بنزین معمولی برای موتورسیکلت بهتر است یا بنزین سوپر؟

بنزین سوپر

بنزین معمولی برای موتورسیکلت بهتر است یا بنزین سوپر؟

بنزین معمولی یا بنزین سوپر از سوخت های وسایل نقلیه می باشند که هر فردی بنا به بودجه و سلیقه خود یکی از ابن دو سوخت را انتخاب می کند‌. حال برخی معتقد هستند که بنزین سوپر برای عملکرد بهتر موتورسیکلت و دیگر وسایل نقلیه مناسب می باشد و برخی نیز فقط تفاوت آن را در نام هایشان می دانند و در مورد مزایای آن چیزی نمی دانند. در این مقاله به عملکرد بنزین معمولی و سوپر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بنزین چیست؟

بنزین سوخت موتورهای احتراقی می باشد که نام آن برگرفته از ماده شیمیایی بنزن می باشد. این سوخت برشی از نفت می باشد که در دمای ۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی گراد تقطیر می شود. بنزین معمولی نوعی هیدروکربن می باشد که شامل پارافين ها(آلکان ها)، نفتن ها(سیکلو آلکان ها) و اولفین ها(آلکن ها) می باشد و اکتان ها (C۸H۱۸) از  ترکیبات مهم در بنزین هستند.

بنزین سوپر

سوخت سوپر همان بنزین معمولی است که برای بالا بردن اکتان آن کمی افزودنی وارد آن شده است. به این صورت که در ابتدا با سرب عدد اکتان بنزین را بالا می بردند و بعد از اینکه متوجه سمی بودن و صدمات سرب شدند ماده متیل ترت-بوتیل را وارد بنزین نمودند. البته بعد از مدتی متوجه شدند که این ماده نیز موجب آلودگی محیطی می شود و در نتیجه از ماده های دیگری چون تولوئن، متیل-پروپانل، میتل-ترشیوبوتیل اتر، متانول و اتانول استفاده می کردند.

مزایای بنزین سوپر

سوخت سوپر به دلیل داشتن ماده های شیمیایی برای موتورسیکلت بهتر از بنزین معمولی می باشد. این بنزین عدد اکتان بالایی دارد و موجب آرام سوختن بنزین می شود. به طور کلی عدد اکتان بنزین ۸۷ می باشد و عدد اکتان بنزین سوپر ۹۴-۹۵می باشد. عدد اکتان بالایی سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب مقاوم تر می باشد.

با استفاده از این نوع بنزین موتور شما دچار خام سوزی نخواهد شد و انجین موتور دچار رسوب زیادی نمی شود و در نتیجه سیلندرها تمیزتر خواهند بود.

بنزین معمولی موجب خراب شدن شمع ها خواهد شد ولی نوع سوپر آن این مشکل را ایجاد نمی کند و موجب عمر بیشتر قطعات موتورسیکلت شما می شود‌.

تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی

وقتی سوختی به صورت خود به خودی قبل از احتراق  متراکم می شود یعنی عدد اکتان آن بالاست و این عدد اکتان بالا کمک می کند تا سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب مقاوم باشد. سوختی مناسب می باشد که پس از جرقه شمع دچار اشتعال شود و به صورت آرام اشتعال در کل اتاقک احتراق صورت گیرد و در نتیجه بر تاج پیستون انرژی مفید وارد شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت های آینده چگونه خواهند بود؟

پس به طور کلی می توان گفت تفاوت دو سوخت سوپر و معمولی در عدد اکتان می باشد. عدد اکتان بنزین سوپر بیشتر از بنزین معمولی می باشد. هر موتور و انجین موتورسیکلت یا خودرو به بنزین با اکتان متفاوت احتیاج دارد و ممکن است موتورسیکلتی فقط نیازمند بنزین معمولی باشد و با تزریق بنزین سوپر به آن توان موتور کاهش یابد.

همچنین این عمل ممکن است بر عکس شود و موتوری احتیاج به بنزین سوپر دارد و شما بنزین معمولی وارد محفظه کنید. در این صورت قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین مشتعل خواهد شد و در نتيجه پیستون قبل از اینکه حرکت خود را به اتمام برساند و به سمت بالا رود، به سمت پایین سوق می دهد. در این مورد فشار زیادی به پیستون ها، سوپاپ ها و … وارد می شود و صدای خشنی تولید خواهد شد و در صورت ادامه این روند موتور دچار آسیب می شود و عمر مفید وسیله نقلیه شما کاهش پیدا می کند.

چگونگی تشخیص بنزین سوپر از بنزین معمولی

تشخیص سوخت سوپر از معمولی کار سختی نیست و با چند روش می توان این دو بنزین را از هم تشخیص داد.

