لوازم مصرفی موتورسیکلت

لوازم مصرفی موتورسیکلت

لوازم مصرفی موتورسیکلت

موتورسیکلت در دسته وسایل نقلیه پرمصرف تردد شهری و جاده است که برای آسان و راحت شدن حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله شباهت زیادی به دوچرخه دارد و تفاوت اصلی آن در موتور و انجین می باشد که قدرت و شتاب موتور بر عهده این قطعه است. این موتورسیکلت هم از نظر راحتی در تردد و هم از نظر قیمتی بسیار پرطرفدار می باشد و می توان با هزینه کم وسیله نقلیه ای پرشتاب را خریداری کرد. در این مقاله به مبحث لوازم مصرفی موتورسیکلت خواهیم پرداخت. امیدواریم این متن برای شما مفید باشد.

لوازم مصرفی موتورسیکلت

موتورسیکلت به دلیل جمع و جور بودن آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می توان در جاده های پرترافیک برای رفتن به محل کار و … از آن استفاده کرد و از تلف شدن وقتتان جلوگیری کنید. همچنین موتورسیکلت های مدرن و مجهز زیاد دیگری نیز تولید شده اند که برای مسافت های زیاد و مسافرت مناسب هستند.

همچنین موتورسیکلت های پرشتاب نیز تولید شده اند که برای مسابقات موتور سواری فقط طراحی شده اند و بسیار پرقدرت هستند. هر موتورسیکلت برای موقعیت های مختلف طراحی و تولید شده است و باید طبق موقعیتی که در آن قرار دارید موتور مناسب را برای خرید انتخاب کنید.

هر چقدر استفاده بیشتری از موتورسیکلت خود بکنید لوازم آن نیز دچار خرابی خواهند شد و باید لوازم مصرفی موتورسیکلت را در هنگام خرابی تعویض نمود. در ادامه به انواع لوازم مصرفی موتورسیکلت خواهیم پرداخت.

انواع لوازم مصرفی موتورسیکلت

موتورسیکلت لوازم مصرفی زیادی دارد که دچار خرابی و استهلاک می شوند و در صورت لزوم باید آنها را تعویض کرد. از جمله اجزای مهم موتورسیکلت می توان به موارد زیر اشاره داشت که در صورت خرابی می توان آن ها را تعویض کرد.

باتری موتورسیکلت

ابن نوع باتری همانند باتری خودرو می باشد اما در سایزهای کوچکتر.  باتری موتورسیکلت می تواند نیروی لازم موتورسیکلت و لوازم جانبی را تامین کند. باتری ها در زیر صندلی موتورسیکلت قرار میگرند‌.

کاربراتور موتورسیکلت

کاربراتور برای مخلوط کردن هوا و سوخت می باشد که به موتور در هنگام احتراق کمک می کند‌. کاربراتور از چند شیر، محفظه و لوله تشکیل شده است و این قطعه در موتور قرار دارد.

سیلندر موتورسیکلت

سیلندر از اجزاء اصلی می باشد که موتورسیکلت بدون این قطعه نمی تواند حرکت کند‌. موتورها داراری دو تا شش سیلندر هستند و احتراق را در موتور پشتیبانی می کنند.

پیستون موتورسیکلت

پیستون از قطعات داخل سیلندر است که به سمت بالا و پایین حرکت می کند و می تواند انرژی را از موتور به قسمت های دیگر منتقل کرده و موجب حرکت چرخ ها می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت Honda VTX‎ (هوندا وی تی ایکس)

لاستیک موتورسیکلت

لاستیک ها اندازه و انواع مختلفی دارند و به مدل موتورسیکلت شما بستگی دارد که چه لاستیکی انتخاب کنید. لاستیک ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

لاستیک های خارج از جاده: لاستیک های خارج از جاده برای زمین های ماسه ای و سست مناسب می باشد که به آن لاستیک های knobby نیز گفته می شود.

لاستیک های خیابانی: این لاستیک ها مساحت زیادی را در جاده می پیمایند.

لاستیک دوگانه اسپرت: این لاستیک ها نیز نوع دیگری است که مساحت بیشتری را در بر می گیرد و در هنگام رانندگی از لرزش موتورسیکلت جلوگیری می کنند.

رینگ

رینگ ها دو نوع پره ای و سخت دارند که مدل پره ای بیشتر در موتورسیکلت های سبک استفاده می شود و رینگ های سخت نیز یک تکه می باشند و مطابق با مدل های موتورسیکلت در بازار یافت می شوند.

باک موتورسیکلت

باک یا محفظه سوخت بین زین موتورسیکلت و فرمان قرار دارد. در باک بر روی قسمت جلویی قرار دارد و با استفاده از کلید یا درپوش می توان درب باک را باز کرد. در هنگام ورود سوخت به داخل باک باید با آرامش رفتار کنید تا دور باک به بنزین آغشته نشود.

