انواع موتورسیکلت با مشخصات هر مدل

انواع موتور سیکلت

انواع موتورسیکلت

موتور سیکلت ها یکی از وسایل نقلیه می باشد که در ابتدا فقط به همین منظور استفاده می شد و در سال های اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی موتور هایی تولید می کنند تا بتواند نیاز مشتری را برطرف سازد. موتور انواع مختلفی دارد و در کلاس های متفاوت تولید می شود از انواع موتور با کلاس های متفاوت می توان به:

موتور مسابقه ای، موتور استاندارد شهری، موتور کروز (تفریحی)، موتور مسافرتی، موتور فرا جاده ای، موتور لسکوتر، موتور گازی، موتور مینی، موتور کافه ریسر، متور همه جا رو و … اشاره داشت که هر کدام برای موقعیت های مختلف استفاده می شود و کارایی خاصی دارند.

انواع موتورسیکلت

در ادامه به انواع موتور خواهیم پرداخت و مشخصات و خصوصیات هر کدام را به طور مفصل بیان خواهیم کرد.

موتور مسابقه

هیجان و مسابقه در یک کفه ترازو قرار دارند و موتوری که برای مسابقه  در نظر گرفته می شود باید دارای شتاب، سرعت، قدرت ترمزگیری بالا و قدرت مانور باشد. همچنین فرد راننده نیز با هوش و سرعت عملی که دارد باید بتواند موتور را هدایت کند. موتورسیکلت های مسابقه ای فرمانی کوتاه با قابلیت گردشی بین ۱۰ تا ۱۵ درجه دارد. زین آن از ارتفاع کمی برخوردا است و طول کمتری دارد و به دلیل عقب بودن جاپایی راننده موتور سیکلت به صورت خمیده بر روی آن می نشیند (شکل آیرودینامیک).

موتورهای مسابقه عمدتا به صورت تک سرنشین تولید می شود اما دو سرنشین آن نیز توسط برخی برند ها تولید می شود. انجین نصب شده بر روی موتورهای مسابقه ۱۲۵ سی سی تا ۱۳۰۰ سی سی می باشد و وزن آن بین ۱۲۵ کیلوگرم تا ۲۳۵ گرم می باشد.

هوندا crf250رالی

انتقال نیرو این نوع از موتور به صورت زنجیری یا شفت می باشد و برای پارک کردن باید از خرک هایی که در زیر چرخ عقب نصب شده است استفاده شود(فاقد جک می باشد).

از جمله موتورهای مسابقه ای معروف می توان به هایوبوسا، یاماها R25، کاوازاکی نینجا و … اشاره داشت.

موتور استاندارد یا شهری

موتور استاندارد از انواع موتورسیکلت های شهری می باشد که در داخل شهر قابل استفاده است و به منظور رفت و آمد های بین شهری تولید شده است. این موتورها استاندارد می باشند و کارایی خوب،آرگون می مناسب و کاربری راحتی دارند. در این نوع راکب به صورت کاملا راحت بر روی موتور سوار می شود.

تاریخچه تولید موتورهای شهری به دهه ۷۰ میلادی می رسد و در دهه ۸۰ میلاد در کشورهای اروپایی استفاده از این نوع به اوج رسید. موتورهای شهری از قیمت مناسبی برخوردار هستند و برای خرید نیازی به بودجه کلان نمی باشد. هوندا سی جی ۱۲۵ از برند شرکت هوندا از موتورهای شهری پر طرفدار و محبوب می باشد‌.

همچنین مدل های تی وی اس اچ ال ایکس ۱۵۰، آپاچی ۲۰۰ و کی تی ام دوک از مدل های معروف موتورسیکلت های شهری می باشند.

موتور کروزر یا تفریحی

همانطور که از اسم این موتور پیداست برای راحتی و تفریح مورد استفاده قرار می گيرد. موتور کروزر یا تفریحی بین دو چرخ خود فاصله زیادی دارد و ارتفاع زین آن کم می باشد و دستگیره بلندی دارد. پاها در قسمت جلو قرار می گیرد و برای گرفتن دستگیره ها باید دست به سمت بالا هدایت شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نحوه نگهداری موتور سیکلت هوندا

همچنین به دلیل قائم بودن کمر راکب دچار کمر درد و خستگی نخواهد شد. به دلیل داشتن فضای کافی می توان تجهیزات جانبی را بر روی موتور نصب نمود بدون اینکه مشکلی برای راکب ایجاد کند. انجین های نصب شده بر روی این موتورسیکلت ها ۲۵۰ سی سی می باشد و وزن آن ها بین ۱۳۵ کیلوگرم تا ۳۶۰ کیلوگرم متغیر می باشد. زنجیری، تسمه و شفت سه نوع از سیستم های انتقال قدرت موتور کروزر می باشد.

موتور سیکلت چاپر نیز زیر گروه موتورهای تفریحی می شد و فاصله چرخ های آن بسیار زیاد می باشد.

از مدل های معروف کروزر می توان به هارلی داویدسون فت بوی، باجاج اونجرز و کویر C2 اشاره داشت.

موتور مسافرتی: انواع موتور

موتور مسافرتی ترکیبی از موتور مسابقه و کروزر می باشد و می توان گفت سرعت و شتاب موتور مسابقه و راحتی و آسایش موتور کروزر را به صورت ترکیبی بر روی آن اجرا نموده اند. برای مسافت های چند صد کیلومتری تا بیش از هزار کیلومتر مناسب است و دارای زین پهن و راحتی می باشد. در قسمت جلویی موتور شیشه ای تعبیه شده تا باد برای راننده مشکلی ایجاد نکند.

همچنین وجود محفظه برای وسایل، رادیو و … در مسیرهای طولانی کار جالبی بوده است. وزن تقریبی موتورهای مسافرتی ۳۶۰ کیلوگرم می باشد و برای افرادی که ۳درت بدنی بالایی دارند مناسب می باشد.انجین این مدل بین ۷۵۰ سی سی تا ۱۶۰۰ سی سی می باشد و مدل های بنای تی آر کی، سی اف موتور۶۵۰GT و هوندا گلد وینگ در دسته انواع موتور مسافرتی معروف قرار دارند.

موتور فرا جاده ای

در جاده های کویری، بیابان ها و … که پستی و بلندی زیادی وجود دارد از موتورهای فرا جاده ای یا آف رود استفاده می شود. موتور فرا جاده ای دارای چهار زیر گروه می باشد.

کراس

برای انجام حرکات نمایشی قابل استفاده می باشد و برای پرش از تپه های بلند مناسب می باشد. در بیابان و تپه استفاده می شود و از موتورهای دو یا چهار زمانه در ساخت این موتور استفاده شده است. در داخل شهر قابل استفاده نیست و باید از وسیله دیگری برای حمل آن استفاده نمود‌. برند یاماها و برند هوندا تولید کننده موتور کراس می باشند.

دو منظوره

موتورهای دو منظوره در داخل و خارج شهر مناسب هستند و در بیابان ها و حتی سطح شهر می توان بهره برد. دارای سیستم روشنایی، حجم مخزن بنزین بیشتر، انجین چهار زمانه و ‌… می باشد‌.

موتور رالی

موتور رالی برای مسابقات می باشد و بر روی آسفالت یا زمین های ناهموار مانند کویر و بیابان مناسب می باشد. از جمله ویژگی های این نوع موتور نسبت به دیگر موتورهای آف رود می توان به سیستم روشنایی، کیلومتر شمار، بوق، قطب نما، موتور دو یا چهار زمانه و … اشاره داشت.

تریل

تریل یا تریال تست مهارت و دقت در سرعت می باشد. این موتور وزن سبکی دارد و به صورت ایستاده نیز راکب قادر به هدایت آن می باشد. تردد این نوع موتورها به جز پیست مسابقه مجاز نمی باشد و برای حرکات نمایشی در پیست مناسب است. انجین های نصب شده بر روی موتر تریل حجمی بین ۱۲۵ تا ۳۰۰۰ سی سی دارد. هوندا CRF250RX، یاماها YZ250FX و کی تی ام 250XCF از معروف ترین های مدل تریل می باشند..

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونگی تصادف با موتورسیکلت و راه های جلوگیری از آسیب تصادفات

موتور اسکوتر؛ انواع موتور

موتور اسکوتر در زمین های صاف آسفالته مورد استفاده قرار می گیرد و مناسب سیستم شهری است. انجین این موتور ها نزدیک چرخ عقب نصب می شود و در هنگام افتادن در دست انداز بالا و پایین می رود. حجم انجین موتورهای اسکوتر کمتر از ۲۰۰ سی سی می باشد (البته در مواردی تا حجم ۶۵۰ سی سی). لاستیک های موتور اسکوتر قطری کمتر از ۱۴ اینچ دارد و بدنه آن اسپرت و فانتزی می باشد.

ترمز جلو با ترمز دیسکی و ترمز عقب از نوع کاسه ای می باشد که با اهرم دستی می توان آن را کنترل نمود. بر روی صفحه نمایشگر سرعت شمار، کیلومتر شمار، مقدار بنزین، مقدار روغن موتور، نور بالا و پایین، چرا های راهنما و در برخی چرخ زاپاس قابل مشاهده است. در زیر صندلی فضایی برای گذاشتن کلاه کاسکت وجود دارد.

هوندا کلیک از موتورهای اسکوتر پرطرفدار می باشد که نطر جوانان را بر انگیخته است.

موتور کافه ریسر

موتور کافه ریسر از انواع موتور سیکلت می باشد که مدل کلاسیک دارد و در قسمت زین فرورفتگی دارد و به منظور سرعت موتور بیشتر اینگونه تعبیه شده است. این موتور لاکچری امروز نادر است و قیمت بالایی نیز دارد. از مدل های معروف این نوع موتور سیکلت می توان به هوندا Cbx750 cc  اشاره داشت.

موتور گازی

موتور گازی ترکیب دوچرخه و موتور بنزینی است که بر روی آن انجین دو زمانه ۵۰۰ سی سی نصب شده است و برای تقویت نیرو نیز از پدال های تعبیه شده می توان کمک گرفت. این نوع موتورها گیربکسی نیستند و سرعت موتور با گاز و دور موتور توسط دو عدد پولی که بر روی خروجی انجین و چرخ عقب که توسط تسمه مرتبط هستند افزایش می‌یابد.

هوندا SH350i ، وسپا GTS300 از موتور های گازی معروف هستند.

موتور مینی

موتور مینی برای نوجوانان و تردد در داخل شهر مناسب است. این موتور چرخ های کوچکی دارد و ارتفاع زین آن کم می باشد. همچنین انجین های نصب شده دو زمانه و حجم کمی دارند. این موتور ها مجوز ورود به جاده ها و بزرگراه ها ندارند.

موتور همه جا رو

این موتورها همانطور که از اسم آنها پیداست در آب، زمین های ناهموار، سنگلاخ و … قادر به حرکت است. لاستیک های بزرگی دارد و بدنه آن تا چرخ ها ارتفاع زیادی دارد. بعضی از این موتورها سه چرخ می باشند ولی عمدتا چهار چرخ آن استفاده می شود‌. برند هوندا در این زمینه نیز فعالیت داشته است و موتور هوندا Fourtax Foreman4×4 را تولید کرده است.

در این مقاله به انواع موتورها پرداختیم و بهتر است بدانید موتورهایی که در خیابان دیده می شوند شهری، اسکوتر یا دو زمانه هستند و بیشترین کاربرد را این کلاس ها دارند.

هوندا کلیک عرضه کننده انواع موتورسیکلت های هوندا می باشد و شما می توانید بنا به سلیقه خود و امکان استفاده، بهترین ها را از این فروشگاه خریداری کنید. تمامی محصولات این فروشگاه تضمینی می باشند و دارای ضمانت نامه و گارانتی می باشند و شما می توانید مدل انتخابی خود را در کوتاه ترین زمان خریداری کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما