رانندگی بدون دود و صدا را با موتورسیکلت برقی تجربه کنید.

موتور برقی

رانندگی بدون دود و صدا را با موتورسیکلت برقی تجربه کنید.

بیشتر آلایندگی ها در هوا در اثر تعدد زیاد وسایل نقلیه در خیابان ها می باشد که برخی تولید کنندگان توانسته اند وسایل نقلیه برقی را تولید کنند که به کاهش آلایندگی هوا کمک می کند. موتورسیکلت های برقی برعکس موتورسیکلت های دیگر به جای بنزین و سوخت های شیمیایی دیگر از برق استفاده می کنند و به کاهش آلایندگی هوا کمک به سزایی می کنند‌. این نوع موتورسیکلت ها به جای سوخت های فسیلی، برق مصرف می کنند و در نتیجه کمتر آلودگی صوتی ایجاد خواهند کرد. در این مقاله به موتورسیکلت های برقی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

موتورسیکلت برقی چیست؟

اکثر موتورسیکلت های موجود در جاده ها و خیابان ها از نوع بنزینی هستند و کمتر موتورسیکلت برقی در خیابان ها دیده می شود. این موتورسیکلت ها با شارژ باتری حرکت می کنند و برای جلوگیری از کاهش دود و آلایندگی طراحی شده اند.

خیلی از افراد هستند که به فکر محیط زیست خود می باشند و برای کاهش آلایندگی هوا از این نوع موتورسیکلت ها استفاده می کنند. موتورسیکلتهای برقی فاقد لوله اگزوز می باشد و در نتیجه منجر به آلودگی هوا نیز نمی شود و برای شهری پاک تلاش می کند.

قطعات تشکیل دهنده موتورسیکلت برقی

این موتورسیکلت یک سری قطعات الکتریکی و همچنین قطعات ظاهری ساخته شده اند که به آن خواهیم پرداخت‌.

کنترلر (برد)

با استفاده از این قطعه الکتریکی موتور فرمان می گیرد. به این صورت که با استفاده از برق باتری نیرو می گیرد و به قطعات مختلف موتور نیرو را وارد کرده و فرمان می دهد. به طور کلی وطیفه اصلی کنترلر به حرکت در آوردن موتور می باشد. این قطعه در زیر صندلی موتورسیکلت نصب می شود و همچنین در برخی موتورسیکلت ها بیت گلگیر و چرخ عقب نصب می شود‌.

مبدل

برای روشن کردن چراغ های جلو، چراغ های عقب، بوق و راهنماها نصب می شود. مبدل عمدتا به رنگ نقره ای است و در زیر صندلی قرار می گیرد. این قطعه کوچکتر از کنترلر می باشد.

باطری

دو نوع باتری در موتورسیکلت برقی نصب می شود که شامل لیتیوم و لیداسید می باشد. باتری‌های لیداسید یک و نیم تا دو سال عمر می کنند. همچنین باتری های لیتیم عمر طولانی تری دارند و همچنین به دلیل وزن کمی که دارند به راحتی جابه‌جا می شوند و بسیار کم حجم می باشند.

الکتروموتور

الکتروموتور قسمت اصلی موتورسیکلتهای برقی می باشد که از یک سری سیم پیچی(بسته به توان)، آهنربا، سنسور حرکتی و سیم اصلی تشکیل شده است که مقاومت بالایی در برابر آب دارند. این قطعه در موتورسیکلت های برقی دارای قفل ضد سرقت می باشد و در چرخ عقب جاساز شده اند.

لوازم ظاهری فلاپ

این لوازم طبق سلیقه افراد می باشد و هر شرکتی فلاپ مخصوص به خود را دارد و از رنگبندی و تنوع بالایی برخوردار می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهترین موتورسیکلت های هوندا و هارلی

چرخ ها

ابعاد لاستیک موتورسیکلت های برقی شامل ۱۰-۱۲-۱۴می باشد که بعضی از لاستیک ها تیوبلس می باشند و بیشتر از لاستیک های تویوب دار استفاده می شوند.

سوئیچ و ریموت

در موتورسیکلت برقی سوئیچ ها مشابه هستند و ممکن است برخی با ریموت کار کنند که فقط برای روشن و خاموش کردن موتور و فعال و غیر فعال نمودن دزدگیر مورد استفاده قرار می گیرد.

کمک فنر

کمک فنرهای موتورسیکلت روغنی یا فنرلول  می باشند که برخی شرکت های تولید کننده برای نرم‌تر شدن کمک از کپسول گازی استفاده می کنند. برخی موتورسیکلت ها در قسمت عقب از یک کمک فنر برخوردار می باشند می توان با آن ارتفاع را تنظیم کرد‌.

مزایای استفاده از موتورسیکلت برقی

موتورسیکلت وسیله نقلیه ای می باشد که در کنار رفت و آمد راحت مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت‌.

کاهش آلودگی

کاهش آلودگی هوا امروزه یک معضل بزرگ می باشد و در فصل های سرد سال همیشه هشدار داده می شود که افراد حساس وارد خیابان ها و … نشوند. موتورسیکلت ها معمولی که بیشتر در سطح شهر دیده می شوند به صورت ناقص سوخت خود (بنزین) را می سوزانند که منجر به ورود دود و گازهای مونوکسید کربن به محیط می شوند. اما این مدل موتورسیکلت ها به کاهش آلودگی هوا کمک می کنند و جزو سوخت پاک محسوب می شوند.

شارژ ساده و سریع

شارژ کردن باتری موتورسیکلت برقی کار سختی نیست و می توان به راحتی آن را شارژ نمود. فقط کافیست به مکانی که دارای برق باشد دسترسی داشته باشید. همچنین دیگر نیازی به ماندن در صف های طولانی بنزین و همچنین نگران اتمام کارت سوخت نخواهید بود.

آلودگی صوتی کمتر

حتما متوجه صداهای ناهنجار اگزوز برخی از موتورسیکلت های بنزینی و دیزلی شده اید که آلودگی صوتی زیادی ایجاد می کنند و در نتیجه در شهرهای بزرگ یک معضل اساسی است. حال اینکه موتورسیکلت های برقی کمتر صدا تولید می کنند و یا حتی اصلا صدایی ندارند و از نظر آلودگی صوتی بهترین گزینه هستند.

برای متوجه شدن عابرین پیاده بر روی این نوع موتورسیکلت ها صداهای ساختگی نصب می شود تا عابرین پیادرو متوجه آنها شوند.

ایمنی بیشتر با موتورسیکلت برقی

این موتورسیکلت ها سرعت کمی دارند و در نتیجه ایمنی بیشتری نیز دارند. در سربالایی ها و در هنگام حرکت به دلیل داشتن گشتاور بالا عملکرد خوبی ارائه می دهند.همچنین به دلیل نداشتن باک بنزین و مخزن سوخت در اثر بروز هر گونه تصادف، انفجار و ترکیدن رخ نخواهد داد و ایمنی شخص تامین می شود.

لازم به ذکر است موتورسیکلت برقی با سرعت بالا نیز تولید می شود و نمی توان گفت همه موتورسیکلت های برقی سرعت کمی دارند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
لوازم برقی موتورسیکلت: یک نقشه کامل برای بهبود عملکرد موتور

زیبایی ظاهری موتورسیکلت برقی

زیبایی حرف اول را می زند و هر چه زیبایی بیشتر باشد فرد خریدار بیشتر مجذوب خواهد شد. امروزه برای جذب بیشتر مشتری موتورهای برقی را با توجه به نیاز روز جوانان طراحی می کنند. همچنین این موتورسیکلت ها در کنار زیبایی وزن پایینی دارند و حتی افراد مبتدی نیز می توانند از آن استفاده کنند و همانند موتورسیکلت های بنزینی از قطعات سنگین و … در آن استفاده نشده است.

معایب موتورسیکلت برقی

امروزه استفاده از موتورسیکلت های برقی برای داشتن جامعه ای عاری از آلودگی بسیار رواج پیدا کرده است. همچنین به دلیل اتمام سوخت ۶ای فسیلی و نامحدود نبودن آنان این وسیله نقلیه موتوری بهترین جایگزین می باشد. اما باید به معایب موتورسیکلت های برقی نیز اندیشید.

این موتورسیکلت ها در کنار مزایایی که دارند معایبی نیز دارند که اولین و مهم ترین آن قیمت بالای این وسیله می باشد. این موتورسیکلت ها جدید و نوظهور می باشند و به همین دلیل گران‌تر هستند.

این موتورسیکلت  نياز به تعویض باتری دارد و باید در هنگام خرید به کیفیت آن توجه کرد. باتری های با کیفیت تا ۱۰ سال تیز کارایی دارند.

زمان شارژ باتری نیز یکی از معضلات این موتورسیکلت هاست. به طور کلی برای شارژ باتری حدود ۶-۵ساعت زمان احتیاج است که کمی طولانی است.

به دلیل نوظهور بودن این موتورسیکلت ها کمی مشکل عادی می باشد و به مرور این معایب نیز برطرف خواهند شد.

نکات مهم در خرید موتورسیکلت برقی

در هنگام خرید موتورسیکلتهای برقی باید به چند نکته مهم توجه کنید که عبارتند از:

  • ظرفیت باتری
  • مدت زمان شارژ باتری
  • قدرت و توان موتور
  • اندازه موتورسیکلت
  • کیفیت بدنه
  • قیمت موتورسیکلت

در خرید باید به این نکات توجه کنید و اگر آشنایی کامل با این موتورسیکلت ها ندارید از افرادی که تجربه استفاده از این موتورسیکلت ها را داشته اند مشورت بگیرید.

برندهای معتبر موتورسیکلت های برقی

شرکت های زیادی به تولید این نوع از موتورسیکلت ها پرداخته اند که شامل: زیرو، هارلی دیویدسون، لایتنینگ، کی تی ام، کویر، دایچی، هیلتون و انرژیکا می باشند.

نکته

لازم به ذکر است برای تمامی موتورسیکلت های کاربراتوری، انژکتوری و برقی اخذ گواهینامه حتمی است.

موتورسیکلت های تک سیلندر، دو سیلندر و بالاتر و یا حتی موتورسیکلت های برقی باید دارای بیمه نامه باشند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد موتورسیکلت های برقی موجب کاهش آلایندگی محیطی می شوند و مزایا زیادی دارند. این موتورسیکلت ها معایبی نیز دارند که با گذشت زمان این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

به طور کلی تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و معایبی نظیر دوام باتری و شارژ باتری به مرور قابل برطرف کردن است و به زودی  می توان شهری پاک و بدون آلودگی داشت.

پیام بگذارید

تماس با ما