موتورهای اسکوتر (هوندا کلیک) به چه روغنی احتیاج دارند؟

روغن موتور هوندا

روغن موتور هوندا مناسب چیست؟

اسکوتر یکی از انواع موتورسیکلت های شهری می باشد که برای رفت و آمد در خیابان ها مناسب است. این موتورها روغن های مخصوصی استفاده می شود. مثلا برای موتور سیکلت هوندا کلیک که جزو پرفروش ترین و هیجان انگیز ترین موتورها در کشورمان ایران است و روغن موتور آن با دیگر موتور سیکلت ها متفاوت می باشد. این موتور از برند هوندا حالت تهاجمی دارد و در کشور تایلند ساخته و روانه بازار موتورسیکلت شده است.

سیستم این محصول مجهز به CBS می باشد و حجم موتور آن ۱۵۰ سی سی می باشد و قادر است ۱۶.۷ اسب بخار نیرو تولید کند. برای این موتورسیکلت باید روغن موتوری اصل و با کیفیت مناسب با قطعات آن استفاده کرد. در هنگام خرید روغن موتور هوندا تایلندی باید به برند و میزان گرانروی آن دقت کرد.

 

 

روغن موتور چیست؟

روغن موتور برای جلوگیری از سایش و اصطکاک بین قطعات استفاده می شود و باعث نرم شدن قطعات خواهد شد. همچنین برای خنک کردن کلاچ موتور و روان شدن گیربکس نیز کارآمد می باشد. روغن موتور می تواند ذرات ریزی که در اثر سایش ایجاد شده یا ذرات حاصل از احتراق موتور را جذب خود می کند و به فیلتر روغن انتقال می دهد. که این امر از زنگ زدگی، اکسیداسیون قطعات جلوگیری می کند‌. محافظت از انجین و تعادل بین گیربکس و کلاچ نیز از مزایای روغن موتور خوب می باشد.

روغن موتور نباید زیادی غلیظ باشد و نه رقیق. به طور کلی می توان گفت روغن های غلیظ به سختی قطعات را روغنکاری می کنند و به پمپ روغن فشار می آورند. همچنین روغن موتورهای رقیق موجب ایجاد حباب خواهد شد و دچار تبخیر می شود.

روغن موتوری خوب می باشد که با مرور زمان و بر اثر دریافت ناخالصی رنگ ان تیره شود. بهتر است بعد از مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر حتما روغن موتورسیکلت را تعویض کرد.

 

 موتورسیکلت های دنده ای که در بازار به فروش می رسد سیستم کلاچ آنها مرطوب و تر می باشد و کلاج، گیربکس و انجین در یک پوسته با یکدیگر قرار دارند و روغنی که استفاده می کنید باید روغنکاری این سه قسمت را با هم انجام دهد. در هنگام استفاده روغن باید توجه داشته باشید که روغن شما نباید زیاد لیز باشد تا موجب لغزیدن یا سرخوردن کلاچ شود.

روغن موتور هوندا مناسب

در موتور سیکلت های اسکوتر این فرآیند متفاوت است و سیستم انتقال نیرو CVT از انجین جدا می باشد و بعد از استفاده از روغن نگران سرخوردن کلاچ نخواهید بود‌. شما باید از روغن هایی استفاده کنید که مخصوص موتورسیکلت باشد و از روغن ماشین نمی توان استفاده نمود. از دلایل مهم این امر می توان به موارد زیر اشاره داشت.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت هوندا Beat 110

 

انجین موتورسیکلت و اسکوترها در دمای بالاتری از خودرو کار می کند‌.

دور موتور آنها بالاست و فشار زیادی را متحمل می شوند‌.

شدت تولید نیرو در موتورهای اسکوتر بیشتر است و برای هر سی سی حجم انجین نیروی بیشتری باید تولید شود.

 

توصیه های لازم جهت تعویض روغن موتورسیکلت

همانطور که گفته شد از روغن خودرو برای موتورسیکلت نمی توان استفاده کرد. زیرا روغن موتور برای موتورسیکلت باید امکان خنک کنندگی بیشتری داشته باشد و از افزودنی های شیمیایی خاصی بهره برده باشد.

همچنین باید روغن با گرانروی مناسب را انتخاب نمود.

از ریختن بیش از اندازه روغن موتور خودداری کنید. زیرا ریختن روغن موتور بیش از حد موجب ایجاد وضعیت هیدرواستاتیک یا هیدرودینامیک می شود‌ که برای موتور مشکل ایجاد خواهد کرد.

 

تعویض روغن موتور در زمان گفته شده باید حتما انجام گیرد‌ ت از اکسید شدن، زنگ زدگی و یا رسوب شدن آلودگی بر روی قطعات جلوگیری شود. روغن موتورها در اثر استفاده نشدن موتور نیز اکسیده خواهند شد و بی خاصیت می شوند و بهتر است در موعد مقرر تعویض صورت گیرد‌.

هر موتورسیکلت روغن مخصوص به خود دارد و نباید از روغن های دیگر استفاده کرد.

روغن موتور را تا سه سال می توان استفاده کرد و بعد از این زمان نمی توان از ان استفاده نمود‌

 

 

روغن موتور هوندا کلیک

هوندا کلیک از موتور های اسکوتر برند هوندا می باشد که در بین جوانان علاقه مندان زیادی دارد. انجین این موتورها در زیر زین موتور قرار دارد و برای کارکرد بهتر آیت موتورسیکلت ها باید از روغن مناسب بهره برد. زیرا از روی زین نمی توان اتفاقات داخل انجین را تشخیص داد. روغن موتور هوندا انجین را از سایش، گرما، فشار و آلودگی در امان می دارد و شما باید از روغن موتوری استفاده کنید که با سیستم انجین مطابقت داشته باشد و جنس مرغوب و با کیفیتی داشته باشد‌.

شما براي بهبود عملکرد موتورسیکلت خود می توانید از روغن موتور هوندا اسکوتر که مخصوص این موتورسیکلت ها می باشد استفاده کنید. روغن موتور 10W30 از روغن موتورهای اصل هوندا می باشد که با به روزترین فناوری ها تهیه می شود و کمک می کند تا موتورسیکلت شما قدرت خروجی بالایی داشته باشد و هیچ گونه اختلالی در روند عملکرد رخ ندهد.

این روغن یک روان کننده اصل می باشد که طبق تکنولوژی هلی جدید ساخته شده است و موتور های اسکوتر هوندا مناسب می باشد.

روغن موتورهای هوندا توسط اتحادیه بین المللی آزمایش می شوند و توانسته گواهی های متعددی را دریافت کند.

 

این روغن در کشور ایران تحت لیسانس فاکس آلمان ساخته شده است و به جز برای موتورسیکلت های هوندا کلیک برای برخی موتورهای برقی نیز مناسب می باشد. با استفاده از این روغن در ابتدای استارت زدن گرانروی ۱۰ می باشد و بعد از گرم شدن گرانروی آن به ۳۰ تغییر پیدا می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ارتقاء عملکرد موتورسیکلت هوندا با تغییرات فنی

 

ویژگی های مهم روغن موتور هوندا 10W30

 

از جمله ویژگی های بارز و مهم این روغن موتور اسکوتر می توان به موارد زیر اشاره داشت.

 

  1. تحمل حرارت بسیار بالا
  2. قدرت معلق کنندگی قابل توجه این روغن موتور
  3. قدرت رسوب زدایی باور نکردنی
  4. روان کاری مطلوب متناسب با فصل(از این روغن موتور در فصل های گرم و سرد سال می توان استفاده کرد.)
  5. جلوگیری از سایش قطعات داخلی موتور
  6. کارکرد بسیار طولانی نسبت به دیگر روغن موتورها
  7. کاهش مصرف سوخت
  8. کاهش صدای موتور در هنگام استارت زدن در اول صبح

 

قیمت

قیمت روغن موتور نیز برای هر مدل موتورسیکلتی متفاوت است و برند و گرانروی آن در قیمت آن تاثیر دارد‌. با ورود به سایت فروشگاه هوندا کلیک می توانید قیمت انواع روغن های مناسب برای موتورهای هوندا را ببینید.

 

خرید روغن مناسب موتور اسکوتر

 

مهم ترین مرجع برای روغن موتور سیکلت JASO T903 می باشد که که برای این نوع موتورسیکلت ها روغن های متفاوتی را تعریف می کند. MB نشانگر روغن موتور مناسب برای موتورهای اسکوتر می باشد و این مرجع می گویو در هنگام خرید روغن به این علامت بر روی درب قوطی توجه کنید.

بر روی قوطی های روغن موتور سیکلت حتما باید عبارت JASO MB حک شده باشد و در غیر این صورت روغن را خریداری نکنید.

 

موتورهای اسکوتر دارای دفترچه راهنما می باشند و با خواندن آن می توانید روغن مناسب موتورسیکلت خود را بشناسید.

همانطور که گفته شد اولین نکته درج کلمه MB بر روی قوطی می باشد.

درجه گرانوری بر مبنای استاندارد SAE قابل تشخیص است. در موتورهای هوندا کلیک این عدد 10w-30 می باشد‌.

طبقه بندی سطح کیفی روغن که طبق استاندارد API باید باشد که حتما باید SG  یا بالاتر باشد.

 

لازم به دکر است روغن موتور مناسب موتورسیکلت های دنده‌ای با علامت MA مشخص می شوند و دو دسته M1 و M2 دارند.

 

خرید روغن موتور هوندا

روغن موتور هوندا را می توانید از فروشگاه هوندا کلیک خریداری کنید. این فروشگاه عرضه کننده انواع موتورسیکلت های برند هوندا می باشد و همچنین روغن های مناسب با موتورسیکلت ها را نیز ارائه می دهد.

محصولاتی این شرکت دارای ضمانت می باشد و محصولات اصل را به فروش می رساند. روغن موتورهای این فروشگاه بعد از انجام آزمایشات مختلف و تاییدیه آزمایشگاه به دست مشتریان خواهد رسید.

پیام بگذارید

تماس با ما