تاریخچه موتورسیکلت در ایران

تعمیر شاسی سیکلت

تاریخچه ورود موتورسیکلت به ایران

تاریخچه موتورسیکلت در ایران و جهان به زمان های خیلی دور باز می گردد و همگی تاکنون سوار بر موتورسیکلت شده اید و با سرعت بالای آن دچار هیجان و ذوق شده اید. موتورسیکلت از وسایل نقلیه پرهیجان است و قیمت کمتری نسبت به وسایل نقلیه دیگر دارد. این وسیله در کنار هیجان و سرعتی که ایحاد می کند بسیار به صرفه و کم هزینه تر می باشد زیرا مصرف سوخت پایینی دارد و همچنین شما را درگیر ترافیک و … نمی کند و با خیال راحت می توانید با موتورسیکلت به محل کار خود بروید بدون اینکه اتلاف وقتی صورت گیرد.

 همچنین برخی از مردم با موتورسیکلت امرار معاش می کنند و وسیله کار آنهاست مثلا پیک موتوری ها یا حتی موتورسواران هستند که مسافربری می کنند و از این طریق هزینه زندگی خود را تامین می کنند. در ایران مدن زمان زیادی است که موتورسیکلت وارد شده است و می توان گفت از ۱۳۲۰ تاکنون موتورسیکلت های انگلیسی وارد ایران شده اند و چندین سال به طور متناوب یکه تاز بودند. در این مقاله به تاریخچه موتورسیکلت در ایران خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تاریخچه موتورسیکلت

در ابتدا اختراع موتورسیکلت توسط گوتلیپ دایملر و ویلیام باخ در سال ۱۸۸۵ ثبت شد و این دو مهندس مکانیک آلمانی از انجین های احتراقی داخلی استفاده می کردند که با بنزین کار می کرد. در سال ۱۸۹۴ اولین برند موتورسیکلت در اروپا تاسیس شد و سپس بعد از گدشت چند سال انگلیس نیز به تولید کنندگان موتورسیکلت پیوست.  از شرکت های قدیمی موتورسازی می توان به شرکت پژو اشاره داشت که از سال ۱۸۹۸ به طور رسمی در این حیطه فعالیت خود را شروع کرد.

تاریخچه موتورسیکلت در ایران

با دیدن موتورسیکلت هایی که در سطح شهر ، خیابان ها و پیست های مسابقه حتما این سوال برای شما پیش آمده است که موتورسیکلت در چه تاریخی وارد ایران شد و ایرانیان از چه زمانی از این وسیله نقلیه استفاده کرده اند.

در دهه بیست شمسی اولین موتورسیکلت اشتوتگارت انگلیسی وارد ایران شد که توسط مخترعان آلمانی در سال ۱۸۸۵ ساخته و تولید شده بود. همچنین مدل های دیگری نظیر B.S.A ماچلستریومفآریل رویال سه تفنگه و … وارد ایران شدند که از کشور انگلیس وارد ایران می شدند. این موتورسیکلت ها در آن زمان جزو بهترین موتورسیکلت ها بودند و مدل انگلیسی توانستند بدون رقیب تا بیست سال در ایران خودنمایی کنند.

همچنین بعد از مدتی و در اواخر دهه ۳۰ شمسی برندهای ایتالیایی و آلمانی نیز وارد ایران شدند و عرصه بازار موتورسیکلت را در دست گرفتند. از جمله نمونه های آلمانی می توان به زاکس زونداب _جاوا و موبایلت و نمونه های ایتالیایی به تستی، دوکاتی، وسپا و لامبرتا اشاره داشت.

ادامه 

در ادامه و بعد از چندین سال در اواخر دهه ۴۰و اویل دهه ۵۰ موتورسیکلت های ژاپنی وارد ایران شدند که در حال حاضر جزو موتورسیکلت های محبوب در ایران می باشند. یاماها از برندهای قدیمی ژاپنی است که مردم با مدل های قدیمی خاطرات زیادی دارند. البته امروزه این شرکت برتر موتورسازی از تکنولوژی های پیشرفته و به روزی در تولید موتورسیکلت های خود استفاده می کند و هنوز حرف اول را در بازار ایران می زند.

در سال ۵۰ شمسی اولین نمایندگی موتورهای یاماها با نام شرکت ایران دوچرخ تاسیس شد و شروع به وارد کردن مدل های شهری و آفرود یاماها کرد. تا سال ۱۳۵۸ موتوسیکلت های یاماها ۵۰ سی سی تا ۱۱۰۰ سی سی وارد ایران می شد.

با استقبال بی نظیری که از موتورسیکلت های یاماها شد بعد از مدتی توسط یک تاجر برنج (آقای گلابچی)، سوزوکی جی اس ۱۰۰۰ وارد ایران شد. این موتورسیکلت از شرکت سوزوکی دارای چهار سیلندر و ۱۹ اسب بخار بود و همچنین سرعت آن ۲۲۰ کیلومتر در ساعت بود. این موتورسیکلت موتورسیکلتی افسانه ای و پرشتاب در ایران بود. همچنین مدل های دیگر آن نیز در ایران خوش درخشید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
10 اشتباه بزرگی که هر موتورسواری مرتکب می شود

ورود موتورسیکلت های هوندا به ایران

هوندا از موتورسیکلت های قدیمی می باشد و تاریخچه موتورسیکلت هوندا به اواخر دهه چهل باز می گردد که توسط شرکت اشتادکو که ریئس آن فردی زرتشتی بود وارد ایران شد. این برند به همراه برند یاماها وارد ایران شد و قبل از آن موتورسیکلت های انگلیسی، ایتالیایی و آلمانی یکه تازی می کردند.

 در ابتدا این شرکت موتورسیکلت های CB125 (CG) و سوپر کاب را وارد ایران کرد و سپس مدل C70 وارد ایران شد و این موتورسیکلت ها اولین موتورسیکلت های چهار زمانه بودند. شرکت هوندا از شرکت های است که توانست در آن سال ها موتورهای کلاچ اتوماتیک تولید و روانه بازار کند. در سال ۵۲ موتورهای CB هوندا وارد ایران شدند و بعد از آن در بحبوحه جنگ موتورسیکلت تریل ۲۵۰ سی سی بسیار با استقبال همراه شد و در جبهه های جنگ مورد استفاده قرار گرفت.

از ویژگی های بارز مدل های هوندا نسبت به مدا های دیگر می توان به چهار زمانه بودن، تنوع بالا محصولات، ارزان بودن در مقابل رقبای اروپایی و شرایط اقساطی آن اشاره داشت.

امروزه موتورسیکلت های زیادی با کاربردهای مختلفی این شرکت تولید کرده است و موتورسیکلت های هوندا کلیک و هوندا PCX از اسکوترهای شهری پرطرفدار هستند.

همچنین در سال ۱۳۷۲ به بعد برند کاوازاکی نیز موتورسیکلت های خود را وارد بازار ایران کرد و توانست در ایران خوش بدرخشد.

به طور کلی یاماها، سوزوکی، هوندا و کاوازاکی رقیب های سرسخت یکدیگر هستند و می کوشند تا موتورسیکلت های جدید با تکنولوژی های پیشرفته را ارائه دهند و در بازار موتورسیکلت یکه تازی کنند.

انواع موتورسیکلت

موتورسیکلت ها در حال حاضر در مدل های تک سیلندر، دو سیلندر، موتورسیکلت های برقی، موتورسیکلت های سه سیلندر و بالاتر و موتورهای سه چرخ در بازار وجود دارند که هر کدام کاربرد خاصی دارند.

انواع موتورسیکلت ها از لحاظ کاربرد عبارتند از:

  • موتورسیکلت های جاده رو
  • موتورسیکلت های فراجاده ای یا آفرود
  • اسکوترها
  • موتورهای گازی
  • مینی موتورسیکلت ها
  • موتورسیکلت های همه جا رو
  • موتورهای مسابقه
  • تورینگ ها یا موتورسیکلت ها مسافرتی

کلام آخر

موتورسیکلت ها از وسایل نقلیه پرهیجان هستند و در سطح شهر بسیار دیده می شوند. برخی برای هیجان برخی برای کار و … از آن استفاده می کنند. موتورسیکلت ها از دهه ۲۰ شمسی وارد ایران شدند و تاکنون چندین موتورسیکلت با آپشن های متفاوت وارد ایران شده اند و حتی در خود کشور ایران نیز شرکت های زیادی هستند که موتورسیکلت تولید می کنند.

 خرید موتورسیکلت ملاک نیست فرد خریدار باید استفاده از این وسیله نقلیه را به درستی بداند. امروزه به دلیل سرعت بالای موتورسیکلت ها خبرهای زیادی از تصادف و مرگ و میر به گوشمان می رسد که همگی نشات گرفته از رعایت نکردن ایمنی است. افرادی که با موتورسیکلت تردد می کنند حتما باید یک سری از نکات ایمنی را رعایت کنند تا دچار سانحه نشوند. استفاده از کلاه ایمنی و همچنین سرعت مجاز به شما کمک می کند تا ایمنی خود را تامین کنید.

 

فروشگاه های زیادی در ایران اقدام به فروش موتورسیکلت های اصل و اورجینال می کنند و فروشگاه اینترنتی هوندا کلیک در این دسته قرار دارد که موتورسیکلت های اصل وارد ایران می کند و شما می توانید با اطمینان از این فروشگاه خرید خود را انجام دهید. همچنین تمامی وسایل نقلیه موتوری این فروشگاه دارای ضمانت نامه و گارانتی می باشند و با خیالی آسوده می توانید خرید خود را در سایت این فروشگاه ثبت کنید و در صورتی که موتورسیکلت شما دچار نقصان بود می توانید وسیله نقلیه خود را برگشت دهید.

لازم به ذکر است فروشگاه هوندا کلیک به جز فروش موتورسیکلت در زمینه فروش لوازم یدکی و لوازم جانبی نیز فعالیت دارد و می توانید قطعات اصلی موتورسیکلت خود را از این فروشگاه خریداری کنید.

چگونگی تشخیص بنزین سوپر از بنزین معمولی

تشخیص سوخت سوپر از معمولی کار سختی نیست و با چند روش می توان این دو بنزین را از هم تشخیص داد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت سبک آفرود (شامل: تریل، اندرو و کراس)

در ابتدا از رنگ بنزین تشخیص صورت خواهد گرفت. بنزین های سوپر در رنگ های سفید و سبز دیده می شوند در صورتی که بنزین معمولی رنگ صورتی مایل به قرمز دارد.

سوخت سوپر جهش و پریدگی بالایی نسبت به بنزین معمولی دارد. برای اطلاع از خالص بودن بنزین سوپر و نداشتن آب فقط کافیست چند قطره بنزین را بر روی یک ورق کاغذ بریزید و اگر بر روی کاغذی اثر خاصی باقی نماند بنزین شما خالص می باشد. اگر در بنزین سوپر آب وجود داشته باشد کاغذ حالت صاف خود را از دست می دهد.

بنزین معمولی و سوپر بوی متفاوتی دارند. گاز خارج شده در هنگام بنزین زدن به شما کمک می کند تا بنزین معمولی و سوپر را بشناسید. گاز خارج شده از باک بنزین اگر خشک باشد می توان تشخیص بنزین سوپر را داد و همچنین اگر گاز چرب خارج شود بنزین معمولی می باشد. سوخت گازوئیل نیز بوی خیلی بدی دارد و اینگونه تشخیص داده خواهد شد.

 تشخیص بنزین و گازوئیل نیز کار سختی نیست. وقتی گاز بنزین در دست شما باقی بماند در ابتدا هیچ لکه ای ایجاد نخواهد کرد و بعد از مدتی (در صورت پاک نشدن) لکه ای سفید ایجاد می کند که نمایانگر سوخت بنزین است.

بنزین معمولی بهتر است یا بنزین سوپر؟

این سوالی است که هر فردی با آن مواجه می شود. برای اینکه بفهمید کدام بنزین مناسب موتورسیکلت شماست  و عملکرد بهتری دارد کافی است یک آزمایش ساده انجام دهید.

برای این آزمایش یکبار بنزین باک خود را حالی کرده و سوخت سوپر بزنید و مسافتی را با آن بپیمایید و عملکرد موتورسیکلت خود را یادداشت کنید. دوباره همین عمل را با بنزین معمولی انجام دهید. اگر عملکرد موتورسیکلت شما با بنزین معمولی و سوپر تفاوت چندانی نداشت می توانید برای صرفه جویی در مصرف از بنزین معمولی استفاده کنید.

نکات مهم در صرفه جویی بنزین

برخی از موتورسیکلت ها برای عملکرد بهتر اصلا نیازی به بنزین ممتاز و سوپر ندارند و با توجه به دفترچه راهنما می توان سوخت مناسب استفاده کرد‌.

وقتی موتورسیکلت خود را روشن کردید بهتر است سریعا حرکت صورت گیرد. زیرا انجینهای مدرنی که بر روی وسایل نقلیه نصب می شوند به گرم شدن احتیاجی ندارند.

از توقف بی مورد خودداری کنید و در صورت توقف موتورسیکلت خود را خاموش کنید تا در هزینه سوخت صرفه جویی شود و همچنین موجب آلودگی هوا نشوید.

ترافیک را از قبل پیش بینی کنید و از ترمز گرفتن الکی خودداری کنید.

از کوتاه ترین مسیرها برای رسیدن به مقصد استفاده نمایید.

قیمت بنزین سوپر

قیمت هر لیتر بنزین سوپر بیشتر از بنزین معمولی می باشد. ولی همانطور که گفته شد از مزایای زیادی چون جلوگیری از تشکیل رسوب در پیستون ها، جلوگیری از خراب شدن شمع ها، جلوگیری از خام سوزی، جلوگیری از روغن سوزی ، کاهش آلایندگی هوا و کاهش پوسیدگی سوپاپ ها دارد که موجب عمر طولانی وسیله نقلیه شما می شود. البته در همه شهرها بنزین سوپر وجود ندارد و در برخی مواقع باید از بنزین معمولی استفاده شود.

کلام آخر

همه وسایل نقلیه برای حرکت نیازمند سوخت هستند. برخی از این وسایل نقلیه نیازمند بنزین معمولی هستند، برخی دیگر همچون موتورسیکلت های و خودرو های مدرن در دفترچه راهنما آنها استفاده از بنزین سوپر نوشته شده است و همچنین ماشین های سنگین نیز از سوخت گازوئیل باید استفاده کنند‌. همه این سوخت ها از نفت به دست می آید و قیمت های متفاوتی دارند.

بنزین معمولی و سوپر در بیشتر پمپ بنزین ها به فروش می رسد و شما می توانید بنابه نیاز وسیله نقلیه خود سوخت خود را انتخاب کنید. تشخیص این دو بنزین کار سختی نیست و می توان از لحاظ رنگ، بو و .‌.‌. آنها را از هم تفکیک نمود.

پیام بگذارید

تماس با ما