مگر می توان موتورسیکلت را تقویت کرد!

تقویت موتورسیکلت

مگر می توان موتورسیکلت را تقویت کرد!

حتما برای شما سوال می شود که مگر می توان موتورسیکلت را تقویت کرد؟ بله این امکان وجود دارد و برخی از راکبان حرفه ای در زمینه موتورسواری که مهارت بالایی دارند می توانند قدرت و سرعت موتورسیکلت را ارتقاء دهند. البته لازم به ذکر است وقتی سرعت و قدرت موتورسیکلت افزایش میابد باید نکات ایمنی را بیشتر رعایت کرد. در این مقاله به چگونگی تقویت موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

راهکارهای مهم در تقویت موتورسیکلت

راهکارهای زیادی وجود دارد که کمک می کند تا موتورسیکلت تقویت شود.  در ادامه به انواع راهکارهای مفید در این زمینه می پردازیم.

وزن موتورسیکلت

هر چقدر وزن موتورسیکلت بیشتر باشد، در نتیجه قدرت بیشتری برای به حرکت درآوردن احتیاج دارد. به همین منظور افرادی که موتورسیکلت های خود را می خواهند تقویت نمایند در ابتدا به کاهش وزن آن فکر می کنند تا قدرت موتورسیکلت افزایش پیدا کند.

قطعات آلومینیومی و تیتانیومی وزن کمی دارند و بیشتر از این جنس فلز استفاده می شود. این فلزها در کنار سبکی که دارند مقاوم نیز هستند.

همچنین باید قسمت های اضافی را از موتورسیکلت حذف کنید. این قطعات اضافه شامل آینه، طلق زمستانس، بادگیر و … می باشد که در برابر جریان هوا مقاومت ایجاد می کنند. وزن راکب را نیز در این مسئله باید مورد اهمیت دانست و هر چقدر وزنی سبکتری داشته باشد، قدرت موتور نیز افزایش پیدا می کند.

تقویت موتورسیکلت با سیستم تعلیق قابل تنظیم

بر روی موتورسیکلت می توان سیستم تعلیق قابل تنظیم نصب کرد که موجب قدرت فرمان دهی (هندلینگ) بسیار بالایی خواهد بود. با کمک این فنرها و کمک فنرهای قابل تنظیم، وزن موتورسیکلت تنظیم خواهد شد.

افزایش کیفیت سوخت

برای داشتن قدرت و گشتاور زیادتر باید سوخت شما کیفیت بالایی داشته باشد. پس باید بنزین با کیفیت بسوزاند تا سرعت موتورسیکلت بالاتر رود.

بنزین های سوپر که اکتان بالایی دارند درجه اشتعال بالاتری دارند و در دسته سوخت های با کیفیت قرار دارند. هرچقدر سوخت مصرفی بی کیفیت باشد و دارای ناخالصی باشد، در محفظه سوخت زنگار ایجاد می شود. زنگار موجود در باک بنزین و خود سوخت بنزین با هم واکنش ایجاد می کنند و در نتیجه آلایندگی محیط و بیماری هایی چون سرطان را ایجاد می کنند.

همچنین تزریق گاز نیتروژن به داخل سیلندر نیز موجب تقویت موتورسیکلت و شتاب آن می شود‌. لازم به ذکر است در هنگام تزریق گاز نیتروژن باید محاسبات دقیقی انجام داد و در صورت عدم محاسبه درست ممکن است انفجار و خسارات مالی و جانی رخ دهد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
وظیفه ضد یخ در موتورسیکلت چیست؟

روغن موتور مناسب برای تقویت موتورسیکلت

انجین موتورسیکلت به مراقبت بسیار زیادی احتیاج دارد و روغن موتور مناسب این وظیفه را بر عهده دارد. موتورسیکلت ها انجین های مختلفی دارند و روغن اتوماتیک(چهار فصل) برای هر نوع انجین مناسب می باشد. همچنین باید توجه داشته باشید در زمان مناسب و به موقع روغن موتور را تعویض کنید. هر چه از روغن بهتری استفاده کنید کارکرد موتور بهتر خواهد بود.

تمیز کردن فیلتر هوا و کاربراتور

برای تقویت موتورسیکلت بهتر است فیلتر هوا و کاربراتور آن را تعویض کرد. فیلتر هوا از ورود گرد و غبار و ذرات معلق به داخل محفظه احتراق جلوگیری می کند. همچنین کاربراتور نیز وطیفه ترکیب هوا و بنزین را دارد و اگر نسبت این دو به هم یکسان نباشد در محفظه سیلندر انفجار رخ می دهد و در نتیجه سرعت و شتاب موتورسیکلت کاهش پیدا می کند. هر فیلتر هوا بعد از مسافت ۵۰۰۰ کیلومتر باید تمیز شود و فقط کافیست در بنزین آن را غوطه‌ور کرد. همچنین کاربراتور را نیز در هر ۱۲۰۰۰کیلومتر می توان تمیز نمود.