در ابتدا از رنگ بنزین تشخیص صورت خواهد گرفت. بنزین های سوپر در رنگ های سفید و سبز دیده می شوند در صورتی که بنزین معمولی رنگ صورتی مایل به قرمز دارد.

سوخت سوپر جهش و پریدگی بالایی نسبت به بنزین معمولی دارد. برای اطلاع از خالص بودن بنزین سوپر و نداشتن آب فقط کافیست چند قطره بنزین را بر روی یک ورق کاغذ بریزید و اگر بر روی کاغذی اثر خاصی باقی نماند بنزین شما خالص می باشد. اگر در بنزین سوپر آب وجود داشته باشد کاغذ حالت صاف خود را از دست می دهد.

بنزین معمولی و سوپر بوی متفاوتی دارند. گاز خارج شده در هنگام بنزین زدن به شما کمک می کند تا بنزین معمولی و سوپر را بشناسید. گاز خارج شده از باک بنزین اگر خشک باشد می توان تشخیص بنزین سوپر را داد و همچنین اگر گاز چرب خارج شود بنزین معمولی می باشد. سوخت گازوئیل نیز بوی خیلی بدی دارد و اینگونه تشخیص داده خواهد شد.

 تشخیص بنزین و گازوئیل نیز کار سختی نیست. وقتی گاز بنزین در دست شما باقی بماند در ابتدا هیچ لکه ای ایجاد نخواهد کرد و بعد از مدتی (در صورت پاک نشدن) لکه ای سفید ایجاد می کند که نمایانگر سوخت بنزین است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
گالری تصاویر موتور سیکلت Honda Runaway

بنزین معمولی بهتر است یا بنزین سوپر؟

این سوالی است که هر فردی با آن مواجه می شود. برای اینکه بفهمید کدام بنزین مناسب موتورسیکلت شماست  و عملکرد بهتری دارد کافی است یک آزمایش ساده انجام دهید.

برای این آزمایش یکبار بنزین باک خود را حالی کرده و سوخت سوپر بزنید و مسافتی را با آن بپیمایید و عملکرد موتورسیکلت خود را یادداشت کنید. دوباره همین عمل را با بنزین معمولی انجام دهید. اگر عملکرد موتورسیکلت شما با بنزین معمولی و سوپر تفاوت چندانی نداشت می توانید برای صرفه جویی در مصرف از بنزین معمولی استفاده کنید.

نکات مهم در صرفه جویی بنزین

برخی از موتورسیکلت ها برای عملکرد بهتر اصلا نیازی به بنزین ممتاز و سوپر ندارند و با توجه به دفترچه راهنما می توان سوخت مناسب استفاده کرد‌.

وقتی موتورسیکلت خود را روشن کردید بهتر است سریعا حرکت صورت گیرد. زیرا انجینهای مدرنی که بر روی وسایل نقلیه نصب می شوند به گرم شدن احتیاجی ندارند.

از توقف بی مورد خودداری کنید و در صورت توقف موتورسیکلت خود را خاموش کنید تا در هزینه سوخت صرفه جویی شود و همچنین موجب آلودگی هوا نشوید.

ترافیک را از قبل پیش بینی کنید و از ترمز گرفتن الکی خودداری کنید.

از کوتاه ترین مسیرها برای رسیدن به مقصد استفاده نمایید.

قیمت بنزین سوپر

قیمت هر لیتر بنزین سوپر بیشتر از بنزین معمولی می باشد. ولی همانطور که گفته شد از مزایای زیادی چون جلوگیری از تشکیل رسوب در پیستون ها، جلوگیری از خراب شدن شمع ها، جلوگیری از خام سوزی، جلوگیری از روغن سوزی ، کاهش آلایندگی هوا و کاهش پوسیدگی سوپاپ ها دارد که موجب عمر طولانی وسیله نقلیه شما می شود. البته در همه شهرها بنزین سوپر وجود ندارد و در برخی مواقع باید از بنزین معمولی استفاده شود.

کلام آخر

همه وسایل نقلیه برای حرکت نیازمند سوخت هستند. برخی از این وسایل نقلیه نیازمند بنزین معمولی هستند، برخی دیگر همچون موتورسیکلت های و خودرو های مدرن در دفترچه راهنما آنها استفاده از بنزین سوپر نوشته شده است و همچنین ماشین های سنگین نیز از سوخت گازوئیل باید استفاده کنند‌. همه این سوخت ها از نفت به دست می آید و قیمت های متفاوتی دارند.

بنزین معمولی و سوپر در بیشتر پمپ بنزین ها به فروش می رسد و شما می توانید بنابه نیاز وسیله نقلیه خود سوخت خود را انتخاب کنید. تشخیص این دو بنزین کار سختی نیست و می توان از لحاظ رنگ، بو و .‌.‌. آنها را از هم تفکیک نمود.

پیام بگذارید

تماس با ما