انواع رینگ موتورسیکلت و مزایا و معایب آن

رینگ موتورسیکلت

انواع رینگ موتورسیکلت و مزایا و معایب آن.

موتور از وسایل نقلیه عمومی می باشد که دارای دو، سه و چهار چرخ می باشد همچنین مدل های شش چرخ آن نیر به ندرت د بازار وجود دارند‌. این چرخ ها هر کدام دارای لاستیک و رینگ هستند. رینگ ها کمک می کنند تا لاستیک (تایر) بر روی جسم سوار شده و به صورت چرخشی حرکت کنند. به طور کلی رینگ های دوچرخه و موتورسیکلت شباهت زیادی به هم دارند ولی از نظر مقاومت و سایز رینگ موتورسیکلت بهتر می باشد. در این مقاله به انواع رینگ موتورسیکلت و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع رینگ موتورسیکلت

رینگ ها دو نوع آلومینیومی و سیمی دارند که از سال ۱۹۶۰ تایرهای به این رینگ ها (سیمی) مجهز شده اند و در سال ۱۹۷۰ موتورسیکلتی بدون رینگ در خیابان وجود نداشت و همگی از رینگ سیمی استفاده می کردند. بعد از مدتی رینگ های آلومینیومی تولید شدند و جای رینگ های سیمی را گرفتند.

رینگ های آلومینیومی از کیفیت و مقاومت بیشتری نسبت به نمونه دیگر دارد و همچنین قیمت بیشتری نیز دارد. به طور کلی رینگ ها به حرکت آسان و همچنین کاهش شدت ضربه کمک خواهد کرد.

رینگ های سیمی

رینگ های سیمی جزو اولین نوع رینگ می باشد که در دهه ۶۰ میلادی بسیار پرفروش بود و بعد از تولید رینگ های آلومینیومی فروش این رینگ ها نصف شد. رینگ سیمی از قیمت مناسبی برخوردار می باشد و در حال حاضر نیز بیشتر موتورسیکلت ها از رینگ های سیمی برخوردار هستند. موتورسیکلت ها انواع مختلفی دارند و مدل های ادونچر، کراس و موتورهای چند منظوره به رینگ های سیمی مجهز هستند و از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار می باشند. این نوع رینگ ها به راحتی تعمیر خواهد شد و نسبت به رینگ های آلومینیومی قیمت کمتری دارد.

  • انعطاف پذیری بالایی دارد و برای موتورهای آفرود مناسب می باشد.
  • شکستن رینگ به ندرت رخ می دهد.
  • در کنار حس نوستالژیکی که ایجاد می کند از قیمت پایین تری برخوردار می باشد.

همچنین از معایب این رینگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • طراحی قدیمی و وزن زیاد
  • موتورسوارانی که سرعت زیاد را می پسندد با این رینگ ها با مشکل مواجه می شوند‌.
  • تمیز کردن بین پره در این رینگ ها مشکل می باشد.

رینگ موتورسیکلت آلومینیومی

رینگ های آلومینیومی یک دهه بعد از رینگ های سیمی تولید شده اند و وزنی سبک تر از رینگ های سیمی دارند و این سبک بودن وزن کمک می کند تا به راحتی موتورسیکلت را بتوان کنترل نمود. همچنین شتاب و فشار کمی بر روی موتورسیکلت ایجاد می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
20 سال پیش و رونمایی هوندا تایگر (Honda Tiger‎)

از جمله مزایای دیگر این رینگ ها مقاومت بالا و راحتی در تعویض لاستیک و پنچرگیری می باشد. موتورهای کروزر و رترو بیشتر از این مدل استفاده می کنند و طاهر زیبایی ایجاد خواهند کرد.

به طور کلی از فواید رینگ های اسپرت می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • در عین سبکی از استحکام بالایی برخوردار است.
  • انعطاف کمی دارد ولی فرمانپذیری خوبی دارد.
  • نیرو محرکه خوبی برای موتورسیکلت ایجاد می کند.
  • به دلیل سبک بودن به کنترل موتورسیکلت کمک خواهد نمود.

دیرتر از نوع سیمی داغ می شود. زیرا در بین رینگ ها هوا عبور می کند.

  • همچنین معایب این رینگ ها عبارتند از:
  • قیمت بالاتری نسبت به رینگ سیمی
  • در مسیرهای آفرود احتمال شکستن رینگ وجود دارد.
  • این رینگ ها قابل تعمیر نیستند و بعد از خم شدن یا شکستگی باید تعویض شوند‌.

 

آیا رینگ ها پرطرفدار در ایران را می شناسید؟

رینگ های آلومینیومی و سیمی در بازار ایران وجود دارند و نوع سیمی آن پرفروش تر از نوع دیگر می باشد. در ادامه به معرفی چند نوع رینگ پرطرفدار در ایران خواهیم پرداخت.