لازم به ذکر است سیستم کاربراتور امروزه در موتورسیکلت ها استفاده نمی شود و سیستم انژکتور تولید کنندگان بر روی موتورسیکلت نصب می کنند‌.

اضافه کردن اگزوز برای تقویت موتورسیکلت

لوله اگزوز دود ناشی از سوختن را خارج می سازد و در سرعت و شتاب دادن به موتورسیکلت موثر می باشد. وقتی لوله اگزوز دیگری به موتورسیکلت اضافه می شود می توان ورود بنزین و هوا را به داخل موتور افزایش داد و همچنین قدرت و گشتاور آن را اضافه کرد.

تعویض شمع موتورسیکلت

شمع ها عامل اصلی در بهتر سوختن بنزین هستند که جرقه ایجاد می کنند و موجب احتراق خواهند شد. اگر جرقه بزرگتر باشد در محفظه سیلندر انفجار کاملتری رخ می دهد. در نتیجه موتورسیکلت تقویت می شود. شمع های سوزنی ایریدیوم برای این امر مناسب می باشند و تا ۱۰ برابر جرقه آنها بزرگتر می باشد‌. لازم به ذکر است شمع ها را می توان بعد از ۱۰۰۰۰ کیلومتر تعویض نمود.

گریس گاری توپی ها و زنجیر برای تقویت موتورسیکلت

قسمت های متحرک موتورسیکلت به طور معمول باید روان کاری و تمیز شود. اگر این عمل در زمان مناسب انجام نشود قدرت موتورسیکلت افت شدیدی خواهد داشت. همچنین تمیز کردن زنجیر چرخ بسیار مهم است و باید گل و خاک را از روی آن زدود و در اثر زنگ زدگی زیاد باید به فکر تعویض آن بود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ویژگی های موتور سیکلت هوندا CBR650R

آیرودینامیک بودن موتورسیکلت

طراحی آیرودینامیکی بسیار مهم می باشد و اگر ارتفاع موتورسیکلت از سطح زمین کم باشد و شکل آن به صورت پیکان باشد سرعت موتورسیکلت زیاد خواهد شد. همچنین اگر سطح کناره های موتورسیکلت نیز از کایت های باکیفیت پوشیده شده باشد به درون قطعات هوای کمتری وارد می شود و به سرعت و شتاب موتورسیکلت می افزاید.

رینگ و لاستیک مناسب برای تقویت موتورسیکلت

موتورسیکلت های استاندارد که از شرکت خارج می شوند دارای رینگ های باکیفیتی نیستند و وقتی رینگ از جنس خوب و با کیفیت نباشد، سیستم‌ تعلیق قابل تنظیم و سیستم های دیگر نمی توانند عملکرد خوبی داشته باشند. رینگ ها دو نوع سیمی و آلومینیومی دارند که جنس آلومینیومی سبک تر می باشد و نیروی موتور را هدر نمی دهند. همچنین لاستیک موتورسیکلت نیز باید با مدل آن همخوانی داشته باشد و کم باد یا پرباد نباشد.

لازم به ذکر است لاستیک ها نیز انواع مختلفی دارند و هر آب و هوا و مسیری لاستیک مناسب خود را می خواهد. برای افزایش سرعت موتورسیکلت باید از لاستیک های با عرض کم و عاج های بسیار کم عمق استفاده کرد.

گیربکس موتورسیکلت

هر موتورسیکلت با توجه به نوع و رده ای که دارد گیربکس های متفاوتی بر روی آن نصب شده است. موتورسیکلت های درون شهری دارای گیربکس های قدرتی هستند ولی در چندین سال اخیر گیربکس های ۵ دنده یا ۶ دنده بر روی موتورسیکلت سوار می شود که درون شهر نیز بتوان با سرعت بالا حرکت کرد. اگر دنده زیادتر باشد نشانه سرعت بالاتر نیست بلکه سرعت و قدرت را به صورت مستقیم کنترل می کند و در مصرف بهینه سوخت تاثیر گذار است.

کف تراشی سرسیلندر

با کف تراشی سرسیلندر محفظه انفجار کوچکتر می شود و در نتیجه قدرت انجین افزایش پیدا می کند. در موتورسیکلت هایی که از حجم کمتری برخوردار هستند نیز می توان سیلندر و پیستون با حجم بیشتر بهره برد.

کلام آخر

موتورسیکلت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل گیربکس، شمع، رینگ و لاستیک، اگزوز و … می باشد که این قطعات را می توان تقویت کرد و یک موتورسیکلت معمولی را به یک موتورسیکلت تقویت شده تبدیل کرد.

موتورسیکلت ها در کلاس و رده های مختلفی تولید می شوند و فروشگاه هوندا کلیک از فروشگاه های معتبر در زمینه فروش موتورسیکلت می باشد که شما می توانید موتورسیکلت و لوازم جانبی و یدکی ایم دستگاه را از آن خریداری کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما