موتور چهارچرخ و کاربرد آن

موتور چهارچرخ و کاربرد آن

موتور چهار چرخ

موتورسیکلت از وسایل نقلیه می باشد که به صورت دو چرخ، سه چرخ، چهارچرخ و حتی شش چرخ در بازار به فروش می رسد و هر کدام کاربرد خود را دارند. موتورها از وسایل نقلیه پرهیجان و پرسرعت هستند و در ابتدا باید طریقه استفاده از آن را آموخت. لازم به ذکر است طریقه استفاده از موتورها با یکدیگر متفاوت است و باید در ابتدا شناخت نسبی از موتور خود داشته باشید. موتورهای چهارچرخ نیز با یکدیگر متفاوت هستند به این صورت که در برخی ترمز جلو و عقب از هم مجزا می باشد و در برخی ترمز جلو و عقب یکی و مرتبط است‌.

همچنین برخی از موتورها قابلیت دنده عقب دارند و می توانند به سمت عقب بروند. تعویض دنده متفاوتی نیز دارند و ب خیلی ممکن است دنده اتومات باشند‌.

موتور چهارچرخ چیست؟

به موتوری که از دو قسمت موتور و چهار چرخ تشکیل شده باشد و راننده آن به صورت رانندگان موتورسیکلت های دو چرخ از دو طرف آویزان باشد را گویند. در این موتورها فرمان به صورت افقی در روبروی راننده قرار دارد. نام دیگر این موتورها ATV می باشد که در زبان فارسی به موتورهای همه جا رو معروف هستند. استفاده از این موتورها در مسیرهای رسمی و جاده ها ممنوع می باشد و برای راه هایی که آسفالت و جاده وجود ندارد تولید شده است‌.

همچنین به دلیل اندازه این موتورها در جاده های پرتردد و شلوغ که کامیون، تریلی و … رد می شوند مناسب نمی باشد.

اهرم گاز این موتورها با انگشت شصت قابل کنترل است و حجم موتورهای چهارچرخ از ۵۰ سی سی تا ۷۰۰ سی سی تولید می شود. به دلیل کاربردهایی که این موتورها دارند باید لاستیک مقاوم و با کیفیت بر روی آن نصب کرد. این موتورها ظاهر زیبا و شیکی دارند و هر برندی متناسب با سلیقه خود در ظاهر آن کوشا بوده است.

انواع موتور چهارچرخ

موتورسیکلت انواع مختلفی دارد که شامل موتورهای مسابقه، موتورهای کروزر، موتورهای استاندارد، موتورهای مسافرتی، موتورهای همه جا رو و … می باشد که موتورهای چهارچرخ از نوع موتورهای همه جا رو می باشد.

موتور چهار چرخ به سه نوع تقسیم می شود که شامل موتورهای همه کاره، موتورهای چهارچرخ ورزشی و موتورهای چهارچرخ بچگانه می باشد که در ادامه به طور مفصل به هر کدام خواهیم پرداخت.

موتورهای همه کاره

این موتورها جزو محبوب ترین های چهارچرخ می باشد و بسیار پرفروش نیز می باشد. این موتورهای همه کاره هستند ودر هر مکانی می توان از آن استفاده نمود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علائم خرابی ترمز موتورسیکلت چیست؟

از جمله قابلیت های این موتورهای چهارچرخ می توان به قدرت بالای موتور، قابلیت حمل بار، کنتر شدن تعلیق ماشین،وجود دو دیفرانسیل و ۴ چرخ متحرک، سیستم‌ انتقال قدرت میل گاردان، قابلیت نصب تجهیزات آفرودی مثل وینچ اشاره داشت.

از این موتور در انجام کارهایی چون امور مختلف در مزرعه، رسیدگی امور در دامداری، انتقال تنه درخت در چوب بری ها، کمک به حمل تجهیزات در طبیعت گردی و انتقال ملزومات کمپینگ استفاده می شود. این موتور به راحتی از راه های صعب العبور رد می شود و نظامی ها، ارتش و آفرود سواران از این موتور چهارچرخ بهره های فراوانی می برند.

در مناطق کوهستانی به عنوان برف روی مورد استفاده قرار می گیرد و نوع امدادی آن نیز وجود دارد و پزشکان از آن بهره می برند‌.

موتور چهار چرخ ورزشی

 موتورهای چهارچرخ ورزشی برای مکان ها و فعالیت های ورزشی مناسب هستند‌. این موتور سیستم تعلیق بسیار بالایی دارند و در هنگام انجام پرش و انجام حرکات نمایشی بی نظیر عمل می کنند. موتورهای اسپرت ورزشی دارای وزن سبکی هستند و شتاب بسیار بالایی دارند. در قسمت جلویی چرخ ها کوچکتر و نازک‌تر از چرخ های عقب می باشند و دنده های آن دستی و غیر اتوماتیک می باشد.

موتورهای چهار چرخ بچگانه

این موتورها مختص کودکان و نوجوانان می باشد و حجم موتور آنها از ۱۲۵ سی سی کمتر است. این موتورهای سرعت کمتری دارند و مناسب سن کودکان و نوجوانان ساخته شده اند. این موتورها نیز فروش خوبی دارند.

 

تولید موتور چهار چرخ توسط شرکت هوندا

در سال ۱۹۶۹ هوندا اولین موتور چهارچرخ خود را با نام US90 تولید و روانه بازار کرد و با استفاده از این موتورهای در فیلم های معروفی چون جیمز باند این موتورها معروف شدند.

بعد از هوندا یاماها و سپس کاوازاکی شروع به تولید موتورهای سه چرخ و چهارچرخ کردند و هوندا با بازار رقابتی ایجاد شده موتورهای خود را متنوع تر کرد و به تولید موتور اسپرت ATC250 R پرداخت که برای مسابقات موتورسواری استفاده شد. از بهترین موتورهای چهارچرخ برند هوندا می توان به ATC200E Big Red1982 اشاره نمود.

هوندا ATC200E

ابن موتور هوندا سیستم تعلیق با کیفیتی داشت و برای خدمات رسانی طراحی و تولید شده بود. در سال ۱۹۸۳ مدل ATC200X آن را هوندا روانه بازار کرد که دارای موتور چهار زمانه بود و حجم آن ۱۹۲ سی سی بود که سواری عالی ای داشت. هوندا بعد از تولید چند ATC شروع به تولید ATV نمود. ATV 500یکی از موتورهای جدید برند هوندا می باشد که در ادامه به ویژگی های آن می پردازیم.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت های آینده چگونه خواهند بود؟

هوندا ATV 500

این موتور دارای ابعاد بزرگی است و حجم موتور آن معادل ۴۹۳ سی سی می باشد. در قسمت جلو داراب گارد محافظتی است و برای بکسل کردن مناسب می باشد.

حداکثر قدرت این موتور چهارچرخ ۲۴ اسب بخار و حداکثر  گشتاور آن ۳۶ نیوتن متر می باشد که توسط جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های عقب منتقل می شود. این موتور در ایران جزو قدرتمندترین موتورهای چهارچرخ می باشد و برای مناطق صعب العبور گزینه مناسبی است.

ایمنی موتور

این موتورهای از موتورهای سه چرخ ایمن تر هستند. ولی به دلیل کوچک بودن و فاصله بین دو محور در هنگام تردد در پیچ ها احتمال واژگونی در سرعت بالا زیاد است. همچنین تعادل ایجاد کردن در هنگام حرکت در شیب های تند رو به پایین سخت است. به همین منظور باید در هنگام استفاده به رعایت نکات ایمنی توجه کنید.

در هنگام استفاده از موتور چهار چرخ تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشید.

زمان استفاده از گاز مهم است و در حفظ تعادل کمک کننده می باشد. به این صورت که فشاری که گاز و ترمز به موتور وارد می کنند موجب تعادل می شود.

قیمت انواع موتور چهارچرخ

این موتورها تلفیق از موتورسیکلت و خودرو می باشد که با تکنولوژی های روز دنیا ساخته شده است و با کیفیت های مختلف در بازار وجود دارند‌. برای خرید این موتورسیکلت باید به کیفیت آن و همچنین نیاز خود اهمیت دهید. در خرید این موتورها قیمت مهم نیست، کارایی مهم است و باید موتوری با کیفیت انتخاب کنید که عملکرد صحیحی را ارائه دهد.

جمع بندی

هوندا کلیک از فروشگاه های معتبر اینترنتی در زمینه فروش انواع موتورسیکلت می باشد و شما می توانید بنا به نیاز خود محصولی مناسب را از این فروشگاه خریداری کنید. خرید اینترنتی کمی سخت است و اطمینان از خرید امکان پذیر نیست. تمامی محصولات فروشگاه هوندا کلیک دارای ضمانت نامه و گارانتی می باشند و شما می توانید با اطمینان کامل خرید خود رو از این فروشگاه انجام دهید.

پیام بگذارید

تماس با ما