سیستم انژکتوری موتورسیکلت چیست؟

سیستم انژکتوری موتورسیکلت

سیستم انژکتوری موتورسیکلت چیست؟

گاه به گاه، حتی سیستم های انژکتوری موتورسیکلت با تعمیر و نگهداری کم نیز نیاز به کمی توجه و هماهنگ سازی مجدد دارند تا اطمینان حاصل شود که موتور موتورسیکلت خوب و روان کار می کند.

تنظیم سیستم تزریق سوخت موتور سیکلت

برخلاف کاربراتورها که اغلب نیاز به تنظیم مجدد دارند، سیستم‌های تزریق سوخت تا زمانی که تمام اجزای الکترونیکی سالم هستند و سیستم تمیز است به حداقل تعمیر نیاز دارند. برای تمیز نگه داشتن همه چیز، هنگامی که موتورسیکلت در حال استفاده نیست، باید یک پاک کننده سیستم سوخت به سوخت موجود در باک اضافه شود تا از رسوبات رزینی جلوگیری شود. همچنین فواصل سرویس فیلتر هوا باید همیشه رعایت شود.

سیستم انژکتوری موتور
تنظیم سیستم تزریق سوخت موتور سیکلت

تنظیم سیستم تزریق سوخت

01 – نکاتی درمورد سیستم انژکتوری موتور

درست مانند تنظیمات چند کاربراتور، سیستم تزریق سوخت یا همان انژکتوری موتورسیکلت در یک موتور چند سیلندر دارای سوپاپ‌های دریچه گاز متعددی است که همگام‌سازی آنها برای کارکرد نرم موتور بسیار مهم است. دریچه‌های دریچه گاز توسط گیره دریچه گاز باز و بسته می‌شوند و بدین ترتیب مقدار هوا و سوختی که در یک لحظه معین به موتور عرضه می‌شود، تنظیم می‌شود. به دلیل تنش مکانیکی، تنظیم اولیه سوپاپ‌های دریچه گاز با گذشت زمان کمی تغییر می‌کند و در نتیجه، موتور هنگام دور آرام به طور قابل توجهی هماهنگ نمی‌شود. شما می توانید آن را از صدای سیستم اگزوز بشنوید و همچنین آن را از نوسان دور آرام موتور روی سرعت سنج مشاهده کنید – به زبان ساده، موتور دیگر نرم کار نمی کند. زمان آن رسیده است که سیستم تزریق سوخت را مجدداً هماهنگ کنید.

02 – وسیله نقلیه را بالا ببرید

برای تنظیم سیستم تزریق سوخت، به یک همگام‌کننده نیاز دارید، مانند آنهایی که از Craft-Meyer برای موتورهای 2 یا 4 سیلندر ساخته شده است. همچنین ابزارهای تنظیم برای برخی از مدل ها بسیار مفید هستند. قبل از شروع تنظیم، موتور را گرم کنید تا دستگاه استارت سرد خوانش ها را جعل نکند. سپس موتورسیکلت را به طور ایمن روی پایه قرار دهید – در حالت ایده آل در هوای آزاد، اما اگر داخل گاراژ است، همیشه به طوری که دود اگزوز مستقیماً به بیرون فرار کند بدون اینکه شما هنگام کار آنها را به داخل بکشید.

03 – وکیوم سنج ها را وصل کنید

لوله های وکیوم سنج ها را پس از جدا کردن شمع ها یا لوله های لاستیکی از اتصالات به نقاط اتصال روی سیستم تزریق سوخت وصل کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
راهنمای خرید موتور سیکلت هوندا

04 – مخزن را بلند کنید

اگر مخزن سیستم تزریق سوخت را بپوشاند، مثلاً باید آن را بر روی یک تکه چوب نگه دارید. اغلب مخزن را نمی توان به طور کامل جدا کرد زیرا حاوی پمپ بنزین است. پمپ توسط الکترونیک کنترل فعال می شود و برای کارکرد موتور مورد نیاز است.

05 – مخزن باید محکم باشد تا از سر خوردن آن جلوگیری شود

هنگام تست کردن مخزن، مطمئن شوید که نمی تواند بلغزد و باعث آسیب یا آسیب آزار دهنده به موتورسیکلت شما شود!

06 – محفظه فیلتر هوا را بردارید

علاوه بر این، در دوچرخه نمایشی ما، جعبه هوا باید برداشته شود تا به سیستم تزریق سوخت برسد.

07 – شیرهای گاز را تنظیم کنید

اکنون می توانید موتور را روشن کنید و شروع به تنظیم سوپاپ های گاز کنید. برای اینکه بتوانید گیج ها را به درستی بخوانید، ابتدا باید آنها را مطابق دستورالعمل استفاده به یکدیگر کالیبره کنید و میرایی باید طوری تنظیم شود که سوزن های نشانگر فقط کمی تکان بخورند.

برای تنظیم دریچه‌های دریچه گاز، پیچ‌های بای پس را به داخل یا خارج بپیچید تا همه گیج‌ها یکسان را نشان دهند. با انجام این کار، شکاف کوچک هوا توسط سوپاپ‌های دریچه گاز در هنگام دور آرام باز می‌شود، طوری تنظیم می‌شود که هوا با خلاء یکسان و دور در دقیقه به داخل محفظه‌های احتراق تمام سیلندرها مکیده شود و در نتیجه موتور روی تمام سیلندرها یکنواخت کار می‌کند.

به عنوان یک قاعده، هنگام تنظیم سوپاپ های دریچه گاز، هدف تنظیم یک خلاء خاص نیست – اکثر تولید کنندگان موتور سیکلت یک خلاء را مشخص نمی کنند. نکته مهم این است که در تمام سوپاپ های دریچه گاز به یک مقدار برسد. سپس سیستم برای همه سیلندرها “همگام” کار خواهد کرد. اگر یکی از گیج‌ها قرائت کاملاً متفاوتی با سایرین نشان دهد، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که تنظیم اولیه آن سوپاپ دریچه گاز کاملاً اشتباه است، یا ممکن است به این معنی باشد که ایراد یا آسیبی وجود دارد، مانند از بین رفتن فشرده‌سازی روی یک سیلندر یا نشتی ورودی. تعداد زیاد و متنوع. اگر خودتان نتوانید عیب را پیدا کرده و برطرف کنید، باید به کارگاه موتور سیکلت مراجعه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
سوئیچ احتراق موتور سیکلت

دریچه های گاز با استفاده از پیچ های به اصطلاح بای پس تنظیم می شوند (به مرحله 7، شکل 1 مراجعه کنید). هرگز به سایر پیچ های تنظیم مهر و موم شده یا دارای کد رنگی دست نزنید! تمام پیچ های بای پس باید حداقل نیم دور باز شوند.

مزیت سیستم انژکتوری موتورسیکلت چقدر است؟

برای سوزاندن بنزین در موتور ابتدا باید با هوا مخلوط شود و سپس با جرقه مشتعل شود. برای سال‌های متمادی، کاربراتورها وسیله اصلی برای این منظور بودند که هوا و سوخت را با هم ترکیب می‌کردند تا مه‌ای ایجاد کنند تا مشتعل شود. با این حال، از آنجایی که کاربراتورها ماهیت مکانیکی دارند، کاربراتورها به راحتی تحت تأثیر آب و هوا قرار می گیرند، بنابراین سیستم مؤثرتری مورد نظر بود. با توجه به افزایش نگرانی برای محیط زیست، این نیاز بیشتر به سیستمی را نشان می دهد که آلایندگی کمتری داشته باشد و بازده سوخت و قدرت بهتری را ارائه دهد.
این نیازها منجر به توسعه سیستم های تزریق سوخت شد که امروزه توسط اکثر خودروها و موتورسیکلت ها استفاده می شود. سوخت از طریق انژکتور با فشار بالا فرستاده می شود تا آن را به قطراتی به قطر چند میکرون اتمیزه کند تا سطح سوخت افزایش یابد و سپس از طریق سوراخ های کوچک (معمولاً 4 تا 12) در نوک آن به گذرگاه ورودی اسپری می شود. . در آنجا با هوا مخلوط می شود و به داخل محفظه احتراق سیلندر هدایت می شود و در آنجا مشتعل می شود تا احتراق شود.

به لطف سوخت پاک‌تر و کامل‌تر، مزایای تزریق سوخت بسیار زیاد است، از اسب بخار بیشتر، واکنش عالی و راندمان سوخت بالاتر گرفته تا استارت بهتر موتور در دماهای سرد، فاصله عملکرد کمتر در ارتفاعات بالا و انتشار کمتر. نکته کلیدی برای تمیز کردن سوخت، نسبت هوای موجود در مخلوط است و یک سیستم تزریق سوخت از الکترونیک برای تنظیم خودکار نسبت برای کنترل و جبران تغییرات دمای هوا و فشار هوا استفاده می‌کند و در نتیجه مزایای متعددی را به همراه دارد.
دریچه گاز کنترل شده با تراشه یاماها (YCC-T) یک سیستم تزریق سوخت پیشرفته است و معمولاً به آن “سنگال گاز” یا “دریچه گاز الکترونیکی” می گویند. برای اطلاعات بیشتر در مورد YCC-T، دریچه گاز کنترل شده الکترونیکی در وب سایت Seeds of Creation را ببینید.

پیام بگذارید

تماس با ما