رینگ موتورسیکلت سیمی استاندارد

برندهای هوندا و کویر به صورت فابریک از رینگ سیمی استفاده می کنند. رینگ سیمی استاندارد به رنگ سفید می باشد و از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. این رینگ در داخل کشور نیز تولید می شود و همچنین از کشورهای دیگر نیز وارد ایران می شود. به دلیل داشتن تیوپ پنچرگیری لاستیک ها زمان بر می باشد.

رینگ سیمی کینئو تیوبلس

این رینگ ها فاقد تیوپ می باشد و فقط رینگ و تایر لازم است. همچنین  موتورسیکلت هایی که به این رینگ ها مجهز هستند کمتر دچار پنچری خواهند شد و همچنین قیمت کمتری از نمونه های استاندارد دارد. اکثر موتورسیکلت ها می توانند از این رینگ ها استفاده ‌کنند.

به راحتی می توان این رینگ را از لاستیک ها جدا کرد. سیم های این رینگ ها بسیار مقاوم هستند و در برابر ضربه و خوردگی عملکرد خوبی دارند. با استفاده از توپی های فورج کاری شده، به راحتی می توان لاستیک تیوبلس را نصب نمود.

رینگ آلومینیومی استاندارد

این نوع رینگ موتورسیکلت به صورت فابریک در کارخانه نصب می شوند و از کیفیت نسبتاً مطلوبی برخوردار هستند. این نوع رینگ ها برای تایرهایی که سایز ۱۶ تا ۲۰ دارند  مناسب می باشد. نصب ترمز دیسکی  بر روی این رینگ ها قابل انجام است و همچنین جداسازی رینگ از تایر بدون ابزار مناسب سخت است. این رینگ دارای ۴ تا ۱۲ پره هستند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
10 مضرات سفر با موتور سیکلت

 همانطور که گفته شد قیمت این رینگ ها گران‌تر از رینگ های سیمی است.

رینگ موتورسیکلت آلومینیومی مارچسین

رینگ آلومینیومی مارچسین زیبایی و جذبه خاصی به موتورسیکلت می دهد و در رنگ های قرمز، مشکی و سفید تولید و روانه بازار می شود. این نوع رینگ ها از ۶ تا ۱۲ پره تشکیل شده است و از آلومینیوم فورج کاری در ساخت آن استفاده شده است. اینقدر مقاومت بالایی این رینگ ها دارند که در اثر برخورد با جسم هیچ گونه آسیبی نمی بینند. قیمت این رینگ ها بسیار بالاست و در صورت پایین بودن قیمت این رینگ موتورسیکلت باید به اصل بودن آن شک کرد.

نکات مهم در هنگام خرید رینگ موتورسیکلت

برای خرید رینگ باید به نکاتی توجه داشت تا بتوانید یک خرید خوب را تجربه کنید.

در ابتدا از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید و محصولات تقلبی خریداری نکنید‌.

کیفیت پره ها و بلبرینگ ها مهم می باشد و باید بهترین نوع آن را خریداری کرد.

انتخاب اول در خرید رینگ های آلومینیومی، رینگ های فورج کاری شده هستند.

پره رینگ های معمولی نسبت به رینگ های دیگر کمتر هستند.

رینگ ها باید با مدل موتورسیکلت یکی باشد.

تفاوت رینگ سیمی و آلومینیومی (اسپرت)

در رینگ سیمی از چند پره سیمی استفاده شده است که از کناره های رینگ با توپی مرکزی توسط سین اتصال برقرار شده است. اما رینگ های اسپرت از آلیاژ محکم و سبک درست شده اند و توسط دستگاه های اتوماتیک بدون دخالت دست ساخته می شود.

کلام آخر

رینگ موتورسیکلت متنوع و متفاوت می باشند و نسبت به مدل موتورسیکلت باید رینگ مناسب انتخاب کرد. رینگ

 ها در دو نوع سیمی  آلومینیومی در بازار با فروش می رسند که رینگ های فورج کاری شده با کیفیت و بهترین می باشد. همچنین رینگ های سیمی به دو دسته رینگ های سیمی استاندارد و سیمی کئنیو تیوبلس تقسیم می شوند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. همچنین رینگ های آلومینیومی نیز به دو دسته رینگ های آلومینیومی استاندارد و آلومینیومی مارچسین تقسیم می شود.

فروشگاه هوندا کلیک عرصه کننده انواع موتورسیکلت و همچنین لوازم یدکی و جانبی مانند رینگ، لاستیک و … می باشد و شما می توانید با اطمینان کامل خرید خود را به صورت اینترنتی در این سایت ثبت کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما