکس های سفر در شبکه اجتماعی

این نکته این امکان را به شما می دهد تا بتوانید با کمک اهالی از مناطق زیبای دیگر شهر و روستا لذت ببرید و همچنین همسترها موتورسوار دیگر را نیز که در حال سفر به آن منطقه می باشند را پیدا کنید.

شماره تماس اضطراری و شرح حال بیماری

در صورتی که با مشکل مواجه شوید و دچار بیماری یا سانحه شده باشید با قرار دادن شماره تلفن اطرافیان و همچنین شرح حال از وضعیت خود (بیماری قبلی) در کلاه کاسکت یا لباستان می توانید به حفط جان خود کمک کنید.

 

موتورهای مناسب برای جهانگردی

برای جهانگردی با موتورسیکلت باید در ابتدا مسافت خود را انتخاب کنید اگر مقصد شما نزدیک است باید از موتورسیکلت های کم حجم استفاده کنید تا سوخت کمتر و هزینه کمتری استفاده شود. همچنین اگر به مسافت های دور می خواهید مسافرت کنید باید از موتورسیکلت های پرحجم استفاده نمایید. در ادامه به چند موتورسیکلت که برای جهانگردی مناسب هستند خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت سبک ادونچر (Adventure)

لیموزین یاماها

یاماها از شرکت های قدیمی تولید کننده موتورسیکلت می باشد که در زمینه موتورسیکلت های مسافرتی نیز خوش درخشیده است. لیموزین یاماها موتورسیکلتی غول پیکر می باشد که حجم انجین آن ۱۸۵۰ سی‌سی است. از جعبه دنده ۶ سرعته بهره برده است و تا ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. مخزن بنزین این موتورسیکلت تا ۲۵ لیتر بنزین در خود جای می دهد و برای مسافت های طولانی مناسب می باشد.

دارای نمایشگر لمسی است که می توان برنامه ریزی سفر، میزان سوخت باقی مانده، دما، نقشه و جی پی اس، تنطیم سیستم صوتی، گرمایش صندلی را با آن کنترل کرد.

هوندا Gold Wing GL180

همگی با موتور سی جی ۱۲۵ هوندا خاطره ها دارید و حتما یکبار سوار این موتورسیکلت شده اید. هوندا به جز موتورسیکلت های شهری موتورهای مسابقه، مسافرتی، افرود و … نیز تولید کرده است که حرف اول در صنعت موتورسازی می زنند. هوندا گولد نیز یکی از موتورسیکلت های جهانگردی این شرکت ژاپنی می باشد که دارای انجین ۱۸۳۳ می باشد که مصرف سوخت کمتری دارد.

از جمله ویژگی های این موتورسیکلت می توان به داشتن دریچه گاز برقی، سیستم‌ ترمز ضد بلوکه، چهار نوع حالت رانندگی(حالت باران، اسپرت، تور و اکونومی)، سیستم‌ تعلیق دوبل جنایی در جلو و صفحه نمایش ۷ اینچی سازگار با اپل کارپلی اشاره داشت.

همچنین دارای بلندگو در عقب، تنطیم الکترونیکی سیستم تعلیق، گرمکن صندلی، گرمکن فرمان و دنده عقب اشاره داشت.

همچنین شرکت های کاوازاکی، بی ام دبلیو و هارلی دیویدسن نیز موتورهای سفری فوق العاده ای را تولید کرده اند که هر کدام ویزگی های منحصر به فردی دارند.

نتیجه گیری

جهانگردی با موتورسیکلت کار نسبتا دشواری است و بهتر است قبل از سفر به نکاتی توجه داشته باشید تا سفری لذت بخش را برایتان به ارمغان آورد. در ابتدا موتورسیکلت خوبی را انتخاب کنید اگر به کشورهای دیگر می خواهید مسافرت کنید بهتر است برندی خارجی را انتخاب نمایید. زیرا در کشورهای خارجی قطعات برندهای شناخته شده زیاد می باشد و در صورت خرابی می توانید آن را تعمیر کنید.

همچنین نکات دیگری چون برنامه ریزی سفر، بررسی هر روزه موتورسیکلت، کاهش اضافه بار و … نیز در الویت قرار دارند و باید به آنها پرداخته شود.

موتورسیکلت های زیادی برای سفر تاکنون تولید شده اند و بهترین آنها برندهای یاماها و هوندا می باشد. البته برندهای کاوازاکی، بی ام دبلیو و هارلی دیویدسن نیز موتورسیکلت های سفری خوبی ارائه داده اند.

2 نظرات

  • عارف طیبی

    2 تیر 1402 - 11:01 ب.ظ

    بااحترام. مگر در ایران همچین موتورهایی با حجم بالا اجازه تردد دارند؟

    • ادمین هوندا اورجینال

      21 شهریور 1402 - 7:28 ق.ظ

      سلام دوست عزیز.
      برای مشاهده موتورهای موجود به صفحه محصولات سایت هوندا اورجینال مراجعه نمایید.

پیام بگذارید

تماس با ما