انگشتی موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟

انگشتی موتورسیکلت

انگشتی موتورسیکلت

انگشتی موتورسیکلت که به آن اهرم ال شکل یا اسب موتورسیکلت می گويند یکی از قطعات مهم در هر موتورسیکلتی می باشد که می تواند نیروی میل لنگ را از بادامک دنده سوپاپ بگیرد و در نتیجه با ورود به قطعات دیگر وارد سوپاپ ها می شوند.  در این مقاله می خواهيم به عملکرد انگشتی و همچنین نحوه نصب و خرابی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

انگشتی موتورسیکلت چیست؟

انگشتی یا اسبک های موتورسیکلت نوعی اهرم ال شکل می باشند که بر روی دنده بادامک سوپاپ قرار خواهند گرفت و وقتی دنده سوپاپ و بادامک موتورسیکلت به چرخش بیفتد، انگشتی ها به سمت بالا و پایین حرکت می کنند. وقتی انگشتی ها به حرکت در می آیند در یک طرف آت سوراخ های وجود دارد که بر روی سیلندر قرار می گیرند و میل تایپیت ها در این سوراخ های انگشتی موتورسیکلت قرار خواهند گرفت.

هر وقت انگشتی ها حرکت کرده و به سمت بالا و پایین بروند، میل تایپیت ها نیز به سمت بالا و پایین می روند و در نتیجه این قطعه (میل تایپیت) به اسبک ها و انگشتی متصل می شود و در آخر اسبک ها و انگشتی ها در قسمت بالا نیروی وارده را به سوپاپ ها منتقل می کنند.

تایپیت چیست؟

انگشتی ها نیروی بادامک را به تایپیت و میل تایپیت انتقال می دهند. حال سوال وجود دارد که تایپیت چیست؟ تایپیت به قطعه ای گفته می شود که در موتورهای سوپاپ حرکات برجستگی بادامک را به میله تایپیت انتقال می دهد گفته می شود. تایپیت دو نوع روغنی و مکانیکی دارد که نمونه مکانیکی آن به شکل استوانه ای می باشد و که موتورسیکلت های سوپاپ رو بر روی بادامک سوار خواهد شد و در نتيجه کمک می کند جریان به میل تایپیت انتقال پیدا کند. تایپیت های روغنی از فشار روغن موتور به منظور حفظ کردن تماس تایپیت با برجستگی های بادامک قابل استفاده می باشد. 

موتورهای سوپاپ رو پاشنه انگشتی و سطوح آن را روغن کاری می کنند‌. وقتی سوپاپ بسته شود، روغن با استفاده از سوراخی که بر روی میل تایپیت قرار دارد جریان پیدا می کند و در میله به سمت بالا حرکت می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
عوامل موثر بر سوخت مصرفی موتور

چگونه می توان انگشتی های پایین را باز کرد؟

اهرمی های انگشتی موتورسیکلت توسط یک پین بر روی سرسیلندر قرار خواهد گرفت و به خط بزرگی که بر روی پین قرار دارد می توان آن را از روی سیلندر بیرون آورد. پین کمک می کند تا انگشتی ها و اهرم ها بر روی سیلندر قرار بگیرند.

این پین ها توسط پیچ گوشتی خارج می شوند. به این صورت که با پیچ گوشتی از داخل به آن فشار وارد می شود و پین ها (محور) کمی بیرون می آیند و می توان با استفاده از دست آن را خارج ساخت. پین ها در انتهای خود یک واشر دارند که برای جلوگیری از ساییدگی سیلندر توسط انگشتی موتورسیکلت قرار داده شده اند. لازم به ذکر است در هنگام خارج کردن پین واشر آن نیز بیرون آورید و در هنگام نصب دوباره نیز واشر را در جای خود قرار دهید تا سیلندر دچار سائیدگی نشود.

انگشتی پایین موتورسیکلت چگونه خراب می شوند‌؟

انگشتی های پایین در معرض خرابی می باشند و بیشترین زمان خرابی آنها هنگامی است که انگشتی ها یا اسبک ها بر روی بادامک دنده تایم قرار می گیرد و در اثر ساییدگی سر و صدا ایجاد می شود. برای رفع سر و صدای ایجاد شده بهتر است انگشتی پایین به همراه شفت و یا محور آنها تعویض گردد و قطعه جدید نصب شود.

لازم به ذکر است وقتی انگشتی پایین را تعویض کنید باید حتما شفت آن را نیز تعویض نمایید. در صورت عدم تعویض شفت عملکرد خوبی انجام نمی شود و در نتیجه صدای اضافی تولید خواهد شد.

ترک خوردن اسبک ها نیز بسیار رایج می باشد و در صورت بروز این مشکل باید به خرید اسبک جدید فکر کنید.

کچل شدن سر اسبک در صورت لق بودن بیش از حد اسبک و سوپاپ رخ می دهد و منجر به کاهش روغن رسانی به اسبک و سر سوپاپ می شود‌.

کچل شدن سر انگشتی نیز ممکن است کم یا زیاد باشد که موجب خرابی خواهد شد. اگر این کچل شدن کم باشد با سنگ زدن می توان آن را ترمیم کرد. همچنین اگر کچلی زیاد باشد باید آن را تعویض نمود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مینی موتورسیکلت چیست؟

نحوه قرار دادن انگشتی پایین

ساییدگی بوش انگشتی موتورسیکلت نیز از جمله مشکلاتی است که نشانگر خرابی انگشتی است و باید به فکر راه درمان آن بود. اگر این مشکل بروز کنید روغن از پهلوی انگشتی بیرون می رود و فشار روغن افت می کند. در اثر این مشکل باید به فکر تعویض قطعه بود .

به این صورت که با پیچ گوشتی بوش انگشتی موتورسیکلت قدیمی را خارج کنید و بوش انگشتی حدید را جایگزین نمایید. توجه داشته باشید که در هنگام قرار دادن بوش جدید بهتر است به روغن آن را آغشته کنید تا به خوبی جای گیرد.

برای سوار کردن انگشتی موتورسیکلت بر روی سیلندر باید در ابتدا شکل صحیح قرار دادن آن را چک کنید و سپس بر روی سیلندر آن را قرار می دهیم. برای جلوگیری از حرکت واشرها که برای فاصله بین سیلندر و انگشتی است بهتر است از روغن یا گریس استفاده نمایید. با این عمل از حرکت نابجا واشر جلوگیری می کنید.

نکته

بر روی محور انگشتی سوارانی وجود دارد که پیچ سرسیلندر از آن عبور می کند و موجب محکم شدن محور می شود. واشر پلاستیکی به جلوگیری از بروز روغن کمک خواهد کرد و باید آن را در هنگام نصب کردن در جای خود قرار داد.

باید انگشتی پایین و شفت و سوراخ شفت را به گونه ای تنظیم کنید تا پیچی که واشر مسی دارد به راحتی بتواند عبور کند. سپس شفت یا محور را کمی جا بزنید و انگشتی اول را قرار دهید. حال نوبت انگشتی دوم است که باید در جای خود قرار گیرد و بعد از آن می توان شفت را کامل در جای خود قرار داد.

بعد از قرار دادن انگشتی های پایین باید تمام توجه خود را به شیاری که روی محور وجود دارد بدهید تا بتوانید به صورت عمودی و به سمت سوراخ بالا آن را تنظیم کنید. تنظیم این شیار با استفاده از پیچ گوشتی دو سو امکان پذیر است.

با انجام این مراحل شما می توانید انگشتی موتورسیکلت را جا بزنید و بعد از آن سیلندر را بر روی انجین موتورسیکلت قرار دهید.

پیام بگذارید

تماس با ما