 

اگزوز موتورسیکلت

لوله های اگزوز برای خروج دود درون موتور تعبیه شده است و همچنین قابلیت خفه کردن سر و صدای موتور را دارد. در انتهای موتورسیکلت در قسمت پایین لوله اگزوز نصب می شود‌ هر موتورسیکلت ممکن چند اگزوز داشته باشد تا به خوبی بتواند دود موتور را خارج کرد.

سیستم ترمز

موتورسیکلت ترمز جداگانه ای برای چرخ جلو و عقب دارد و دو نوع سیستم ترمز وجود دارد که شامل ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای می باشد.

ترمز دیسکی: برای موتورسیکلت های بزرگی بیشتر از این ترمز استفاده می شود. زیرا این نوع ترمز به راحتی می تواند موتورسیکلت را از حرکت باز دارد.

ترمز کاسه ای: ترمز کاسه ای قبل از ترمز دیسکی در موتورسیکلت ها استفاده می شد. امروزه نیز در موتورسیکلت های کوچک یا ترمز عقب از این نوع استفاده می شود. این ترمز کارایی ترمز دیسکی را ندارد.

چراغ موتورسیکلت

چراغ های موتورسیکلت در قسمت جلو و عقب موتور تعبیه می شوند و برای روشنایی می باشند. که به عنوان چراغ راهنما و چراغ ترمز می توان از آن استفاده کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
کاربرد پمپ ترمز موتورسیکلت چیست؟

چراغ راهنما: چراغ راهنما در هنگام تعویض خطوط برای هشدار روشن می شود. در دسته فرمان سوئیچ نشانگر فرمان قرار دارد و می توان چراغ راهنما را روشن کرد.

چراغ ترمز: چراغ ترمز در هنگام ترمز کردن در قسمت عقب روشن می شود.

داشبورد موتورسیکلت

در قسمت جلوی موتورسیکلت داشبورد قرار دارد که نمایانگر چراغ هشدار دهنده، دور موتور، کیلومتر سنج، داشبورد آنالوگ، داشبورد دیجیتال و ال سی دی می باشد.

چراغ هشدار دهنده: این چراغ در اکثر موتورسیکلت های خیابانی وجود دارد که علائم هشدار دهنده را نشان می دهند و با خواندن دفترچه راهنما موتورسیکلت می توانید معنی هشدار ها را متوجه شوید.

دور موتور: برای فهمیدن مقدار RPM تولید شده مناسب است.

کیلومتر سنج: برای مسافت طی شده می باشد و به طور دقیق مسافت را نشان می دهد.

داشبورد آنالوگ: با استفاده از سوزن، شماره گیری و نشانگرهای هشدار دهنده بر روی یک نوار ساده اطلاعات زیادی را به راکب می دهند.

داشبورد دیجیتال: داشبورد دیجیتال دقیقا عملکرد داشبورد آنالوگ را دارد ولی به صورت دیجیتالی است.

ال سی دی: موتورهای تکنیکی دارای ال سی دی هستند و ویژگی های زیادی دارند که در نمونه های آنالوگ و دیجیتال نیست. مثلا ال سی دی دارد تنظیمات عملکرد، ویژگی های ایمنی، دارای رادیو و جی پی اس و … می باشد.

خرید لوازم مصرفی موتورسیکلت

لوازم مصرفی موتورسیکلت را باید طبق مدل موتورسیکلت از فروشگاه های معتبر خریداری کرد. امروزه با فروش اینترنتی اکثر محصولات اعتماد کردن به هر فروشگاهی مشکل می باشد و باید از فروشگاه های که در این عرصه دارای نشان اطمینان هستند خریداری کرد. فروشگاه هوندا کلیک ع صه کننده محصولات موتورسیکلت می باشد و شما می توانید لوازم مصرفی موتورسیکلت را از این فروشگاه به صورت اینترنتی خریداری کنید. شایان به ذکر است تمامی محصولات این فروشگاه دارای نشان استاندارد و همچنین دارای گارانتی می باشد.

جمع بندی لوازم مصرفی موتورسیکلت

موتورسیکلت ها جزو وسایل نقلیه پرمصرف هستند که تردد درون شهری و برون شهری با آن انجام می گیرد. این موتورسیکلت به دلیل استفاده زیاد ممکن است دچار خرابی و اختلال شوند و باید لوازم خراب را تعویض کرده و لوازم نو را جایگزین نمود. لوازم مصرفی موتورسیکلت که ممکن است خراب شود شامل کاربراتور، لاستیک، رینگ، کیلومترسنج، اگزوز و … می باشد که باید در صورت فهمیدن خرابی در اسرع وقت قطعات را تعویض کرد و قطعه جدید و با کیفیت نصب کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما